- 1 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (91 opinii)
- 2 Pod prąd uciekał przed policją (197 opinii)
- 3 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (598 opinii)
- 4 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (85 opinii)
- 5 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (520 opinii)
- 6 Dulkiewicz niechętna do wymiany zastępców (321 opinii)
Gdynia. W lutym ładowarki, w kwietniu elektryczne autobusy
Ładowarki do elektrycznych autobusów, które od kwietnia wyruszą na ulice Gdyni, mają być gotowe w lutym. Siedem stacji pantografowych szybkiego ładowania pojawi się na pętlach i przystankach końcowych. 24 standardowe punkty wolnego ładowania plug-in znajdą się w bazie PKA przy ul. Platynowej na Pogórzu.
Autobusy ładowane w bazie i na przystankach
Autobusy będą jeździły na linii 150, łączącej Witomino-Leśniczówkę z ulicą Godebskiego na Oksywiu. Pozostałe autobusy będą kursować na liniach śródmiejskich: 133, 128, 190 i 282.
Autobusy elektryczne będą w pełni ładowane w bazie PKA na Pogórzu poprzez 24 punkty ładowania. Początkowo miało być ich o dwa mniej, ale dzięki dostarczeniu jednej podwójnej ładowarki wszystkie autobusy będą mogły być ładowane jednocześnie.
I choć pojazdy mają coraz wydajniejsze baterie, to energia będzie musiała być uzupełniana także na pętlach i przystankach końcowych w Gdyni.
Elektryczne autobusy na filmach
Ładowarki kosztują łącznie 12,5 mln zł.
Jak mówią specjaliści, istotne dla wydajności baterii będą też warunki atmosferyczne, w jakich będzie funkcjonował pojazd. W teorii autobusy powinny przejechać ok. 150 km bez ładowania, jednak czynniki pogodowe oraz wewnętrzne, takie jak ogrzewanie i klimatyzacja, mogą te parametry zmienić.
Na trasie ładowanie odbywać się będzie za pomocą pantografów podłączanych do sieci bezpośrednio z kokpitu kierowcy. Podczas ładowania autobusy będą musiały być udostępnione pasażerom.
Wykaz miejsc z ładowarkami
Podwójne stacje szybkiego ładowania pojawią się przy:
- Domu Marynarza u zbiegu al. Marszałka Piłsudskiego i ul. Tetmajera,
- na Witominie-Leśniczówce - przy przystanku końcowym na ul. II Morskiego Pułku Strzelców.
Pojedyncze ładowarki staną przy:
- Dworcu Morskim obok Muzeum Emigracji, na przystanku końcowym na ul. Polskiej,
- na Oksywiu - przy przystanku końcowym na ul. Godebskiego,
- na placu Kaszubskim - przy przystanku końcowym na ul. Wójta Radtkego.
Ładowarki w bazie mają być gotowe w połowie stycznia 2022 r., a w poszczególnych lokalizacjach - miesiąc później. Czasu nie ma dużo, więc prace przy budowie urządzeń w ostatnim czasie przyspieszyły.
Najwięcej dzieje się na Witominie, o czym donieśli nam czytelnicy w Raporcie z Trójmiasta.
Tutaj jest zresztą najwięcej do zrobienia, bo oprócz ładowarek przebudowana będzie pętla, położony nowy asfalt, a także elementy kanalizacji deszczowej, co spowodowało rozszerzenie zakresu prac. Na razie pasażerowie wsiadają na przystanku oddalonym od początkowego o 50 metrów.
W innych miejscach są gotowe transformatory oraz przyłącza i trwają przygotowania do posadowienia ładowarek.
- Konsekwentnie rozwijamy ideę elektromobilności w Gdyni i już niedługo dostarczymy mieszkańcom pojazdy zgodne z najwyższymi aktualnie standardami, absolutnie zeroemisyjne, ciche i oparte na bardzo innowacyjnych rozwiązaniach. Co najważniejsze, z ogromnym udziałem środków unijnych. Razem z pierwszą częścią projektu, czyli siecią stacji ładowania w całym mieście, będzie to naprawdę wielka zmiana w komunikacji miejskiej - mówiła Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.
85 proc. kosztów tego projektu finansowane jest z funduszy europejskich.
Komunikacja w Trójmieście
Rozpocznij quizMiejsca
Opinie wybrane
-
2021-11-12 16:18
Na jak dlugo (9)
Zobaczymy jak będą sprawdzać się w zimę przyszłego roku wystarczy jedna śnieżyca lub obfite opady śniegu i całe miasto paraliż ataki autobusik trochę prądu ciagnie. Ale jak to mówią zobaczymy pożyjemy.
- 59 19
-
2021-11-13 10:37
dzbanie autobusy takie od kilku lat sprawdzaja sie w europie zachodniej w kazdym terenie (2)
- 2 4
-
2021-11-13 12:42
Tam jest zimą "trochę" cieplej... (1)
- 3 2
-
2021-11-13 15:21
w Helsinkach jest cieplej?
- 0 1
-
2021-11-12 23:22
W całej Polsce jeździ wiele elektrobusów (1)
i, a interesuję się tematem, nie ma problemów ani zima ani latem, gdy działa klima, która też jest bardzo energochłonna
- 3 4
-
2021-11-13 10:45
Uzupełniając Twój wpis to chyba w Polsce jest tylko jeden przypadek gdy padły bateri co miało ostatnio miejsce w Warszawie.
- 1 0
-
2021-11-12 16:27
Od kilku lat takie same funkcjonują np. w Zielonej Górze (3)
i bez problemu dają radę. A jak się cicho zrobiło na osiedlach domków jednorodzinnych, gdzie wcześniej kursowały diesle...
- 16 6
-
2021-11-13 13:33
na wsi dużo rzeczy łatwiej wprowadzić
- 0 2
-
2021-11-13 07:22
(1)
Zielona góra a Gdynia. Gdynia ma problemy z odśnieżaniem dróg bo albo część floty staje w zajezdni albo się psuje. Więc nie ma co porównywać.
- 4 4
-
2021-11-13 13:38
W Gdyni jest o wiele mniej śniegu niż w zielonej górze ( jeżeli w ogóle jest) także będzie dobrze. Rumianin z Janowa.
- 4 0
-
2021-11-12 15:06
(12)
Jestem za elektrycznymi autobusami w Gdyni z powodu hałasu i spalin. Mam świadomość, że globalnie nie ma to nic wspólnego z ekologią ale wolę, żeby dymiło i było głośno tam gdzie się wytwarza energię i akumulatory do autobusu jeżdżącego po moim mieście niż w moim mieście.
W chińskich miastach bywa, że takich autobusów jeździ kilkanaście tysięcy.- 51 58
-
2021-11-13 13:25
Typowa polska dulkość
Typowa polska Dulszczyzna, jak kopci niech kopci w Turowie i Bełchatowie, 98% energii z węgla, ale mówimy o zeremisyjności... typowo pisowskie myślenie - mój czubek nosa czysty, a przy elektrowniach i w Chinach niech dymiiiiii.
- 1 1
-
2021-11-12 17:05
A tymczasem akumulatory do pojazdów elektrycznych będzie się wytwarzać... w Gdańsku (1)
i to w Gdańsku będzie dymiło, że Niemcy czy Francja bezboleśnie przeszły swoją zieloną rewolucję
- 4 6
-
2021-11-12 19:30
W Gdańsku...
będą je tylko składać, a nie wytwarzać.
- 3 0
-
2021-11-12 15:10
(5)
Bezsensowne myslenie
- 14 18
-
2021-11-13 10:39
bezmózg pisze o bezsensownym mysleniu ale sie uśmiałem.Tak racja miasto ma byc bez spalin
A z ekologia ma to jednak wiele wspólnego
- 0 0
-
2021-11-12 15:24
(3)
Bezsensowne myślenie bo zwyczajnie chcę, żeby w miejscu gdzie mieszkam ja, moja rodzina i moje dzieci było ciszej i czyściej????? To jest bez sensu??? Bo ma być brudno i głośno?
- 22 6
-
2021-11-13 11:48
to tak jak ze spalarnią i wysypiskiem w szadółkach
jak tylko ktoś zaproponuje żeby było normalnie - albo nowoczesne technologie i bezpieczeństwo mieszkańców albo z daleka od miasta ale po taniości to trolle się uaktywniają że można było na morenie czy chełmie nie kupować m mieszkań bo szadółki były wcześniej...
- 1 0
-
2021-11-12 16:04
nie przejmuj się trolle to standard na tym portalu (1)
a tak przy okazji przypominam, że energia elektryczna jest także wytwarzana w sposób ekologiczny, Polska ma straszne zapóźnienia z powodu PIS (blokada farm wiatrowych), ale to inna sprawa
- 12 14
-
2021-11-13 10:40
POKOelming za ciebie mysli TVNienawisc z wiatraczków to ty se mozesz co najwyzej laptopa naładowac
- 2 1
-
2021-11-12 15:16
(2)
Chiny to fatalny przykład, ich polityka "ekologiczna" polega na tym że w Pekinie owszem jest w końcu niebieskie niebo i nie ma smogu, ale dlatego że cały ciężki przemysł i elektrownie przenieśli ogromnym kosztem na prowincję. brudzą biednym, bogaci mają czysto. to droga do katastrofy
- 10 5
-
2021-11-12 18:29
Jaj już gdzieś musi dymić do chyba lepiej na prowincji w obszarze przemysłowym niż w centrum miasta?
- 3 1
-
2021-11-12 16:05
rozumiem, że dla ciebie smog w miastach to pierwsze przykazanie?
bardzo głupia wypowiedź i nie mająca nic wspólnego z uwagą autora
- 2 5
-
2021-11-12 16:32
Jaki jest sens inwestowania w autobusy elektryczne w mieście, które ma kilkadziesiąt km sieci trakcyjnej? (15)
Autobusy elektryczne są świetne, ale w Gdyni jest coś lepszego, co pozwala na ładowanie w trakcie jazdy. mamy sieć trakcyjną i trolejbusy. Mam wrażenie, ze zakup autobusów elektrycznych to bezmyślny ruch pod publiczkę.
- 142 11
-
2021-11-14 18:37
będzie jeszcze mniej spalin w twoim mieście, nie narzekaj
- 0 1
-
2021-11-13 14:02
Prosty
Docelowo rezygnacja z sieci trolejbusowej. Cel pośredni elektryczna komunikacja w dzielnicach bez sieci trolejbusowej
- 0 0
-
2021-11-13 10:42
Sensu to ty najwyrazniej nie masz popiersze trzeba zlikwidowac te koszmarne szpecace trakcje. (2)
A autobusy elektryczne to obecnie standart nawet juz w Polsce
- 2 7
-
2021-11-14 18:40
dokładnie, zgadzam się tobą ze standard i oby było ich więcej
- 0 0
-
2021-11-13 11:13
Standart mowisz. Ciekawe.
- 5 0
-
2021-11-13 08:10
Ano taki, że fajnie to wygląda w materiałach promocyjnych miasta, na które dodam przeznaczane są grube miliony:-(
- 7 0
-
2021-11-13 07:17
A zakup, serwisowanie..... nic nie rozumiesz.... (1)
- 3 0
-
2021-11-14 18:39
kurk nie narzekaj, kupili to kupili, masz czym jeździć i czym oddychać bo przynajmniej mniej spalin będzie
- 0 1
-
2021-11-12 23:57
Już wielokrotnie na rożnych portalach poddawałem w wątpliwość...
.. zakup elektrycznych autobusów i budowę infrastruktury do nich, gdy mamy w Gdyni całkiem nieźle rozwiniętą sieć trolejbusową. Wystarczy mniejszymi środkami ją rozbudować w sposób podobny jak zrobiono na Wiśniewskiego i trolejbusy spokojnie dojadą w najodleglejsze zakątki miasta, no ew. na Witomino trzeba by było podciągnąć pełną trakcję. Proszę
.. zakup elektrycznych autobusów i budowę infrastruktury do nich, gdy mamy w Gdyni całkiem nieźle rozwiniętą sieć trolejbusową. Wystarczy mniejszymi środkami ją rozbudować w sposób podobny jak zrobiono na Wiśniewskiego i trolejbusy spokojnie dojadą w najodleglejsze zakątki miasta, no ew. na Witomino trzeba by było podciągnąć pełną trakcję. Proszę zauważyć że pierwsze trajtki 10 lat temu miały zasięg bateryjny 5km. i to przy prędkości do 30km/h obecnie przy pełnych parametrach są w stanie pokonać nawet 30km.
- 15 1
-
2021-11-12 23:52
Co w tym mieście nie jest pod publikę?
- 9 1
-
2021-11-12 19:38
Oczywiście ze to bzdura
- 8 1
-
2021-11-12 17:24
pod publiczkę .... (3)
to jedno ale te 85% dopłaty z unii i można się nachapać pod przykrywką pseudo ekologii ;)
- 25 4
-
2021-11-13 15:21
kiedys jakis typ połączył 4 koła...
...i wstawił silnik- pod publike! Wiesz ciemnoto że od czegoś trzeba zacząć? Czy pod publike komentarze stary dziadzie?
- 1 4
-
2021-11-13 07:37
Unia nie ma swoich pienięzuy. (1)
- 4 0
-
2021-11-13 11:50
istnieją daniny dla podmiotów zewnętrznych które nakłada unia i idą na unijne konto
przykład: ostatnia kara 2 miliardy euro dla google
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.