- 1 Skąd pochodzą mieszkańcy Trójmiasta? (346 opinii)
- 2 Gdańsk tuż przed wojną. Film w kolorze (136 opinii)
- 3 Nie będzie Drogi Czerwonej, bo nie chcą CPK? (737 opinii)
- 4 Samolot stanie na rondzie przy lotnisku (182 opinie)
- 5 10 Lutego będzie zwężona przez miesiąc (76 opinii)
- 6 Piękne i niebezpieczne zjawisko nad morzem (44 opinie)
Gdynia. W lutym ładowarki, w kwietniu elektryczne autobusy
Ładowarki do elektrycznych autobusów, które od kwietnia wyruszą na ulice Gdyni, mają być gotowe w lutym. Siedem stacji pantografowych szybkiego ładowania pojawi się na pętlach i przystankach końcowych. 24 standardowe punkty wolnego ładowania plug-in znajdą się w bazie PKA przy ul. Platynowej na Pogórzu.
Autobusy ładowane w bazie i na przystankach
Autobusy będą jeździły na linii 150, łączącej Witomino-Leśniczówkę z ulicą Godebskiego na Oksywiu. Pozostałe autobusy będą kursować na liniach śródmiejskich: 133, 128, 190 i 282.
Autobusy elektryczne będą w pełni ładowane w bazie PKA na Pogórzu poprzez 24 punkty ładowania. Początkowo miało być ich o dwa mniej, ale dzięki dostarczeniu jednej podwójnej ładowarki wszystkie autobusy będą mogły być ładowane jednocześnie.
I choć pojazdy mają coraz wydajniejsze baterie, to energia będzie musiała być uzupełniana także na pętlach i przystankach końcowych w Gdyni.
Elektryczne autobusy na filmach
Ładowarki kosztują łącznie 12,5 mln zł.
Jak mówią specjaliści, istotne dla wydajności baterii będą też warunki atmosferyczne, w jakich będzie funkcjonował pojazd. W teorii autobusy powinny przejechać ok. 150 km bez ładowania, jednak czynniki pogodowe oraz wewnętrzne, takie jak ogrzewanie i klimatyzacja, mogą te parametry zmienić.
Na trasie ładowanie odbywać się będzie za pomocą pantografów podłączanych do sieci bezpośrednio z kokpitu kierowcy. Podczas ładowania autobusy będą musiały być udostępnione pasażerom.
Wykaz miejsc z ładowarkami
Podwójne stacje szybkiego ładowania pojawią się przy:
- Domu Marynarza u zbiegu al. Marszałka Piłsudskiego i ul. Tetmajera,
- na Witominie-Leśniczówce - przy przystanku końcowym na ul. II Morskiego Pułku Strzelców.
Pojedyncze ładowarki staną przy:
- Dworcu Morskim obok Muzeum Emigracji, na przystanku końcowym na ul. Polskiej,
- na Oksywiu - przy przystanku końcowym na ul. Godebskiego,
- na placu Kaszubskim - przy przystanku końcowym na ul. Wójta Radtkego.
Ładowarki w bazie mają być gotowe w połowie stycznia 2022 r., a w poszczególnych lokalizacjach - miesiąc później. Czasu nie ma dużo, więc prace przy budowie urządzeń w ostatnim czasie przyspieszyły.
Najwięcej dzieje się na Witominie, o czym donieśli nam czytelnicy w Raporcie z Trójmiasta.
Tutaj jest zresztą najwięcej do zrobienia, bo oprócz ładowarek przebudowana będzie pętla, położony nowy asfalt, a także elementy kanalizacji deszczowej, co spowodowało rozszerzenie zakresu prac. Na razie pasażerowie wsiadają na przystanku oddalonym od początkowego o 50 metrów.
W innych miejscach są gotowe transformatory oraz przyłącza i trwają przygotowania do posadowienia ładowarek.
- Konsekwentnie rozwijamy ideę elektromobilności w Gdyni i już niedługo dostarczymy mieszkańcom pojazdy zgodne z najwyższymi aktualnie standardami, absolutnie zeroemisyjne, ciche i oparte na bardzo innowacyjnych rozwiązaniach. Co najważniejsze, z ogromnym udziałem środków unijnych. Razem z pierwszą częścią projektu, czyli siecią stacji ładowania w całym mieście, będzie to naprawdę wielka zmiana w komunikacji miejskiej - mówiła Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.
85 proc. kosztów tego projektu finansowane jest z funduszy europejskich.
Komunikacja w Trójmieście
Rozpocznij quizMiejsca
Opinie (159) 3 zablokowane
-
2021-11-12 15:21
Zabawne (1)
Wiceprezydent ds. Gospodarki komentuje stacje ładowania autobusów a wiceprezydent ds. rozwoju chwali się sadzeniem drzew.
Oni mają jakiś sprecyzowany zakres obowiązków?- 26 0
-
2021-11-12 15:40
nie maja bo i po co?
obowiazek ma normalny czlowiek zaplaty zusu i vatu. urzednik moze cos zrobic ale nie musi. co wiecej dla nas lepiej zeby robil malo bo wtedy malo rzeczy zepsuje
- 4 1
-
2021-11-12 15:22
a w sierpniu telportacja!
- 14 0
-
2021-11-12 16:05
Dlaczego: Podczas ładowania autobusy będą musiały być udostępnione pasażerom ?
- 12 1
-
2021-11-12 16:12
To zamiast kierowca jeździć, to będzie co pętla godzinny postój na ładowanie (1)
a za czas pracy, kierowcy i tak trzeba będzie zapłacić
- 23 0
-
2021-11-14 18:36
przynajmniej jeszcze lepszy zawód z tego będzie
- 0 0
-
2021-11-12 16:17
Łucyk ile można zarobić (1)
na projektach z UE bez ich realizacji?
- 22 0
-
2021-11-12 21:41
Wałek
No już jeden biznes zrobili z lotniskiem na babich dołach teraz jeszcze autobusy i do emerytki starczy
- 6 0
-
2021-11-12 16:18
Opinia wyróżniona
Na jak dlugo (9)
Zobaczymy jak będą sprawdzać się w zimę przyszłego roku wystarczy jedna śnieżyca lub obfite opady śniegu i całe miasto paraliż ataki autobusik trochę prądu ciagnie. Ale jak to mówią zobaczymy pożyjemy.
- 59 19
-
2021-11-12 16:27
Od kilku lat takie same funkcjonują np. w Zielonej Górze (3)
i bez problemu dają radę. A jak się cicho zrobiło na osiedlach domków jednorodzinnych, gdzie wcześniej kursowały diesle...
- 16 6
-
2021-11-13 07:22
(1)
Zielona góra a Gdynia. Gdynia ma problemy z odśnieżaniem dróg bo albo część floty staje w zajezdni albo się psuje. Więc nie ma co porównywać.
- 4 4
-
2021-11-13 13:38
W Gdyni jest o wiele mniej śniegu niż w zielonej górze ( jeżeli w ogóle jest) także będzie dobrze. Rumianin z Janowa.
- 4 0
-
2021-11-13 13:33
na wsi dużo rzeczy łatwiej wprowadzić
- 0 2
-
2021-11-12 23:22
W całej Polsce jeździ wiele elektrobusów (1)
i, a interesuję się tematem, nie ma problemów ani zima ani latem, gdy działa klima, która też jest bardzo energochłonna
- 3 4
-
2021-11-13 10:45
Uzupełniając Twój wpis to chyba w Polsce jest tylko jeden przypadek gdy padły bateri co miało ostatnio miejsce w Warszawie.
- 1 0
-
2021-11-13 10:37
dzbanie autobusy takie od kilku lat sprawdzaja sie w europie zachodniej w kazdym terenie (2)
- 2 4
-
2021-11-13 12:42
Tam jest zimą "trochę" cieplej... (1)
- 3 2
-
2021-11-13 15:21
w Helsinkach jest cieplej?
- 0 1
-
2021-11-12 16:30
Evobus...
...spółka-córka koncernu Daimler AG. Czy wszystko już jasne w tym ekoszwindlu? Pieniądze idą do krajów które zaplanowały cały hype na eko - a same zwiększają produkcję CO2 (jak Niemcy, wskutek zamykania elektrowni atomowych)
- 21 3
-
2021-11-12 16:32
Jaki jest sens inwestowania w autobusy elektryczne w mieście, które ma kilkadziesiąt km sieci trakcyjnej? (15)
Autobusy elektryczne są świetne, ale w Gdyni jest coś lepszego, co pozwala na ładowanie w trakcie jazdy. mamy sieć trakcyjną i trolejbusy. Mam wrażenie, ze zakup autobusów elektrycznych to bezmyślny ruch pod publiczkę.
- 142 11
-
2021-11-12 17:24
pod publiczkę .... (3)
to jedno ale te 85% dopłaty z unii i można się nachapać pod przykrywką pseudo ekologii ;)
- 25 4
-
2021-11-13 07:37
Unia nie ma swoich pienięzuy. (1)
- 4 0
-
2021-11-13 11:50
istnieją daniny dla podmiotów zewnętrznych które nakłada unia i idą na unijne konto
przykład: ostatnia kara 2 miliardy euro dla google
- 2 0
-
2021-11-13 15:21
kiedys jakis typ połączył 4 koła...
...i wstawił silnik- pod publike! Wiesz ciemnoto że od czegoś trzeba zacząć? Czy pod publike komentarze stary dziadzie?
- 1 4
-
2021-11-12 19:38
Oczywiście ze to bzdura
- 8 1
-
2021-11-12 23:52
Co w tym mieście nie jest pod publikę?
- 9 1
-
2021-11-12 23:57
Już wielokrotnie na rożnych portalach poddawałem w wątpliwość...
.. zakup elektrycznych autobusów i budowę infrastruktury do nich, gdy mamy w Gdyni całkiem nieźle rozwiniętą sieć trolejbusową. Wystarczy mniejszymi środkami ją rozbudować w sposób podobny jak zrobiono na Wiśniewskiego i trolejbusy spokojnie dojadą w najodleglejsze zakątki miasta, no ew. na Witomino trzeba by było podciągnąć pełną trakcję. Proszę zauważyć że pierwsze trajtki 10 lat temu miały zasięg bateryjny 5km. i to przy prędkości do 30km/h obecnie przy pełnych parametrach są w stanie pokonać nawet 30km.
- 15 1
-
2021-11-13 07:17
A zakup, serwisowanie..... nic nie rozumiesz.... (1)
- 3 0
-
2021-11-14 18:39
kurk nie narzekaj, kupili to kupili, masz czym jeździć i czym oddychać bo przynajmniej mniej spalin będzie
- 0 1
-
2021-11-13 08:10
Ano taki, że fajnie to wygląda w materiałach promocyjnych miasta, na które dodam przeznaczane są grube miliony:-(
- 7 0
-
2021-11-13 10:42
Sensu to ty najwyrazniej nie masz popiersze trzeba zlikwidowac te koszmarne szpecace trakcje. (2)
A autobusy elektryczne to obecnie standart nawet juz w Polsce
- 2 7
-
2021-11-13 11:13
Standart mowisz. Ciekawe.
- 5 0
-
2021-11-14 18:40
dokładnie, zgadzam się tobą ze standard i oby było ich więcej
- 0 0
-
2021-11-13 14:02
Prosty
Docelowo rezygnacja z sieci trolejbusowej. Cel pośredni elektryczna komunikacja w dzielnicach bez sieci trolejbusowej
- 0 0
-
2021-11-14 18:37
będzie jeszcze mniej spalin w twoim mieście, nie narzekaj
- 0 1
-
2021-11-12 17:08
W mojej ocenie powinniście najpierw wykonać kapitalne remonty dróg
Tych, po których będą poruszać się te pojazdy. Arciszewskich, Zielona, Śmidowicza wogóle nie przypominają dróg miejskich
- 21 1
-
2021-11-12 17:20
No to ciekawe o ile podrożeją bilety w przyszłym roku (1)
- 20 0
-
2021-11-12 17:40
Przy tej inflacji to sporo
- 2 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.