• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia. W lutym ładowarki, w kwietniu elektryczne autobusy

Patryk Szczerba
12 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa nowe trolejbusy na Gwiazdkę
Elektryczne autobusy w Gdyni będą ładowane w bazie oraz na przystankach, podczas wymiany pasażerów. Elektryczne autobusy w Gdyni będą ładowane w bazie oraz na przystankach, podczas wymiany pasażerów.

Ładowarki do elektrycznych autobusów, które od kwietnia wyruszą na ulice Gdyni, mają być gotowe w lutym. Siedem stacji pantografowych szybkiego ładowania pojawi się na pętlach i przystankach końcowych. 24 standardowe punkty wolnego ładowania plug-in znajdą się w bazie PKA przy ul. PlatynowejMapka na Pogórzu.



Czy elektryczne autobusy będą dobrą inwestycją?

Przypomnijmy: pasażerów w kwietniu mają wozić elektryczne autobusy marki Mercedes-Benz. Choć nie były najtańsze w przetargu, to zwyciężyły rozwiązaniami technicznymi. Dostarczy je firma EvoBus, a łączny koszt zakupu szesnastu autobusów standardowej długości i ośmiu przegubowych to prawie 80 mln zł.

Autobusy ładowane w bazie i na przystankach



Autobusy będą jeździły na linii 150, łączącej Witomino-Leśniczówkę z ulicą Godebskiego na Oksywiu. Pozostałe autobusy będą kursować na liniach śródmiejskich: 133, 128, 190 i 282.

Autobusy mają wyjechać na ulice Gdyni wiosną. Autobusy mają wyjechać na ulice Gdyni wiosną.
Autobusy elektryczne będą w pełni ładowane w bazie PKA na Pogórzu poprzez 24 punkty ładowania. Początkowo miało być ich o dwa mniej, ale dzięki dostarczeniu jednej podwójnej ładowarki wszystkie autobusy będą mogły być ładowane jednocześnie.

I choć pojazdy mają coraz wydajniejsze baterie, to energia będzie musiała być uzupełniana także na pętlach i przystankach końcowych w Gdyni.



Ładowarki kosztują łącznie 12,5 mln zł.

Jak mówią specjaliści, istotne dla wydajności baterii będą też warunki atmosferyczne, w jakich będzie funkcjonował pojazd. W teorii autobusy powinny przejechać ok. 150 km bez ładowania, jednak czynniki pogodowe oraz wewnętrzne, takie jak ogrzewanie i klimatyzacja, mogą te parametry zmienić.

Na trasie ładowanie odbywać się będzie za pomocą pantografów podłączanych do sieci bezpośrednio z kokpitu kierowcy. Podczas ładowania autobusy będą musiały być udostępnione pasażerom.

  • Prace przy pętli autobusowej Witomino Leśniczówka
  • Prace przy pętli autobusowej Witomino Leśniczówka
  • Prace przy pętli autobusowej Witomino Leśniczówka
  • Praca przy pętli autobusowej Witomino Leśniczówka
  • Prace przy pętli autobusowej Witomino Leśniczówka.
  • Prace przy pętli autobusowej Witomino Leśniczówka
  • Prace przy pętli autobusowej Witomino Leśniczówka


Wykaz miejsc z ładowarkami



Podwójne stacje szybkiego ładowania pojawią się przy:


Pojedyncze ładowarki staną przy:


Ładowarki w bazie mają być gotowe w połowie stycznia 2022 r., a w poszczególnych lokalizacjach - miesiąc później. Czasu nie ma dużo, więc prace przy budowie urządzeń w ostatnim czasie przyspieszyły.

Najwięcej dzieje się na Witominie, o czym donieśli nam czytelnicy w Raporcie z Trójmiasta.



Tutaj jest zresztą najwięcej do zrobienia, bo oprócz ładowarek przebudowana będzie pętla, położony nowy asfalt, a także elementy kanalizacji deszczowej, co spowodowało rozszerzenie zakresu prac. Na razie pasażerowie wsiadają na przystanku oddalonym od początkowego o 50 metrów.

W innych miejscach są gotowe transformatory oraz przyłącza i trwają przygotowania do posadowienia ładowarek.

- Konsekwentnie rozwijamy ideę elektromobilności w Gdyni i już niedługo dostarczymy mieszkańcom pojazdy zgodne z najwyższymi aktualnie standardami, absolutnie zeroemisyjne, ciche i oparte na bardzo innowacyjnych rozwiązaniach. Co najważniejsze, z ogromnym udziałem środków unijnych. Razem z pierwszą częścią projektu, czyli siecią stacji ładowania w całym mieście, będzie to naprawdę wielka zmiana w komunikacji miejskiej - mówiła Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.
85 proc. kosztów tego projektu finansowane jest z funduszy europejskich.

Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 51%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

  • PKA Gdynia, Platynowa 19/21

Opinie (159) 3 zablokowane

Wszystkie opinie

  • kolejny smutny żart ekipy p. Szczurka!

    Autobusy za 80 milionów, ładowarki za 12.5 miliona. Po co, pytam sie?

    Nie taniej na dluzsza mete bylo by rozwijac siec trolejbusowa, skoro mamy juz infrastrukture? Jaki sens obecnie jest pakowac pieniadze w autobusy z bateriami, ktore zima (wydajnosc ogniw, ogrzewanie) oraz w upaly (klimatyzacja) beda mialy zasieg realny rzedu 100km? A po 2, 3 latach intensywnej eksploatacji pewnie gora 60km. Bo tak to wyglada w przypadku eksploatacji obecnych samochodow elektrycznych. Te pojazdy beda wiecznie stac przy ladowarkach, zamiast jezdzic! A wymiana baterii pochlonie pewnie 30-40 mln pln. Ale moze o to chodzi?

    Poza tym Pani Katarzyna Gruszecka-Spychała albo nie ma o niczym bladego pojecia, albo jawnie klamie. Jakie "absolutnie zeroemisyjne" pojazdy? Przeciez te pojazdy w 80%-90% beda napedzane na wegiel. Polskie elektrownie jak Belchatow sa najwiekszymi trucicielami w Europie, sam Belchatow emituje wiecej toksycznego syfu niz cala gospodarka Hiszpanni (pomiary Komisji Europejskiej).

    Hipokryzja, czy zerowa wiedza? Niezaleznie od tego, jak tacy ludzie moga zajmowac tak istotne stanowiska?

    • 0 0

  • A dzisiaj na 171 czekałem półtorej godziny. (7)

    Ani do ZKM Gdynia ani do ZTM Gdańsk nie udało mi się dodzwonić.

    • 20 3

    • Haha

      1.5h poważnie ? Po 20 minutach szedłbym piechotą,jechał hulajnoga albo taksówka

      • 0 0

    • tak bywa.

      • 0 0

    • Bo brak połączenia telefonicznego był w trosce o najwyższą jakość usług

      • 2 0

    • Aż żałuję, że nie mogłem podsłuchać co by Ci powiedzieli w ZTM w Gdańsku na temat opóźnienia 141 hehehe

      • 1 2

    • Musisz być szczęśliwy!

      Ja nie mam tyle wolnego czasu, żeby spędzać 1.5h na przystanku autobusowym...

      • 5 1

    • (1)

      z taką postawą roszczeniową daleko nie zajedziesz. i proszę, stało się ;)

      • 3 8

      • 'roszczeniową postawą'

        Jeśli dla ciebie 1,5h stania na autobus jest ok, to podejrzewam, że jesteś w jednej z poniższych grup:
        - bezrobotny,
        - wiek szkolny - nie pojadę na przyrkę to ominie mnie kartkówka,
        - banan-ekolog - walczysz z ociepleniem klimatu, ale na protest zawozi ciebie mama swoim SUVem w dieslu :)

        • 7 4

  • Jaki jest sens inwestowania w autobusy elektryczne w mieście, które ma kilkadziesiąt km sieci trakcyjnej? (15)

    Autobusy elektryczne są świetne, ale w Gdyni jest coś lepszego, co pozwala na ładowanie w trakcie jazdy. mamy sieć trakcyjną i trolejbusy. Mam wrażenie, ze zakup autobusów elektrycznych to bezmyślny ruch pod publiczkę.

    • 142 11

    • Sensu to ty najwyrazniej nie masz popiersze trzeba zlikwidowac te koszmarne szpecace trakcje. (2)

      A autobusy elektryczne to obecnie standart nawet juz w Polsce

      • 2 7

      • dokładnie, zgadzam się tobą ze standard i oby było ich więcej

        • 0 0

      • Standart mowisz. Ciekawe.

        • 5 0

    • A zakup, serwisowanie..... nic nie rozumiesz.... (1)

      • 3 0

      • kurk nie narzekaj, kupili to kupili, masz czym jeździć i czym oddychać bo przynajmniej mniej spalin będzie

        • 0 1

    • będzie jeszcze mniej spalin w twoim mieście, nie narzekaj

      • 0 1

    • pod publiczkę .... (3)

      to jedno ale te 85% dopłaty z unii i można się nachapać pod przykrywką pseudo ekologii ;)

      • 25 4

      • kiedys jakis typ połączył 4 koła...

        ...i wstawił silnik- pod publike! Wiesz ciemnoto że od czegoś trzeba zacząć? Czy pod publike komentarze stary dziadzie?

        • 1 4

      • Unia nie ma swoich pienięzuy. (1)

        • 4 0

        • istnieją daniny dla podmiotów zewnętrznych które nakłada unia i idą na unijne konto

          przykład: ostatnia kara 2 miliardy euro dla google

          • 2 0

    • Prosty

      Docelowo rezygnacja z sieci trolejbusowej. Cel pośredni elektryczna komunikacja w dzielnicach bez sieci trolejbusowej

      • 0 0

    • Ano taki, że fajnie to wygląda w materiałach promocyjnych miasta, na które dodam przeznaczane są grube miliony:-(

      • 7 0

    • Już wielokrotnie na rożnych portalach poddawałem w wątpliwość...

      .. zakup elektrycznych autobusów i budowę infrastruktury do nich, gdy mamy w Gdyni całkiem nieźle rozwiniętą sieć trolejbusową. Wystarczy mniejszymi środkami ją rozbudować w sposób podobny jak zrobiono na Wiśniewskiego i trolejbusy spokojnie dojadą w najodleglejsze zakątki miasta, no ew. na Witomino trzeba by było podciągnąć pełną trakcję. Proszę zauważyć że pierwsze trajtki 10 lat temu miały zasięg bateryjny 5km. i to przy prędkości do 30km/h obecnie przy pełnych parametrach są w stanie pokonać nawet 30km.

      • 15 1

    • Co w tym mieście nie jest pod publikę?

      • 9 1

    • Oczywiście ze to bzdura

      • 8 1

  • To zamiast kierowca jeździć, to będzie co pętla godzinny postój na ładowanie (1)

    a za czas pracy, kierowcy i tak trzeba będzie zapłacić

    • 23 0

    • przynajmniej jeszcze lepszy zawód z tego będzie

      • 0 0

  • elektrobusy

    witam mialo byc finasowanie miasta a nie ma nic pka zadluzona na 38 milionow zl a moze i dotacji unijnych nie byc a kierowcy maja pracowac za 2600 zl to jest gdynia

    • 3 0

  • Kucyk i szczurek (2)

    Będą siedzieć, za zniszczenie miasta

    • 5 0

    • (1)

      A ty będziesz wisieć

      • 0 0

      • .....

        jest taki ciąg na bulwarze ,myślę że zmieściłaby się cała rada miasta i byłoby przyjemne z pożytecznym ;)

        • 0 0

  • 1000 cykli ładowania i tony baterii z ogromną ilością chemikaliów wyląduje na śmietniku ekologia

    • 2 0

  • I to był zakup w 100% zbędny. A mentalność firmy pozostawia wiele do życzenia. Poza tym było kupić trolejbusy i sieć trolejbusową. I mam nadzieje, że żaden autobus nie zostanie skasowany np. 5256. Lubiłem tą firmę kiedyś, gdy były wszystkie Solarisy teraz to już niezbyt i jeszcze roszczeniowi kierowcy potwierdzają moją tezę. To prowadzi tylko do tragiedokomedi i w końcu dojdzie pewnie do tego, że trzeba będzie zrobić przetarg na linie co oni obsługują bo ta firma przestanie być opłacalna ze zbyt małą ilością pracowników.
    Jestem ciekawy ile ci kierowcy jeszcze będą jeździć, jak dla mnie połowa z nich powinna już dawno zejść na emeryturę.

    • 4 0

  • (6)

    Serio 85 grubych baniek za 26 autobusów? Bodajże dwa lata temu Gdynia wydała 60 grubych baniek na prawie 80 pojazdów. To nie lepiej zamiast kupowania tych 26, wymienić resztę floty na nowoczesną i mieć 100 floty nowej i niskoemisyjnej niż tylko 26 zeroemisyjnych. Chciałbym tylko dodać , że ogrzewanie będzie na ON.

    • 14 1

    • (5)

      Człowieku a ładowarki na pętlach i na bazie PKA to niby za 0 {słownie ZERO} złotych . Przeciesz zatą infrakturę trza zapłacić . Pewnie kolejny zakup kolejnych autobusów elektrycznych będzie tańszy

      • 1 1

      • (4)

        No właśnie o tym piszę. A jakby Gdynia jeszcze trochę poczekała, aż opracują nowsza technologię, lepsze baterie, to by i nie trzeba było inwestować w te ładowarki. Ponawiam lepiej wydać ta forsę i wymienić cały tabor niż tylko 26 autobusów kupić. Swoją drogą było poczekać i na wodór. To będzie paliwo przyszłości.

        • 0 1

        • (3)

          Człowieku przecież akumulator musisz jakoś ładować , czyto na pętlach autobusowych, czy w bazie lub podczas jazdy z sieci trakcyjnej. Tylko hybrydowe autobusy mają możliwość ładowania akumulatorów z silnika spalinowego , a w tym przypadku niema takiej opcji.

          • 1 0

          • (2)

            Tak ale można by go ładować tylko na bazie i z dynki nie inwestować kolejnych baniek w ładowarki?. Co Ty fan zupy z jajkiem i białą kiełbasą Jesteś, że tak bronisz otwórz oczy. Jakby Gdynia wymieniła resztę tych rumpli to by się wszyscy mieszkańcy ucieszyli, a nie tylko wybrane autobusiki.

            • 0 0

            • (1)

              Tylko sobie zobacz jak mamy przejść na samochody elektryczne to takich ładowarek w Polsce ina świecie musi być sporo. Bo na bateriach to góra 500 km przejdziesz w optymalnych warunkach . Czyli mówiąc inaczej co kilka kilometrów muszą styać ładowarki tak jak stacje benzynowe.

              • 0 0

              • To rozumiem co masz na myśli. Ale chodzi o to, że ładowarki do samochodów będą używane przez wiele osób/aut, a tu ładowarka będzie stać na pętli i gnić. Tego nikt nie będzie używał. To naprawdę nie jest dobry pomysł. Ale jajko z białą kiełbasą się cieszy.

                • 0 0

  • Ludzie (1)

    czy wy zawsze musicie wszystko krytykować? Nikt nie dogodzi, taki mamy upierdliwy naród.

    • 1 7

    • Polacy to d**ile.

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane