- 1 Dwa osiedla obok siebie bez wspólnej drogi (132 opinie)
- 2 Najstarsza fontanna idzie do remontu (59 opinii)
- 3 Miasto pełne znaków. Wiele niepotrzebnych (116 opinii)
- 4 Pomnik twórcy Bitcoina stanie w Gdańsku? (230 opinii)
- 5 Zamiast Rębiechowa lotnisko na morzu (221 opinii)
- 6 Nowe ściany starej kawiarni na Aniołkach (64 opinie)
Elewacja zabytkowej Dyrekcji Kolei odzyska dawną świetność
Stuletni, monumentalny budynek Dyrekcji Kolei w Gdańsku zyska iluminację, będzie miał też odnowione elewacje wraz z rzeźbami i ozdobnymi detalami. Władze kolei nie chcą, by ich siedziba odstawała od zmieniającego się otoczenia.
Budynek, mimo iż klasyczny w formie, był zaopatrzony we wszystkie nowości ówczesnej techniki. Prócz takich wygód, jak centralne ogrzewanie, światło elektryczne i domofon, urzędnikom ułatwiały życie również synchronizowane zegary, windy osobowe i towarowe czy centralny odkurzacz.
Czytaj też: Co kryje w sobie stuletni budynek PKP?
Jeżeli jednak jego wnętrze nawet dziś zachwyca, to nie można tego było powiedzieć o szaroburych elewacjach, na których gołym okiem było widać osypujący się tynk i nadgryzione zębem czasu ciekawe detale, okładziny czy rzeźby wykonane z beżowego (kiedyś) śląskiego piaskowca.
Wkrótce ma się to zmienić, bo rozpoczął się remont, o który kolejarze zabiegali od lat. Po raz ostatni elewacje były odnawiane w latach 80. XX wieku.
- Rozpoczęliśmy prace przy elewacji frontowej i południowej od strony Zieleniaka. To spory koszt, wynoszący 2,9 mln zł. Po zakończeniu prac budynek zyska iluminację od frontu - zapowiada Krzysztof Piekarski, dyrektor regionalny Departament Eksploatacji Nieruchomości w PKP S.A.
Piaskowiec, z którego wykonana jest fasada, zostanie oczyszczony z wieloletnich zabrudzeń, a tynki będą uzupełnione. Rekonstrukcji zostaną poddane posągi zdobiące budynek, będące personifikacjami czterech filarów gospodarki pruskiej: wiedzy, rolnictwa, przemysłu oraz handlu.
Remont jest wykonywany pod ścisłym nadzorem konserwatora zabytków.
- Przywrócimy budynkowi wygląd, który miał sto lat temu, gdy był wizytówką miłą dla oka przyjezdnych, tym bardziej, że jest to nasza brama do Trójmiasta. Wokół powstaje wiele ciekawych budynków, takich jak Europejskie Centrum Solidarności czy biurowiec Tryton, więc nie chcemy odstawać od otoczenia. Nie mamy się czego wstydzić, bo budynek jest piękny - podkreśla dyrektor Piekarski.
Prace są podzielone na etapy. Elewacja frontowa i południowa, z przerwą na okres zimowy, mają odzyskać dawny blask do czerwca przyszłego roku. Pozostałe dwie, mniej widoczne elewacje, będą remontowane w kolejnych latach, najprawdopodobniej w 2017 roku. Całość prac przy wszystkich elewacjach ma kosztować w sumie 8 mln zł.
Projektantem gmachu Dyrekcji Kolei był Alexander Rüdell, główny radca ds. Budownictwa Kolejowego w Królewskich Kolejach Pruskich. Był on też autorem projektu dworca w Luksemburgu, Dyrekcji Kolei w Strasburgu, uczestniczył w powstawaniu planów dworców w Metzu, Hamburgu, Lipsku i Darmstadcie.
W związku z tym, że gmach został oddany do użytku na kilka miesięcy przed wybuchem I wojny światowej, to jako siedziba pruskich kolei funkcjonował stosunkowo krótko.
W powstałym po wojnie Wolnym Mieście ustaleniami traktatu wersalskiego przekazano zarząd oraz majątek kolei Polakom. Także w rękach polskich znalazł się gmach dyrekcji kolei.
Następne lata okazały się być pasmem sporów pomiędzy przedstawicielami obu narodów. Częściowo opustoszały gmach pozostawał jednak wciąż w rękach polskich i z czasem stał się siedzibą wielu polskich organizacji, odbywały się tam spotkania gdańskiej Polonii, lekcje, próby teatralne i muzyczne, zajęcia sportowe, a nawet ćwiczenia Polskiej Tajnej Organizacji Wojskowej. Życie Polaków zorganizowało się wokół budynku, który stał się swoistym bastionem polskości, dyskryminowanej w Wolnym Mieście.
We wrześniu 1939 r. gmach został po krótkiej walce zdobyty już pierwszego dnia wojny. Niemcy zorganizowali w nim siedzibę Wehrmachtu oraz tymczasową dyrekcję dla wskrzeszonych Kolei Pruskich.
Podczas wojny spłonęła jedynie więźba dachowa, gmach zaraz po zakończeniu działań wojennych odremontowano z nieznacznymi zmianami w układzie wnętrz.
W 1945 r. do budynku wprowadzili się urzędnicy polskiej Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowych. W 1984 r. odbył się remont części fasady, a w 2002 r. przeprowadzono remont dachu.
W okresie powojennym zaginęła część rzeźb z fasady: dwie spośród czterech grup puttów zostały najprawdopodobniej zniszczone podczas remontu fasady, dwie brakujące statuy autorstwa Stanislausa Cauera udało się odnaleźć w jednym z magazynów kolejowych, niestety w opłakanym stanie. Obecnie mają powrócić na swoje miejsce.
Powyższe informacje zostały opracowane na podstawie pracy Katarzyny Wojtczak pt. "Gmach Dyrekcji Kolei w Gdańsku".
Opinie (111) 2 zablokowane
-
2015-09-28 17:28
W tym pięknym budynku jeszcze w latach 80 działała winda paciorkowa / paternoster ;) (1)
To ciekawe rozwiązanie jest mało znane. Odsyłam też do portalu filmowego ;)
- 26 0
-
2015-09-28 21:10
Paciorkowca to masz do tej pory w SKM i TLK.
Jechałem ostatnio to bałem się dotknąć czegokolwiek. Czy oni to sprzątają?
- 4 2
-
2015-09-28 20:13
Budynek A B W w Gdańsku (1)
...a jeszcze bardziej odnowy elewacji wymaga budynek przy ul. Okopowej 9
- AGENCJA BEZPIECZEŃSTWA WEWNĘTRZNEGO - Delegatura.
Na dzień dzisiejszy - zaniedbanie i wstyd !!!- 10 0
-
2015-09-28 20:44
dokladnie
Jeszcze czuc kazamaty UBecji a przeciez juz 25 lat wolnosci ....
Na przeciwko bedzie nowka Forum Gdansk- 2 0
-
2015-09-28 20:36
Jest to BRAMA OLIWSKA...!
Nie zadnego trojmiasta...! Przestancie w koncu wypaczac Gdansk i nazwy Gdanskie...!!!
- 3 2
-
2015-09-28 20:36
2,9 mln to sporo pieniedzy ?
Bez żartów. Kilkaset metrów dalej stoi budynek za 300 mln gdzie jeden głupi plac zabaw kosztował 4 mln.
Albo PKP jest biedna albo Budyń budując ECS był rozrzutny. Albo jedno i drugie.- 8 1
-
2015-09-28 16:41
W końcu ten budynek będzie się świetnie prezentować (1)
- 63 2
-
2015-09-28 20:33
największy problem, że jest mało wyeksponowany bo jest przesłonięty estakadą.
dla podróżnych w pociągu praktycznie niewidoczny a i jadąc samochodem łatwo przeoczyć
- 10 1
-
2015-09-28 17:19
(4)
A kiedy remont zardzewiałej fasady ECS?
- 34 5
-
2015-09-28 17:22
fasada ECS jest z blachy kortenowskiej, poczytaj sobie (1)
- 2 20
-
2015-09-28 19:50
Czyli że co? Że z zardzewiałej, zgadza się.
- 4 1
-
2015-09-28 17:58
Ależ fasada ECS
wcale nie jest zardzewiała....ona (fasada) jest przeżroczysta, a to co widać to.....no wiecie co.
- 6 2
-
2015-09-28 17:43
Wieśniaku nie wszystko jest na wysoki połysk ...
- 3 12
-
2015-09-28 17:53
Sztrasburg (1)
Pierwszy raz widzę nazwę miasta Strasburg pisane fonetycznie po niemiecku !!! BTW Francuzi wymawiają podobnie jak Polacy, ale czego oczekiwać po autorce z niemiecko brzmiącym nazwiskiem
- 8 7
-
2015-09-28 19:48
Dargorad Wskrzański to Strasburg Niemiecki :) , Berlin to po naszemu Kopanica, Spreewald to Błota. Wszystko co od Łaby na wschód ma słowiańską przeszłość
- 1 2
-
2015-09-28 18:47
Zieleniak
Mały remont potrzebny.
- 10 3
-
2015-09-28 18:36
Ten budynek....
... jest też piekny w srodku i też wymaga remontu. Kiedy?
- 11 1
-
2015-09-28 18:22
Świetnie, szkoda tylko że budynek jest tak zasłonięty przez estakadę
piękny budynek, jak ktoś już wcześniej wspomniał.
Szkoda też że w jego otoczeniu stawia się coś takiego jak ten parking wielopoziomowy. Otoczenie budynku dyrekcji stanowi świadectwo kompletnego braku estetyzmu, które jak widać trwa d dzisiaj.: Zieleniak, budynek dyrekcji, przychodnia, ażurowy parking z gołych prefabrykatów itd.- 25 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.