• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Estakada na Podwalu. Powinna zniknąć czy zostać?

Maciej Naskręt
28 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dyskusyjny remont estakady na węźle UE
Nie tylko tunele pod Podwalem Przedmiejskim, ale też estakada nad Węzłem Unii Europejskiej powinna zniknąć z centrum miasta. Nie tylko tunele pod Podwalem Przedmiejskim, ale też estakada nad Węzłem Unii Europejskiej powinna zniknąć z centrum miasta.

Likwidacja tuneli pod Trasą W-Z to tylko wstęp do zmian w centrum miasta. Komisja ds. rewitalizacji powinna też forsować plan wyburzenia szpetnej estakady nad ul. Okopową - uważa Maciej Naskręt.



Co głównie zmieniłaby likwidacja estakady nad Węzłem Unii Europejskiej?

Wreszcie drgnęło w sprawie likwidacji tuneli pod ul. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska, które od od lat 60. tną tkankę miejską Śródmieścia. Rada Miasta Gdańska podczas wrześniowej sesji powołała komisję do spraw rewitalizacji, która ma zająć się wytyczeniem przejść dla pieszych w miejsce zlikwidowanych tuneli.

Jednak likwidacja czterech podziemnych przejść pod ul. Podwale Przedmiejskie to wciąż za mało, by mówić o scaleniu i ułatwieniu poruszania się pieszych między Głównym a Dolnym Miastem. By to zapewnić, niezbędna jest likwidacja estakady nad splotem ul. Podwale Przedmiejskie i ul. Okopowej. Takie działanie uspokoi ruch samochodowy, a piesi poruszający się przez stworzone przejścia dla pieszych w miejscu tuneli poczują się bardziej bezpieczni.

Szpecąca centrum Gdańska estakada nad połączeniem ul. Podwale Przedmiejskie i al. Armii Krajowej będzie rzadziej uczęszczana, gdy zostanie otwarty tunel pod Martwą Wisłą w 2014 r.. Mieszkańcy Zaspy, Wrzeszcza, Przymorza i pozostałych północnych dzielnic, jadąc w kierunku południowym nie zaryzykują przebijania się przez nowe skrzyżowanie z sygnalizacją na Węźle Unii Europejskiej. Dlatego z pewnością podróżować będą tunelem pod Martwą Wisłą i dalej Trasą Sucharskiego do Południowej Obwodnicy Gdańska.

Do zburzenia estakady przekonuje ponadto jej wygląd i degradacja otaczającej ją przestrzeni miejskiej. Problem w tym, że usunięcie tak ogromnej ilości betonu i stali będzie drogim przedsięwzięciem.

Budowę estakady przy budynku należącym do delegatury Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego pamiętają tylko najstarsi inżynierowie. Obiekt został wybudowany w 1977 r. Pierwotnie w ogóle nie miał powstać, ale decyzją ministerialnego urzędnika, który przybył z Warszawy do Gdańska, by sprawdzić postęp robót na węźle, włączono go pospiesznie do inwestycji.

Co ciekawe, ówczesne przedsięwzięcie wpisało się w historię budownictwa za sprawą pierwszej estakady w Polsce, na którą można było wjeżdżać ze środkowego pasa, a nie z lewego, jak jest na pozostałych węzłach drogowych. Ten węzeł został także "bohaterem" niewybrednych żartów - jako jedno z nielicznych na świecie trzypoziomowych skrzyżowań, nie posiadające ani jednego bezkolizyjnego przejazdu.

Opinie (894) ponad 20 zablokowanych

  • Brak słów moim zdaniem jak jest teraz jest ok.

    Wystarczy w tunelach zamontować monitoring i będzie bezpieczniej. Czy w tej radzie miasta ktoś jeszcze myśli?

    A ślimak powinien zostać panie Macieju.
    Czy pan zna się na transporcie?
    Bo odnoszę wrażenie, że to tylko pana zainteresowanie związane z pracą.

    • 10 0

  • estakada

    to zlikwidujmy rowniez wszystkie przejscia dla pieszych i bedzie git. chyba sie pan nie wyspal aby cos takiego proponowac.

    • 6 2

  • zlikwidować wszystko co szpetne

    gdyby podążyć za rozumowaniem redaktora Naskręta i likwidować wszystko co szpetne, to podejrzewam, że niewiele z aktualnej zabudowy Gdańska pozostało, a wyburzeniu uległyby także budynki właśnie wznoszone ;-)
    Sposób rozumowania i argumentacji pomysłodawców na przykład likwidacji tuneli jest wyjątkowo pokraczny - tunele są szpetne, więc najlepiej będzie je zlikwidować. Brudną i zimną wodę po kąpieli trzeba wylać, ale dlaczego razem z dzieckiem?

    • 14 0

  • Naskręt idź spać bo piszesz bzdury.

    nie masz co pisać to wymyślasz jakieś bzdety i karmisz tym ludzi.

    • 19 1

  • na smyczy

    ktoś tu chyba pisze teksty na zamówienie miejskich włodarzy, którym władza mózgi wyjarała - zlikwidujmy też SKM i połączmy Dolny Wrzeszcz z Górnym!!!

    • 10 1

  • idiotyzmy Panie Naskręt

    tunele wyremontowac, dodac kamery i niech w nocy patrole beda w gdzies w poblizu, przeciez to centrum wiec sa na miejscu max w kilka munut. Gdansk ma i tak mega dlugi a wg Pana dalej ma sie zadluzac likwidujac cos co usprawnia ruch. Napewno sa wazniejsze inwestycje, ktore trzeba robic w pierwszej kolejnosci. Jak bedziemy robic takie idotyzmy to niedosc ze sie cofamy to jeszcze utoniemy w dlugach, ktorymi oczywiscie zostana posrednio obarczeni mieszkancy. Mam nadzieje ze Pan Naskret jako dziennikarz na zawsze bedzie mogl co najwyzej bujac w oblokach ze swoimi pomyslami, a bron boze nie trafi do jakiegos dzialu planowania inwestycji :O

    Na przyszlosc zycze rozsadku Panie Naskręt!

    • 21 2

  • korki

    Korki są i będą, a do tej estakady to należało by dobudować jeszcze jeden poziom co rozładowało by korki, niestety centrum Gdańska to same firmy ,sklepy i banki. każdy najchętniej to wjechał by autem na schody, parkingów jak na lekarstwo, np, koło zieleniaka, na jednym z większych(targ węglowy)wiecznie imprezy zamiast na placu zebrań, najlepiej niech zrobią parkingi wokół Gdańska a do centrum wpuszczą bryczki

    • 7 2

  • co za pomysł ?

    to zemsta budynia za olt ?

    • 12 1

  • Szpetna estakada (1)

    Szpetna estakada? A co powiedziecie o tej kolo Galerii Baltyckiej? Tamta pewnie jest przepiekna...

    • 35 5

    • Ta przy Galerii,jest ochydna!!!!!!!!!!

      • 4 2

  • lepiej być nie mogło

    tak najlepiej wszystko burzyć żałosna polska zniża sie do takiego poziomu a to wszystko to tylko w polsce możliwe i szczególnie gdańsk ludzie wy macie mózgi czy orzeszki dzisiejsza polityka jest tak żałosna jak nigdy dotąd dla mnie to jest absurd tą ekstadą można swobodnie sie poruszać a jak sie zlikwiduje no to powodzenia korki są gwarantowane w 100% siegająca po samą opere i kliniczną w szczycie nie życze jazdy czym kolwiek najlepiej to z buta iść lub rowerem jechać

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane