• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Egzamin na prawo jazdy: co druga osoba oblewa teorię

Michał Jelionek
20 marca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Coraz więcej osób ma problemy z egzaminem teoretycznym na prawo jazdy. Rośnie za to zdawalność egzaminów praktycznych. Coraz więcej osób ma problemy z egzaminem teoretycznym na prawo jazdy. Rośnie za to zdawalność egzaminów praktycznych.

19 stycznia 2013 roku w życie weszły nowe przepisy ustawy o kierujących pojazdami. Sprawdziliśmy jak zaostrzone regulacje wpłynęły na zdawalność egzaminów na Pomorzu.



Za którym razem zdałe(a)ś egzamin na prawo jazdy?

Wzrost cen egzaminów, dodatkowe kategorie prawa jazdy czy zmodyfikowany egzamin praktyczny na prawo jazdy kat. A - to jedynie początek listy zmian, które zaczęły obowiązywać w prawie drogowym po drobnej rewolucji z 19 stycznia 2013 roku.

Wprowadzenie dość restrykcyjnych zmian najdotkliwiej odczuły osoby przystępujące do egzaminu teoretycznego. We wszystkich kategoriach na prawo jazdy zmieniono formułę, ale przede wszystkim drastycznie podniesiono poziom trudności testów.

Nowe przepisy sprawiły, że zdawalność egzaminu teoretycznego spadła blisko o połowę.

- Stary egzamin teoretyczny to była tak naprawdę parodia egzaminu. Osoby podchodzące do testu uczyły się na pamięć odpowiedzi o przepisach ruchu drogowego, a następnie przychodziły na egzamin i potrafiły wyjść z sali po 30 sekundach. Dosłownie. I to z pozytywną oceną oczywiście. Dziś nie ma miejsca na przypadek. Dobry kierowca po prostu musi znać przepisy, a trudniejsze testy boleśnie to weryfikują - tłumaczy Andrzej Pepliński, wicedyrektor Pomorskiego Ośrodka Ruchu Drogowego.
Poniżej przedstawiamy statystyki zdawalności egzaminów teoretycznych i praktycznych na Pomorzu w latach 2010-2015.

Zdawalność egzaminów na prawo jazdy z wyodrębnieniem kategorii B. Zdawalność egzaminów na prawo jazdy z wyodrębnieniem kategorii B.
Wprowadzenie w życie nowych przepisów nie miało większego wpływu na liczbę przeprowadzanych egzaminów teoretycznych, która od sześciu lat, rokrocznie, wynosi ok. 50 tys. Nowe zasady wpłynęły jednak na zdawalność testów, która spadła radykalnie, z 80 proc. do zaledwie 43 proc.

Jak już wspomnieliśmy, wszystko za sprawą zdecydowanie trudniejszych testów. Osoby podchodzące do egzaminu teoretycznego muszą zmierzyć się z 32 pytaniami: 20 z podstawowej wiedzy o ruchu drogowym oraz 12 z wiedzy specjalistycznej. Liczba pytań w całej puli zwiększyła się do około 2 tys., a kursanci nie mają do niej dostępu. Egzamin trwa 25 minut.

W latach 2010-2012 egzamin praktyczny z pozytywną oceną kończyła co czwarta osoba (zdawalność na poziomie 26 proc.). Należy jednak zaznaczyć, że egzaminów przed 19 stycznia 2013 roku przeprowadzano nawet o kilkadziesiąt tysięcy więcej w skali roku niż teraz (od 98 tys. do nawet 115 tys. rocznie). Wystarczy porównać lata 2012 i 2014, w których spadek liczby przeprowadzonych egzaminów wyniósł 51 proc.

- Każda zmiana generuje wzrost lub spadek. A im bliżej wprowadzenia tych zmian - tym większe zainteresowanie. Tak było w przypadku nowych przepisów. W ostatnim roku obowiązywania starych zasad odnotowano blisko 116 tys. wszystkich podejść. W następnych latach ta liczba była już zdecydowanie niższa - dodaje Pepliński.
Mniej egzaminów praktycznych, ale za to zdawalność większa, bo w latach 2013-2015 utrzymywała się na poziomie 30 proc. Najlepszy wynik osiągnięto w ubiegłym roku, w którym prawie co trzeci egzamin kończył się pozytywnie.

W powyższej tabelce prezentujemy statystyki zdawalności egzaminów na prawo jazdy przy pierwszym podejściu.

W latach 2010-2012, jeszcze na starych zasadach, średnio aż 83 proc. pierwszych podejść do testów teoretycznych kończyło się powodzeniem. W przypadku praktyki, prawie co czwarta osoba zdawała egzamin przy pierwszej próbie.

Po wejściu w życie nowych przepisów, statystyki uległy wyraźnym zmianom. W ostatnich trzech latach egzamin teoretyczny za pierwszym razem zdawała średnio co druga osoba. W przypadku egzaminów praktycznych odnotowano tendencję wzrostową. W 2013 roku 30 proc. pierwszych podejść kończyło się sukcesem, a w ubiegłym roku ta skuteczność wzrosła do 34 proc.

Miejsca

Opinie (259) ponad 10 zablokowanych

  • i dobrze (15)

    Za dużo baranów jeździ po drogach. Za łatwy był ten egzamin do tej pory

    • 182 87

    • (8)

      Moj ulubiony typ to nabotoksowana utrzymanka w suvie

      • 63 5

      • Zazdrościsz jej suva? (6)

        • 6 28

        • (3)

          Po czym wnosisz, ze ja tez go nie mam?

          • 6 4

          • Jedyne co masz (1)

            To rower i dietę bezglutenowa

            • 3 1

            • I brodę do pasa

              • 2 2

          • Po twoim wpisie

            • 1 2

        • d**ą zarobiła, nie ma czego zazdrościć (1)

          • 28 2

          • To się nazywa najstarszy zawód świata , przynajmniej nie ukradła.

            • 14 6

      • zazdrość i zawiść

        Żałosne

        • 7 13

    • Powiedział Janusz

      Zdający w maluchu po piętnastu godzinach jazd...

      • 12 3

    • bo żeby kierować (3)

      trzeba być Einsteinem!

      Dowartościowujesz się tym, że umiesz prowadzić auto i nazywając innych baranami?

      • 23 10

      • "Umieć prowadzić auto" a "umieć jeździć zgodnie z przepisami" to dwie różne rzeczy.

        • 8 5

      • nie karm trolla

        • 10 2

      • po prostu umiem

        A niektórzy nie umieją, a jeżdżą. I to komplikuje życie nam wszystkim

        • 10 10

    • Oddaj swoje prawo jazdy , będzie jednego mniej.

      • 10 4

  • (9)

    Jeśli 50% nie zdaje egzaminów to jest jakaś patologia . Ktoś za to powinien pójść do kryminału.

    • 133 91

    • (8)

      Nie.

      to znaczy, ze ludzie są zbyt głupi żeby nauczyć się przepisów - to jest FAKT

      innym faktem jest, że przepisy są u nas niemalże najrygorystyczniejsze na świecie - ale to nie ma wpływu na kolejny fakt, ze 50% zdaje, więc DA SIĘ nauczyć/zrozumieć te przepisy :)

      skoro jest to możliwe - to znaczy, ze reszta po prostu jest zbyt głupia...

      • 44 32

      • (5)

        To jak odpowiesz na to pytanie
        http://testy.vip-autoszkola.pl/pytanie50.php

        • 13 8

        • Nie ma takiego pytania (4)

          NA egzaminie a te testy nie sa z oficjalnej bazy pytań!

          • 4 9

          • (3)

            Znajoma miała je na egzaminie... Ale wiesz lepiej

            • 13 3

            • gdybyß pojechał do dentysty autem (2)

              I poinformował że jesteś autem, to znałbyś odp na to pytanie. Po kazdym zabiegu po znieczuleniu , nie wsiada się za kółko bo znieczulenie może wywołać różne efekty uboczne. No ale koleżanka nie mogła o tym wiedzieć bo przecież nie ma prawa jazdy a co za tym idzie lekarz nie mógł jej poinformować o zakazie kier po znieczuleniu

              • 6 4

              • do sądu!!! (1)

                w pytaniu nie mowia ze ekstrakcja bylo pod znieczuleniem
                ani tez pod jakim
                prawo nie zabrania odstąpienia od znieczulenia na decyzję pacjenta

                a jeśli pacjent miał rwany ząb pod znieczuleniem modlitwą i akupunkturą?
                czy "szanowna komisja" ma prawo ustalać zasady extrakcji?
                i jak długo trwają skutki uboczne modlitwy? i igieł w zadku?

                to jest kryminalne. kościoły wszystkie co do jednego, oraz towarzystwo akupunkturzystów polskich, powinny natychmiast pozwać do sądu komisje na prawko, za naruszenie ich monopolu i praktykowanie bez uprawnień ;-)

                • 8 1

              • czytanie ze zrozumieniem

                Po jakim czasie od ekstrakcji (usunięcia) zęba, przy użyciu środka znieczulającego można prowadzić pojazd?

                jest wyraźnie napisane "PRZY UŻYCIU ŚRODKA ZNIECZULAJĄCEGO"

                • 0 1

      • te ekspert a widziałeś nowe pytania ?? czy tak tylko klepiesz żeby klepać w ten keyboard.

        • 3 2

      • nie głupia

        Leniwa. Ludzie po prostu idą na łatwiznę.

        • 6 1

  • ta sprawa to kolejny dowód na to, iż należy koniecznie wyrzucić z pracy starych wypalonych niedasiów,
    i zatrudnić młodzież do lat 30 z nowymi pomysłami.

    • 4 0

  • chcecie zdac zabieźcie ze sobą najdroższą flache to zdacie

    • 1 4

  • Efekt jest taki

    Że coraz więcej osób jeździ bez prawka

    • 6 0

  • 100% po 3 godzinach nauki (1)

    Zdawalem prawko pod koniec 2015 roku. Nie potrafie zrozumiec jak mozna teorii nie zdac. Raz ksiazke przeczytalem i mialem 100% :/ no bez jaj, co z wami nie tak ludzie. Rozumiem stres, czy nieprzygotowanie. Ale i tak, te pytania sa oczywiste.

    • 1 4

    • Liczysz pewnie na lawinę komentarzy yrollu

      • 0 0

  • Żaden z wieloletnich kierowców

    Nie zdałby teorii za pierwszym razem. O czym to świadczy?

    • 8 0

  • (7)

    http://testy.vip-autoszkola.pl/pytanie50.php#

    I co wy na to?

    Bo mnie osobiście to pytanie uwłacza. Nie mówiąc o tym że ma w sobie błąd bo środki znieczulające nie służą do usuwanie zębów. Do tego są odpowiednie instrumenty. Środki znieczulające służą do niwelowania bólu przy usuwaniu zęba.

    Czytając takie pytania odnoszę wrażenie że ich autor jest idiotą. I nie uważam że idiota powinien odpowiadać za to kto może jeździć po drogach.

    P.S Pozdrawiam wszystkich którzy uważają że wystarczy się nauczyć kodeksu drogowego żeby to zdać...

    • 47 4

    • (2)

      odpowiedź mówi, że już nigdy w życiu nie możesz prowadzić samochodu po wyrwaniu zęba ze znieczuleniem.

      • 9 3

      • (1)

        do końca życia. szlus. nawet jak ten wyrwany ząb był...

        mleczny

        • 5 1

        • pod warunkiem ze ze znieczuleniem

          • 1 0

    • Dobrze że prawko zdawałam kiedy nie było jeszcze pytań z zakresu stomatologii.

      Ale martwię się o córkę, która zdając na prawko będzie musiała znać zagadnienia związane z prawem prasowym plus wszystkie solidarnościowe postulaty z 1980 oraz rozkład jazdy tramwajów w Grudziądzu i budowę automatu do kawy.

      • 15 1

    • (2)

      Nie mam prawka. Jak widze takie pytania to juz

      • 2 2

      • (1)

        Nie mam prawka. Jak widze takie pytania to juz wiem ze nigdy nie bede mial

        • 1 8

        • Bezsensowne założenie.

          • 5 0

  • Tylko praktyka ! Na kursie ilość godzin jazdy jest niewystarczająca . (1)

    Ja , po zdanym w młodości egzaminie nie jeździłem. Więc po latach musiałem nauczyć się od nowa , ale bez presji, ze muszę coś zdawać. Opłaciłem prywatnie lekcje i jeździłem z instruktorem w sumie aż 40 godzin (ostatnie 10 już swoim samochodem). Instruktor zaczął lekcje od pytania gdzie mieszkam, gdzie pracuję, gdzie bywam i ćwiczyliśmy przede wszystkim te trasy. Teoria ? Tylko w trakcie jazdy - znajomość znaków i sytuacje na drodze. Od tego czasu jeżdżę już 20 lat i nie spowodowałem żadnej kolizji ani nie dostałem nigdy mandatu (poza parkowaniem oczywiście).

    • 6 0

    • I tak powinno być.

      Ale oczywiście Ci co pierdza w stołki i mają własnych kierowców a organ kierujący posiada co najwyżej kota to nie mają pojęcia o życiu. Dla nich najlepiej to wprowadzić ograniczenia i zakazy niż rozwiązać problem w cywilizowany sposób.
      Tak jak mówisz. Tylko praktyka a teoria w trakcie resztę ma się sam douczyc w domu. I robienie krzyżówek. Masy krzyżówek.

      • 0 0

  • teoria teorią

    A jeździć nie potrafią. Jak chcecie zobaczyć prawdziwą statystykę kto umie prowadzić a kto nie to każdemu po egzaminie dajcie golfa lub 20 letnie BMW na miesiąc. Szybko zweryfikuje że to na praktykę w różnych sytuacjach powinien być nacisk.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane