• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia. W lutym ładowarki, w kwietniu elektryczne autobusy

Patryk Szczerba
12 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa nowe trolejbusy na Gwiazdkę
Elektryczne autobusy w Gdyni będą ładowane w bazie oraz na przystankach, podczas wymiany pasażerów. Elektryczne autobusy w Gdyni będą ładowane w bazie oraz na przystankach, podczas wymiany pasażerów.

Ładowarki do elektrycznych autobusów, które od kwietnia wyruszą na ulice Gdyni, mają być gotowe w lutym. Siedem stacji pantografowych szybkiego ładowania pojawi się na pętlach i przystankach końcowych. 24 standardowe punkty wolnego ładowania plug-in znajdą się w bazie PKA przy ul. PlatynowejMapka na Pogórzu.



Czy elektryczne autobusy będą dobrą inwestycją?

Przypomnijmy: pasażerów w kwietniu mają wozić elektryczne autobusy marki Mercedes-Benz. Choć nie były najtańsze w przetargu, to zwyciężyły rozwiązaniami technicznymi. Dostarczy je firma EvoBus, a łączny koszt zakupu szesnastu autobusów standardowej długości i ośmiu przegubowych to prawie 80 mln zł.

Autobusy ładowane w bazie i na przystankach



Autobusy będą jeździły na linii 150, łączącej Witomino-Leśniczówkę z ulicą Godebskiego na Oksywiu. Pozostałe autobusy będą kursować na liniach śródmiejskich: 133, 128, 190 i 282.

Autobusy mają wyjechać na ulice Gdyni wiosną. Autobusy mają wyjechać na ulice Gdyni wiosną.
Autobusy elektryczne będą w pełni ładowane w bazie PKA na Pogórzu poprzez 24 punkty ładowania. Początkowo miało być ich o dwa mniej, ale dzięki dostarczeniu jednej podwójnej ładowarki wszystkie autobusy będą mogły być ładowane jednocześnie.

I choć pojazdy mają coraz wydajniejsze baterie, to energia będzie musiała być uzupełniana także na pętlach i przystankach końcowych w Gdyni.



Ładowarki kosztują łącznie 12,5 mln zł.

Jak mówią specjaliści, istotne dla wydajności baterii będą też warunki atmosferyczne, w jakich będzie funkcjonował pojazd. W teorii autobusy powinny przejechać ok. 150 km bez ładowania, jednak czynniki pogodowe oraz wewnętrzne, takie jak ogrzewanie i klimatyzacja, mogą te parametry zmienić.

Na trasie ładowanie odbywać się będzie za pomocą pantografów podłączanych do sieci bezpośrednio z kokpitu kierowcy. Podczas ładowania autobusy będą musiały być udostępnione pasażerom.

  • Prace przy pętli autobusowej Witomino Leśniczówka
  • Prace przy pętli autobusowej Witomino Leśniczówka
  • Prace przy pętli autobusowej Witomino Leśniczówka
  • Praca przy pętli autobusowej Witomino Leśniczówka
  • Prace przy pętli autobusowej Witomino Leśniczówka.
  • Prace przy pętli autobusowej Witomino Leśniczówka
  • Prace przy pętli autobusowej Witomino Leśniczówka


Wykaz miejsc z ładowarkami



Podwójne stacje szybkiego ładowania pojawią się przy:


Pojedyncze ładowarki staną przy:


Ładowarki w bazie mają być gotowe w połowie stycznia 2022 r., a w poszczególnych lokalizacjach - miesiąc później. Czasu nie ma dużo, więc prace przy budowie urządzeń w ostatnim czasie przyspieszyły.

Najwięcej dzieje się na Witominie, o czym donieśli nam czytelnicy w Raporcie z Trójmiasta.



Tutaj jest zresztą najwięcej do zrobienia, bo oprócz ładowarek przebudowana będzie pętla, położony nowy asfalt, a także elementy kanalizacji deszczowej, co spowodowało rozszerzenie zakresu prac. Na razie pasażerowie wsiadają na przystanku oddalonym od początkowego o 50 metrów.

W innych miejscach są gotowe transformatory oraz przyłącza i trwają przygotowania do posadowienia ładowarek.

- Konsekwentnie rozwijamy ideę elektromobilności w Gdyni i już niedługo dostarczymy mieszkańcom pojazdy zgodne z najwyższymi aktualnie standardami, absolutnie zeroemisyjne, ciche i oparte na bardzo innowacyjnych rozwiązaniach. Co najważniejsze, z ogromnym udziałem środków unijnych. Razem z pierwszą częścią projektu, czyli siecią stacji ładowania w całym mieście, będzie to naprawdę wielka zmiana w komunikacji miejskiej - mówiła Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.
85 proc. kosztów tego projektu finansowane jest z funduszy europejskich.

Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 51%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

  • PKA Gdynia, Platynowa 19/21

Opinie (159) 3 zablokowane

  • Brak kierowców (1)

    Jeszcze trochę a zabraknie kierowców w komunikacji miejskiej w naszym mieście. Więc ciekawe kto będzie prowadził te autobusy.... miasto nie chce dac podwyżki kierowcą... czy w Gdyni bedzie strajk ???

    • 23 4

    • Już brakuje.

      • 6 1

  • Pan to graf?

    Nie zapomnijcie o zakupie kilku mocnych holownikow z silnikami Diesla gdy przyjda mrozy Warszawa juz to przerobiła Dobry pomysł to przyczepa z agegatem od radaru tez bedzie w stanie zapewnic dostep do pradu miedzy przystankami No i zlikwidowac koniecznie trakcje trolejbusowa jako zbedna to sarkazm dla niekumatych

    • 16 2

  • A tak spokojnie w tej Gdyni było.

    • 10 1

  • (6)

    Serio 85 grubych baniek za 26 autobusów? Bodajże dwa lata temu Gdynia wydała 60 grubych baniek na prawie 80 pojazdów. To nie lepiej zamiast kupowania tych 26, wymienić resztę floty na nowoczesną i mieć 100 floty nowej i niskoemisyjnej niż tylko 26 zeroemisyjnych. Chciałbym tylko dodać , że ogrzewanie będzie na ON.

    • 14 1

    • (5)

      Człowieku a ładowarki na pętlach i na bazie PKA to niby za 0 {słownie ZERO} złotych . Przeciesz zatą infrakturę trza zapłacić . Pewnie kolejny zakup kolejnych autobusów elektrycznych będzie tańszy

      • 1 1

      • (4)

        No właśnie o tym piszę. A jakby Gdynia jeszcze trochę poczekała, aż opracują nowsza technologię, lepsze baterie, to by i nie trzeba było inwestować w te ładowarki. Ponawiam lepiej wydać ta forsę i wymienić cały tabor niż tylko 26 autobusów kupić. Swoją drogą było poczekać i na wodór. To będzie paliwo przyszłości.

        • 0 1

        • (3)

          Człowieku przecież akumulator musisz jakoś ładować , czyto na pętlach autobusowych, czy w bazie lub podczas jazdy z sieci trakcyjnej. Tylko hybrydowe autobusy mają możliwość ładowania akumulatorów z silnika spalinowego , a w tym przypadku niema takiej opcji.

          • 1 0

          • (2)

            Tak ale można by go ładować tylko na bazie i z dynki nie inwestować kolejnych baniek w ładowarki?. Co Ty fan zupy z jajkiem i białą kiełbasą Jesteś, że tak bronisz otwórz oczy. Jakby Gdynia wymieniła resztę tych rumpli to by się wszyscy mieszkańcy ucieszyli, a nie tylko wybrane autobusiki.

            • 0 0

            • (1)

              Tylko sobie zobacz jak mamy przejść na samochody elektryczne to takich ładowarek w Polsce ina świecie musi być sporo. Bo na bateriach to góra 500 km przejdziesz w optymalnych warunkach . Czyli mówiąc inaczej co kilka kilometrów muszą styać ładowarki tak jak stacje benzynowe.

              • 0 0

              • To rozumiem co masz na myśli. Ale chodzi o to, że ładowarki do samochodów będą używane przez wiele osób/aut, a tu ładowarka będzie stać na pętli i gnić. Tego nikt nie będzie używał. To naprawdę nie jest dobry pomysł. Ale jajko z białą kiełbasą się cieszy.

                • 0 0

  • W Gdyni

    Z taką siecią trolejbusową, z takim doświadczeniem powinniśmy postawić na trolejbusy. Ciche, ciepłe i od pokoleń wozace Gdynian i Sopocian! Za same ładowarki byłyby ze cztery trajtki. Nie swoje pieniądze łatwo się wydaje!

    • 19 1

  • Miesiąc taki autobus zapalił się w Stuttgarcie podczas ładowania. (2)

    • 17 2

    • (1)

      A kilka miesięcy temu dieslowski zapalił się na Armii Krajowej

      • 1 2

      • "Niemieckie miasta zaczęły wycofywać elektryczne autobusy ze swoich ulic, po tym jak wybuchł kolejny już pożar z ich udziałem.

        Decyzję taką ogłosiły niedawno władze Monachium. Sprawa jest naprawdę poważna, ponieważ tylko w tym roku, spłonęło 8 autobusów w Hanowerze, aż 38 w Dusseldorfie, a ostatnio 25 w Stuttgarcie."

        • 3 2

  • Wszystko super i piękne ale? (1)

    Wszystko pięknie i ślicznie się przedstawia kolorowy obrazek ale jest ale KTO będzie jeździł tymi autobusami co drugi kierowca planuje się zwolnić za tą pensje 3300 netto jakaś masakra pozdrawiam

    • 16 1

    • Ok. Nie kupujemy żadnych nowych autobusów bo nie będzie miał kto ich prowadzić.

      • 3 0

  • A trolejbus, to niby jaki? Spalinowy?

    Sprawa prosta. Przy tak dużej inwestycji, "spady" tez ma duże! Tak jak na filmie "Mis". No bo niby... "Po co komu taki Mis?". Prawda Panie Żurek?

    • 9 0

  • To nastepny powod

    Do "zaproszenia" do gdynskiego folwarku CBA.

    • 14 1

  • Mi wystarczy ładowarka do telefonu.

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane