• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Elektroniczny system poboru opłat rozładuje korki na autostradzie A1?

Maciej Naskręt
6 sierpnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Wprowadzenie system ViaToll na autostradzie A1 od początku usprawniłoby pracę kierowcom ciężarówek. Wprowadzenie system ViaToll na autostradzie A1 od początku usprawniłoby pracę kierowcom ciężarówek.

System elektronicznego poboru opłat - ViaToll - może pomóc w rozładowaniu korków na pomorskim odcinku autostrady A1. Zarządca drogi chce, by część kierowców przestała płacić za przejazd przy bramkach i skorzystała z systemu poboru opłat funkcjonującego m.in. na Obwodnicy Trójmiasta. W tej sprawie trwają rozmowy z Ministerstwem Transportu.



Wizualizacja funkcjonowania systemu elektronicznego poboru opłat - ViaToll.

Autostrada A1 została skazana na sukces. W gąszczu dróg wiodących z południa kraju nad morze 140-kilometrowy odcinek między Toruniem a Rusocinem zapewnia, oprócz komfortu, krótki czas przejazdu. Najszybsi z łatwością potrafią jechać pomorskim szlakiem 50-60 minut. Nie zniechęca ich nawet opłata za przejazd - 29,90 zł.

Droga stała się bardziej popularna niż zakładano, szczególnie latem. W sobotę, 27 lipca, padł rekord. Trasą przejechało 63 tys. samochodów. To jednak przyczyniło się do powstania korków przed bramkami w Rusocinie między godz. 10 a 17. Kierowcy tracili nawet godzinę, by móc zapłacić w kasie za przejazd.

Władze Gdańsk Transport Company przekonują, że mają sposób na korki. Nie chodzi tutaj jednak na pewno o budowę kolejnych bramek. W ich rozładowaniu może pomóc system elektronicznego poboru opłat - ViaToll, który funkcjonuje od 2011 r. m.in. na Obwodnicy Trójmiasta. Aktualnie wyposażone w niego są głównie pojazdy o masie całkowitej powyżej 3,5 t. Do obsługi systemu służy montowane pod szybą urządzenie ViaBox, które zawiera informację o liczbie pieniędzy zgromadzonych na koncie kierowcy.

Czy skorzystałbyś z elektronicznego systemu poboru opłat, by ominąć korki przed bramkami na A1?

Podczas jazdy urządzenie w aucie łączy się z odbiornikami zamontowanymi na bramownicach, które umieszczone są nad drogami, zazwyczaj przy zjazdach z ekspresówek i niektórych autostradach. Podczas mijania bramownicy pobierane są pieniądze z konta kierowcy za przejechane kilometry. Nad prawidłowym stosowaniem systemu czuwają inspektorzy transportu drogowego. Kontrolują oni wyrywkowo funkcjonowanie ViaBox-u w pojazdach nawet podczas ich ruchu.

Jak działałby system na autostradzie? Przede wszystkim należałoby go zbudować, co zajęłoby na pewno pół roku. Po włączeniu systemu w pierwszej kolejności skorzystaliby z niego kierowcy ciężarówek, które, jak pisaliśmy wcześniej, są najczęściej wyposażane w urządzenie ViaBox. W efekcie pojazdy nie musiałyby zatrzymywać się w celu dokonania opłaty.

Problem w tym, że korków na autostradzie nie potęguje ruch tranzytowy, a ogromna liczba pojazdów osobowych. Co więc z kierowcami tych samochodów? Ci również musieliby nabyć ViaBox. Kaucja za urządzenie wynosi 120 zł. Do tego trzeba zarejestrować się w systemie. Wiele osób może to zniechęcić do skorzystania z dodatkowego rozwiązania.

Co ważne, na całe przedsięwzięcie musieliby zgodzić się ministerialni urzędnicy i Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. - Prowadzimy zaawansowane rozmowy z Ministerstwem Transportu, Budownictwa i Gospodarski Morskiej. Jednak na razie żadne wiążące decyzje jeszcze nie zapadły - mówi Anna Kordecka, rzecznik prasowy spółki GTC.

Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że koszt budowy systemu ViaToll na autostradzie A1 może wynieść nawet 20 mln zł.

Tymczasem od 31 października 2013 r. do systemu dróg płatnych w kraju zostanie zakwalifikowana Południowa Obwodnica Gdańska. Przejazd ciężarówką (masa całkowita powyżej 12 ton) 18-kilometrową trasą będzie kosztował od 5 do 10 zł, w zależności od klasy emisji spalin silnika. Obwodnica południowa to kolejna trasa w województwie pomorskim - po Obwodnicy Trójmiasta i drodze krajowej nr 91 - objęta systemem elektronicznego poboru opłat.

Miejsca

  • GTC S.A. Sopot, Powstańców Warszawy 19

Opinie (220) 2 zablokowane

  • Włochy (4)

    Tam nie ma problemu jest zawsze jedna albo dwie bramki gdzie nikt nie staje , kamery wyczulone na numery rejestracyjne otwierają bramki jak zczyta numer i jest on w bazie ( ma zrobioną przedpłatę lub podane konto z limitem ) ale u nas nie u nas trzeba wydac 20 mln bo ktoś kogoś posmaruje. Tak jak z terminalem lotniczym w Rębiechowie wybudowanym w 97 już realziowany jest plan że będzie zbużony bo kasa unijna jest i trzeba wydać. Gospodarze to z nas marni

    • 14 0

    • tymi wlochami (1)

      to bym sie tak nie ekscytowal, bo akurat tu mieszkam i czasami sa tu takie cyrki... :)

      • 0 0

      • jasne ale po co wyważać otwarte drzwi skoro mozna przenieść na nasz grunt coś i to jeszcze usprawnic i nie za 20 mln

        • 0 0

    • "Zbużony" to jest chyba terminal w Modlinie (1)

      Poza tym nie zburzony,tylko przebudowany. Ten terminal nijak nie przystawał do lotniska z 2 mln pasażerów, którego w 1997. nie było.

      • 0 3

      • zobaczysz własnie rozpoczyna się przetarg za burzenie i dobudowe do terminala T2

        a przepraszam to skoro w 1997 Lotniskiem kierował p. Marczyński ekspert od Lotnictwa na Uniwersytecie Gdańskim to jak mógł zaakceptować taki plan budowy skoro znał prognozy ? Takich mamy fachowców właśnie

        • 0 0

  • w końcu (9)

    coś tam wymyślą, a nie, żeby w 21 wieku płacić wyłącznie gotówką a kartą trwa to tak samo długo. w Chorwacji, gdzie wojna skończyła się niecałe 20 lat temu na bramce spędza się 2s (płacąc kartą) w czego 1,5s trwa szok, że tak szybko. we Włoszech stałem 3s.

    • 51 4

    • przykład chorwacji

      jechałem w poprzednią niedziele chorwacką autostradą, wieczór, na autostradzie samochód za samochodem jak u nas w godzinach szczytu (wracali zagrzebiacy znad morza). Koniec płatnego odcinka przed Zagrzebem, zastanawiałem się ile czasu stracę na bramce przy wyjeździe - i tu zaskoczenie dla płacących gotówką osobny przejazd i kilkanaście bramek, dla pozostałych którzy kartą albo elektronicznie ok. 20 samoobsługowych bramek i całość wraz z oczekiwaniem (2 samochody przed) zajęła może 20 - 30 sekund płaciłem kartą i jazda dalej.
      Po pierwsze ilość bramek (nie 5 ale ok 20 zjazdowych) po drugie: żadne kwity szybkie skasowanie karty i już się jedzie.
      Trzeba najpierw rozbudowa ilość bramek ( w końcu w Rusocinie kończy się autostrada) i zastosować szybkie metody rozliczenia - samoobsługa.
      Zawsze możemy się pocieszyć, że na A4 płaci się przy wjeździe i przy wyjeździe z autostrady

      • 0 0

    • zielone swiatla/sygnalizatory sa na calym swiecie (1)

      w polsce zapala sie i niektorzy kierowcy ruszaja po 4sekundach....

      • 14 1

      • Nie narzekaj, "niektórzy" w Wielkiej Brytanii wtedy dopiero odpalaja silnik ;)

        • 4 1

    • Chyba zbliżeniową (1)

      Chyba zbliżeniową kartą płacisz dwie sekundy. Normalną nie ma szans by zejść poniżej 10 (samo włożenie karty do czytnika, potem odczytanie chipa i następnie wyjęcie karty zajmie z 5-6 sekund), nawet jeśli nie musisz PIN wpisywać. Zbliżeniowej ja natomiast nigdy nie będę używał, dopóki nie wprowadzą rozsądnych zabezpieczeń. Teraz te karty są zbyt łatwe do wykorzystania przez złodziei.

      • 7 8

      • internetu też nie używaj bo Cię okradną

        • 6 4

    • ciekawe ...

      już to widzę, w polsce zawsze wybierane jest rozwiązanie najbardziej skomplikowane, najtrudniejsze w realizacji, które sprawia problemy i ostatecznie pogarsza sytuację. zostanie wydana masa pieniędzy na system, który absolutnie nic nie zmieni, korki pozostaną, to jedno jest pewne.

      • 5 0

    • Bylem w szoku.

      Kiedy w Chorwacji placilem karta na bramce samoobsługowej. Szok, a to było 5 lat temu. Jestem zmuszony płacić kartą, a A1 trwa to zbyt długo.

      • 4 0

    • ja pier...

      licz czas od podjechania auta do podjechania kolejnego... przez 2 sekundy to ty możesz sobie palec do nosa włożyć

      • 2 0

    • taa...

      a w Norwegii w ogole sie nie zatrzymuje, tylko jest system rozpoznajacy rejestracje i rachunek przychodzi..

      • 10 0

  • ZŁO DZIEJE się w tym kraju !

    Wybudowane za nasze pieniądzie oraz UE i jeszcze chca nas wydoic !

    • 0 0

  • WIecie co będzie następnym etapem po ViaToll ? (8)

    Opłaty i obowiązkowy ViaToll dla osobówek, a potem być może rozbudowa infrastruktury ViaToll o drogi niższej kategorii. Tylko tego nikt nie powie otwarcie przed wyborami ale takie są plany dalekosiężne.

    • 17 2

    • Plany te wykradł Tuskowi z biurka szpieg z Krainy Deszczowców,Darthmarhev. (7)

      Bo są super tajne k****.

      • 2 2

      • Cos ten kat wywiad smierdzi mlodziezowka PelO

        • 1 0

      • w "nacjonalizację" OFE też lemingi nie wierzyły gdy powstawał ten pomysł (5)

        "państwo nie cofnie się przed żadną podłością gdy zabraknie pieniędzy" to chyba Reagan tak celnie określił.

        • 8 0

        • Jest drobna różnica,robaczku,między przerucenie pieniążków w paru instytucjach (4)

          A zamknięciem sieci dróg dla niepłacących kierowców i zmuszeniem ich do płacenia. A póki co,prawo przewiduje,że drogi alternatywne do autostrad są bezpłatne. Jak - jeśli - zmienią to prawo,to odszczekam. PS. Lemingi wierzyły też,że kto nie będzie premierem,gdy jego brat zostanie prezydentem?

          • 0 2

          • (1)

            nie widzisz deklu że bramek jest każdego roku coraz więcej?Przybywa rocznie po kilka tysięcy km wystarczy baranku.Niedługo za każdy km przejechany drogą będziesz sk.. synom płacił nie wystarcza vat akcyza w paliwie mało ciągle mało tym pazernym ch.. m przecież oni muszą zawsze żyć ponad stan

            • 3 0

            • Bramek jest co roku więcej, bo co roku jest więcej porządnych dróg.

              • 0 0

          • Z dnia na dzień nie postawią takiej infrastruktury, to jasne (1)

            ale z czasem obejmie swoim działaniem coraz więcej obszaru, ViaToll to autostrady jak i drogi krajowe. Wcześniej wprowadzenie ViaToll dla osobówek nie grozi. Ale jak już będzie system z odpowiednią siecią to nie bój się, znajdzie się władza, która nie zawaha się go użyć.
            A prawo ? Nie żartuj, to jest akurat najmniejszy problem by je odpowiednio zmienić.

            • 1 0

            • No to przerąbane,faktycznie,nawet do Zimbabwe nie da sie uciec,bo tam też mogą zmienić prawo.

              Ale przynajmniej dróg tam mniej...

              • 0 1

  • Podatek drogowy od autostrad

    Dziwne, że Vincent jeszcze na to nie wpadł. Po co bramki - można wprowadzić nowy podatek drogowy od autostrad i po problemie, bo wszyscy za to zapłacimy :)

    • 1 0

  • powinno byc tak !!

    Powinny znajdowac sie 2-3 bramki obslugujace tylko i wylacznie samochody z rejestracjami zaczynajacymi sie na G.... Morze mam na codzien a stac musze w tych korkach i tak

    • 0 1

  • To chamstwo (16)

    pobierać za coś opłaty co było współfinansowane ze środków zewnętrznych (UE).

    • 308 18

    • Płacimy potrójnie!!! (10)

      1.Ddrogi powinny być budowane z naszych podatków
      2.Dokładała się Unia do budowy czyli de facto MY z naszych składek
      3.A teraz musimy jeszcze na bramkach płacić w podziękowaniu że nam drogę wybudowano!
      D Z I Ę K U J E M Y !

      • 73 6

      • (6)

        Nie widzę nic złego w płaceniu za autostrady (tak się robi w wielu krajach) ale na pewno nie w sposób, jaki jest obecnie, czy ten złodziejski viatoll. Moim zdaniem, po dokończeniu całej A1, powinni przejść na winiety.

        A co do pomysłu wykorzystania VT do zmniejszenia korków na autostradzie przy bramkach, to dość fałszywy. Tu raczej chodzi o to, by wyciągnąć również kasę z osobówek za przejazd drogami ekspresowymi, które obecnie są dla nich darmowe.

        • 35 15

        • Taaak,spisek i układ ... drogowy. (2)

          Tabletki wzięte?

          • 5 31

          • paypass na jednej z bramek (1)

            Placenie paypassem za wyjazd na jednej czy kilku bramkach rozwiazal by sprawde. Problemem jest czekanie ok 1 min na transakcje, potem zebranie reszty do portfela. Wystarczyloby przejechac karta paypass po czytniku i szlaban by sie otwieral. 5 sekund zamiast minuty bez udzialu kasjera. Potrzebujesz paragon czy zaplacic gotowka ? - poczekaj do bramki z kasjerem.

            • 2 0

            • paypass

              Zupełnie się zgadzam z przedmówcą. Terminale z obsługą transakcji bezstykowych załatwiły by sprawę. Byłoby to znacznie tańsze rozwiązanie niż udziwniony system via Tool i zakup dodatkowych skrzyneczek via Box. Ewentualnie już lepsze winiety.

              • 1 0

        • WIATOLIK

          Dla aut osobowych masz ViaAuto a nie ViaTolla,
          różnica polega na tym żę ViaAuto pobiera kasę tylko na autostradach, moim zdaniem to wygodniejsze bo podjeżdżasz i szlaban sam ci się otwiera, nawet nie musisz sie zatrzymywać,

          • 0 0

        • (1)

          oraz ograniczyć zatrudnienie. okroją ekipe która siedzi w budkach i pobiera opłate. na to nie powinno być zgody. ta praca raczej dobrze platna nie jest ale jest.

          • 3 3

          • a co to jest?! organizacja charytatywna?!?!

            • 8 1

      • Nie wiesz to się nie wypowiadaj (1)

        Autostrada A1 z Grudziądza do Gdańska to prywatna inwestycja jełopie. Prywatna = niepaństwowa.

        • 13 17

        • To była inwestycja prywatna finansowana przez państwo,

          rząd PiS chciał się wycofać z zastanego układu finansowania, ale sądy skutecznie to uniemożliwiły....

          • 1 1

      • 4.......

        a co z akcyzą ze sprzedaży paliwa ? przecież to też na drogi

        • 31 0

    • niewiedza (2)

      przecież A1 to prywatna droga sami pozyskali sobie środki od Unii, zbudowali za swoje to teraz mogą pobierać opłatę, nikt nie zmusza jechać A1 jest też droga krajowa 91 bezpłatna.

      • 5 8

      • Nie do końca...

        Niestety z tego co napisałeś wynika raczej Twoja niewiedza. Drogi są dobrem publicznym i takie inwestycje mają nieco inny charakter niż założenie jakiejś swojej firemki (choćby fakt, że grunty na których ta droga się znajduje należą do państwa i zostały WYDZIERŻAWIONE na określonych zasadach).

        • 3 1

      • To tak samo jakbyś dostał unijne współfinansowanie na prywatny interes... Spróbuj zobaczymy jak tobie pójdzie.

        • 1 0

    • jakich K zewnętrznych (1)

      Jesteśmy w UE więc nie są to środki zewnętrzne tylko nasze (obywateli UE) podatki.

      • 4 6

      • Te środki nazywa sie K zewnętrznymi bo nie pochodzą z PKB. I de facto nie do końca są "wasze" bo składał sie na nie każdy członek UE. Dopóki Polska będzie beneficjentem są to bardziej środki państw zamożniejszych należących do UE. Ja wiem że po nie swoje to sie grabie chętnie wykłada i pieniędzmi podatników UE prowadzi kampanie wyborcze pod tytułem "wyżebrzemy więcej niż opozycja". Tylko impreza za unijne talary sie kiedyś skończy.

        • 8 0

  • Płacenie odliczoną kwotą - promować, informować (6)

    Jeżdżę często, zawsze mam przygotowane w moim przypadku 29,90.
    Zrobiłem dwa razy eksperyment - płatność kartą wydłużyła transakcję o ponad 15 sekund. Wydawanie reszty z banknotu 50 zł o ponad 10.
    Te 10 sekund, nawet powiedzmy 6 sekund na każdej transakcji to w przypadku 30 000 samochodów to 3000 minut obsługi mniej. Nawet jak się rozbiję na 6 bramek to uzysk jest taki, że o kolejkach praktycznie nie powinno być mowy.

    • 3 2

    • (4)

      Jak jeździsz często to wiesz ile zapłacisz za przejazd i możesz przygotować odliczoną kwotę.
      Skąd ma to wiedzieć ktoś kto jeździ okazyjnie.
      Do tego opłata powinna być zaokrąglana w dół do pełnego złotego tak żeby nie było pitolenia z groszami.

      • 4 1

      • oplaty masz podane na stronie A1 masz kompa i siec, to mozesz to sobie sprawdzic (3)

        to sie nazywa "planowanie podrozy"

        • 3 2

        • (1)

          Wydaje Ci się że wszyscy w Polsce mają dostęp do internetu i potrafią go używać ?
          Oraz że każdy będzie siedział godzinę, szukał odcinków autostrad i kosztów przejazdu.

          Jest prostszy sposób
          Na bilecie z bramek powinien być cennik oczywiście nie do wszystkich bramek bo się nie zmieszczą ale do końcowej obowiązkowo i do 2 czy 3 pośrednich

          Co do planowania podróży to czasami widzę jak ludzie w nowszych furach pytają się o drogę i zastanawiam się dlaczego nie mają nawigacji którą można kupić już za jakieś 150 zł.

          • 5 3

          • bo nawigacja

            Nawet najlepsza potrafi wywieść w pole

            • 1 0

        • Zawsze na wakacjach jeździsz pod linijkę?

          Gratuluję spontaniczności.

          • 2 3

    • Bo źle są umiejscowione tablice z opłatami

      Tablice z opłatami przy bramkach wyjazdowych są umieszczone w takich miejscach, że już nie ma szans zdążyć przygotować odliczoną kwotę, jeśli ktoś jej z góry nie zna. Powinny stać chociaż parę metrów wcześniej, wtedy przy większym natężeniu ruchu stojąc jako drugi lub trzeci w kolejce do bramki, jeszcze masz czas na wygrzebanie drobnych. A tak jak jest teraz, to możesz sobie sprawdzić ile płacisz, jak już jesteś przy okienku. I albo wtedy dopiero sprawdzasz i liczysz albo dajesz "grube".

      • 6 0

  • czy ktos pamieta jakie byly oficjalne prognozy ruchu na A1?

    przez wiele lat kolejne rzady nie rozpoczynaly budowy A1 - bo rzekomo prognoza ruchu na A1 nie uzasadniala tej inwestycji....
    teraz nagle okazuje sie, ze rzeczywistosc kompletnie rozmija sie z tymi prognozami....
    czy ktos za te bledne prognozy odpowie? czy to byl przypadek czy celowe dzialanie?

    • 0 0

  • viatoll dla osóbówek (2)

    przekonują nas, że viatoll to takie doskonałe rozwiązanie dla osobówek, że skróci czas na bramkach ,że modne, że wygodne...a potem nagle stanie się obowiązkowy dla wszystkich...bo i tak iluś tam kierowców to używa - więc co szkodzi ,żeby płacicli wszyscy?

    • 89 4

    • (1)

      63000x30=1890000zł dniówki, niezłe jak na tak biedny kraj jak pl, tylko po co jechać a1 skoro czas przy bramce wydłuża czas przejazdu drogą nie płatną alternatywną

      • 0 0

      • Jest CB radio i zjazd w Tczewie :)

        • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane