• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak wyglądają przegubowe elektrobusy. Pojazdy już na ulicach Gdyni

Patryk Szczerba
6 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
aktualizacja: godz. 14:06 (13 kwietnia 2022)
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa nowe trolejbusy na Gwiazdkę

Do Gdyni przyjeżdżają pierwsze przegubowe elektryczne autobusy Mercedes eCitaro G. Rozpoczął się odbiór pojazdów, które dołączą do standardowych autobusów w zajezdni Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej. Wciąż nie wiadomo, kiedy trafią do regularnego kursowania, bo przeciąga się montaż ładowarek dla pojazdów.



Czy zakup i wprowadzenie na linię elektrobusów okaże się sukcesem?

Przypomnijmy:

  • Wiosną na gdyńskie trasy wyruszy 16 pojedynczych i 8 przegubowych elektrycznych autobusów.
  • Standardowe pojazdy kosztowały 47,224 mln zł, a przegubowe 32,639 mln zł.
  • Flotę gdyńskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej zasilają elektryczne autobusy eCitaro.


Przełom w komunikacji miejskiej w Gdyni



Przegubowce będą jeździły na linii 150, łączącej Witomino-Leśniczówkę z ulicą Godebskiego na Oksywiu. Pozostałe autobusy będą kursować na liniach gdyńskich, bardziej śródmiejskich: na linii 133 oraz na liniach 128, 190 i 282.

Rozkład ZKM Gdynia



Władze miasta uważają, że będzie to przełom w gdyńskiej komunikacji miejskiej.

- Razem z pierwszą częścią projektu, czyli siecią stacji ładowania w całym mieście, będzie to naprawdę wielka zmiana w komunikacji miejskiej - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.

Pojedyncze autobusy odebrane, przegubowce na testach



Autobusy standardowe (pojedyncze) są już odebrane. Czekają na rozpoczęcie eksploatacji w zajezdni przy ul. PlatynowejMapka.

W tym tygodniu rozpoczęły się formalne odbiory pojazdów przegubowych - od poniedziałku do czwartku są odbierane codziennie po dwa autobusy.

Codziennie rano podjeżdżają na pętlę Dom Marynarza na pl. I Brygady PancernejMapka, gdzie odbywają się szybkie testy parowania gniazd z ładowarkami. Każdy pojazd wyposażony jest w trzy gniazda - jedno z tyłu, z boku oraz pantografowe. Autobus paruje się tylko za pomocą tego ostatniego.

W taki sam sposób będzie odbywało się ładowanie pojazdu podczas eksploatacji, choć ładowarki posiadają też wtyczki. Będą wykorzystywane w razie awarii ładowania z pantografów.

Przedłuża się montaż ładowarek



O ile autobusy są dostarczane na czas, to problem pojawił się z montażem kosztujących 12,5 mln zł ładowarek. W listopadzie przedstawiciele PKA zapewniali, że będą najpóźniej gotowe w lutym, by móc ładować pojazdy w kwietniu.

Wiele wskazuje na to, że ten termin nie zostanie dotrzymany.

Nieoficjalnie można usłyszeć, że konsorcjum złożone z firm Ekoenergetyka-Polska z Zielonej Góry oraz Westa Building z Sieradza ma spore opóźnienie zwłaszcza na Witominie, gdzie oprócz montażu ładowarek trwa też od kilku miesięcy przebudowa pętli.

Pętla wciąż jest zamknięta dla ruchu, a autobusy jadą objazdem niszcząc nieprzystosowaną do tak ciężkich pojazdów nawierzchnię, o czym pisaliśmy kilka tygodni temu.

Autobusy niszczą nawierzchnię



Niegotowe są też ładowarki przy ul. Polskiej i Godebskiego.

Aktualizacja, 13 kwietnia



Stanowisko firmy Ekoenergetyka Polska ws. opóźnienia montażu ładowarek do autobusów elektrycznych w Gdyni

Wykaz miejsc z ładowarkami



Podwójne stacje szybkiego ładowania będą przy:

Pojedyncze ładowarki będą przy:

Z gniazda autobusy będą ładowane podczas postoju w zajezdni przy ul. Platynowej.

Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 51%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

  • PKA Gdynia, Platynowa 19/21
  • ZKM w Gdyni Gdynia, Zakręt do Oksywia 10

Opinie (154)

  • zabawki które będą nas bardzo drogo kosztować

    i nie są ekologiczne bo utylizacja będzie bardzo droga a prąd i tak z węgla, trolejbusy są znacznie tańsze, kolejna bledną decyzja władz miasta, nie da się policzyć ile ich już było

    • 22 3

  • O

    • 1 4

  • Komentarioza comesta

    Przewertowawszy zacne wypowiedzi forumowiczów rysuje sie obraz samozwanczych fachowców i malkontentów. Wszyscy wiedza lepiej a na koncu wygrwają czterej pancerni i twój ojciec

    • 3 5

  • Czy prezes tej firmy autobusowej ma jakiekolwiek pojęcie (1)

    o fachu jaki robi czy to tylko radny. Może ktoś z wykształceniem transportowym by się zatrudnił na prezesa to by inaczej spoglądał na zakup tego typu

    • 12 3

    • Jest taki

      To dobre, to najlepiej kierowca na prezesa nawet tam jest taki jeden co wszystko wie

      • 2 1

  • W miejście trolejbusowym

    kupowanie elektryków na baterie to głupota. Taniej i efektywniej rozbudować zasilanie dla trolejbusów. Ale mamy jakieś takie dziwne społeczeństwo, że im trakcja dla trolejbusów strasznie przeszkadza, ale jednocześnie popierają budowę linii tramwajowej pod oknami.

    • 18 3

  • Jak ludzie zzrzędzą (1)

    Zawsze krytyka, nic się nie podoba.

    • 2 11

    • Dlatego trza się od nich trzymać z daleka.

      • 2 0

  • Ooo

    Masakra drogie słabe przez nie są pocięte zwykle kursy aby było stać Gdynię na ich eksploatację a w zimę na 10 kursujących elektryków trzeba będzie mieć sześć zwykłych autobusów rezerwowych jak baterie im popadają ps pozdrowienia dla zkm-u Gdynia ...

    • 10 3

  • To jest naprawdę przełom...

    • 1 7

  • Opinia wyróżniona

    Bardzo ładne autobusy (2)

    Jestem za.

    • 42 22

    • Chyba nie widziałeś filmików z zimy jak w innym mieście takie jeździły z ogrzewaniem spalinowym zasilanym olejem napędowym i dymiące jak stare ikarusy

      • 9 9

    • Jeśli lubisz jeździć bez klimy w lato i bez ogrzewania zimą to spoko.

      • 4 0

  • Opinia wyróżniona

    Bardzo dobrze (7)

    Mniej spalin, cichutko jeżdżą, oby jak najwięcej takich autobusów.

    • 50 29

    • Cichutko? Ty chyba nie widziałeś go na żywo

      • 4 8

    • (5)

      Czy na pewno jest to pojazd ekologiczny.

      • 10 6

      • Prąd w Polsce jest z węgla (2)

        Te autobusy powodują więcej zanieczyszczeń, niż jakby jeździły na ropę. Nie licząc nawet kosztów środowiskowych wytworzenia, utylizacji i okresowej wymiany akumulatorów.

        • 10 2

        • Otóż nie drogi panie kolego (1)

          Poczytaj sobie oficjalne raporty. Uwzględniając nawet ślad węglowy elektryków i utylizacji baterii itp. elektryki wciąż wychodzą na tym wszystkim trochę lepiej. Może nie tak jak się promuje, ale wciąż lepiej od silników spalinowych

          • 3 7

          • Przy jak długim cyklu życia takiego pojazdu?

            • 2 0

      • (1)

        Przy starym gruzie w TDi - zawsze.

        • 0 3

        • Stare gruzy TDI , mogą przechylać więcej km niż nowe elektryki niestety

          • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane