- 1 Marsz równości przeszedł przez Gdańsk (675 opinii)
- 2 Rozbiórka na terenie kupionym z 130 mln zł (34 opinie)
- 3 Morze odsłoniło wrak okrętu podwodnego (70 opinii)
- 4 Od półnagich hrabianek po wóz kąpielowy (23 opinie)
- 5 Trójmiejskie góry i górki. Znasz wszystkie? (27 opinii)
- 6 Kot Rysiek będzie miał swoją rzeźbę (116 opinii)
Tak wyglądają przegubowe elektrobusy. Pojazdy już na ulicach Gdyni
Do Gdyni przyjeżdżają pierwsze przegubowe elektryczne autobusy Mercedes eCitaro G. Rozpoczął się odbiór pojazdów, które dołączą do standardowych autobusów w zajezdni Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej. Wciąż nie wiadomo, kiedy trafią do regularnego kursowania, bo przeciąga się montaż ładowarek dla pojazdów.
Przypomnijmy:
- Wiosną na gdyńskie trasy wyruszy 16 pojedynczych i 8 przegubowych elektrycznych autobusów.
- Standardowe pojazdy kosztowały 47,224 mln zł, a przegubowe 32,639 mln zł.
- Flotę gdyńskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej zasilają elektryczne autobusy eCitaro.
Przełom w komunikacji miejskiej w Gdyni
Przegubowce będą jeździły na linii 150, łączącej Witomino-Leśniczówkę z ulicą Godebskiego na Oksywiu. Pozostałe autobusy będą kursować na liniach gdyńskich, bardziej śródmiejskich: na linii 133 oraz na liniach 128, 190 i 282.
Rozkład ZKM Gdynia
Władze miasta uważają, że będzie to przełom w gdyńskiej komunikacji miejskiej.
- Razem z pierwszą częścią projektu, czyli siecią stacji ładowania w całym mieście, będzie to naprawdę wielka zmiana w komunikacji miejskiej - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.
Pojedyncze autobusy odebrane, przegubowce na testach
Autobusy standardowe (pojedyncze) są już odebrane. Czekają na rozpoczęcie eksploatacji w zajezdni przy ul. Platynowej.
W tym tygodniu rozpoczęły się formalne odbiory pojazdów przegubowych - od poniedziałku do czwartku są odbierane codziennie po dwa autobusy.
Codziennie rano podjeżdżają na pętlę Dom Marynarza na pl. I Brygady Pancernej, gdzie odbywają się szybkie testy parowania gniazd z ładowarkami. Każdy pojazd wyposażony jest w trzy gniazda - jedno z tyłu, z boku oraz pantografowe. Autobus paruje się tylko za pomocą tego ostatniego.
W taki sam sposób będzie odbywało się ładowanie pojazdu podczas eksploatacji, choć ładowarki posiadają też wtyczki. Będą wykorzystywane w razie awarii ładowania z pantografów.
Przedłuża się montaż ładowarek
O ile autobusy są dostarczane na czas, to problem pojawił się z montażem kosztujących 12,5 mln zł ładowarek. W listopadzie przedstawiciele PKA zapewniali, że będą najpóźniej gotowe w lutym, by móc ładować pojazdy w kwietniu.
Wiele wskazuje na to, że ten termin nie zostanie dotrzymany.
Nieoficjalnie można usłyszeć, że konsorcjum złożone z firm Ekoenergetyka-Polska z Zielonej Góry oraz Westa Building z Sieradza ma spore opóźnienie zwłaszcza na Witominie, gdzie oprócz montażu ładowarek trwa też od kilku miesięcy przebudowa pętli.
Pętla wciąż jest zamknięta dla ruchu, a autobusy jadą objazdem niszcząc nieprzystosowaną do tak ciężkich pojazdów nawierzchnię, o czym pisaliśmy kilka tygodni temu.
Autobusy niszczą nawierzchnię
Niegotowe są też ładowarki przy ul. Polskiej i Godebskiego.
Aktualizacja, 13 kwietnia
Stanowisko firmy Ekoenergetyka Polska ws. opóźnienia montażu ładowarek do autobusów elektrycznych w Gdyni
Wykaz miejsc z ładowarkami
Podwójne stacje szybkiego ładowania będą przy:
- Domu Marynarza u zbiegu al. Marszałka Piłsudskiego i ul. Tetmajera,
- na Witominie-Leśniczówce - przy przystanku końcowym na ul. II Morskiego Pułku Strzelców.
Pojedyncze ładowarki będą przy:
- Dworcu Morskim obok Muzeum Emigracji, na przystanku końcowym na ul. Polskiej,
- na Oksywiu - przy przystanku końcowym na ul. Godebskiego,
- na placu Kaszubskim - przy przystanku końcowym na ul. Wójta Radtkego.
Z gniazda autobusy będą ładowane podczas postoju w zajezdni przy ul. Platynowej.
Komunikacja w Trójmieście
Rozpocznij quizMiejsca
Opinie (154)
-
2022-04-06 15:52
czy przy tej okazji autor nie mógłby poruszyć dziwacznej argumentacji w Gańsku (1)
niedawno pojawił się artykuł o elektrycznych autobusach w Gdańsku i tam wspomniano, że miasto zrezygnowało z takich ładowarek na pętlach, na rzecz bardziej pojemnych akumulatorów
- 8 1
-
2022-04-07 08:51
żadnych sugestii która argumentacja jest prawdziwa?
- 1 0
-
2022-04-06 15:17
W mieście które ma infrastrukturę trolejbusową? (2)
Może mi ktoś wytłumaczyć jaki jest sens zakupu dużo droższych, akumulatorowych autobusów w sytuacji kiedy przeważająca część miasta jest objęta siecią trolejbusową, którą po prostu można rozszerzyć w różne inne strony?
Miasto które nie ma infrastruktury trolejbusowej może rozważyć taki autobus do kursowania gdzieś po centrum.
Ale Gdynia?
Jaki tu sens?- 34 5
-
2022-04-07 08:50
mały zapewne
ale podejrzewam, że chodzi o kasę z UE, a pewnie konkurs był na autobusy
- 1 0
-
2022-04-06 15:56
źle sformułowałeś argument
linie trolejbusowe nie są wszędzie, więc tu nie ma sensu wspominać samych trolejbusów
niemniej od paru lat mamy trolejbusy z akumulatorami i w związku z ich pojawieniem się i chyba całkiem dobrymi osiągami, sadząc po tym, że często na ulicach z liniami trolejbusowymi nie używają pantografów (czy kabłąków), to należałoby się nam wszystkim jakieś wyjaśnienie, czy faktycznie autobusy są w Gdyni potrzebne, z nową osobną i niekompatybilną infrastrukturą- 4 1
-
2022-04-06 15:48
autobusy na czas, bo niemieckie (2)
ładowarki są oddawane z opóźnieniem, bo firmy z Polski
no comment- 1 11
-
2022-04-07 08:49
ale coś sie nie zgadza?
skąd te minusy?- 1 0
-
2022-04-06 17:20
już 4 narodowców, którzy nie zgadzają się z faktami?
:O)
- 1 1
-
2022-04-07 08:41
Matko bosko
zawsze się zastanawiam kto dopuszcza tak chorą i durną muzę do tych filmów
- 2 1
-
2022-04-07 08:03
Mieszkaniec witomina
To konsorcjum to jest jakas porazka pracuja max po 3 dni w tygodniu cały MPS rozkopany dziury że koło mozna stracić, smieci latają po całej dzielnicy. Skandal kto wybrał takich partaczy? Zobaczymy jak długo posłuży do poerwszej awarji. Termin koniec lutego jak w maju otworzą to będzie dobrze. Mam nadzieje że kary za zwłokę mają zapisane w kontrakcie. Jest to typowy przykład jak się organizuje przetargi w tym mieście z morza.
- 5 0
-
2022-04-07 06:55
witom
Tak autobusy jeżdżąc objazdem na Witominie bardzo zniszczyły nawierzchnię, mieszkańcy mają nadzieję,że zostanie to porządnie naprawione,a nie na odpieprz
- 4 1
-
2022-04-06 23:12
Gdynianin
Jak to takie zarąbiste za tyle milionów i drugie miliony wywalone na ścieżki rowerowe to dlaczego Szczurek ze swoimi pomagierami nie jeżdżą komunikacją lub rowerami dla ekologi i zdrowia do pracy i z pracy tylko d*py wożą służbowymi samochodami.
- 7 0
-
2022-04-06 23:08
Cicho jadą , mniej palą... Co za bzdury ! Citaro diesel Euro 6 - ok 1 mln pln . Elektryczny Citaro ok. 2.5 mln . Koszt wymiany baterii ok 1 mln pln. Zasięg ok 130 km . Ekologia jest dla bogatych.
- 10 1
-
2022-04-06 20:14
Kiedy zaczną kursować? Na 133 nadal spalinowy moherobus wyje (1)
- 1 8
-
2022-04-06 22:47
No niby mają od maja.
- 1 0
-
2022-04-06 15:13
Opinia wyróżniona
Mniej kursów, droższe bilety oto cena za elektryki (5)
Elektryczne autobusy nie przyciągną pasażerów do komunikacji miejskiej skoro ZKM Gdynia tnie kursy i podnosi ceny biletów. Kiedyś autobusy jeździły co 10 minut potem zmniejszono na co 15 minut a od 1 lutego br. częstotliwość wynosi co 20 minut! To jest dziwaczna polityka miasta i ZKM Gdynia.
- 121 19
-
2022-04-06 19:28
Lewactwo to stan umysłu (1)
Nie lepiej kupić trajtki i diesle spełniające normy euro 6?
- 8 5
-
2022-04-06 22:21
Prawaki
To stan umyslu jak. Można nosić. Prawy but na lewej stopie?
- 1 3
-
2022-04-06 22:20
Pora
Dorosnąć i kupić auto. Nie stać cie? Pozostaje autobus.
- 3 1
-
2022-04-06 18:46
Ładowarki za 12 500 000 zlotych????
- 9 0
-
2022-04-06 17:39
Co drugi
Teraz często się zdarza że w ogóle nie podjeżdża o wyznaczonej godzinie i trzeba czekać na następny. A tablice wyświetlające czas przyjazdu pokazują różnice około 10 minut.
- 6 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.