- 1 Mapa pożarów aut w Trójmieście (92 opinie)
- 2 Zamkną ulicę w Sopocie na 3 miesiące (37 opinii)
- 3 Z dworca na Jasień 80 zł (608 opinii)
- 4 Nowe oblicze Wroniej Górki na Aniołkach (39 opinii)
- 5 Zaśmiecone gdyńskie westerplatte (62 opinie)
- 6 Chcemy żyć w miastach 15-minutowych? (733 opinie)
Tak wyglądają przegubowe elektrobusy. Pojazdy już na ulicach Gdyni
Do Gdyni przyjeżdżają pierwsze przegubowe elektryczne autobusy Mercedes eCitaro G. Rozpoczął się odbiór pojazdów, które dołączą do standardowych autobusów w zajezdni Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej. Wciąż nie wiadomo, kiedy trafią do regularnego kursowania, bo przeciąga się montaż ładowarek dla pojazdów.
Przypomnijmy:
- Wiosną na gdyńskie trasy wyruszy 16 pojedynczych i 8 przegubowych elektrycznych autobusów.
- Standardowe pojazdy kosztowały 47,224 mln zł, a przegubowe 32,639 mln zł.
- Flotę gdyńskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej zasilają elektryczne autobusy eCitaro.
Przełom w komunikacji miejskiej w Gdyni
Przegubowce będą jeździły na linii 150, łączącej Witomino-Leśniczówkę z ulicą Godebskiego na Oksywiu. Pozostałe autobusy będą kursować na liniach gdyńskich, bardziej śródmiejskich: na linii 133 oraz na liniach 128, 190 i 282.
Rozkład ZKM Gdynia
Władze miasta uważają, że będzie to przełom w gdyńskiej komunikacji miejskiej.
- Razem z pierwszą częścią projektu, czyli siecią stacji ładowania w całym mieście, będzie to naprawdę wielka zmiana w komunikacji miejskiej - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.
Pojedyncze autobusy odebrane, przegubowce na testach
Autobusy standardowe (pojedyncze) są już odebrane. Czekają na rozpoczęcie eksploatacji w zajezdni przy ul. Platynowej.
W tym tygodniu rozpoczęły się formalne odbiory pojazdów przegubowych - od poniedziałku do czwartku są odbierane codziennie po dwa autobusy.
Codziennie rano podjeżdżają na pętlę Dom Marynarza na pl. I Brygady Pancernej, gdzie odbywają się szybkie testy parowania gniazd z ładowarkami. Każdy pojazd wyposażony jest w trzy gniazda - jedno z tyłu, z boku oraz pantografowe. Autobus paruje się tylko za pomocą tego ostatniego.
W taki sam sposób będzie odbywało się ładowanie pojazdu podczas eksploatacji, choć ładowarki posiadają też wtyczki. Będą wykorzystywane w razie awarii ładowania z pantografów.
Przedłuża się montaż ładowarek
O ile autobusy są dostarczane na czas, to problem pojawił się z montażem kosztujących 12,5 mln zł ładowarek. W listopadzie przedstawiciele PKA zapewniali, że będą najpóźniej gotowe w lutym, by móc ładować pojazdy w kwietniu.
Wiele wskazuje na to, że ten termin nie zostanie dotrzymany.
Nieoficjalnie można usłyszeć, że konsorcjum złożone z firm Ekoenergetyka-Polska z Zielonej Góry oraz Westa Building z Sieradza ma spore opóźnienie zwłaszcza na Witominie, gdzie oprócz montażu ładowarek trwa też od kilku miesięcy przebudowa pętli.
Pętla wciąż jest zamknięta dla ruchu, a autobusy jadą objazdem niszcząc nieprzystosowaną do tak ciężkich pojazdów nawierzchnię, o czym pisaliśmy kilka tygodni temu.
Autobusy niszczą nawierzchnię
Niegotowe są też ładowarki przy ul. Polskiej i Godebskiego.
Aktualizacja, 13 kwietnia
Stanowisko firmy Ekoenergetyka Polska ws. opóźnienia montażu ładowarek do autobusów elektrycznych w Gdyni
Wykaz miejsc z ładowarkami
Podwójne stacje szybkiego ładowania będą przy:
- Domu Marynarza u zbiegu al. Marszałka Piłsudskiego i ul. Tetmajera,
- na Witominie-Leśniczówce - przy przystanku końcowym na ul. II Morskiego Pułku Strzelców.
Pojedyncze ładowarki będą przy:
- Dworcu Morskim obok Muzeum Emigracji, na przystanku końcowym na ul. Polskiej,
- na Oksywiu - przy przystanku końcowym na ul. Godebskiego,
- na placu Kaszubskim - przy przystanku końcowym na ul. Wójta Radtkego.
Z gniazda autobusy będą ładowane podczas postoju w zajezdni przy ul. Platynowej.
Komunikacja w Trójmieście
Rozpocznij quizMiejsca
Opinie (154)
-
2022-04-06 16:34
zabawki które będą nas bardzo drogo kosztować
i nie są ekologiczne bo utylizacja będzie bardzo droga a prąd i tak z węgla, trolejbusy są znacznie tańsze, kolejna bledną decyzja władz miasta, nie da się policzyć ile ich już było
- 22 3
-
2022-04-06 16:54
O
- 1 4
-
2022-04-06 16:59
Komentarioza comesta
Przewertowawszy zacne wypowiedzi forumowiczów rysuje sie obraz samozwanczych fachowców i malkontentów. Wszyscy wiedza lepiej a na koncu wygrwają czterej pancerni i twój ojciec
- 3 5
-
2022-04-06 17:15
Czy prezes tej firmy autobusowej ma jakiekolwiek pojęcie (1)
o fachu jaki robi czy to tylko radny. Może ktoś z wykształceniem transportowym by się zatrudnił na prezesa to by inaczej spoglądał na zakup tego typu
- 12 3
-
2022-04-06 19:15
Jest taki
To dobre, to najlepiej kierowca na prezesa nawet tam jest taki jeden co wszystko wie
- 2 1
-
2022-04-06 17:20
W miejście trolejbusowym
kupowanie elektryków na baterie to głupota. Taniej i efektywniej rozbudować zasilanie dla trolejbusów. Ale mamy jakieś takie dziwne społeczeństwo, że im trakcja dla trolejbusów strasznie przeszkadza, ale jednocześnie popierają budowę linii tramwajowej pod oknami.
- 18 3
-
2022-04-06 17:39
Jak ludzie zzrzędzą (1)
Zawsze krytyka, nic się nie podoba.
- 2 11
-
2022-04-07 09:26
Dlatego trza się od nich trzymać z daleka.
- 2 0
-
2022-04-06 17:41
Ooo
Masakra drogie słabe przez nie są pocięte zwykle kursy aby było stać Gdynię na ich eksploatację a w zimę na 10 kursujących elektryków trzeba będzie mieć sześć zwykłych autobusów rezerwowych jak baterie im popadają ps pozdrowienia dla zkm-u Gdynia ...
- 10 3
-
2022-04-06 17:48
To jest naprawdę przełom...
- 1 7
-
2022-04-06 18:29
Opinia wyróżniona
Bardzo ładne autobusy (2)
Jestem za.
- 42 22
-
2022-04-06 20:43
Chyba nie widziałeś filmików z zimy jak w innym mieście takie jeździły z ogrzewaniem spalinowym zasilanym olejem napędowym i dymiące jak stare ikarusy
- 9 9
-
2022-04-07 11:00
Jeśli lubisz jeździć bez klimy w lato i bez ogrzewania zimą to spoko.
- 4 0
-
2022-04-06 18:31
Opinia wyróżniona
Bardzo dobrze (7)
Mniej spalin, cichutko jeżdżą, oby jak najwięcej takich autobusów.
- 50 29
-
2022-04-06 19:49
Cichutko? Ty chyba nie widziałeś go na żywo
- 4 8
-
2022-04-06 20:38
(5)
Czy na pewno jest to pojazd ekologiczny.
- 10 6
-
2022-04-07 08:08
Prąd w Polsce jest z węgla (2)
Te autobusy powodują więcej zanieczyszczeń, niż jakby jeździły na ropę. Nie licząc nawet kosztów środowiskowych wytworzenia, utylizacji i okresowej wymiany akumulatorów.
- 10 2
-
2022-04-07 08:43
Otóż nie drogi panie kolego (1)
Poczytaj sobie oficjalne raporty. Uwzględniając nawet ślad węglowy elektryków i utylizacji baterii itp. elektryki wciąż wychodzą na tym wszystkim trochę lepiej. Może nie tak jak się promuje, ale wciąż lepiej od silników spalinowych
- 3 7
-
2022-04-07 15:23
Przy jak długim cyklu życia takiego pojazdu?
- 2 0
-
2022-04-07 10:09
(1)
Przy starym gruzie w TDi - zawsze.
- 0 3
-
2022-04-07 20:17
Stare gruzy TDI , mogą przechylać więcej km niż nowe elektryki niestety
- 3 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.