• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia. W lutym ładowarki, w kwietniu elektryczne autobusy

Patryk Szczerba
12 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa nowe trolejbusy na Gwiazdkę
Elektryczne autobusy w Gdyni będą ładowane w bazie oraz na przystankach, podczas wymiany pasażerów. Elektryczne autobusy w Gdyni będą ładowane w bazie oraz na przystankach, podczas wymiany pasażerów.

Ładowarki do elektrycznych autobusów, które od kwietnia wyruszą na ulice Gdyni, mają być gotowe w lutym. Siedem stacji pantografowych szybkiego ładowania pojawi się na pętlach i przystankach końcowych. 24 standardowe punkty wolnego ładowania plug-in znajdą się w bazie PKA przy ul. PlatynowejMapka na Pogórzu.



Czy elektryczne autobusy będą dobrą inwestycją?

Przypomnijmy: pasażerów w kwietniu mają wozić elektryczne autobusy marki Mercedes-Benz. Choć nie były najtańsze w przetargu, to zwyciężyły rozwiązaniami technicznymi. Dostarczy je firma EvoBus, a łączny koszt zakupu szesnastu autobusów standardowej długości i ośmiu przegubowych to prawie 80 mln zł.

Autobusy ładowane w bazie i na przystankach



Autobusy będą jeździły na linii 150, łączącej Witomino-Leśniczówkę z ulicą Godebskiego na Oksywiu. Pozostałe autobusy będą kursować na liniach śródmiejskich: 133, 128, 190 i 282.

Autobusy mają wyjechać na ulice Gdyni wiosną. Autobusy mają wyjechać na ulice Gdyni wiosną.
Autobusy elektryczne będą w pełni ładowane w bazie PKA na Pogórzu poprzez 24 punkty ładowania. Początkowo miało być ich o dwa mniej, ale dzięki dostarczeniu jednej podwójnej ładowarki wszystkie autobusy będą mogły być ładowane jednocześnie.

I choć pojazdy mają coraz wydajniejsze baterie, to energia będzie musiała być uzupełniana także na pętlach i przystankach końcowych w Gdyni.



Ładowarki kosztują łącznie 12,5 mln zł.

Jak mówią specjaliści, istotne dla wydajności baterii będą też warunki atmosferyczne, w jakich będzie funkcjonował pojazd. W teorii autobusy powinny przejechać ok. 150 km bez ładowania, jednak czynniki pogodowe oraz wewnętrzne, takie jak ogrzewanie i klimatyzacja, mogą te parametry zmienić.

Na trasie ładowanie odbywać się będzie za pomocą pantografów podłączanych do sieci bezpośrednio z kokpitu kierowcy. Podczas ładowania autobusy będą musiały być udostępnione pasażerom.

  • Prace przy pętli autobusowej Witomino Leśniczówka
  • Prace przy pętli autobusowej Witomino Leśniczówka
  • Prace przy pętli autobusowej Witomino Leśniczówka
  • Praca przy pętli autobusowej Witomino Leśniczówka
  • Prace przy pętli autobusowej Witomino Leśniczówka.
  • Prace przy pętli autobusowej Witomino Leśniczówka
  • Prace przy pętli autobusowej Witomino Leśniczówka


Wykaz miejsc z ładowarkami



Podwójne stacje szybkiego ładowania pojawią się przy:


Pojedyncze ładowarki staną przy:


Ładowarki w bazie mają być gotowe w połowie stycznia 2022 r., a w poszczególnych lokalizacjach - miesiąc później. Czasu nie ma dużo, więc prace przy budowie urządzeń w ostatnim czasie przyspieszyły.

Najwięcej dzieje się na Witominie, o czym donieśli nam czytelnicy w Raporcie z Trójmiasta.



Tutaj jest zresztą najwięcej do zrobienia, bo oprócz ładowarek przebudowana będzie pętla, położony nowy asfalt, a także elementy kanalizacji deszczowej, co spowodowało rozszerzenie zakresu prac. Na razie pasażerowie wsiadają na przystanku oddalonym od początkowego o 50 metrów.

W innych miejscach są gotowe transformatory oraz przyłącza i trwają przygotowania do posadowienia ładowarek.

- Konsekwentnie rozwijamy ideę elektromobilności w Gdyni i już niedługo dostarczymy mieszkańcom pojazdy zgodne z najwyższymi aktualnie standardami, absolutnie zeroemisyjne, ciche i oparte na bardzo innowacyjnych rozwiązaniach. Co najważniejsze, z ogromnym udziałem środków unijnych. Razem z pierwszą częścią projektu, czyli siecią stacji ładowania w całym mieście, będzie to naprawdę wielka zmiana w komunikacji miejskiej - mówiła Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.
85 proc. kosztów tego projektu finansowane jest z funduszy europejskich.

Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 51%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

  • PKA Gdynia, Platynowa 19/21

Opinie (159) 3 zablokowane

Wszystkie opinie

  • gdynia to upadłe i brudne miasto.........wystarczyła dekada ....szok (2)

    • 42 13

    • Co ty człowieku chrzanisz za brednie

      Naprawdę czasem odnoszę wrażenie, że niektórzy komentatorzy nigdy w Gdyni nie byli, takie banialuki piszą.

      • 1 4

    • Zgadzam się. Gdynia zeszła na poziom Grudziądza

      Zmarnowane miasto. Tymczasem Gdańsk naprawdę wyładniał przez ten sam czas. Przy Teatrze Muzycznym sen wariata zlikwidował parking. Idźcie zobaczyć co tam powstało za nasze pieniądze. Myślę, że przedsiębiorcy z handlu i usług już czują geniusz geniusza.....

      • 2 1

  • Autobus elektryczny z pantografem. (2)

    Chyba już spotkałem się z takimi "innowacyjnymi" rozwiązaniami, które łączą w sobie największe wady autobusów i tramwajów.

    • 29 9

    • W czym problem. Podczas postoju na petli pantograf w gore i ladowanie

      • 3 1

    • Każdy elektrobus tak jest ładowany

      Poza trolejbusami. Ale to inna kategoria pojazdów. Bo niby jak? Z szyn, hehehe?!

      • 0 1

  • Super!

    • 3 20

  • Przy tej cenie prądu ??? (11)

    To będzie następny kredyt miasta na zapłatę rachunków za prąd !

    • 58 7

    • urzędnicy zaciągają kredyty bo to nie oni będą spłacać te kredyty ....upadłe miasto jak gdańsk i sopot (2)

      ....socjaliści niszczą wszystko co dobre .....

      • 9 3

      • (1)

        Nikt nie powinien mieć prawa do zaciągania zobowiązań wykraczających poza własną kadencję, gdyż jest to zwyczajnym oszustwem.

        • 0 1

        • Za pozostawienie obciążeń które się nie zrekompensują powinno się wsadzać za niegospodarność. Są mechanizmy, jest prawo, ale jest też mafia polityczno-sądownicza.

          • 0 0

    • Tak przy tej cenie prądu

      Poprostu podniosą ceny biletów i bawimy się dalej;)

      • 6 0

    • a jaka jest cena benzyny... przypomnisz? (1)

      • 8 6

      • Czyli prąd + wymiany baterii + nowa infrastruktura jednak taniej? Wątpię.

        • 11 2

    • Przeciez

      ogólnie wiadomo ze jeżdżenie na prąd jest dużo tańsze niż na dieslu wiec czemu by miało zabraknąć funduszy normalnie przeznaczanych na zakup paliwa? Zamęt siejesz.

      • 5 8

    • Sasin dopłaci i wyrówna...

      przecież obiecywał. A jak on obieca, to wiadomo, ze spełni...

      • 4 2

    • Postawi się fotowoltaikę na dachu zajezdni i będzie za darmo

      • 0 3

    • Mieszkańcy tak wybrali

      • 0 0

    • Gdynia bogata jest. Uśmiechnij się

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    (12)

    Jestem za elektrycznymi autobusami w Gdyni z powodu hałasu i spalin. Mam świadomość, że globalnie nie ma to nic wspólnego z ekologią ale wolę, żeby dymiło i było głośno tam gdzie się wytwarza energię i akumulatory do autobusu jeżdżącego po moim mieście niż w moim mieście.
    W chińskich miastach bywa, że takich autobusów jeździ kilkanaście tysięcy.

    • 51 58

    • (5)

      Bezsensowne myslenie

      • 14 18

      • (3)

        Bezsensowne myślenie bo zwyczajnie chcę, żeby w miejscu gdzie mieszkam ja, moja rodzina i moje dzieci było ciszej i czyściej????? To jest bez sensu??? Bo ma być brudno i głośno?

        • 22 6

        • nie przejmuj się trolle to standard na tym portalu (1)

          a tak przy okazji przypominam, że energia elektryczna jest także wytwarzana w sposób ekologiczny, Polska ma straszne zapóźnienia z powodu PIS (blokada farm wiatrowych), ale to inna sprawa

          • 12 14

          • POKOelming za ciebie mysli TVNienawisc z wiatraczków to ty se mozesz co najwyzej laptopa naładowac

            • 2 1

        • to tak jak ze spalarnią i wysypiskiem w szadółkach

          jak tylko ktoś zaproponuje żeby było normalnie - albo nowoczesne technologie i bezpieczeństwo mieszkańców albo z daleka od miasta ale po taniości to trolle się uaktywniają że można było na morenie czy chełmie nie kupować m mieszkań bo szadółki były wcześniej...

          • 1 0

      • bezmózg pisze o bezsensownym mysleniu ale sie uśmiałem.Tak racja miasto ma byc bez spalin

        A z ekologia ma to jednak wiele wspólnego

        • 0 0

    • (2)

      Chiny to fatalny przykład, ich polityka "ekologiczna" polega na tym że w Pekinie owszem jest w końcu niebieskie niebo i nie ma smogu, ale dlatego że cały ciężki przemysł i elektrownie przenieśli ogromnym kosztem na prowincję. brudzą biednym, bogaci mają czysto. to droga do katastrofy

      • 10 5

      • rozumiem, że dla ciebie smog w miastach to pierwsze przykazanie?

        bardzo głupia wypowiedź i nie mająca nic wspólnego z uwagą autora

        • 2 5

      • Jaj już gdzieś musi dymić do chyba lepiej na prowincji w obszarze przemysłowym niż w centrum miasta?

        • 3 1

    • A tymczasem akumulatory do pojazdów elektrycznych będzie się wytwarzać... w Gdańsku (1)

      i to w Gdańsku będzie dymiło, że Niemcy czy Francja bezboleśnie przeszły swoją zieloną rewolucję

      • 4 6

      • W Gdańsku...

        będą je tylko składać, a nie wytwarzać.

        • 3 0

    • Typowa polska dulkość

      Typowa polska Dulszczyzna, jak kopci niech kopci w Turowie i Bełchatowie, 98% energii z węgla, ale mówimy o zeremisyjności... typowo pisowskie myślenie - mój czubek nosa czysty, a przy elektrowniach i w Chinach niech dymiiiiii.

      • 1 1

  • bardzo dobrze! prądu wystarczy

    czyli pora na kaszubską elektrownię, może gdzieś w borach tucholskich? dużo drewna dookoła i nie będzie obywateli razić w oczy

    • 19 8

  • (3)

    no i super. glosowalismy z rodzina na prezydenta i wlasnie tego chcielismy. dosc juz smrodzacych trojebusow!

    • 12 30

    • A jak trolebus moze smrodzic? (1)

      Zastanów się zanim napiszesz.

      • 5 0

      • Chciał potrollować,

        ale nie wyszło.

        • 0 0

    • Smrodzących trolejbusów???

      • 7 0

  • Łał 150km zasięgu (1)

    Bez klimy i ogrzewania. Elektro-uwstecznianie.

    • 52 7

    • A po maks 5 latach na złom

      Bo baterii nie będzie opłacało się wymieniać.
      Do tego samozapłon gratis, proponuję się zapoznać z jakimi problemami borykają się właściciele elektrycznej floty.

      • 9 6

  • Czyli średnio ponad 3 miliony za jeden autobus

    to prawie tyle, co 2 limuzyny Rolls-Royce Phantom

    • 27 5

  • A dzisiaj na 171 czekałem półtorej godziny. (7)

    Ani do ZKM Gdynia ani do ZTM Gdańsk nie udało mi się dodzwonić.

    • 20 3

    • (1)

      z taką postawą roszczeniową daleko nie zajedziesz. i proszę, stało się ;)

      • 3 8

      • 'roszczeniową postawą'

        Jeśli dla ciebie 1,5h stania na autobus jest ok, to podejrzewam, że jesteś w jednej z poniższych grup:
        - bezrobotny,
        - wiek szkolny - nie pojadę na przyrkę to ominie mnie kartkówka,
        - banan-ekolog - walczysz z ociepleniem klimatu, ale na protest zawozi ciebie mama swoim SUVem w dieslu :)

        • 7 4

    • Musisz być szczęśliwy!

      Ja nie mam tyle wolnego czasu, żeby spędzać 1.5h na przystanku autobusowym...

      • 5 1

    • Aż żałuję, że nie mogłem podsłuchać co by Ci powiedzieli w ZTM w Gdańsku na temat opóźnienia 141 hehehe

      • 1 2

    • Bo brak połączenia telefonicznego był w trosce o najwyższą jakość usług

      • 2 0

    • tak bywa.

      • 0 0

    • Haha

      1.5h poważnie ? Po 20 minutach szedłbym piechotą,jechał hulajnoga albo taksówka

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane