• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Estakada na Podwalu. Powinna zniknąć czy zostać?

Maciej Naskręt
28 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dyskusyjny remont estakady na węźle UE
Nie tylko tunele pod Podwalem Przedmiejskim, ale też estakada nad Węzłem Unii Europejskiej powinna zniknąć z centrum miasta. Nie tylko tunele pod Podwalem Przedmiejskim, ale też estakada nad Węzłem Unii Europejskiej powinna zniknąć z centrum miasta.

Likwidacja tuneli pod Trasą W-Z to tylko wstęp do zmian w centrum miasta. Komisja ds. rewitalizacji powinna też forsować plan wyburzenia szpetnej estakady nad ul. Okopową - uważa Maciej Naskręt.



Co głównie zmieniłaby likwidacja estakady nad Węzłem Unii Europejskiej?

Wreszcie drgnęło w sprawie likwidacji tuneli pod ul. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska, które od od lat 60. tną tkankę miejską Śródmieścia. Rada Miasta Gdańska podczas wrześniowej sesji powołała komisję do spraw rewitalizacji, która ma zająć się wytyczeniem przejść dla pieszych w miejsce zlikwidowanych tuneli.

Jednak likwidacja czterech podziemnych przejść pod ul. Podwale Przedmiejskie to wciąż za mało, by mówić o scaleniu i ułatwieniu poruszania się pieszych między Głównym a Dolnym Miastem. By to zapewnić, niezbędna jest likwidacja estakady nad splotem ul. Podwale Przedmiejskie i ul. Okopowej. Takie działanie uspokoi ruch samochodowy, a piesi poruszający się przez stworzone przejścia dla pieszych w miejscu tuneli poczują się bardziej bezpieczni.

Szpecąca centrum Gdańska estakada nad połączeniem ul. Podwale Przedmiejskie i al. Armii Krajowej będzie rzadziej uczęszczana, gdy zostanie otwarty tunel pod Martwą Wisłą w 2014 r.. Mieszkańcy Zaspy, Wrzeszcza, Przymorza i pozostałych północnych dzielnic, jadąc w kierunku południowym nie zaryzykują przebijania się przez nowe skrzyżowanie z sygnalizacją na Węźle Unii Europejskiej. Dlatego z pewnością podróżować będą tunelem pod Martwą Wisłą i dalej Trasą Sucharskiego do Południowej Obwodnicy Gdańska.

Do zburzenia estakady przekonuje ponadto jej wygląd i degradacja otaczającej ją przestrzeni miejskiej. Problem w tym, że usunięcie tak ogromnej ilości betonu i stali będzie drogim przedsięwzięciem.

Budowę estakady przy budynku należącym do delegatury Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego pamiętają tylko najstarsi inżynierowie. Obiekt został wybudowany w 1977 r. Pierwotnie w ogóle nie miał powstać, ale decyzją ministerialnego urzędnika, który przybył z Warszawy do Gdańska, by sprawdzić postęp robót na węźle, włączono go pospiesznie do inwestycji.

Co ciekawe, ówczesne przedsięwzięcie wpisało się w historię budownictwa za sprawą pierwszej estakady w Polsce, na którą można było wjeżdżać ze środkowego pasa, a nie z lewego, jak jest na pozostałych węzłach drogowych. Ten węzeł został także "bohaterem" niewybrednych żartów - jako jedno z nielicznych na świecie trzypoziomowych skrzyżowań, nie posiadające ani jednego bezkolizyjnego przejazdu.

Opinie (894) ponad 20 zablokowanych

  • Autor tego artykulu jest porąbany!

    co za ziolo palisz gosciu
    zmien dealera!

    i tak usununiesz

    • 4 1

  • MACIEJ BUDOWICZY - EKSPERT

    Proponuje ankietę, co jeszcze Panu Maciejowi się nie podoba, żeby mógł napisać "obiektywny" artykuł, żenada.

    • 4 1

  • Przegięcie. (55)

    Jestem w stanie zrozumieć wiele, że tunele szpecą, że są niebezpiecznie. Ale estakada? Fakt faktem, do pięknych nie należy, ale burząc ją spowodujemy jeszcze większe korki w centrum. Wydaje mi się, że takimi decyzjami zaczynamy się cofać w rozwoju.

    • 1220 108

    • Zachód Europy zaczyna stawiać na miasta dla pieszych, a nie dla samochodów. (11)

      Niestety w Polsce przechodzimy jeszcze fazę zachłyśnięcia się motoryzacją i wszystko ma być jej podporządkowane. Tak więc b miasta mają być pełne estakad, wielopasmowych dróg, parkingów.. Pytanie, czy w takim mieście mieszka się dobrze?

      • 31 54

      • czlowieku ty nie masz zielonego pojecia o czym mowisz...

        ide o zaklad, ze nie znasz zadnego jezyka obcego

        • 0 0

      • (2)

        Wiesz, kiedy będziemy w Gdańsku mieć komunikację miejską taką, jak na zachodzie, to można będzie zastanowić się nad tymi "genialnymi" pomysłami. Na razie gdańska komunikacja miejska jest brudna, niepunktualna, awaryjna i zatłoczona. O zdewastowanych torowiskach, których remontu nie ma w planach nie wspominając.
        Póki co, takie propozycje mógł wymyslic jedynie kompletny idiota.

        • 6 4

        • ale nie będziemy mieli (1)

          póki system i budżet będą podporządkowane samochodom.

          • 1 1

          • Więc skoro nie mammy, to może czas najwyższy to zmienić? Ale NAJPIERW trzeba usprawnić komunikację. Potem EWENTUALNIE bedzie czas na inne działania.
            Chcesz zmuszać ludzi do korzystania z komunikacji miejskiej. Nie tedy droga, zwłaszcza, że zupełnie nie jest dostosowana do potrzeb mieszkańców dzielnic innych niż Chełm i Wrzeszcz. Zamiast tego ZAPROPONUJ im najpierw WYGODNĄ i SPRAWNĄ komunikację miejską. Wielu się przesiądzie.

            • 2 0

      • Zachód Europy robi wiele dziwnych rzeczy. Jak choćby obowiązkowo uczy dzieci w podstawówkach czym jest (5)

        seks oralny. Jak na razie, żaden resort nie nakazał szkołom lekcji praktycznych. Ale ponieważ cechą charakterystyczną debilizmów jest siła rosnąca w postępie geometrycznym...

        Jakbyś usłyszał, że na Zachodzie używają ekskrementów jako kropli do oczu, wypróbowałbyś? Wydaje ci się, że dzięki temu Zachód cechuje się dobrobytem? Rozpacz w czystej postaci. Nawiasem mówiąc, przyczyną są starania, aby być jak najwyżej we Wskaźniku Wolności Gospodarczej. Ruch pieszy czy na zabawkach (rower jest zabawką) nie ma tu wpływu. Poprzez kopiowanie Zachodu, car Piotr przeobraził Rosję z wielkiego zadupia w mocarstwo. Ale on nie kopiował wszystkiego (był w szoku, że parlament brytyjski dyktuje królowi co ma robić). Kultury kopiować się mogą, ale selektywnie. Inaczej masz bezmyślne d*powłastwo. Naśladuj cara Piotra. On przeprowadzał selekcję rozwiązań.

        Może "faza zachłychnięcia się motoryzacją" przejdzie. Ale to potrwa. Polak jest z natury łasy na wygody. Zaznaliśmy za dużo niewygód przez ostatnie 1046 lat. Nie twierdzę, że teraz jest zarąbiście! Ale ratujmy co się da. Zachód widać znudził się luksusami i wybiera ascezę. Prawo wyboru. Nam też pozwól wybierać.

        Mieszka się zarąbiście. Grunt to nie dopuszczać jełopów do desek kreślarskich.

        • 28 7

        • Do matematyka

          Możesz dostarczyć jakiś dowód twierdzenia "Zachód ....obowiązkowo uczy dzieci w podstawówkach czym jest
          seks oralny." Bez dowodu nie uwierzę.

          • 3 1

        • i tak i nie

          Proponuję nie stawiać sprawy na zasadzie albo czarne albo białe. Nikt nie mówi, że trzeba kopiować każdy pomysł z zachodu, ja w ogóle jestem daleki od pochwały zachodu jako całości. Ale niektóre rozwiązania się nie sprawdziły a my mamy szanse uniknąć błędów ucząc się na tych popełnionych przez innych. Warto z tego skorzystać, w szczególności spojrzeć na zagadnienia transportu (drogi i Lotniska też Panie Szczurek!).

          • 2 0

        • A to dobre (2)

          Czyli co? Rządy Piotra Wielkiego były lepsze od parlamentu bytyjskiego?

          • 2 4

          • Od potencjalnej Izby Bojarów, na pewno. (1)

            Żadnego d*powłastwa. Bo zrobię mistyfikację, że naprawdę na Zachodzie używa się ekskrementów jako kropli do oczu. Ale będziecie wyglądać.

            • 5 1

            • Powiem ci że to g*vvno działa

              • 0 1

      • a ty oczywiście jak małpa wsyzstko co na zachodzie to lepsze prawda?

        • 25 16

    • ZA TAKIE POMYSŁY POWINIEN PAN STRACIĆ PRACĘ.... (16)

      ZA TAKIE POMYSŁY POWINIEN PAN STRACIĆ PRACĘ....

      Jakie ma pan wykształcenie?? Humanistyczne?? bo na pewno nic co jest z wiązane z kierunkami technicznymi...

      W jednym miejscu będzie kumulował się ruch z całego Gdańska... Na tym skrzyżowaniu będą spotykały się samochody z Armii Krajowej z Huciska Traktu Świętego Wojciecha i wszystko co próbuje przedostać się przez Gdańsk od strony Wrzeszcza...

      ale te wszystkie czynności mają na celu ułatwienia życia mieszkańcom...

      Mam nadzieję że pan też do pracy będzie razem z nami jechał 1,5 godziny a nie 20 min. i tyle samo wracał do żony i dzieci albo jeszcze dłużej.

      • 33 8

      • za takie "wykształcenie techniczne" to ci powinni dyplom odebrać (15)

        no ale czego się spodziewać po ludziach którzy uczyli się że korki rozładowuje się budując estakady i kolejne pasy ruchu

        w sumie to zabawne że Polska to kraj takich gierkowskich wieśniaków, co to nawet nie zauważyli, że świat poszedł naprzód i wywala samochody z miast

        • 7 22

        • Słaby z Ciebie urbanista.... (13)

          ....Jeżeli uważasz że zburzenie głównego wiaduktu w Gdańsku i dodanie przejść dla pieszych oraz zwężenie ruchu do DWÓCH pasów usprawni ruch to jesteś w ogromnym błędzie...

          Przypomnij sobie co się działo kilka lata temu jak był zamknięty wiadukt "błędnik"?? ogromne korki w całym mieście.... Powinniśmy uczyć się na takich właśnie sytuacjach...a dodam, że wtedy było znacznie mniej samochodów na drogach...

          • 22 2

          • (12)

            a ko ci kaze jechac np do Wrzeszcza przez centrum, przez takich kierowcow najbardziej sie srodmiescie korkuje, powstalo duzo nowych drog wiec mozna szybko objechac omijajac glowne miasto a te trase zostawic dla tych co chca sie tu dostac, zrekonstruowac srodmiescie tak jak bylo przed wojna i bedzie wiecej turystow i ozyje ta czesc Gdanska

            • 4 12

            • (5)

              odbudować Gdańsk z czasów przedwojennych to można z zabudowy tylko, drogi trzeba dopasować do przyszłości, nic innego nie da się zrobić jak tunele i wiadukty w zabudowanym terenie.
              To że turyści by byli to tylko dzięki budynkom, a przez drogi by uciekali bo nim by dojechali to by stali w gigantycznych korkach gdzie co 100m światła z przejściami na zasypanych tunelach.
              Korki będą bo masz planistów w tym mieście do d... a ludzie np mieszkający na stogach chcąc jechać do wrzeszcza nie będą robić dodatkowych kilkudziesięciu km bo ominąć centrum z ominięciem centrum to można wyskakiwać do mieszkańców np chełmu gdzie mają alternatywne trasy do wrzeszcza.

              • 3 3

              • (1)

                patrzysz pod katem dojazdu, ja to rozumiem, ale tu chodzi o ozywienie i spojnosc z pozostala ta atrakcyjniejsza czescia Gdanska,mozna np. Armi Krajowej poprowadzic tunelem a na nim spojna pasujaca zabudowa, takie jest moje zdanie

                • 1 2

              • Oczywiście, że należy patrzeć pod kątem dojazdu. Nikt nie ma dziś czasu, żeby jeździc do pracy 2 godziny w jedną stronę.

                • 0 0

              • (2)

                Jakie dodatkowe kilkadziesiąt kilometrów ze Stogów do Wrzeszcza? Przecież za niecałe 2 lata będziesz mieć tunel i trasa do Wrzeszcza się skróci w stosunku do tego co jest obecnie.

                • 2 5

              • (1)

                za NIECAŁE 2 lata!!!
                do tego czasu może być 8 RP,koniec Polski albo co innego.
                a teraz co masz?
                1 trasę która codziennie jest zakorkowana.

                • 7 2

              • No ale tej estakady też nie będą burzyć jutro, tylko najwcześniej jak oddadzą tunel do użytku.

                • 2 1

            • (5)

              skoro jesteś taki dobry to powiedz mi w jaki sposób mam szybko i najkrótszą trasą dostać się na Stogi z Kartuskiej wysokość gimnazjum...bez nadrabiania zbędnych kilometrów....i nie przejeżdżając przez centrum miasta??

              • 13 3

              • do placu zebrań ludowych potem nowa wałowa i jesteś (4)

                problem w tym że ty nie czaisz ile i jakie inwestycje w Gdańsku powstają albo powstaną w ciągu 2 lat

                pomijam że na tej trasie masz tramwaje w relacji drzwi - drzwi, no ale wiadomo że szlachta do tramwaju nie wsiędzie... woli "szybko w korku" ;)

                • 6 11

              • przez tunel którego jeszcze nie ma...??? mój samochód to nie amfibia:P ja potrzebuje się tam dosłać codziennie nie za 3 do 5 lat...

                więc jeszcze raz próbuj a i miało być nie poprzez CENTRUM

                przecież jesteś taki dobry i wszystko wiesz....

                • 3 0

              • 2 lat....buahahahaha...

                dobre, humor z rana się poprawił :) Jeśli miałaby powstać w ciągu dwóch lat, to powinni już ją budować.

                • 2 0

              • gdzie jest nowa walowa? :O (1)

                • 12 0

              • w planach

                • 12 0

        • A ja mówię, że poszedł do tylu. Dojdzie do tego, że mocarstwa azjatyckie zemszczą się za czasy kolonialne

          poprzez skolonizowanie Europy. Na poważnie: Mamy prawo do wyboru. Jak sobie któryś kraj tak zrobił jak piszesz, to znaczy że przejadły mu się luksusy, woli ascezę. Nam przejadła się asceza. Szanuj prawo wyboru, albo jesteś socjopatą współczesnym.

          Estakady są po to, aby skrzyżowania były bezkolizyjne dla tych, co nie zamierzają skręcać. Im szybciej się opuści, tym lepiej.

          Wykształceni ludzie nie stosują ataków osobistych.

          • 11 4

    • likwidacja estakad na Manhattanie w Nowym Jorku i San Francisco (2)

      uspokoiła ruch i zmniejszyła jego natężenie - można obejrzeć na YouTube.

      • 5 12

      • minusujecie (1)

        bo wam jutjub nie działa?

        • 4 3

        • po co youtube, nie którzy widzieli osobiście

          Warto może dopisać co likwidują. Bo oni nie likwidują wszystkich estakad, a tylko co niektóre. Bardzo często likwidują estakadę, bo zrobili w danym miejscu tunel. Po drugie może dodaj, jak są zbudowane miasta w Stanach. Np, że taki Manhatan posiada po kilkadziesiąt dróg równoległych N-S i W-E, a co najważniejsze co druga jest 2x2. Dodaj, że Manchatan posiada olbrzymie parkingi typu P&R i w nich ludzie wsiadają do metra dojeżdzając do pracy.

          Noi najważniejsze dodaj, że ludzie dojeżdzają do tych i wracają z parkingów około 2-5h codziennie. Ceny parkingów na samym Manchatanie są niebotyczne bo od 6-12 dolarów za 1h.

          A wracając do Estakad to w ścisłym centrum Manhatanu ich nie ma, ale nie dlatego, że szpecą, ale dlatego, że ich tam nikt nie wciśnie takie tam jest zagęszczenie budynków. Za to na wjazdach do Manhatanu jest ich od ...... i ciut ciut.

          Aby porównać NY do Gdańska to dla nas Sam Manhatan należałoby umieścić w Śródmieściu, bo tak duża jest różnica w wielkości miast. Czyli Estakada jest w podobnym miejscu czyli na skraju Śródmieścia.

          • 2 2

    • niemyślisz jak skręt (5)

      duży ruch pójdzie pod martwą wisłę dlatego zburzenie estakady da widoczny ruch w centrum, turyści będą mieli piękny widok na zakorkowany Gdańsk będą myśleć jakim niedorozwiniętym miastem jest Gdańsk ze pozwala na taki syf w centrum.
      Ale cóż myślenie i wyobraźnia Maćka i komisji rewitalizacji jest ograniczona ale cóż lekarze na to już nie mają lekarstwa, a tylko ciuszki modne w gumowym pokoiku bez klamek.

      • 35 8

      • uzbieraj na wycieczkę do Paryża, (2)

        Przejdź się wzdłuż Pól Elizejskich do Łuku Triumfalnego. Korki w Gdańsku to pikuś. A nie słyszałem, żeby Paryż zaliczał się do zacofanych miast.

        • 9 1

        • trochę wyżej czytałem, że Paryż

          to wzorowy i godny naśladowania przykład miasta opartego o szerokie arterie dla samochodów...

          • 0 0

        • zrozumiał bym cię

          gdybyś podał przykład np wenecji, amsterdamu itd gdzie masz rzeki przecinające miasto i posiadają 1 główną drogę na drugą stronę miasta gdzie są korki i dają plan tz zmniejszenia ich.

          • 0 1

      • A skąd to wiesz? (1)

        Kto Ci naopowiadał takich bzdur? Wiesz jaki jest ruch z północnych dzielnic Gdańska na wschód? To są śladowe ilości tego, co przejeżdża przez Węzeł Okopowa, główny ruch idzie do UW i sąsiednich instytucji i tam mało kto będzie jeździł naokoło nadkładając po kilkanaście kilometrów dziennie (zobacz, jaki będzie i po czym dojazd od wylotu tunelu do UW).

        • 5 9

        • kto ci dał prawko??

          jak ciężko myślenie ci przychodzi

          ALUZJA sprawdź w słowniku i przeczytaj jeszcze raz

          • 4 6

    • (12)

      Autor tych wypocin o likwidacji estakady to chyba jakiś lewacki oszołom.

      • 81 23

      • Nie - on kopiuje pomysły innych (9)

        Między innymi FRAG i niejakiego MichałaT (tak, tak - tego, własnie tego...).
        Oni najchętniej zabetonowaliby wszystko i cofnęli nas do średniowiecznych koncepcji gęsto zabudowanego miasta (pierzeje budynków przy każdej ulicy i likwidacja zieleni miejskiej, bo jej utrzymanie przecież kosztuje - czytaj zabudowa wolnych terenów na Zaspie i podobnych osiedlach). Zapomnieli o takich wizjonerach, jak choćby baron Haussmann, który wyburzył owe ciasne i wąskie paryskie "pierzeje" i zbudował dzisiejszą sieć ulic centrum Paryża z szerokimi bulwarami i alejami, które są taką samą wizytówka tego miasta jak Luwr czy Wieża Eiffl'a).
        O ideach miast-ogrodów nie wspomnę.
        Beton, beton i tylko beton - niestety także w głowach oszołomów.

        • 37 15

        • Chyba Józefa B.

          • 1 1

        • czyli proponujesz co?

          Bo jeśli miasto w którym jest dużo zieleni i zamiast autostrad aleje - to jestem na tak.

          Ale jeśli proponujesz "aleje" w stylu podwala to tracisz mój głos.

          • 2 0

        • wejdzie dziad na SSC (2)

          poczyta, poczyta, wypluje artykuł i jeszcze doda "przekonuje Marcin Naskręt". Za lat kilka będzie się chwalił, że to jego pomysły podczas gdy mnie śmieszy, że czytając SSC jestem kilka tygodni do przodu przed lekturą trojmiasto.pl

          • 14 2

          • (1)

            Swoją drogą o tym, że dni tej estakady są policzone mówiło się już przy pierwszych (jeszcze studenckich) konkursach na zagospodarowanie Targu Siennego i Rakowego. Wtedy padała data ~2025.

            • 2 1

            • Być może...

              Ale po co dodawać swoje nazwisko przy każdej tego typu sprawie? Gdy czytam lub oglądam jakiś serwis informacyjny to wstawki typu "jak przekonuje Jan Kowalski" lub "jak uważa Jan Kowalski" dodaje się gdy rzeczony Kowalski wypowiada się jako ekspert, autorytet. W tym przypadku pisanie o sobie w trzeciej osobie i jak o ekspercie... no śmieszne.

              • 13 0

        • nie likwidacji zieleni miejskiej

          Tylko zaprzestanie wciskania wszędzie s****trawników o****nych których nikt nie pielęgnuje i nikomu nie służą i po sezonie od powstania przypominają błoto a nie trawnik.

          Zobacz ile jest trawy pomiędzy jezdniami Havla. Zmarnowano mnóstwo miejsca a sytuacji drogowej nie poprawiono, nadal są korki.

          • 10 0

        • Prównanie Paryża do Gdańska... (1)

          ... to jak porównanie Gdańska do Żukowa. Znalazł się "urbanista" - zwolennik koncepcji osiedli zamkniętych, dla których centrum znajduje się w Galerii Bałtyckiej. Brawo.

          • 31 10

          • Masz rację wysłuchajmy lepiej jakiegoś taksiarza.

            • 8 7

        • urbanista ale gdzie kształcony? chyba na WUMLU...

          "Aby obsłużyć miasto, w którym wszyscy poruszaliby się samochodami, na trasy, węzły, parkingi potrzeba ok 130% jego powierzchni"

          - to jedyny powód korków, panie "urbanista"

          • 10 5

      • Każdy kto ma inny pogląd od ciebie to lewak ? Nie nadużywaj tego, mimo

        iż też nie zgadzam się z M. Naskrętem.

        • 1 0

      • no jasne, bo przecież to nie jest gierkowska lewacka

        oszołomska estakada. wcale nie

        • 4 5

    • Kolejny argument aby z daleka omijać centrum i starówkę Gdańska. (1)

      Niech urzędasy sobie przyjeżdżają i stoją w korkach, ja nie będę tego robił ,co za tym idzie wydawał swoich pieniędzy w centrum Gdańska. Pojadę gdzie indziej :)

      • 13 2

      • życzymy miłego weekendu w VILLAGE OUTLET SPA CASH AND CARRY HIPER-MALL

        błąkanie się po kilometrowych parkingach wyłożonych polbrukiem - GRATIS

        ale do centrum, to nie zapraszamy, nie potrzeba nam waszych korków, parkingów i tłustych tyłków wożonych furami po estakadach

        • 9 8

    • Zlikwidować wszystkie tunele i estakady

      Co 30 metrów przejście dla pieszych i obowiązkowo fotoradar i jeszcze najlepiej strażnik miejski !
      LUDZIE CZY WAS PO_EBAŁO !!!

      • 74 9

    • też uważam, że ta estakada

      wcale nie musi znikać, chociaż faktycznie może piękna nie jest. Dla mnie jednak jest użyteczna, bo świateł i tak mamy dość, a dzięki niej można uniknąć kolejnych udając się w stronę wylotu na Warszawę.
      Co do tuneli to uważam, że powinno zadbać się o bezpieczeństwo w nich, ładny wystrój, a nie unikać odpowiedzialności i oszczędzać pieniądze likwidując je. Przejście w poziomie jezdni też takie super bezpieczne nie jest i jeszcze na głowę pada...

      • 50 8

  • estakada

    proponuję by wszystkich tych radnych korzy wymyślają takie idiotyzmy przenieść na Szadółki,mam nadzieję
    że tam wylądują po kolejnych wyborach łącznie z adamowiczem !!!!

    • 4 0

  • (18)

    piesi byli by bardziej bezpieczni w przejściu tunelowym gdyby był tam monitoring unikają świateł samochodów i żaden niedzielny kierowca nie potranci go po pijaku

    • 369 23

    • taki z ciebie pieszy (1)

      że nie masz pojęcia o potrzebach pieszych. Przesiądź się z auta do tramwaju, to trochę języka polskiego liźniesz.

      • 0 1

      • Najlepiej do tramwaju linii 3 lub 8, to z pamięci cały "Słownik wyrazów zelżywych" wyrecytuje.

        • 1 0

    • łatwo też się w tunelu poruszać osobom o kulach (14)

      matkom z wózkami, niepełnosprawnym na wózkach etc. Zaszczane windy - samochodziarze, sami sobie do nich wsiadajcie.

      • 7 17

      • (6)

        pieszy mówi o zmodernizowaniu tunelów a matka polka jak zwykle oburzona jest jak ci ciesz ko to na około zapraszam albo czekaj na przejściu asz jakiś debil cie potracić nie rozumiesz ze zmodernizowane tunele sa bez kolizyjne i jak dobrze były by zaprojektowane to nawet marudom ja ty by odpowiadały jak dziecko podrośnie to wypuść je na przejście w godzinach szczytu a samochodów będzie coraz więcej

        • 7 5

        • przecież nie chodzi wam o pieszych, tylko wygodę własnego d*pska (5)

          jeśli lubicie jako kierowcy tunele - fajnie. Mówcie, że dla Was są wygodne (bo choćby pozwalają łamać przepisy i jechać 100km/h, zamiast 50 czy 80).

          Spoko. To rozumiem i to do mnie trafia.

          Jednak kiedy próbujecie wmawiać pieszym, że jesteście za tunelami dla nich, bo dzięki temu są bezpieczniejsi, to śmiać mi się chce.

          Z własnej wygody, nie w trosce o pieszych chcecie tuneli.

          Uważam, że Podwale na pewno powinno zmienić charakter na Aleję. Teraz (a przynajmniej w perspektywie 3 lat) już nie jest potrzebna droga ekspresowa przez miasto.

          Czy jednak likwidacja wszystkich tuneli? Nie wiem. Niektóre mogłyby być. Jednak wymagałaby dużych nakładów inwestycyjnych, aby je ucywilizować. Aktualnie są w kiepskim stanie. Szare, bez dobrego oświetlania, z nieprzyjemnymi zejściami. Tunele podziemne da się zrobić dużo lepiej.

          A gdyby je zlikwidowano - też dobrze. Problem estakady jest dosyć dziwny. Nie wiem, komu i po co ją rozbierać. Jest wiele rzeczy, które należy zrobić przed tym.

          • 7 13

          • 30 sekund w oświetlonym i monitorowanym tunelu to żadna trauma. (3)

            A jeśli, to znaczy że masz fobię. Fobie się leczy. Na arcyważnych trasach nie może być przejść, bo są zbyt kłopotliwe dla wielu. Korzystne dla niewielu/

            Obejrzyj sobie tunel pod Aleją Zwycięstwa koło czołgu. Parę lat temu, obraz nędzy i rozpaczy. Teraz ja czuję się w nim lepiej niż na powierzchni.

            Zejdź czasem do podziemia. Zmniejszysz ryzyko czerniaka. Straszna choroba.

            • 13 3

            • 1. jak często korzystasz z tuneli podziemnych na podwalu? (2)

              2. Jaka arcyważna trasa? Czy Ty naprawdę nie wiesz, co jest aktualnie budowane? Czy nie wiesz, co jest w niedalekiej perspektywie planowane?

              Chyba arcyważna dla Ciebie, bo jeździsz nią do domu.

              W-Z na odcinku Podwala traci swoją funkcję tranzytową. Dlatego można i należy czynić starania o przywrócenie tej drogi miastu.

              W innym komentarzu pisałeś, po co Ci tunele (właśnie o swojej wygodzie), więc teraz się znowu nie zasłaniaj bezpieczeństwem pieszych.

              Tam powinna być aleja. Taka jak choćby Hallera.

              A co do tuneli. Ja nie jestem przeciwnikiem z założenia. Są miejsca, gdzie jest to rozwiązanie dobre (choćby przy stadionie, na Wzgórzu w Gdyni), ale te przy podwalu w aktualnym stanie są zaprzeczeniem dobrego tunelu.

              • 4 6

              • Arcyważna z powodu liczb.

                Po co ci aleja? Żeby mieć spacerek dla slamsów?

                Korzystam z tych tuneli tak często jak reszta.

                Trochę kamer (główna siedziba Policji jest chyba w bezpośrednim sąsiedztwie) i już masz Fort Knox.

                • 3 1

              • W-Z

                Zauważ, że ruch ciężarowy wrócił już na W-Z. Czyżby winiety odpalili na południowej obwodnicy ?

                • 4 1

          • Patryk - masz 100% racji!

            • 2 7

      • Czyli takim, których miejsce jest w domu. A na poważnie: (4)

        Tunelem pod Wzgórzem Świętego Maksymiliana trudniej poruszać się pełnosprawnym, niż inwalidom. Cały jest z myślą o nich

        • 6 0

        • (3)

          ja mowie o takim który będzie przystosowany zarówno dla pieszych jak i dla inwalidów a to ze w Polsce prawie wszystko jest spieprzone i na odpieprz zrobione to wina spoleczenstwa bo jak by mieszkańcy się zjednoczyli i postawili by polityków urzednikow pod sciane i wyciągnęli by konsekfecje za ich blendy to by zastanowili się dwa razy nad tym za co maja się wziasc za pieniądze podatnika a tak obiecują coś cos zrobią na odpieprz i nic im nie grozi to do czego my mamy pretesie

          • 0 3

          • O, Jezu. To była kpina z tym, że pełnosprawnym trudniej. (2)

            Po prostu jest majstersztykiem ten tunel. Dowodem na to, że wrogowie tuneli muszą wyleczyć się z fobii.

            • 5 2

            • Tuneli raczej nie należy budować

              Ale jeśli już trzeba to tamten tunel naprawdę powinien być pokazywany jako dobry przykład:

              1. Szeroki
              2. Wysoki
              3. Odpowiednie zjazdy/windy
              4. DOBRZE oświetlony
              5. Widoczne kamery
              6. Z każdego wejście widać każde wyjście

              Gdyby tunele pod podwalem spełniały takie kryteria na pewno byłoby mniej przeciwników.

              Zobacz sobie na tunel przy okopowej. przecież to jest zaprzeczenie powyższych punktów :/

              • 2 0

            • wiesz jak bym kiedyś przechodził przez Tunel pod Wzgórzem Świętego Maksymiliana to bym się Mozę domyślił ze żartujesz a tak pomyslalem ze z koleżanka wyżej trzymasz :)

              • 0 1

      • (1)

        Ale w tunelu koło estakady nie ma windy a schody są prawie ,że pionowe.Powinny być windy !Człowiek na wózku albo matka z wózkiem nie ma szans ;((((((

        • 1 0

        • Cóż, sądzę, że wybudowanie takich wind będzie kosztować znacznie mniej, niż burzenie estakady w centrum miasta, zasypywanie tuneli i odtrwarzanie skrzyzowań. Pewnie z kilkadziesiąt razy.

          • 6 3

    • tunel jako walka z pijaństwem kierowców

      hmmm...

      • 0 0

  • Prima Aprilis chyba

    • 1 1

  • Popieram zwężenie podwala, ale zburzenie estakady to przesada (29)

    Jej zburzenie spowoduje całkowite zatkanie centrum. A argument typu " jak zatkamy centrum, to nikt tam nie będzie jeździł i się odetka" zakrawa o absurd.

    • 513 46

    • niczego nie zatka (12)

      wyobraź sobie pierścień - Nowa Wałowa, Nowa Sandomierska, Nowa Małomiejska, Havla, Nowa Bulońska (reszta domyka się przez stary układ drogowy). Do Centrum będą jechać osoby, które będą musiały tam się dostać - idiotyczny węzeł drogowy, łączący osie W-Z, Pn-Pd straci rację bytu.

      • 10 8

      • (2)

        No właśnie o to idzie, ze tymi "Nowymi" to jeszcze dłuuugo będziemy tylko w wyobraźni jeździć. Może najpierw powinno się je wybudować, sprawdzić, czy RZECZYWIŚCIE odkorkują centrum i wtedy EWENTUALNIE wyburzać?

        • 3 1

        • (1)

          z takim wyburzeniem to jeszcze dluuugo bedziemy tylko w wyobraźni... taki kontrargument na poziomie :D

          • 0 2

          • Ale póki co tych ulic "Nowych" nie ma, prawda? Są tylko duże długi, więc na ich szybkie powstanie nie ma co liczyć. A dopóki nie zaistnieją, NIE PRZEJMĄ żadnego ruchu, prawda?

            • 1 0

      • Nowa Wałowa, Nowa Małomiejska.. (7)

        Fajne plany, ale mówimy tu o obecnej rzeczywistości, nie o dalekosiężnych planach. Nie możesz dziś zburzyć estakady, bo (może) za 30 lat będzie objazd.

        Ok, likwidując estakadę można skrzyżować dwie osie bez robienia skrzyżowania na środkowym poziomie (PN-PD dołem a W-Z po obecnym poziomie) ale zasypanie tuneli, zburzenie estakady i zrobienie drugiego Huciska w miejscu o 2 razy większym natężeniu ruchu to bzdura. Co, Hucisko takie super ? 5 pasów w każdą stronę..

        • 10 2

        • wiesz, że te plany są dalekosiężne (4)

          nie martw się, nikt nie zburzy tej estakady przed wybudowaniem pierścienia wokół centrum. Natomiast gdy taki pierścień powstanie - powinno się zniechęcić do wjeżdżania w ścisłe centrum. Plany już są i musisz się z nimi pogodzić. Pierwszy etap - Nowa Wałowa - powstanie w ciągu kilku lat.

          • 0 1

          • (3)

            A ja właśnie bym się obawiał. Kretynów u nas w Gdansku przy władzy nie brakuje.
            A w powstanie tych wszystkich "Nowych" w najbliższym pięćdziesięcioleciu jakoś nie wierzę, skoro nawet "promując" komunikację miejską wyremontować torowiska tramwajowego na Stogach i Przeróbce nie ma za co.

            • 5 0

            • na pewno tego nie zrobią (2)

              sami wożą swoje tyłki do pracy.

              • 1 1

              • (1)

                Ale mieszkają gdzie indziej, więc tę część Gdańska omijają szerokim łukiem. A potrzeby "pospólstwa" mają w... głębokim poważaniu.

                • 3 1

              • gdzie indziej znaczy co

                w warszawie ????

                • 0 0

        • ale ja nie sądzę, żeby burzenie tej estakady miało się zacząć jutro (1)

          to nawet nie jest propozycja miasta. Z tego, co rozumiem jedynie redaktora trojmiasta.pl

          • 4 1

          • Jeżeli do czasu realizacji pomysłu P. Naskręta zdążą wybudować alternatywę to nie widzę problemu

            jak dla mnie można wtedy całe śródmieście przerobić na deptaki. Ale z artykułu wynika że P. Naskręt chciałby by to zrobić w najbliższym czasie, przy okazji likwidacji tuneli po WZ-tką.
            Swoją drogą ciekawe jak to całe zasypywanie i burzenie się ma do nowo realizowanych inwestycji między innymi do tuneli pod Nową Słowackiego. Z jednej strony likwidujemy, z drugiej budujemy nowe. Drugi przykład to największe miejskie skrzyżowanie w Polsce czyli Uczniowska - Marynarki Polskiej. Oczywiście też 3-poziomowe.

            • 3 1

      • Nowa Wałowa?

        A gdzie jest ta ulica? Wyobraź sobie, że nie pisze się o budowie nowych ulic tylko o burzeniu starych. Centrum zostanie totalnie zatkane. Dziś wystarczy odblokować lewoskręty pod wiaduktem na Okopowej by się o tym przekonać. I po co było budować Węzeł Karczemki jak jest Obwodnica Południowa???

        • 7 5

    • taki "absurd" ma miejsce przy okazji każdego większego remontu (12)

      1 - 2 dni korków, a potem ludzie PO PROSTU przesiadaja sie na zbiorkom albo jada inna droga.

      szok, prawda?

      dla zmotoryzowanych myśl o tym że można zarządzać ruchem w mieście poprzez zmniejszenie podaży jezdni - przekracza zdolności poznawczo rozumowe

      ciekawe czemu ;)

      • 11 24

      • (4)

        dojazd środkami komunikacji miejskiej na Westerplatte graniczy z cudem... muszę do pracy przesiadać się 3 razy jadąc z Kartuskiej podroż zajmuje mi ponad godzinę... a samochodem max 20 min. a jak coś nie przyjedzie to nie mam jak się dostać do pracy...

        • 12 2

        • Kartuska -> węzeł Karczemki -> wezeł południowy -> obwodnica południowa -> trasa sucharskiego (3)

          i problem rozwiązany. Nie musisz wiedzieć o istnieniu podwala.

          A, że kawałek dalej... Może zatem Długą zmieńmy w dwupasmową drogę z ekranami akustycznymi? Bo wiele osób będzie miało dzięki temu bliżej.

          Nadłożyć może z 3-5 km, ale nie będziesz łamał prawa (bo coś mi się nie wydaje, aby 20 min to było zgodnie z przepisami). A starówka i jej okolice będą mogły wreszcie odzyskać swój blask.

          • 7 5

          • jaki blask? od zasypania tuneli?

            Problemem jest totalne zaniedbanie tych terenów przez władze, a nie tunele i Podwale Przedmiejskie. Tunel to bardzo fajny, bezkolizyjny i bezpieczny sposób przekraczania ulicy.

            • 2 0

          • To źle Ci się wydaje. 20 minut to najzupełniej realny czas dojazdu z Kartuskiej na Westerplatte. Bez łamania przepisów.
            Myli Ci się także zadanie obwodnicy. Obwodnica jest po to, żeby wyeliminować z centrum miasta ruch tranzytowy. Nie po to, by utrudniać życie mieszkańcom miasta.

            • 5 2

          • Czyli w obie strony 10km * 20 dni w miesiącu = 150 do 300 zł.
            Tylko dlatego, by nie jechać Podwalem. A ile CO2 do atmosfery.
            Super pomysł.

            • 5 3

      • Dla socjopatów myśl o tym że większość zwyczajnie nie chce robić tego co oni jako mniejszość chcą by robili (5)

        przekracza zdolności poznawczo rozumowe. Więc będą zmuszać, zamiast wyjechać tam gdzie nie byliby socjopatami nie zmieniając się.

        Przynosisz wstyd urbanistą, stosując teksty z atakami osobistymi.

        • 11 4

        • ty przynosisz wstyd swoim polonistĄ... (4)

          a co do reszty - niestety, a może stety - pogląd większości nie oznacza automatycznie "mam rację"

          PS. jeśli chodzi o ataki osobiste - 1:1 ;)
          PPS. nie bądź taki nadwrażliwy...

          • 3 6

          • Zrobiłem to specjalnie, żeby zwrócić na siebie uwagę. (3)

            Jeśli należysz do mniejszości, nie znaczy że masz rację. Ale d*powłazy nie mogą jej mieć. Nie patrzę na treść, tylko na okładkę. Pewne jest czyje potrzeby są istotniejsze.

            • 2 2

            • myślę, że pieszych + klientów komunikacji miejskiej jest tam więcej... (2)

              Zatem likwidujemy?

              Mówię o liczbie ludzi, nie liczbie pojazdów.

              Zauważ, że jeden tramwaj to może być nawet do 200 osób. Jeden samochód to max 5 (nie licząc bardzo rzadkich modeli). A najczęściej jedzie jakieś 1-2 osoby.

              I stąd są korki. To nie jest tak, jak mówisz, że "utknąłem w korku". Mów poprawnie "współtworzę korek".

              Miasto musi być dla wszystkich. Nie tylko dla zmotoryzowanych, ani nie tylko dla pieszych (komunikacja publiczna). Niestety w tamtym miejscu dzisiaj postawiono zdecydowanie na zmotoryzowanych, co miało sens 40 lat temu (nie było obwodnicy południowej, nie planowano nowej wałowej, ani tunelu pod martwą Wisłą). Dzisiaj sens ten traci.

              Powinna to być przyjazna ludziom aleja. I mam nadzieję, że tak się stanie.

              • 9 5

              • Manipuluj. Ja mogę to samo: Połączyć liczbę klientów komunikacji miejskiej z samochodami.

                Tu silnik i tu silnik, no nie? Mówię o liczbie ludzi, nie liczbie pojazdów.

                Czy suma wszystkich ludzi jaka w samochodach przekracza tę estakadę jest mniejsza niż suma wszystkich klientów tramwajów tamże w ciągu doby? Manipulując kryteriami statystyki, możesz uzyskać wszystko.

                Korki są marginalnym problemem właśnie dzięki estakadom, obwodnicom etc. I po co aleja właśnie tam? Chcesz mieć pieszo do slamsów?

                • 0 2

              • myślę o przyjezdnych

                w jaki sposób będą wracali do swoich miast zmotoryzowani np. z Elbląga lub Olsztyna itp. w okresie letnim mam na myśli również Jarmark Św. Dominika ? Tramwajami czy autobusem?

                • 3 3

      • Jak remontowali "Błędnik" to też były korki tylko że nie 2 dni lecz 3 LATA.....

        • 6 1

    • Komisją kieruje radny PO Dariusz Słodkowski

      troche za młody i mało doświadczony stąd te kuriozalne pomysły. Lepiej niech już politykuje zamiast zabierać się za inżynierie miejską.

      • 2 1

    • Jakie zwężenie ??? (1)

      Chyba rozum ci się zwęża

      • 18 10

      • Podwala Przedmiejskiego oczywiście

        nie sprecyzowałem, mój błąd.

        • 5 4

  • ... - uważa Maciej Naskręt

    Czy mnie oczy mylą czy pan Maciej Naskręt w artykule cytuje Macieja Naskręta...
    ...urocze... po prostu urocze...

    • 7 0

  • Zlikwidujcie całkiem to skrzyżowanie...

    i po problemie...

    • 2 0

  • ok, jeśli estakadę zastąpić tunelem :)

    zdecydowanie estakada nie jest elementem ozdabiającym miasto, jednak auta muszą jakoś przejechać. tunel byłby zdecydowanie bardziej estetycznym rozwiązaniem, ale pewnie nie będzie pieniędzy na takie udogodnienia.

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane