• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

E-bilet w Trójmieście, jak we Wrocławiu?

Krzysztof Koprowski
7 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oszuści podszywają się pod system Fala
Nowy wrocławski kasownik. Być może i u nas pojawi się takie rozwiązanie za dwa lata. Nowy wrocławski kasownik. Być może i u nas pojawi się takie rozwiązanie za dwa lata.

Podczas gdy w Trójmieście pasażerowie wciąż nie mogą doczekać się biletomatów w pojazdach, Wrocław właśnie je demontuje. Powód? Stolica Dolnego Śląska wdraża elektroniczny system biletów powiązanych z kartą bankową. System ten będzie podobny do rozwiązania, które pojawi się w Trójmieście za dwa lata, dlatego warto zobaczyć, jak będzie działał.



Czy korzystał(a)byś z opcji płacenia za bilet kartą bankową?

Pasażerowie komunikacji miejskiej w Trójmieście nie mają łatwo. Mimo funkcjonującego od lat Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, wciąż panuje całkowita dezintegracja biletowa, a zakup biletu jest wyzwaniem nie tylko dla turystów. O ile w Gdańsku i na przystankach SKM działają stacjonarne biletomaty, to na gdyńskich przystankach autobusowych i trolejbusowych wciąż takich urządzeń brakuje.

Wydaje się, że idealnym rozwiązaniem byłby montaż biletomatów wewnątrz pojazdów. Te jednak zajmują cenne miejsce, a ponadto wymagają ciągłego serwisowania - wymiany papieru, a w przypadku przyjmowania monet (np. w Warszawie), także ich opróżniania z zachowaniem rezerwy do wydawania reszty.

I to między innymi z tych powodów Wrocław od 8 marca wprowadza rozwiązanie, które będzie przypominało system osiągalny w Trójmieście najprędzej za dwa lata.

Przyjrzyjmy się mu bliżej.

Tak wyglądały dotychczasowe biletomaty we wrocławskich tramwajach i autobusach. Tak wyglądały dotychczasowe biletomaty we wrocławskich tramwajach i autobusach.

2 w 1, czyli kasownik i biletomat



Z wrocławskich tramwajów i autobusów oprócz wspomnianych biletomatów znikają także tradycyjne kasowniki. Zastąpią je nowe - z otworem do kasowania papierowych biletów oraz dużym wyświetlaczem dotykowym.

Jeżeli wsiądziemy do pojazdu bez biletu papierowego lub okresowego, na wyświetlaczu będziemy mogli wybrać potrzebny bilet, a następnie go opłacić poprzez przyłożenie do urządzenia karty bankowej lub telefonu komórkowego z opcją płatności zbliżeniowych. Kasownik-biletomat nie wydrukuje nam biletu, a jedynie powiąże jego zakup z naszą kartą płatniczą.

- [Wrocławski] system UrbanCard będzie automatycznie przypisywał bilet do numeru karty płatniczej, którą był dokonany zakup. Dzięki temu papierowy bilet w ogóle przestanie być potrzebny, a jego rolę z powodzeniem przejmie karta zbliżeniowa - dodaje Kamila Kaliszak, dyrektor ds. rozwoju rynku w polskim oddziale Mastercard Europe.
Podczas kontroli kartę lub telefon będzie trzeba zbliżyć do czytnika kontrolera. Ważność biletu czasowego można również w dowolnym momencie sprawdzić za pośrednictwem odpowiedniej opcji na ekranie dotykowym nowego kasownika.

Przedpłacona karta dla tych, którzy nie mają karty w banku



Osoby, które nie posiadają konta bankowego z kartą, mogą wcześniej wyrobić specjalną kartę miejską z opcją jej zasilania (tzw. przedpłacenia) w punktach obsługi pasażera oraz biletomatach na przystankach (tutaj nadal będzie można płacić gotówką). Ze sprzedaży w kioskach czy sklepach nie będą też wycofane dotychczasowe bilety papierowe.

Wrocław będzie przykładem dla Trójmiasta?



Nowy system sprzedaży biletów w Trójmieście i na Pomorzu, którego wdrożenie zapowiedziano w 2020 r., ma funkcjonować w sposób zbliżony do Wrocławia. Wciąż nie wiadomo jednak, czy uda się go zintegrować z kartami bankowymi.

Z dotychczasowych słów samorządowców wynika, że podstawą ma być tzw. elektroniczna portmonetka, czyli przedpłacona forma karty miejskiej (podobne rozwiązania działają już m.in. w Wejherowie, Poznaniu oraz w górnośląskiej konurbacji). Pomorski system ma ponadto w sposób najkorzystniejszy i zautomatyzowany dobierać bilety do pokonanej przez pasażera trasy.

Elektronicznego biletu nie należy mylić z integracją taryfową, czyli jednym wspólnym biletem na cały region. W 2020 r. uda się jedynie połączyć sprzedaż różnych biletów w pomorskich miastach jedną wspólną platformą informatyczną, dzięki której pasażer nie będzie musiał szukać punktów sprzedaży biletów oraz studiować zasad taryfowych każdego przewoźnika.

Do wdrożenia pomorskiego e-biletu powołana została spółka InnoBaltica, a obecnie szacowany koszt uruchomienia systemu to 75 mln zł.

Czytaj też: Krok w stronę biletu metropolitalnego? Są wątpliwości

Budżet projektu wdrożenia elektronicznego biletu na Pomorzu. Budżet projektu wdrożenia elektronicznego biletu na Pomorzu.

We Wrocławiu prowizja od sprzedaży biletów dla operatora



Wrocławski system wprowadzany jest w oparciu o 8,5-letnią współpracę z podmiotem prywatnym, wyłonionym w przetargu. W ramach umowy, oprócz 3,3 tys. nowych urządzeń w pojazdach, pojawi się też 170 nowych biletomatów na przystankach. Wykonawca będzie otrzymywał wynagrodzenie w formie prowizji od sprzedaży biletów w wysokości 10,49 proc., co po ponad ośmiu latach umowy powinno przełożyć się na kwotę ok. 174 mln zł.

Czytaj też: Artykuł z września 2017 r.: Porównujemy ceny biletów w Trójmieście i innych metropoliach

Opinie (175) 8 zablokowanych

  • w Gdyni taki system będzie za sto lat :) (16)

    w innych miastach demontują biletomaty a w Gdyni jeszcze nie mieliśmy okazji ich mieć :)

    • 125 8

    • szczur dał nam karnety na 5 (!) biletów! (3)

      • 22 2

      • Ulgowe, więc zawsze musisz kupić dwa (2)

        żeby nie zostało pół przejazdu ;)

        Szczególnie przydatne dla turysty, który chce przejechać np. dworzec - hotel -dworzec.

        • 17 1

        • (1)

          Demontaż automatów skoro nic nie działa jak powinno to taki wsiowy pseudo postęp - postęp wstecz bo i już.

          • 1 3

          • forsowanie przez portal trójmiasto na siłę "biletomatów", które są przeżytkiem na śwecie

            nasuwa pewne odejrzenia

            • 2 1

    • Za 2

      • 0 8

    • w Gdańsku też :)

      • 1 4

    • (4)

      Pytam się Adamowicza i jego urzędasów po co kolejne karty i kolejne konta portmonetki jak można zrobić tak jak w Wrocławiu wykorzystać kartę płatniczą którą ma już każdy w portfelu! To jest wymyślanie głupot za ludzkie pieniądze!

      • 4 4

      • Przeczytałeś artykuł? (3)

        • 4 0

        • (2)

          "Z dotychczasowych słów samorządowców wynika, że podstawą ma być tzw. elektroniczna portmonetka, czyli przedpłacona forma karty miejskiej (podobne rozwiązania działają już m.in. w Poznaniu oraz w górnośląskiej konurbacji). Pomorski system ma ponadto w sposób najkorzystniejszy i zautomatyzowany dobierać bilety do pokonanej przez pasażera trasy."

          • 3 0

          • (1)

            przedplacona e-karta

            1. najpierw placisz pieniedzmi za kartę, dopiero potem kartą placisz za bilet...
            kredytujesz przewoźnika, placąc za wiele przewozów
            2. a nie latwiej było by płacić pieniędzmi kd razu za bilet?
            3. jak wlaśnie przyjechales do miasta i jest sobota wieczów
            to nie kupisz tej elektrokarty, choć byś skisl. musisz taxi/uber/z buta

            a i tak będą granice miast i osobni przewoźnicy i osobne taryfy
            tylko dojdzie pośrednik z pkt. 1/2

            postęp po trójmiejsku, trójpostęp

            • 2 1

            • W Londynie się sprawdza. Nazywa się to Oyster card

              • 1 2

    • wejherowianka (1)

      W MZK Wejherowo el. portmonetka, jak podana tutaj, działa od co najmniej 2011 roku. Specjalnie wyrobiłam sobie kiedyś kartę gdyńską, myśląc, że to w Trójmieście standard skoro takie rozwiązanie istnieje w Wejherowie. Niestety, dopiero w 2020 roku.

      • 7 0

      • Porponetka

        Elektroniczna karta też dziala w elblagu od co najmniej 2010 rok8 ;)

        • 0 0

    • jak brakuje cennego miejsca na biletomaty w autobusach/trolejbusach, dać je zamiast przednich siedzeń zaraz za pierwszymi drzwiami, kierowca miałby by go w zasięgu swojego wzroku. I nie ma problemu.

      • 2 1

    • W Gdyni od początku wiedzieli że to się nie sprawdza. Dlatego oni rządzą, a ty narzekasz

      • 4 3

    • W Gdyni to jeszcze bryczkami się porusza

      • 2 0

  • E-bilet? Nie zadziała. Kanary będą miały problem z odczytem, a pasażerowie problem z kanarem. (12)

    We Wrocławiu może tak, ale nie w Trójmieście.

    • 66 29

    • (6)

      wprowadzić bezpłatną komunikację, wtedy kanary stracą rację bytu

      • 16 2

      • Nie ma czegoś takiego jak bezpłatna komunikacja. Ktoś i tak by musiał za nią zapłacić. (5)

        Komuna się skończyła, ale komunistyczne myślenie w ludziach cały czas siedzi.

        • 18 11

        • Nie ma czegoś takiego, jak bezpłatne drogi. (3)

          Stop kładzeniu nowego asfaltu, komuna już się skończyła

          • 17 6

          • Droga drogą a pojazd pojazdem

            Tj w tyt.

            • 5 5

          • ci co po nich jeżdżą płacą (1)

            Podatki ukryte w cenie paliwa

            • 6 6

            • Nie w mieście...

              • 5 1

        • pytanie ile Edzio miał lat za komuny ?od przemian minęło 28 lat Edzio urodził się tak strzelam w 1989 , Edzio ma obecnie w okolicach 30 czyli Edzio zbiera świadomie doświadczenie życia w komunie od 2 roku życia .więc Edzio jest specem na równi z niejakim wiceministrem od komuny !!!! jeszcze rok lub dwa Nobel pewny .a na koniec jeżeli przestrzeliłem to 10 lat wte lub nazd nie robi różnicy. natomiast darmowe można zrobić dla wszystkich zdeklarowanych a ryczałt zapłacić na koniec lub początek roku do kasy miasta i problem biletów rozwiązany.

          • 1 8

    • We Wroclawiu to już kilka lat temu mogłem zapłacić kartą za jednorazowy. (1)

      I to mi się bardzo podobało,tym bardziej że np. w Krakowie tego nie ma. Wybieram jednorazowy czy dobowy,przykładam kartę i bilet wyskakuje. Dlatego nawet to starsze wrocławskie rozwiązanie to byłby w Gdyni czysty raj.

      • 9 3

      • Tu jest Trójmiasto

        a nie Wrocławie czy Krakowy.
        - Nie ma biletu jednorazowega na bus/tram/troll+SKM
        - Nie ma biletów godzinnych w kanałach elektronicznych

        Sami skomplikowali system, a teraz wydają 75kk zł żeby ułatwiał korzystanie ze skomplikowanych taryf.

        • 6 1

    • "Nie zadziała" (2)

      Polactwo.
      Pewnie, że zadziała.

      • 2 7

      • (1)

        Co znaczy Polactwo nie podoba się to won stąd

        • 5 3

        • Sam won.

          Nie będziesz mnie z mojego kraju wyganiał, kmiocie.

          • 1 5

  • BYły takie automaty z płatnością kartami w najnowszych Skmkach (4)

    to je przecież w tym roku zlikwidowali...
    Skm pół kroku do przodu, pięć do tyłu

    • 75 4

    • czyli normalka

      jak to w państwówce.

      • 10 0

    • co to "najnowszych Skmkach"? (1)

      jest tylko jeden nowy skład

      • 10 0

      • o nim mowa

        • 4 0

    • zlikwidowali bo przynosił straty

      To zrozumiałe bo każdy wolał kupić bilet w kasie lub maszynie A nie liczyć na cud ze akurat przyjedzie Nowa skm. Gdyby wszystkie składy miały takie urządzenia to by było ok

      • 17 2

  • Dziś podnietka e-biletem a wczoraj aferka ze nie ma papierowych. WTF ? (1)

    • 45 6

    • Byłem w wakacje w Talinie. Mają tam eticket na

      kod QR. Mam 45 lat i znam pi razy drzwi angielski, a sobie poradziłem. Ściągasz apkę na smartfon , ladujesz konto przelewem i gotowe. Potem kasujesz QRa w kasowniku.
      Byłem na Malcie tam mają płatność gotówką u kierowcy, karte tez mają na tydzień- kasujesz przy wejsciu. Do tego jest fajna apka z rozkładem jazdy - pokazujesz lokalizację i punkt docelowy, a apka pokazuje ci nr autobusów i alternatywne trasy. Można? A jak..

      • 1 0

  • ) (4)

    Super,za 40 lat mamy szansę być drugą Japonią)

    • 51 6

    • na razie jesteśmy drugą Sycylią

      • 10 2

    • Kilka lat temu na targach kolejowych ....

      w Gdańsku delegacja z Japonii nie mogła oczom uwierzyć jak wyglądają nasz "innowacyjne" pociągi czy rozjazdy :) . Zamiast nowoczesnych targów wycieczka po skansenie (innowacyjna w PL technologia tam znana od 50 lat)

      • 13 1

    • Ani za 40 ani za 100

      To kwestia mentalności. Myślisz, że w Japonii z ich kolektywnym myśleniem nie zrobiliby przez tyle lat wspólnego biletu? U nas jest kilku gości którzy mogli by się dogadać i podjąć taką decyzję, ale tego nie zrobią, bo nie. Ważne, że oni dostają przelew na konto, a to, że z tej komunikacji musi korzystać kilkadziesiąt (kilkaset?) tysięcy ludzi to ich w ogóle nie obchodzi.
      Mieszkańcy mogli by więcej korzystać i mniej płacić, ale w sumie po co? Żeby nie było korków? Żeby było czystsze powietrze? Żeby ludzie marnowali mniej czasu na przemieszczanie się? Kogo to obchodzi...

      • 1 1

    • Szybciej będziemy drugą Hiroszimą.
      Chyba że na to też będziemy musieli mieć zgodę.

      • 1 1

  • Gdynia sto lat zapóźnień:(

    • 31 2

  • Ale nam odjeżdżają miasta! Dlaczego nie ma wspólnej komunikacji??? (2)

    czas pogonić trzech panów którzy nie potrafią się dogadać od 20 lat. Szczurek, Karnowski, Adamowicz żegnamy!!!

    • 91 7

    • Jest jeszcze Pan z PKP skm i to on jest głównym problemem

      • 2 2

    • Włączyć od Pruszcza po Wejcherowo do Gdańska...

      ... a problem odmiennych interesów i braku decyzyjności się zakończy.

      • 0 0

  • XXI wiek, a ludzie mają problem z biletami (6)

    czy nie można używać dostępnych na rynku aplikacji ? To takie trudne ?

    • 19 31

    • (3)

      trzeba mieć smartfon i kartę debetową. nie każdy ma takie cudeńka.

      • 21 7

      • Jarku, poproś panią Basię

        albo Mariusza, niech kupią smartfon i noszą za Ciebie. Karta Ci nie potrzebna, któryś z lizusów na pewno chętnie „podepnie” swoją pod Twoje konto, stawiam na Joachima Urlopowicza.

        • 6 8

      • Rozumiem, że możesz nie mieć smartfona

        Ale nie mieć karty płatniczej?

        • 5 9

      • Polska to jednak czwarty swiat. 2018 rok. Ludzie komorke i karte deb/cc nazywaja "cudenkami". Wow.

        • 10 5

    • Szczególnie gdy ma się np. rozładowaną baterię...

      Karta miejska w postaci plastikowej jest o wiele prostsza w obsłudze od telefonu.

      • 18 2

    • czasem sie nie opłaca

      W aplikacji mobilnej nie da się kupić biletu czasowego na 1 godzinę, tylko jednorazowy. Przy przynajmniej jednej przesiadce to się nie opłaca, bo płacisz praktycznie podwójnie.

      • 13 1

  • Na ch... mi ebilet (1)

    Jak się do PKM nie mogę dopchać, jak autobusem jadę dwa razy dłużej niż samochodem. A poza tym Budyń niedługo uszczęśliwi wszystkich darmowymi przejazdami, wiec urządzenia będzie można oddać od razu na złom.

    • 57 4

    • od razu wprowadzić bezpłatną komunikację, a nie że znów kasa pójdzie na zrobienie systemu, który za pół roku okaże się kompletnie bezpodstawny i bezużyteczny

      • 13 1

  • Ile w Gdyni jest biletomatow? (4)

    • 36 2

    • i za chwile kiosków będzie tyle samo ....

      • 9 0

    • mam odpowiedzieć (2)

      Słownie?

      • 1 0

      • tak, proszę (1)

        • 1 0

        • Ziobro

          • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane