• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dziś otwarcie AmberOne, czyli wydłużonej autostrady A1

Katarzyna Moritz
14 października 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 569 mln zł za pięcioletni remont autostrady A1
Kierowcy z nowego odcinak A1 będą mogli do 14 stycznia korzystać za darmo. Kierowcy z nowego odcinak A1 będą mogli do 14 stycznia korzystać za darmo.

Dokładnie o godz. 19 w piątek zostaną zdjęte szlabany i kierowcy będą mogli wjechać na nowy odcinek autostrady, między Nowymi Marzami a Toruniem. Dzięki nowemu, 62-kilometrowemu odcinkowi A1, podróż z Gdańska do grodu Kopernika może zająć raptem 65 minut. Do połowy stycznia zapłacimy za całą trasę jedynie 17,60 zł.



Przebieg autostrady A1 między Rusocinem, a Toruniem. Kliknij, by pobrać mapę w formacie PDF. Przebieg autostrady A1 między Rusocinem, a Toruniem. Kliknij, by pobrać mapę w formacie PDF.
Budowa drugiego odcinka autostrady A1 trwała dokładnie 27 miesięcy. Prace ruszyły w lipcu 2009 roku. Budowa pierwszego, 90-kilometrowego odcinka od Rusocina do miejscowości Nowe Marzy pod Grudziądzem rozpoczęła się w 2005 roku, a oddano go w 2008 roku. Koncesję na budowę i eksploatację łącznie 152 km drogi już w 1997 roku otrzymała firma Gdańsk Transport Company.

Obecnie oddawany odcinek z Nowych Marz do Torunia to inwestycja rekordowa. W jej ramach zbudowano najdłuższy most nad Wisłą w Polsce, nieopodal Grudziądza. Jego długość wynosi 1953,60 m. Do jego budowy zużyto niemal 80 tys. m sześc. betonu i 14 tys. ton stali. Jedna nitka mostu ma szerokość 17,35 metra.

Na trasie 62-kilometrowego odcinka autostrady funkcjonować będą trzy węzły autostradowe - Nowe Marzy, Lisewo i Lubicz - oraz cztery pary miejsc obsługi podróżnych - Malankowo, Drzonowo, Nowy Dwór i Nowa Wieś, gdzie będą parkingi toalety, automaty z gorącymi napojami i miejsca do wypoczynku na świeżym powietrzu.

Czy zamierzasz korzystać z nowego odcinka A1?

Na terenie punktu Malankowo będzie też stacja paliw LOTOS-u, której uruchomienie planowane jest na koniec października. Ma tam też powstać w przyszłości bar McDonald.

Nowością na nowym odcinku autostrady A1 są linowe bariery ochronne. Zamiast dobrze znanych stalowych, obecne to system lin stalowych, zamocowanych do specjalnych palików. Jednak wbrew pozorom liny potrafią zatrzymać nawet ciężarówkę łagodząc siłę zderzenia.

Cały odcinek autostrady przystosowany został do poboru opłat w systemie zamkniętym. Pocieszające jest jednak to, że przez najbliższe 90 dni kierowcy będą mogli nacieszyć się nową drogą za darmo. A za przejazd całą trasą z Trójmiasta do Torunia zapłacimy 17,60 zł, a dopiero po 14 stycznia przejazd ten będzie kosztować 29,90 zł.

Budowa 62-kilometrów autostrady kosztowała 3,1 mld zł. Za te pieniądze zbudowano drogę, która waży ponad 15 mln ton. Składa się na to 12,4 mln ton mas ziemnych, 1,1 mln ton kruszywa na podbudowę, 600 tys. ton betonów i 1,250 mln ton mieszanek bitumicznych.

Roboty budowlane na obu odcinkach A1 prowadziły firmy Skanska i NDI. Przez trzy kolejne sezony budowlane w szczytowych momentach prac na budowie przebywało nawet 4,5 tys.

Przy codziennej obsłudze trasy z Gdańska do Torunia znajdzie pracę łącznie 300 osób, z czego połowa będzie pobierała opłaty. Pozostałe osoby będą odpowiadać za odśnieżanie, sprzątanie, naprawy czy koszenie trawy.

W połowie przyszłego roku ma być oddany kolejny, 144-kilometrowy odcinek autostrady A1, między Toruniem a Strykowem. Tam inwestorem jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Wtedy też do Łodzi z Trójmiasta dojedziemy w nieco ponad dwie i pół godziny, a nie jak do tej pory, starą drogą krajową nr 1 w ok. 4-5 godzin.

Parametry techniczne A1

Autostradę tworzy sześć warstw, pierwsze trzy górne o grubości 27 cm to nawierzchnia. Poniżej znajduje się 20 cm warstwa podbudowy z kruszywa łamanego. Jest ona ułożona na 50 cm warstwie mrozoochronnej, której wierzch stabilizowany jest cementem.

Potocznie mówi się, że nawierzchnia zbudowana jest z asfaltu, tymczasem tak naprawdę wykonywana jest z mieszanki mineralno-bitumicznej, a asfalt stanowi jej komponent. Do produkcji 1 mln 300 tys. ton masy mineralno-bitumicznej, z której ułożono nawierzchnię 62-km odcinka autostrady zużyto 1 mln 250 tys. ton kruszywa, 975 tys. ton wypełniacza i 70 tys. ton asfaltu. 

Prędkość projektowa 120 km/h
Liczba jezdni 2
Liczba pasów ruchu 4
Szerokość pasa ruchu 3.75 m 
Szerokość pasa dzielącego 4.00 m 
Szerokość pasa awaryjnego 3.00 m 
Szerokość korony drogi 28.50 m 
Skrajnia pionowa 4.70 m 
Obciążenie nawierzchni 115 kN/oś
Rodzaj nawierzchni bitumiczna


Takie bariery zamocowano na kilku odcinkach nowej autostrady.

Opinie (284) 9 zablokowanych

  • BRAK przejazdow awaryjnych !!! (1)

    Przejazdy awaryjne 0 !!!!W razie jakiego kolwiek wypadku slozby ratownicze nie maja mozliwosci zeby przejechac z jedneko kierunku autostrady na drugi,tam gdzie ewentualnie licza sie minuty ,zeby uratowac zycie... sluzby ratownicze beda musialy jechac do nastepnego wezla zjazdu z autostrady zeby zawrocic...BRAWO !!! jak zawsze nie do konca przemyslane

    • 1 4

    • Widac ,że nie jaździsz tą autostradą ! Są tak zwane BRAMY AWARYJNE ,do tego wzdłuż autostrady masz położoną drogę asfaltową a zawrotke robisz przez najbliższy wiadukt - a tych wiaduktów jest z kilka po drodze.

      • 1 0

  • tylko w polsce jest to mozliwe

    placiłem od kilkunastu lat podatek drogowy,nieroby z sejmu dostają dotacje z unii na drogi i jeszcze kasują za przejazd autostrada zbudowana za NASZE pieniądze!wlasnie dlatego mieszkam w manchester,place podatek i latam po autostradach za free.

    • 1 1

  • wszystko fajnie...ale

    65 minut to przesadzony czas. Jadąc z prędkościami 200-250 jesteś w 30-35 minut minut.

    • 2 2

  • autostrady to skandal.... najdrozsze w Europie w przeliczeniu na zamożnosc obywateli (4)

    a cen przejazdu nie reguluje rynek tylko mają takie fajne umowy, że dopłaca się do nich podatków za straty... a TIRy sobie jadą po zwykłych drogach i mamy to co mamy - przykład tragiczny wypadek między Pruszczem a Tczewem w którym zginął ostatnio kierowca autobusu.

    • 77 33

    • Ceny cenami, wazne zeby opłaty szły na utrzymanie... (1)

      ...autostrad a nie do keiszeni jednego czy drugiego :] Obawiam się jednak że przez te opłaty autostrady będą puste tak jak teraz (cała obecną A1 wyprzedzam 3 auta i jestem wyrpzedzany przez dwa inne), więc straty będa po obu stronach :)Martwi mnie inna kwestia, rozumiem że te nowe bariery to nowsza technologia itp. ale autostrada powinna być bezpieczna dla KAŻDEGO, pomijam już braki w starych barierach energochłonnych, ale przy nowych mogliby pomyśleć o motocyklistach... uderzając w taki słupek gość ma 90% szans na spotkanie się z bogiem :/ I nie wyskakujcie z hasłami typu "pędzą jak wariaci" - wystarczy 50km/h, a ograniczenie na autostradzie to 140km/h...

      • 2 3

      • Kolego autostrady są opłacane z naszych podatków - nawet nie jeżdżone

        Mają taka umowę z Państwem, że jak nie zarobią w roku określonej sumy - Państwo dopłaca. Dlatego nie opłaca się właścicielowi drogi potanienia wjazdu na asutostradę - zostałaby szybko rozjechana, a tak - nikt nie jeździ, kasa jest, a remontować nie trzeba...Takie wirtualne autostrady... Niby są ale nikt ich nie używa

        • 1 0

    • mamy też najdroższe samochody, wódkę i mleko (1)

      bo taki Niemiec zarabia więcej, a płaci podobnie

      • 4 1

      • Pisze z Niemiec

        Niemiec placi za wszystko o wiele mniej. Np jedzenie jest tansze...

        • 1 1

  • Już jechałem

    Baaaajecznie ! Zatankowałem w Gdańsku po południu i po 3h 10 min byłem w Czerniewicach. Zeszło mi 14.4 litra, bo to prawie 200 km i mimo, że jechałem zgodnie z przepisami. Bez szaleństw. Dolałem i dla porownania wróciłem autostradą. Też jechałem 90 km/h, by mieć porównanie. Po godzinie 40 byłem w Rusocinie. Półtorej godziny do przodu. No i spaliłęm - poniżej 5 km/h ! całe 6 litrów oszczędności. Będę jednak płacił nawet 30. Chociaż czas zarobię. Jakbym jechał 150, tak jak wszyscy, to paliwo byłoby to samo, czasu oszczdzonego ze dwie godziny, ale trzeba by za niego zapłacić. ale było równiótko,wow ! Dziękuję !

    • 2 0

  • Na zdjęciu jedzie autko

    czyli taką próbę przeprowadzali, czy się nie zawali,jo?

    • 0 0

  • Jeśli ktoś myka raz w roku na wakacje, to zapłaci.Gorzej mają ci, co na co dzień mykają.

    • 2 1

  • A Grabarczyk dostał od Tuska zakaz przecinania wstęg. To może chociaż posłanki mu kwiatki wręczą ? (2)

    Skromne otwarcia bez władz i po ciemku to dość ciekawy trend w polityce.

    • 5 0

    • zaproszenie do polaka

      zapros polaka omen nomen co to na dwa lata wstrzymal pis...cu

      • 0 1

    • Lepiej że otwierają po ciemku ale otwierają...

      ... niż z pompą i przy reporterach jak poprzednia władza, dzięki której ten odcinek mamy później i drożej niż być mogło!

      • 0 2

  • (9)

    17,60 to wcale nie tak malo za 62 km autostrady a 29,90 to juz chyba jakis zart nie chce mi sie myslec ile trzeba bedzie zaplacic jak zboduja cala ta autostrade poza tym zastanawiam sie skoro w paliwie jest podatek drogowy a nam jeszcze kaza placic za drogi to czemu paliwo kosztuje ile kosztuje

    • 10 3

    • Jadąc przepisowe 140km/h trasę 560km z Gdańska do Czech pokonasz w 4 godziny (3)

      Czyż to nie jest wspaniałe ?

      • 2 1

      • (2)

        tak jest wspaniale tylko czemu zawsze za to musi zaplacic podatnik to po pierwsze po drugie chcialbym widziec jak tniesz cala trase 140km/h po trzecie jezeli dla was zaplacenie 1000zl jest bezcenne to winszuje tyle tylko nie kazdego stac na taki wydatek po czwarte jezeli paliwo tyle kosztuje to drogi powinny byc bezplatne

        • 2 1

        • czemu zawsze za to musi zaplacic podatnik to po pierwsze (1)

          A kto ma zapłacić? Państwo nie bierze pieniędzy z powietrza, tylko z podatków.

          • 0 1

          • no wlasnie podatnik placi w paliwie wiec dlaczego mialby placic jeszcze raz

            • 1 0

    • nie chce mi sie myslec ile trzeba bedzie zaplacic jak zboduja cala ta autostrade (3)

      około 130 złotych. Ja zapłacę chętnie za czas i bezpieczeństwo jazdy.

      • 3 3

      • nie martw się

        Nie demonizujcie tak tych opłat. W praktyce nie bedzie tak źle. W przyszłym roku otwierają a 1 miedzy Toruniem i Strykowem, zaś w 2013 między Tuszynem ( połaczenei z gierkówką i strykowem. Tamte odcinki są budowane bezpośrednio przez gddkia z udziałem środków unijnych. Oznacza to, że przez co najmniej 5 lat nie można jej oddać w koncseje i musi być utrzymywana przez gddkia. Oznacza to dalej, że przynajmniej do roku 2018 nie będzie żadnych opłat na odcinku do Strykowa i dalej do Tuszyna. Pozostałe odcinki istniejące to samo. Tak więc przez najbliższych pięć do 7 lat będzie się płacić tylko za odcinek do Torunia z możłiwością dalszej jazdy za darmo. Praktycznie za 30 zł. dojedziesz do granicy z Czechami.

        • 1 1

      • czas i bezpieczeństwo jazdy są bezcenne (1)

        więc jak będzie 1000 PLN też zapłacisz? Strzyżenie baranów trwa!

        • 7 2

        • jak będzie 1000 PLN też zapłacisz?

          reductio ad absurdum.

          • 1 1

    • tak nisko cenisz swoje bezpieczeństwo i życie ? Ja wolę zapłacic, ale jechac na bezpieczniejszej drodze. Nie chcesz płacic - jedź drogą krajową !

      • 1 4

  • Ale mam fart (1)

    Właśnie na dzisiaj planowałem wyjazd do Łodzi, ciesze się jak dziecko ,ze akurat dzisiaj to otwierają

    • 4 2

    • Ja też!

      Wracam za kilka minut z południa Polski do 3miasta i i też nie zamierzam ominąć nowego odcinka :))

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane