• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak wyglądają przegubowe elektrobusy. Pojazdy już na ulicach Gdyni

Patryk Szczerba
6 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
aktualizacja: godz. 14:06 (13 kwietnia 2022)
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa nowe trolejbusy na Gwiazdkę

Do Gdyni przyjeżdżają pierwsze przegubowe elektryczne autobusy Mercedes eCitaro G. Rozpoczął się odbiór pojazdów, które dołączą do standardowych autobusów w zajezdni Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej. Wciąż nie wiadomo, kiedy trafią do regularnego kursowania, bo przeciąga się montaż ładowarek dla pojazdów.



Czy zakup i wprowadzenie na linię elektrobusów okaże się sukcesem?

Przypomnijmy:

  • Wiosną na gdyńskie trasy wyruszy 16 pojedynczych i 8 przegubowych elektrycznych autobusów.
  • Standardowe pojazdy kosztowały 47,224 mln zł, a przegubowe 32,639 mln zł.
  • Flotę gdyńskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej zasilają elektryczne autobusy eCitaro.


Przełom w komunikacji miejskiej w Gdyni



Przegubowce będą jeździły na linii 150, łączącej Witomino-Leśniczówkę z ulicą Godebskiego na Oksywiu. Pozostałe autobusy będą kursować na liniach gdyńskich, bardziej śródmiejskich: na linii 133 oraz na liniach 128, 190 i 282.

Rozkład ZKM Gdynia



Władze miasta uważają, że będzie to przełom w gdyńskiej komunikacji miejskiej.

- Razem z pierwszą częścią projektu, czyli siecią stacji ładowania w całym mieście, będzie to naprawdę wielka zmiana w komunikacji miejskiej - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.

Pojedyncze autobusy odebrane, przegubowce na testach



Autobusy standardowe (pojedyncze) są już odebrane. Czekają na rozpoczęcie eksploatacji w zajezdni przy ul. PlatynowejMapka.

W tym tygodniu rozpoczęły się formalne odbiory pojazdów przegubowych - od poniedziałku do czwartku są odbierane codziennie po dwa autobusy.

Codziennie rano podjeżdżają na pętlę Dom Marynarza na pl. I Brygady PancernejMapka, gdzie odbywają się szybkie testy parowania gniazd z ładowarkami. Każdy pojazd wyposażony jest w trzy gniazda - jedno z tyłu, z boku oraz pantografowe. Autobus paruje się tylko za pomocą tego ostatniego.

W taki sam sposób będzie odbywało się ładowanie pojazdu podczas eksploatacji, choć ładowarki posiadają też wtyczki. Będą wykorzystywane w razie awarii ładowania z pantografów.

Przedłuża się montaż ładowarek



O ile autobusy są dostarczane na czas, to problem pojawił się z montażem kosztujących 12,5 mln zł ładowarek. W listopadzie przedstawiciele PKA zapewniali, że będą najpóźniej gotowe w lutym, by móc ładować pojazdy w kwietniu.

Wiele wskazuje na to, że ten termin nie zostanie dotrzymany.

Nieoficjalnie można usłyszeć, że konsorcjum złożone z firm Ekoenergetyka-Polska z Zielonej Góry oraz Westa Building z Sieradza ma spore opóźnienie zwłaszcza na Witominie, gdzie oprócz montażu ładowarek trwa też od kilku miesięcy przebudowa pętli.

Pętla wciąż jest zamknięta dla ruchu, a autobusy jadą objazdem niszcząc nieprzystosowaną do tak ciężkich pojazdów nawierzchnię, o czym pisaliśmy kilka tygodni temu.

Autobusy niszczą nawierzchnię



Niegotowe są też ładowarki przy ul. Polskiej i Godebskiego.

Aktualizacja, 13 kwietnia



Stanowisko firmy Ekoenergetyka Polska ws. opóźnienia montażu ładowarek do autobusów elektrycznych w Gdyni

Wykaz miejsc z ładowarkami



Podwójne stacje szybkiego ładowania będą przy:

Pojedyncze ładowarki będą przy:

Z gniazda autobusy będą ładowane podczas postoju w zajezdni przy ul. Platynowej.

Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 51%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

  • PKA Gdynia, Platynowa 19/21
  • ZKM w Gdyni Gdynia, Zakręt do Oksywia 10

Opinie (154)

  • czy przy tej okazji autor nie mógłby poruszyć dziwacznej argumentacji w Gańsku (1)

    niedawno pojawił się artykuł o elektrycznych autobusach w Gdańsku i tam wspomniano, że miasto zrezygnowało z takich ładowarek na pętlach, na rzecz bardziej pojemnych akumulatorów

    • 8 1

    • żadnych sugestii która argumentacja jest prawdziwa?

      • 1 0

  • W mieście które ma infrastrukturę trolejbusową? (2)

    Może mi ktoś wytłumaczyć jaki jest sens zakupu dużo droższych, akumulatorowych autobusów w sytuacji kiedy przeważająca część miasta jest objęta siecią trolejbusową, którą po prostu można rozszerzyć w różne inne strony?

    Miasto które nie ma infrastruktury trolejbusowej może rozważyć taki autobus do kursowania gdzieś po centrum.

    Ale Gdynia?
    Jaki tu sens?

    • 34 5

    • mały zapewne

      ale podejrzewam, że chodzi o kasę z UE, a pewnie konkurs był na autobusy

      • 1 0

    • źle sformułowałeś argument

      linie trolejbusowe nie są wszędzie, więc tu nie ma sensu wspominać samych trolejbusów

      niemniej od paru lat mamy trolejbusy z akumulatorami i w związku z ich pojawieniem się i chyba całkiem dobrymi osiągami, sadząc po tym, że często na ulicach z liniami trolejbusowymi nie używają pantografów (czy kabłąków), to należałoby się nam wszystkim jakieś wyjaśnienie, czy faktycznie autobusy są w Gdyni potrzebne, z nową osobną i niekompatybilną infrastrukturą

      • 4 1

  • autobusy na czas, bo niemieckie (2)

    ładowarki są oddawane z opóźnieniem, bo firmy z Polski

    no comment

    • 1 11

    • ale coś sie nie zgadza?

      skąd te minusy?

      • 1 0

    • już 4 narodowców, którzy nie zgadzają się z faktami?

      :O)

      • 1 1

  • Matko bosko

    zawsze się zastanawiam kto dopuszcza tak chorą i durną muzę do tych filmów

    • 2 1

  • Mieszkaniec witomina

    To konsorcjum to jest jakas porazka pracuja max po 3 dni w tygodniu cały MPS rozkopany dziury że koło mozna stracić, smieci latają po całej dzielnicy. Skandal kto wybrał takich partaczy? Zobaczymy jak długo posłuży do poerwszej awarji. Termin koniec lutego jak w maju otworzą to będzie dobrze. Mam nadzieje że kary za zwłokę mają zapisane w kontrakcie. Jest to typowy przykład jak się organizuje przetargi w tym mieście z morza.

    • 5 0

  • witom

    Tak autobusy jeżdżąc objazdem na Witominie bardzo zniszczyły nawierzchnię, mieszkańcy mają nadzieję,że zostanie to porządnie naprawione,a nie na odpieprz

    • 4 1

  • Gdynianin

    Jak to takie zarąbiste za tyle milionów i drugie miliony wywalone na ścieżki rowerowe to dlaczego Szczurek ze swoimi pomagierami nie jeżdżą komunikacją lub rowerami dla ekologi i zdrowia do pracy i z pracy tylko d*py wożą służbowymi samochodami.

    • 7 0

  • Cicho jadą , mniej palą... Co za bzdury ! Citaro diesel Euro 6 - ok 1 mln pln . Elektryczny Citaro ok. 2.5 mln . Koszt wymiany baterii ok 1 mln pln. Zasięg ok 130 km . Ekologia jest dla bogatych.

    • 10 1

  • Kiedy zaczną kursować? Na 133 nadal spalinowy moherobus wyje (1)

    • 1 8

    • No niby mają od maja.

      • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    Mniej kursów, droższe bilety oto cena za elektryki (5)

    Elektryczne autobusy nie przyciągną pasażerów do komunikacji miejskiej skoro ZKM Gdynia tnie kursy i podnosi ceny biletów. Kiedyś autobusy jeździły co 10 minut potem zmniejszono na co 15 minut a od 1 lutego br. częstotliwość wynosi co 20 minut! To jest dziwaczna polityka miasta i ZKM Gdynia.

    • 121 19

    • Lewactwo to stan umysłu (1)

      Nie lepiej kupić trajtki i diesle spełniające normy euro 6?

      • 8 5

      • Prawaki

        To stan umyslu jak. Można nosić. Prawy but na lewej stopie?

        • 1 3

    • Pora

      Dorosnąć i kupić auto. Nie stać cie? Pozostaje autobus.

      • 3 1

    • Ładowarki za 12 500 000 zlotych????

      • 9 0

    • Co drugi

      Teraz często się zdarza że w ogóle nie podjeżdża o wyznaczonej godzinie i trzeba czekać na następny. A tablice wyświetlające czas przyjazdu pokazują różnice około 10 minut.

      • 6 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane