• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia. W lutym ładowarki, w kwietniu elektryczne autobusy

Patryk Szczerba
12 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa nowe trolejbusy na Gwiazdkę
Elektryczne autobusy w Gdyni będą ładowane w bazie oraz na przystankach, podczas wymiany pasażerów. Elektryczne autobusy w Gdyni będą ładowane w bazie oraz na przystankach, podczas wymiany pasażerów.

Ładowarki do elektrycznych autobusów, które od kwietnia wyruszą na ulice Gdyni, mają być gotowe w lutym. Siedem stacji pantografowych szybkiego ładowania pojawi się na pętlach i przystankach końcowych. 24 standardowe punkty wolnego ładowania plug-in znajdą się w bazie PKA przy ul. PlatynowejMapka na Pogórzu.



Czy elektryczne autobusy będą dobrą inwestycją?

Przypomnijmy: pasażerów w kwietniu mają wozić elektryczne autobusy marki Mercedes-Benz. Choć nie były najtańsze w przetargu, to zwyciężyły rozwiązaniami technicznymi. Dostarczy je firma EvoBus, a łączny koszt zakupu szesnastu autobusów standardowej długości i ośmiu przegubowych to prawie 80 mln zł.

Autobusy ładowane w bazie i na przystankach



Autobusy będą jeździły na linii 150, łączącej Witomino-Leśniczówkę z ulicą Godebskiego na Oksywiu. Pozostałe autobusy będą kursować na liniach śródmiejskich: 133, 128, 190 i 282.

Autobusy mają wyjechać na ulice Gdyni wiosną. Autobusy mają wyjechać na ulice Gdyni wiosną.
Autobusy elektryczne będą w pełni ładowane w bazie PKA na Pogórzu poprzez 24 punkty ładowania. Początkowo miało być ich o dwa mniej, ale dzięki dostarczeniu jednej podwójnej ładowarki wszystkie autobusy będą mogły być ładowane jednocześnie.

I choć pojazdy mają coraz wydajniejsze baterie, to energia będzie musiała być uzupełniana także na pętlach i przystankach końcowych w Gdyni.



Ładowarki kosztują łącznie 12,5 mln zł.

Jak mówią specjaliści, istotne dla wydajności baterii będą też warunki atmosferyczne, w jakich będzie funkcjonował pojazd. W teorii autobusy powinny przejechać ok. 150 km bez ładowania, jednak czynniki pogodowe oraz wewnętrzne, takie jak ogrzewanie i klimatyzacja, mogą te parametry zmienić.

Na trasie ładowanie odbywać się będzie za pomocą pantografów podłączanych do sieci bezpośrednio z kokpitu kierowcy. Podczas ładowania autobusy będą musiały być udostępnione pasażerom.

  • Prace przy pętli autobusowej Witomino Leśniczówka
  • Prace przy pętli autobusowej Witomino Leśniczówka
  • Prace przy pętli autobusowej Witomino Leśniczówka
  • Praca przy pętli autobusowej Witomino Leśniczówka
  • Prace przy pętli autobusowej Witomino Leśniczówka.
  • Prace przy pętli autobusowej Witomino Leśniczówka
  • Prace przy pętli autobusowej Witomino Leśniczówka


Wykaz miejsc z ładowarkami



Podwójne stacje szybkiego ładowania pojawią się przy:


Pojedyncze ładowarki staną przy:


Ładowarki w bazie mają być gotowe w połowie stycznia 2022 r., a w poszczególnych lokalizacjach - miesiąc później. Czasu nie ma dużo, więc prace przy budowie urządzeń w ostatnim czasie przyspieszyły.

Najwięcej dzieje się na Witominie, o czym donieśli nam czytelnicy w Raporcie z Trójmiasta.



Tutaj jest zresztą najwięcej do zrobienia, bo oprócz ładowarek przebudowana będzie pętla, położony nowy asfalt, a także elementy kanalizacji deszczowej, co spowodowało rozszerzenie zakresu prac. Na razie pasażerowie wsiadają na przystanku oddalonym od początkowego o 50 metrów.

W innych miejscach są gotowe transformatory oraz przyłącza i trwają przygotowania do posadowienia ładowarek.

- Konsekwentnie rozwijamy ideę elektromobilności w Gdyni i już niedługo dostarczymy mieszkańcom pojazdy zgodne z najwyższymi aktualnie standardami, absolutnie zeroemisyjne, ciche i oparte na bardzo innowacyjnych rozwiązaniach. Co najważniejsze, z ogromnym udziałem środków unijnych. Razem z pierwszą częścią projektu, czyli siecią stacji ładowania w całym mieście, będzie to naprawdę wielka zmiana w komunikacji miejskiej - mówiła Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.
85 proc. kosztów tego projektu finansowane jest z funduszy europejskich.

Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 51%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

  • PKA Gdynia, Platynowa 19/21

Opinie (159) 3 zablokowane

  • A kierowcy? (2)

    I co z tego ze beda elektryczne autobusy, jak przez polityke miasta czytaj podwyzki, zaraz nie bedzie komu jezdzic...

    • 11 1

    • Dobrze prawisz, zapraszam Cię na żurek z białą kiełbaską...

      • 3 0

    • Będą będą, najwyżej przeniesie się tych kierowców z UM co nic nie robią a zarabiają po 7k i co chwile na zwolnieniach, i tak od 30 lat...

      • 2 0

  • A podwyzki dla kierowcow?

    Na autobusy stacje laowania ladowarki jest....a dla pracownikow nie ma

    • 9 1

  • Gdynia to bardzo bogate miasto

    Na szczęście też ludzie w rachunkach za prąd wesprą tego typu inicjatywy.

    • 7 0

  • Dlaczego społeczeństwo ma dopłacać do... (1)

    Nierentownych pomysłów biznesowych producentów????
    Miejmy świadomość, że transformacja energetyczna realizowana w takim dużym tempie i na koszt społeczeństwa w Europie jest możliwa tylko finansowemu zubożeniu tejże Europy. Czekają nas gigantyczne podwyżki cen prądu. Źródeł tejże podwyżki nie szukajcie w Polsce. Adres to Bruksela. Dotowanie ma cenę. Jak długo??? Kto zna odpowiedź? Zmniejszenie wydobycia i następnie rafinacji ropy naftowej to wzrost cen wszystkich produktów, których pochodne ropy służą do produkcji. Ropie towarzyszy gaz.... Rozumiesz? Sztuczny puch, bluzy polarowe.... to tylko to co najbliższe ciału:). Łatwo jest mówić głosem dzieci o śladzie co2, ale trzeba pamiętać o konsekwencjach. Swoją drogą czy ktoś zna autorów wyników badań o tym śladzie? Dlaczego nigdy nie dostali nagrody Nobla????

    • 8 3

    • Myślę, że ta bzdura z przechodzeniem na OZE skończy się, gdy społeczeństwa Europy zubożeją o 20-30%. Wtedy w Europie wygra prawica i to wszystko odkręci.

      • 1 0

  • Ja-no

    Co ładpwarki do autobusie,....co,podwyżki za nasze podwyżki mieszkań kwaterunkowyc w gdyni 120%

    • 2 0

  • Zobaczymy na jak długo

    Więcej rzeczy do poboru drogiego prądu,to WRUŻY jedno podwyzki biletuw

    • 5 0

  • Ekologiczny autobus na węgiel, co za logika...
    Gdyby była ta elektrownia atomowa to inna bajka, a tak to zabawa w semantykę

    • 7 0

  • Gdynia głownie miejskim pijarem stoi.

    Prawdopodobnie te autobusy są temu pijarowi podporządkowane. Co prawda, nie jest wykluczone, że to rozwiązanie jakoś się sprawdzi, ale przypuszczam, że rachunku ekonomicznego nikt nie przeprowadzał. Celem miejskich gdyńskich przedsięwzięć jest przede wszyskim promowanie się władz tego upadającego miasta.

    • 7 0

  • Gdynia kolejne miasto które dołacza do standatu europy zachodniej!W przeciwieństwie do zaściankowego Gdańska! (1)

    Autobusy bez emisji spalin są obecnie hitem na całym świecie !!Zastępują one każdy transport poza metrem.Obecnie inpost ogłosił ze wszystkie jego paczkomaty bedą obsługiwane przez dostawcze auta bezemisyjne .
    O opiniami beznózgowców na portalu nikt w Polsce i na swiecie sie nie przejmuje kiedys tacy jak oni pluli sie przeciwko pierwszym samochodom bo jak to wóz bez konia? :)
    Polwinno sie stopniowo likiwdowac ta koszarn a trakcje A w gdańsku torowiska i zastepwac buspasami i autobusami bez emisji.

    • 1 10

    • Zużycie ropy na świecie jest rekordowo wysokie. To o czym piszesz to PR różnych firm i urzędników.

      • 0 0

  • Teraz taka moda na elektryki (2)

    Ale jak przyjdzie robić całodniową brygade to doceni sie spowrotem starego dobrego Diesela.
    A bo tu zimna przyjdzie i bateryjki zamrozi albo na opóźnieniu na końcowy dojedzie i nie zdąży sie naładować no wymieniac mozna bez konca
    Prąd super tani ani taki eko tez nie jest a ucierpią pasażerowie i kierowcy a to po to zeby byc "nOWocZeSnYm" i "EkO"

    • 8 1

    • jestes idealnym przykładem ze tylko podstawówka powinna byc bezpłatna .Pieniadze na twoja edukacje zmarnowane. (1)

      • 0 4

      • Bardziej ty jestes przykładem braku krytycznego myslenia

        Poczytaj sobie skad bierze sie prąd szczegolnie w polsce i jakie to sa wartosci CO2 i przelicz sobie czy faktycznie wychodzi to taka duza roznica jakby zamiast elektryka jezdzil i tak relatywnie czysty EURO6 zastepujacy 100 samochodow... Czasami trzeba wiedziec kiedy co faktycznie pomaga srodowisku a co jest tylko marketingiem

        • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane