- 1 Szukał na targu sadzonek, znalazł amunicję (116 opinii)
- 2 Oślepiał śmigłowiec podczas derbów (217 opinii)
- 3 We wrześniu koniec prac na Chwarznieńskiej (51 opinii)
- 4 Coraz więcej domów pływających na wodzie (64 opinie)
- 5 Kradli klocki LEGO. Hurtowo (32 opinie)
- 6 Prawie 50 miejsc parkingowych przy Parku Oruńskim (70 opinii)
Gdynia. W lutym ładowarki, w kwietniu elektryczne autobusy
Ładowarki do elektrycznych autobusów, które od kwietnia wyruszą na ulice Gdyni, mają być gotowe w lutym. Siedem stacji pantografowych szybkiego ładowania pojawi się na pętlach i przystankach końcowych. 24 standardowe punkty wolnego ładowania plug-in znajdą się w bazie PKA przy ul. Platynowej na Pogórzu.
Autobusy ładowane w bazie i na przystankach
Autobusy będą jeździły na linii 150, łączącej Witomino-Leśniczówkę z ulicą Godebskiego na Oksywiu. Pozostałe autobusy będą kursować na liniach śródmiejskich: 133, 128, 190 i 282.
Autobusy elektryczne będą w pełni ładowane w bazie PKA na Pogórzu poprzez 24 punkty ładowania. Początkowo miało być ich o dwa mniej, ale dzięki dostarczeniu jednej podwójnej ładowarki wszystkie autobusy będą mogły być ładowane jednocześnie.
I choć pojazdy mają coraz wydajniejsze baterie, to energia będzie musiała być uzupełniana także na pętlach i przystankach końcowych w Gdyni.
Elektryczne autobusy na filmach
Ładowarki kosztują łącznie 12,5 mln zł.
Jak mówią specjaliści, istotne dla wydajności baterii będą też warunki atmosferyczne, w jakich będzie funkcjonował pojazd. W teorii autobusy powinny przejechać ok. 150 km bez ładowania, jednak czynniki pogodowe oraz wewnętrzne, takie jak ogrzewanie i klimatyzacja, mogą te parametry zmienić.
Na trasie ładowanie odbywać się będzie za pomocą pantografów podłączanych do sieci bezpośrednio z kokpitu kierowcy. Podczas ładowania autobusy będą musiały być udostępnione pasażerom.
Wykaz miejsc z ładowarkami
Podwójne stacje szybkiego ładowania pojawią się przy:
- Domu Marynarza u zbiegu al. Marszałka Piłsudskiego i ul. Tetmajera,
- na Witominie-Leśniczówce - przy przystanku końcowym na ul. II Morskiego Pułku Strzelców.
Pojedyncze ładowarki staną przy:
- Dworcu Morskim obok Muzeum Emigracji, na przystanku końcowym na ul. Polskiej,
- na Oksywiu - przy przystanku końcowym na ul. Godebskiego,
- na placu Kaszubskim - przy przystanku końcowym na ul. Wójta Radtkego.
Ładowarki w bazie mają być gotowe w połowie stycznia 2022 r., a w poszczególnych lokalizacjach - miesiąc później. Czasu nie ma dużo, więc prace przy budowie urządzeń w ostatnim czasie przyspieszyły.
Najwięcej dzieje się na Witominie, o czym donieśli nam czytelnicy w Raporcie z Trójmiasta.
Tutaj jest zresztą najwięcej do zrobienia, bo oprócz ładowarek przebudowana będzie pętla, położony nowy asfalt, a także elementy kanalizacji deszczowej, co spowodowało rozszerzenie zakresu prac. Na razie pasażerowie wsiadają na przystanku oddalonym od początkowego o 50 metrów.
W innych miejscach są gotowe transformatory oraz przyłącza i trwają przygotowania do posadowienia ładowarek.
- Konsekwentnie rozwijamy ideę elektromobilności w Gdyni i już niedługo dostarczymy mieszkańcom pojazdy zgodne z najwyższymi aktualnie standardami, absolutnie zeroemisyjne, ciche i oparte na bardzo innowacyjnych rozwiązaniach. Co najważniejsze, z ogromnym udziałem środków unijnych. Razem z pierwszą częścią projektu, czyli siecią stacji ładowania w całym mieście, będzie to naprawdę wielka zmiana w komunikacji miejskiej - mówiła Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.
85 proc. kosztów tego projektu finansowane jest z funduszy europejskich.
Komunikacja w Trójmieście
Rozpocznij quizMiejsca
Opinie (159) 3 zablokowane
-
2021-11-12 19:13
Co ten cyklogłupek robi na chodniku? (2)
- 13 1
-
2021-11-12 19:47
Panie weź pan
Kultury trochę
- 0 2
-
2021-11-12 19:49
Cyklogłupek xD
Stary za to okreslenie zycze Ci milego weekendu :)))))
- 2 0
-
2021-11-12 19:29
Najpierw Tunel przejazd kolejowy Chylonia a później autobusy elektryczne
- 14 0
-
2021-11-12 20:01
Czego to ludzie w tej Gdyni nie wymyślą...
Ruch lewostronny na ilustracji projektu.
- 13 1
-
2021-11-12 20:35
Najlepiej na elektrycznych autach zarabiają laweciarze w zimę jak trzeba ogrzewanie włączyć w samochodzie.
W zaspach czy korkach długich na autostradzie ogrzewanie życie ratowało.
- 12 1
-
2021-11-12 21:04
Gdynia to Białoruś
Porażka
- 10 3
-
2021-11-12 21:40
(1)
Czkawką się odbije ta elektryfikacja. Za kilka lat przyjdzie rachunek. Jak trzeba będzie zmienić baterie. Koszt nowego autobusu. Ale do boju Zieloni. Utylizacja co tu gadać. A produkcja to z nieba się bierze. Bzdura totalna. Nie mówiąc o obciążeniu systemu energetycznego. A prąd w gniazdu skąd?
- 17 1
-
2021-11-12 21:48
Też tego nie rozumiem.
Produkcja akumulatorów,utylizacja,produkcja pądu,cena akumulatorów przebija zanieczyszczenia spalinami.
- 6 0
-
2021-11-12 23:04
będzie taki sam sukces jak z rowerami mevo
- 13 0
-
2021-11-12 23:14
Kolejny walek albo totalna niekompetencja
Od dlugiego czasu mowi sie o tym pomysle a przeciez niedawno "zrobili" petle na Domu Marynarza i znowu beda pruc asfalt zeby ladowarke postawic. To nikt wczesniej o tym nie wiedzial? Zenada!!! Marnotrawstwo!!
- 12 1
-
2021-11-13 00:23
Przebudowa
Parkingu przed blokiem jak nie było tak nie ma...bezdomni kręcą się pod blokiem, teraz jeszcze będą mieli wiate i leżankę na pętli :) super dla mieszkancow.. Plus całe to bezsensowne poszerzenie... Kolejne kilka miejsc parkingowych zabrane. Po co to komu? Ogromny chodnik, a wcześniej był ładny pas zieleni. Betonowe miasto. Bezsensowna inwestycja. Sobie pod oknami róbcie przystanek!!!
- 5 0
-
2021-11-13 00:30
Mijałem kilka razy kurierów DPD elektrycznymi dostawczakami i widać, że to jakoś funkcjonuje. Może warto dać szansę autobusom?
Technologia idzie do przodu, nie zatrzymamy jej, więc mamy do wyboru: Marudzić, lub spróbować, może się spodoba.
Trolejbusy są spoko, nokia 3310 też była spoko ;) Za nic w świecie nie chciałbym do niej wrócić :)- 1 10
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.