• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia. W lutym ładowarki, w kwietniu elektryczne autobusy

Patryk Szczerba
12 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa nowe trolejbusy na Gwiazdkę
Elektryczne autobusy w Gdyni będą ładowane w bazie oraz na przystankach, podczas wymiany pasażerów. Elektryczne autobusy w Gdyni będą ładowane w bazie oraz na przystankach, podczas wymiany pasażerów.

Ładowarki do elektrycznych autobusów, które od kwietnia wyruszą na ulice Gdyni, mają być gotowe w lutym. Siedem stacji pantografowych szybkiego ładowania pojawi się na pętlach i przystankach końcowych. 24 standardowe punkty wolnego ładowania plug-in znajdą się w bazie PKA przy ul. PlatynowejMapka na Pogórzu.



Czy elektryczne autobusy będą dobrą inwestycją?

Przypomnijmy: pasażerów w kwietniu mają wozić elektryczne autobusy marki Mercedes-Benz. Choć nie były najtańsze w przetargu, to zwyciężyły rozwiązaniami technicznymi. Dostarczy je firma EvoBus, a łączny koszt zakupu szesnastu autobusów standardowej długości i ośmiu przegubowych to prawie 80 mln zł.

Autobusy ładowane w bazie i na przystankach



Autobusy będą jeździły na linii 150, łączącej Witomino-Leśniczówkę z ulicą Godebskiego na Oksywiu. Pozostałe autobusy będą kursować na liniach śródmiejskich: 133, 128, 190 i 282.

Autobusy mają wyjechać na ulice Gdyni wiosną. Autobusy mają wyjechać na ulice Gdyni wiosną.
Autobusy elektryczne będą w pełni ładowane w bazie PKA na Pogórzu poprzez 24 punkty ładowania. Początkowo miało być ich o dwa mniej, ale dzięki dostarczeniu jednej podwójnej ładowarki wszystkie autobusy będą mogły być ładowane jednocześnie.

I choć pojazdy mają coraz wydajniejsze baterie, to energia będzie musiała być uzupełniana także na pętlach i przystankach końcowych w Gdyni.



Ładowarki kosztują łącznie 12,5 mln zł.

Jak mówią specjaliści, istotne dla wydajności baterii będą też warunki atmosferyczne, w jakich będzie funkcjonował pojazd. W teorii autobusy powinny przejechać ok. 150 km bez ładowania, jednak czynniki pogodowe oraz wewnętrzne, takie jak ogrzewanie i klimatyzacja, mogą te parametry zmienić.

Na trasie ładowanie odbywać się będzie za pomocą pantografów podłączanych do sieci bezpośrednio z kokpitu kierowcy. Podczas ładowania autobusy będą musiały być udostępnione pasażerom.

  • Prace przy pętli autobusowej Witomino Leśniczówka
  • Prace przy pętli autobusowej Witomino Leśniczówka
  • Prace przy pętli autobusowej Witomino Leśniczówka
  • Praca przy pętli autobusowej Witomino Leśniczówka
  • Prace przy pętli autobusowej Witomino Leśniczówka.
  • Prace przy pętli autobusowej Witomino Leśniczówka
  • Prace przy pętli autobusowej Witomino Leśniczówka


Wykaz miejsc z ładowarkami



Podwójne stacje szybkiego ładowania pojawią się przy:


Pojedyncze ładowarki staną przy:


Ładowarki w bazie mają być gotowe w połowie stycznia 2022 r., a w poszczególnych lokalizacjach - miesiąc później. Czasu nie ma dużo, więc prace przy budowie urządzeń w ostatnim czasie przyspieszyły.

Najwięcej dzieje się na Witominie, o czym donieśli nam czytelnicy w Raporcie z Trójmiasta.



Tutaj jest zresztą najwięcej do zrobienia, bo oprócz ładowarek przebudowana będzie pętla, położony nowy asfalt, a także elementy kanalizacji deszczowej, co spowodowało rozszerzenie zakresu prac. Na razie pasażerowie wsiadają na przystanku oddalonym od początkowego o 50 metrów.

W innych miejscach są gotowe transformatory oraz przyłącza i trwają przygotowania do posadowienia ładowarek.

- Konsekwentnie rozwijamy ideę elektromobilności w Gdyni i już niedługo dostarczymy mieszkańcom pojazdy zgodne z najwyższymi aktualnie standardami, absolutnie zeroemisyjne, ciche i oparte na bardzo innowacyjnych rozwiązaniach. Co najważniejsze, z ogromnym udziałem środków unijnych. Razem z pierwszą częścią projektu, czyli siecią stacji ładowania w całym mieście, będzie to naprawdę wielka zmiana w komunikacji miejskiej - mówiła Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.
85 proc. kosztów tego projektu finansowane jest z funduszy europejskich.

Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 51%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

  • PKA Gdynia, Platynowa 19/21

Opinie (159) 3 zablokowane

  • Niemcy są bardzo zadowoleni z elektrycznych autobusów. (1)

    W takim Hanowerze czy Stuttgarcie można powiedzieć, że aż się palą do jazdy.

    • 3 0

    • Bo Niemcy

      To normalni ludzie

      • 1 0

  • Kucyk i szczurek (2)

    Będą siedzieć, za zniszczenie miasta

    • 5 0

    • (1)

      A ty będziesz wisieć

      • 0 0

      • .....

        jest taki ciąg na bulwarze ,myślę że zmieściłaby się cała rada miasta i byłoby przyjemne z pożytecznym ;)

        • 0 0

  • Niegospodarnosc

    Remont petli Dom Marynarza byl i...nie wiedzieli ze beda tam ladowarke stawiac? Teraz znowu niszczyc i na nowo robic. I tak to w oczy kole ze znowu zablokuja moja wiadomosc

    • 1 0

  • Gdynia

    Kiedy urzednicy sprzedadzą Gdynię.? Maja dlugi i jeszcze pożyczka. Kto ich rozliczy ?.

    • 2 0

  • Trójmiasto to jednak zacofane jest, elektryczne autobusy już dawno w Ostrowie Wielkopolski jeżdżą i mają się dobrze.

    • 0 0

  • I to był zakup w 100% zbędny. A mentalność firmy pozostawia wiele do życzenia. Poza tym było kupić trolejbusy i sieć trolejbusową. I mam nadzieje, że żaden autobus nie zostanie skasowany np. 5256. Lubiłem tą firmę kiedyś, gdy były wszystkie Solarisy teraz to już niezbyt i jeszcze roszczeniowi kierowcy potwierdzają moją tezę. To prowadzi tylko do tragiedokomedi i w końcu dojdzie pewnie do tego, że trzeba będzie zrobić przetarg na linie co oni obsługują bo ta firma przestanie być opłacalna ze zbyt małą ilością pracowników.
    Jestem ciekawy ile ci kierowcy jeszcze będą jeździć, jak dla mnie połowa z nich powinna już dawno zejść na emeryturę.

    • 4 0

  • 1000 cykli ładowania i tony baterii z ogromną ilością chemikaliów wyląduje na śmietniku ekologia

    • 2 0

  • elektrobusy

    witam mialo byc finasowanie miasta a nie ma nic pka zadluzona na 38 milionow zl a moze i dotacji unijnych nie byc a kierowcy maja pracowac za 2600 zl to jest gdynia

    • 3 0

  • kolejny smutny żart ekipy p. Szczurka!

    Autobusy za 80 milionów, ładowarki za 12.5 miliona. Po co, pytam sie?

    Nie taniej na dluzsza mete bylo by rozwijac siec trolejbusowa, skoro mamy juz infrastrukture? Jaki sens obecnie jest pakowac pieniadze w autobusy z bateriami, ktore zima (wydajnosc ogniw, ogrzewanie) oraz w upaly (klimatyzacja) beda mialy zasieg realny rzedu 100km? A po 2, 3 latach intensywnej eksploatacji pewnie gora 60km. Bo tak to wyglada w przypadku eksploatacji obecnych samochodow elektrycznych. Te pojazdy beda wiecznie stac przy ladowarkach, zamiast jezdzic! A wymiana baterii pochlonie pewnie 30-40 mln pln. Ale moze o to chodzi?

    Poza tym Pani Katarzyna Gruszecka-Spychała albo nie ma o niczym bladego pojecia, albo jawnie klamie. Jakie "absolutnie zeroemisyjne" pojazdy? Przeciez te pojazdy w 80%-90% beda napedzane na wegiel. Polskie elektrownie jak Belchatow sa najwiekszymi trucicielami w Europie, sam Belchatow emituje wiecej toksycznego syfu niz cala gospodarka Hiszpanni (pomiary Komisji Europejskiej).

    Hipokryzja, czy zerowa wiedza? Niezaleznie od tego, jak tacy ludzie moga zajmowac tak istotne stanowiska?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane