• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia. W lutym ładowarki, w kwietniu elektryczne autobusy

Patryk Szczerba
12 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa nowe trolejbusy na Gwiazdkę
Elektryczne autobusy w Gdyni będą ładowane w bazie oraz na przystankach, podczas wymiany pasażerów. Elektryczne autobusy w Gdyni będą ładowane w bazie oraz na przystankach, podczas wymiany pasażerów.

Ładowarki do elektrycznych autobusów, które od kwietnia wyruszą na ulice Gdyni, mają być gotowe w lutym. Siedem stacji pantografowych szybkiego ładowania pojawi się na pętlach i przystankach końcowych. 24 standardowe punkty wolnego ładowania plug-in znajdą się w bazie PKA przy ul. PlatynowejMapka na Pogórzu.



Czy elektryczne autobusy będą dobrą inwestycją?

Przypomnijmy: pasażerów w kwietniu mają wozić elektryczne autobusy marki Mercedes-Benz. Choć nie były najtańsze w przetargu, to zwyciężyły rozwiązaniami technicznymi. Dostarczy je firma EvoBus, a łączny koszt zakupu szesnastu autobusów standardowej długości i ośmiu przegubowych to prawie 80 mln zł.

Autobusy ładowane w bazie i na przystankach



Autobusy będą jeździły na linii 150, łączącej Witomino-Leśniczówkę z ulicą Godebskiego na Oksywiu. Pozostałe autobusy będą kursować na liniach śródmiejskich: 133, 128, 190 i 282.

Autobusy mają wyjechać na ulice Gdyni wiosną. Autobusy mają wyjechać na ulice Gdyni wiosną.
Autobusy elektryczne będą w pełni ładowane w bazie PKA na Pogórzu poprzez 24 punkty ładowania. Początkowo miało być ich o dwa mniej, ale dzięki dostarczeniu jednej podwójnej ładowarki wszystkie autobusy będą mogły być ładowane jednocześnie.

I choć pojazdy mają coraz wydajniejsze baterie, to energia będzie musiała być uzupełniana także na pętlach i przystankach końcowych w Gdyni.



Ładowarki kosztują łącznie 12,5 mln zł.

Jak mówią specjaliści, istotne dla wydajności baterii będą też warunki atmosferyczne, w jakich będzie funkcjonował pojazd. W teorii autobusy powinny przejechać ok. 150 km bez ładowania, jednak czynniki pogodowe oraz wewnętrzne, takie jak ogrzewanie i klimatyzacja, mogą te parametry zmienić.

Na trasie ładowanie odbywać się będzie za pomocą pantografów podłączanych do sieci bezpośrednio z kokpitu kierowcy. Podczas ładowania autobusy będą musiały być udostępnione pasażerom.

  • Prace przy pętli autobusowej Witomino Leśniczówka
  • Prace przy pętli autobusowej Witomino Leśniczówka
  • Prace przy pętli autobusowej Witomino Leśniczówka
  • Praca przy pętli autobusowej Witomino Leśniczówka
  • Prace przy pętli autobusowej Witomino Leśniczówka.
  • Prace przy pętli autobusowej Witomino Leśniczówka
  • Prace przy pętli autobusowej Witomino Leśniczówka


Wykaz miejsc z ładowarkami



Podwójne stacje szybkiego ładowania pojawią się przy:


Pojedyncze ładowarki staną przy:


Ładowarki w bazie mają być gotowe w połowie stycznia 2022 r., a w poszczególnych lokalizacjach - miesiąc później. Czasu nie ma dużo, więc prace przy budowie urządzeń w ostatnim czasie przyspieszyły.

Najwięcej dzieje się na Witominie, o czym donieśli nam czytelnicy w Raporcie z Trójmiasta.



Tutaj jest zresztą najwięcej do zrobienia, bo oprócz ładowarek przebudowana będzie pętla, położony nowy asfalt, a także elementy kanalizacji deszczowej, co spowodowało rozszerzenie zakresu prac. Na razie pasażerowie wsiadają na przystanku oddalonym od początkowego o 50 metrów.

W innych miejscach są gotowe transformatory oraz przyłącza i trwają przygotowania do posadowienia ładowarek.

- Konsekwentnie rozwijamy ideę elektromobilności w Gdyni i już niedługo dostarczymy mieszkańcom pojazdy zgodne z najwyższymi aktualnie standardami, absolutnie zeroemisyjne, ciche i oparte na bardzo innowacyjnych rozwiązaniach. Co najważniejsze, z ogromnym udziałem środków unijnych. Razem z pierwszą częścią projektu, czyli siecią stacji ładowania w całym mieście, będzie to naprawdę wielka zmiana w komunikacji miejskiej - mówiła Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.
85 proc. kosztów tego projektu finansowane jest z funduszy europejskich.

Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 51%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

  • PKA Gdynia, Platynowa 19/21

Opinie (159) 3 zablokowane

  • Zabawne (1)

    Wiceprezydent ds. Gospodarki komentuje stacje ładowania autobusów a wiceprezydent ds. rozwoju chwali się sadzeniem drzew.
    Oni mają jakiś sprecyzowany zakres obowiązków?

    • 26 0

    • nie maja bo i po co?

      obowiazek ma normalny czlowiek zaplaty zusu i vatu. urzednik moze cos zrobic ale nie musi. co wiecej dla nas lepiej zeby robil malo bo wtedy malo rzeczy zepsuje

      • 4 1

  • a w sierpniu telportacja!

    • 14 0

  • Dlaczego: Podczas ładowania autobusy będą musiały być udostępnione pasażerom ?

    • 12 1

  • To zamiast kierowca jeździć, to będzie co pętla godzinny postój na ładowanie (1)

    a za czas pracy, kierowcy i tak trzeba będzie zapłacić

    • 23 0

    • przynajmniej jeszcze lepszy zawód z tego będzie

      • 0 0

  • Łucyk ile można zarobić (1)

    na projektach z UE bez ich realizacji?

    • 22 0

    • Wałek

      No już jeden biznes zrobili z lotniskiem na babich dołach teraz jeszcze autobusy i do emerytki starczy

      • 6 0

  • Opinia wyróżniona

    Na jak dlugo (9)

    Zobaczymy jak będą sprawdzać się w zimę przyszłego roku wystarczy jedna śnieżyca lub obfite opady śniegu i całe miasto paraliż ataki autobusik trochę prądu ciagnie. Ale jak to mówią zobaczymy pożyjemy.

    • 59 19

    • Od kilku lat takie same funkcjonują np. w Zielonej Górze (3)

      i bez problemu dają radę. A jak się cicho zrobiło na osiedlach domków jednorodzinnych, gdzie wcześniej kursowały diesle...

      • 16 6

      • (1)

        Zielona góra a Gdynia. Gdynia ma problemy z odśnieżaniem dróg bo albo część floty staje w zajezdni albo się psuje. Więc nie ma co porównywać.

        • 4 4

        • W Gdyni jest o wiele mniej śniegu niż w zielonej górze ( jeżeli w ogóle jest) także będzie dobrze. Rumianin z Janowa.

          • 4 0

      • na wsi dużo rzeczy łatwiej wprowadzić

        • 0 2

    • W całej Polsce jeździ wiele elektrobusów (1)

      i, a interesuję się tematem, nie ma problemów ani zima ani latem, gdy działa klima, która też jest bardzo energochłonna

      • 3 4

      • Uzupełniając Twój wpis to chyba w Polsce jest tylko jeden przypadek gdy padły bateri co miało ostatnio miejsce w Warszawie.

        • 1 0

    • dzbanie autobusy takie od kilku lat sprawdzaja sie w europie zachodniej w kazdym terenie (2)

      • 2 4

      • Tam jest zimą "trochę" cieplej... (1)

        • 3 2

        • w Helsinkach jest cieplej?

          • 0 1

  • Evobus...

    ...spółka-córka koncernu Daimler AG. Czy wszystko już jasne w tym ekoszwindlu? Pieniądze idą do krajów które zaplanowały cały hype na eko - a same zwiększają produkcję CO2 (jak Niemcy, wskutek zamykania elektrowni atomowych)

    • 21 3

  • Jaki jest sens inwestowania w autobusy elektryczne w mieście, które ma kilkadziesiąt km sieci trakcyjnej? (15)

    Autobusy elektryczne są świetne, ale w Gdyni jest coś lepszego, co pozwala na ładowanie w trakcie jazdy. mamy sieć trakcyjną i trolejbusy. Mam wrażenie, ze zakup autobusów elektrycznych to bezmyślny ruch pod publiczkę.

    • 142 11

    • pod publiczkę .... (3)

      to jedno ale te 85% dopłaty z unii i można się nachapać pod przykrywką pseudo ekologii ;)

      • 25 4

      • Unia nie ma swoich pienięzuy. (1)

        • 4 0

        • istnieją daniny dla podmiotów zewnętrznych które nakłada unia i idą na unijne konto

          przykład: ostatnia kara 2 miliardy euro dla google

          • 2 0

      • kiedys jakis typ połączył 4 koła...

        ...i wstawił silnik- pod publike! Wiesz ciemnoto że od czegoś trzeba zacząć? Czy pod publike komentarze stary dziadzie?

        • 1 4

    • Oczywiście ze to bzdura

      • 8 1

    • Co w tym mieście nie jest pod publikę?

      • 9 1

    • Już wielokrotnie na rożnych portalach poddawałem w wątpliwość...

      .. zakup elektrycznych autobusów i budowę infrastruktury do nich, gdy mamy w Gdyni całkiem nieźle rozwiniętą sieć trolejbusową. Wystarczy mniejszymi środkami ją rozbudować w sposób podobny jak zrobiono na Wiśniewskiego i trolejbusy spokojnie dojadą w najodleglejsze zakątki miasta, no ew. na Witomino trzeba by było podciągnąć pełną trakcję. Proszę zauważyć że pierwsze trajtki 10 lat temu miały zasięg bateryjny 5km. i to przy prędkości do 30km/h obecnie przy pełnych parametrach są w stanie pokonać nawet 30km.

      • 15 1

    • A zakup, serwisowanie..... nic nie rozumiesz.... (1)

      • 3 0

      • kurk nie narzekaj, kupili to kupili, masz czym jeździć i czym oddychać bo przynajmniej mniej spalin będzie

        • 0 1

    • Ano taki, że fajnie to wygląda w materiałach promocyjnych miasta, na które dodam przeznaczane są grube miliony:-(

      • 7 0

    • Sensu to ty najwyrazniej nie masz popiersze trzeba zlikwidowac te koszmarne szpecace trakcje. (2)

      A autobusy elektryczne to obecnie standart nawet juz w Polsce

      • 2 7

      • Standart mowisz. Ciekawe.

        • 5 0

      • dokładnie, zgadzam się tobą ze standard i oby było ich więcej

        • 0 0

    • Prosty

      Docelowo rezygnacja z sieci trolejbusowej. Cel pośredni elektryczna komunikacja w dzielnicach bez sieci trolejbusowej

      • 0 0

    • będzie jeszcze mniej spalin w twoim mieście, nie narzekaj

      • 0 1

  • W mojej ocenie powinniście najpierw wykonać kapitalne remonty dróg

    Tych, po których będą poruszać się te pojazdy. Arciszewskich, Zielona, Śmidowicza wogóle nie przypominają dróg miejskich

    • 21 1

  • No to ciekawe o ile podrożeją bilety w przyszłym roku (1)

    • 20 0

    • Przy tej inflacji to sporo

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane