• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

FRAG: w śródmieściu potrzebna jest rewolucja

Paweł Mrozek, FRAG
2 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdańsk ma wizję rozwoju do 2045 r.
Zdaniem Pawła Mrozka, wiceprezesa stowarzyszenia FRAG, ruch samochodowy w centrum Gdańska będzie rósł, dlatego należy sprowadzić go pod ziemię. Zdaniem Pawła Mrozka, wiceprezesa stowarzyszenia FRAG, ruch samochodowy w centrum Gdańska będzie rósł, dlatego należy sprowadzić go pod ziemię.

W poniedziałek opublikowaliśmy artykuł, w którym nasz czytelnik sugeruje budowę dwóch dodatkowych torów tramwajowych w centrum Gdańska na odcinku od Błędnika to Huciska. Zapytaliśmy, co o tej propozycji sądzą eksperci od przestrzeni miejskiej, komunikacji i dróg. Pierwszy głos w sprawie zabiera Paweł Mrozek z FRAG-u. W kolejnym odcinku wypowie się Sebastian Zomkowski, wicedyrektor ZTM Gdańsk, a w ostatniej części Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu w GZDiZ.



Czy ruch samochodowy w centrach miast należy sprowadzić pod ziemię?

Propozycja naszego czytelnika wywołała skrajne emocje: jedni pukali się w czoło, inni mu przyklaskiwali. Negatywnie oceniło ten pomysł 62 proc. osób, pozostałe 38 proc. miało do niego stosunek pozytywny (26 proc.) lub neutralny (12 proc.).

Teraz czas, by głos zabrali eksperci.

Paweł Mrozek, Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej:

Przedstawiony w artykule pomysł czytelnika naszym zdaniem jest co do idei całkiem słuszny, jeśli rozpatrywać go w kategorii rozwiązań doraźnych i zakładając, że wszystkie jego elementy dałoby się zrealizować bez nadmiernych komplikacji technicznych. Jako FRAG jesteśmy przekonani, że komunikacja w tej części miasta będzie coraz bardziej opierać się na transporcie zbiorowym i aktywnej mobilności.

Paweł Mrozek podczas wizyty w Gdańsku światowej sławy urbanisty, Jana Gehla. Paweł Mrozek podczas wizyty w Gdańsku światowej sławy urbanisty, Jana Gehla.
Zakładając nawet, że władze i kierowcy przełknęliby zwężenie do dwóch pasów głównego ciągu od Błędnika aż po Okopową (w końcu Gdańsk ma według badań i tak najkrótszy czas przejazdu samochodem przez śródmieście ze wszystkich dużych miast w Polsce) to intuicja jednak podpowiada, że możemy napotkać na problemy innego rodzaju.

Rozpatrując ten pomysł w detalach można spodziewać się licznych problemów, takich jak chociażby zbyt wąskie platformy przystanków przed Dworcem Głównym - już dziś przy dwóch tramwajach w godzinach nie tylko szczytu z trudem mieszczą one oczekujących pasażerów. Sytuacja, w której cztery tramwaje naraz wypuszczają i pobierają podróżnych mogłaby być wręcz niebezpieczna.

Z racji tego, że dodatkowe torowisko i tak zabrałoby jeden pas ruchu, nie byłoby miejsca na poszerzenie już bardziej tych przystanków. Również rozwiązanie torowisk w rejonie Huciska niesie ze sobą ryzyko zbytniego nagromadzenia zwrotnic i rozjazdów, które same w sobie mogą stwarzać problemy. W dodatku wąskim gardłem w tym momencie okaże się sam przystanek na Hucisku, który może przyjąć tylko jeden tramwaj i już tutaj często pojawiają się korki tramwajowe.

W tym świetle to, co proponuje czytelnik może nie być do końca możliwe. Jednak to, co trzeba zrobić już dziś w celu rozładowania tłoku na tych przystankach, to bezwzględnie poprawić widoczność informacji pasażerskiej i stworzyć przejście naziemne na drugim jego końcu. Sam jako kierowca wiem, że nawet w godzinach szczytu przejeżdżam tamtędy raczej dość komfortowo, zaś gdy chcę skorzystać z tramwaju, jest to zdecydowanie mniej przyjemne. Mamy tu do czynienia z zachwianą równowagą pomiędzy komfortem jazdy samochodem a środkami komunikacji miejskiej na korzyść tych pierwszych, poprzez tak a nie inaczej ukształtowaną infrastrukturę transportową i z pewnością należałoby to zmienić tak, by ulżyć trochę tym drugim, jeżeli chcemy osiągnąć deklarowane przez miasto cele w zakresie transportu.

Pomysł czytelnika na dołożenie dwóch torów tramwajowych kosztem dwóch pasów jezdni Podwala Grodzkiego.
Pomysł czytelnika na dołożenie dwóch torów tramwajowych kosztem dwóch pasów jezdni Podwala Grodzkiego.
To, co tak naprawdę należałoby zrobić w tym wypadku i co wierzę, że i tak nieuchronnie nas czeka, to podjąć wreszcie odważną decyzję, która radykalnie poprawiłaby całą organizację ruchu w centrum. Tym rozwiązaniem jest, wzorem wielu zachodnioeuropejskich miast, schowanie ruchu samochodowego pod ziemię. Na powierzchni pozostałoby wtedy miejsce głównie dla pieszych, rowerzystów, autobusów oraz tramwajów. To w tej chwili zdecydowana większość podróżnych, która przemieszcza się w tym miejscu, jeśli spojrzeć na ich liczbę.

Kierowcy, którzy w dodatku jadą najczęściej tranzytem, stanowią mniejszość, a mimo to zużywają najwięcej przestrzeni i to do nich skierowane są wszystkie ułatwienia.

Przeniesienie ruchu samochodowego, przynajmniej tego tranzytowego, mimo że kosztowne, radykalnie poprawiłoby komfort wszystkim. Przestrzeń śródmieścia stałaby się spokojna i bardziej europejska, a jednocześnie powróciłaby do swojego przedwojennego charakteru.

Warto tu przypomnieć, że PKP niedawno sama postulowała takie rozwiązanie dla Podwala Grodzkiego przed dworcem. W Europie jest pełno przykładów, gdzie takie strategiczne inwestycje w śródmieściu odmieniły oblicze miasta. Nie ma co ukrywać, w tej chwili ze wszystkimi tunelami dla pieszych i rozepchanym ruchem samochodowym w oczach turystów i gości biznesowych z Europy Zachodniej Gdańsk jawi się jako miasto egzotyczne, któremu bliżej do trzeciego świata, niż tego, co znają na co dzień. Głos czytelnika, który sprowokował tę dyskusję jest wyrazem pragnienia uzdrowienia tej sytuacji, ale w tej przestrzeni miejsca na takie rozwiązania już nie ma, tu potrzeba rewolucji.
Paweł Mrozek, FRAG

Miejsca

  • FRAG Gdańsk, Ogarna 118

Opinie (350) 8 zablokowanych

  • Jako nawiedzony bicyklarz - protestuję!

    Jeszcze jest za mało przejazdów rowerowych i ścieżek a już się bierzecie za uszczęśliwianie pieszych? Tak być nie może! W ramach protestu będę pędzić bez pampersa! Ozdrzegam!

    • 4 4

  • To by wcale nie było takie drogie. Tunel nie musi być głęboki (8)

    Miasto wyglądało by pięknie. Wystarczy popatrzeć jak to wyglądało przed wojną

    • 117 17

    • (2)

      Musi być głęboki, bo Kanał Raduński.

      • 4 5

      • Kanał Raduni można puścić niżej albo na powierzchni (1)

        • 10 2

        • Czyli jakaś przepompownia, bo woda do góry sama nie popłynie ;-)

          • 1 0

    • (2)

      Zmartwię CIę ale było by to drogie i to bardzo. Nasi włodarze mają problem aby załatać dziurę w drodze a co dopiero utrzymać tunel. Dodatkowo korupcja bo chyba wszyscy się zgodzimy ,że tunel pod Martwą wisła mógłby być znacznie tańszy. Dało by to radę zrobić ale potrzeba wizjonera i ludzi uczciwych. Plan przynajmniej na kilkanaście lat w przód.

      • 8 3

      • przywoływany przez wszystkich tunel pod martwa wisłą

        (który był moim zdaniem bardzo ważna inwestycją, odciążającą śródmieście właśnie) jest bardzo złym przykładem kosztów.
        po pierwsze nie mógł być wykonywany metoda odkrywkową, po drugie przebiega w fatalnym terenie- do winduje koszty na poziom kosmiczny. zalecam zapoznanie się z kosztami s7 do elbląga i porównanie ich do dowolnego odcinka drogi w polsce- droga przebiega przez żuławy, co w podobny sposób jak u nas winduje koszty. to nie zawsze jest przekręt.

        • 4 3

      • Raczej na kilkanaście pokoleń w przód.

        • 2 0

    • ale mamy już 72 lata po wojnie, więc trzeba iśc do przodu a nie się cofać (1)

      • 6 1

      • No ale w artykule napisano że powinniśmy się cofnąć do stanu przed wojną

        • 2 2

  • Stop drogowemu lewactwu

    stop uszczęśliwianiu ludzi na siłę! Niech się lepiej ci tzw. eksperci najpierw uporają z pijakami na ulicach i skwerkach, krzywymi chodnikami i kałużami, brakiem koszy na śmieci i WC bo jakoś przez 40 lat nie POtrafili, a tacy niby mądrzy ;)

    • 5 4

  • Jaki koszt tej zupełnie zbędnej inwestycji?

    Jaka będzie POdwyżka czynszów i biletów z tego powodu? Jak wzrośnie zadymienie i smog w śródmieściu z powodu gigantycznych korków?
    Misiu ekspercie, badania najpierw, badania...

    • 4 2

  • W Barcelonie sprowadzili część ruchu po ziemię (4)

    A na górze inteligentna sygnalizacja zwiększającą ilość pasów w zależności od natężenia ruchu.

    Tristara zakwalifikowaliby raczej do muzeum techniki.

    • 146 7

    • Ale w Barcelonie jest metro (1)

      I to 5 lub 6 Lini do tego kolej podmiejska z prawdziwego zdarzenia. Więc pewnie tych samochodów nie jest więcej niż u nas.

      Wszystko Zaczyna się od dobrej komunikacji miejskiej

      • 14 2

      • Tristar to chyba tylko istnieje na papierze, nic nie poprawia jazdy po naszym miescie

        z czerwonego na czerwone na okrągło

        • 6 0

    • w barcelonie

      1) jest kosmiczna wręcz sieć metra, którym możesz dojechać praktycznie wszędzie
      2) jest jednolita struktura ulic- zobacz na google maps- większość miasta wygląda jak szachownica
      3) dzieki punktowi 2) mogli wprowadzić system ulic jednokierunkowych, co znacznie ułatwia poruszanie sie i zwiększa przepustowść pozostając systemem przyjaznym dla pieszych. u nas takiej możliwości po prostu nie ma.
      4)o tym, ze barcelona jest jednym z najbogatszych miast europy nie wspominam

      oczywiście pomysł tuneli dla samochodów jest świetny i w sumie wykonalny- choćby etapami metodą odkrywkową (powinien ciągnać się od błędnika do armii krajowej i we wrzeszczu od jaśkowej doliny do odcinka za słowackiego z wyjazdem w tą ulicę)

      • 13 0

    • Ale w Barce

      Zrobili to sprytnie: esplanada nad morzem biegnie wzdłuż plaży i jest tylko częściowo zagłębiona na niektórych odcinkach, co umożliwia płytsze skrzyżowania i kładki piesze na poziomie terenu - dedykuję rozwiązanie GdańskiemuZDiZ dla Drogi Zielonej - oczywiście należy przestudiować wszystkie szczegóły rozwiązań technicznych, dodatki, materiały i wykonawstwo które też są bardzo ważne i "robią" jakość projektu i rozwiązań.

      • 16 2

  • Kilka zagadnień

    "Mamy tu do czynienia z zachwianą równowagą pomiędzy komfortem jazdy samochodem a środkami komunikacji miejskiej na korzyść tych pierwszych..."

    Cóż, komfort jazy pojazdem zawsze będzie lepszy /większy, czy to oznacza że trzeba na siłę i za wszelką cenę wprowadzać jakieś nie do końca przemyślane zmiany?

    "Jednak to, co trzeba zrobić już dziś w celu rozładowania tłoku na tych przystankach, to bezwzględnie poprawić widoczność informacji pasażerskiej i stworzyć przejście naziemne..."

    Co oczywiście sparaliżuje ruch pojazdów ale nazywane będzie polepszeniem komfortu jazdy komunikacją miejską :)

    Oto nasi specjaliści ;)

    • 3 0

  • wąskie przystanki są niebezpieczne? (1)

    Proszę o tym powiedzieć projektantowi pętli Siedlce :P

    • 15 1

    • to jest ewenement

      w całej Europie! Kto wymyślił to szkaradztwo? Debil? Ludzie upchani jak śledzie w beczce! Niczym za czasów Gomółki! Ile dostał w łapę za uprzykrzenie ludziom życia?

      • 2 0

  • wywalić władze (1)

    Gdańsk ma ponad 1000 hoteli i tyle samo hosteli i wiele innych ofert dla turystów to budują deweloperzy dla nich władze Gdańska robią kładki skwery a dla mieszkańców korki licha komunikacja i bloki na szadułkach.

    • 22 5

    • a do szkoły się nie chodziło!

      Szadółki menelu!

      • 1 0

  • Proste rozwiazanie (6)

    Rozwiązanie jest proste - każdy ze zwolenników ograniczenia ruchu samochodów sprzedaje swój prywatny samochód,
    Co więcej wszystkie służbowe sprawy załatwia za pomocą komunikacji miejskiej/ roweru.
    Dopiero wtedy te wszystkie tak lansowane propozycje będą wiarygodne.

    Inaczej jest to tylko kolejna odsłona neosocjalizmu - "wybrańcy" (przez nikogo nie wybrani) wiedzą lepiej co potrzebują mieszkańcy..

    • 13 3

    • (3)

      ave parking dla urzędników przy urzędzie miejskim.

      • 2 1

      • (2)

        Czemu chcesz zmuszać innych - zacznij od siebie. Sprzedaj samochód, wybierz tramwaj. Zawstydź innych.

        • 3 0

        • (1)

          Dokładnie tą logikę powinni zastosować do siebie urzędnicy. Do tego zero taxi i ubera, tylko komunikacja miejska i rower. Na zachodzie często tak jest, tylko u nas post komunistyczne zakłamanie. Jak coś promują to niech to realizują w swoim życiu

          • 3 1

          • Jak ktoś proponuje jazdę całoroczną rowerem do pracy, niech tak sam sprawdzi jak to jest. Inaczej pokazuje swą hipokryzję.

            • 2 0

    • cymbale gdybys niebył tak ograniczony umysłowo to bys wiedział ze nikt niezmusza do tego (1)

      wszyscy moi znajomi maja auta ,ale korzystaja z nich tylko wtedy kiedy muszą.
      Na codzien korzystaja własnie z komunikacji miejskiej i roweru.

      • 0 5

      • Jak ktoś opowiada, iż inni powinni korzystać z komunikacji miejskiej, a sam jeździ samochodem to znaczy iż nie jest wiarygodny

        • 3 0

  • w kwestii sprostowania!

    Fundusze Euro,... to tez nasz wkład jako Państwo sami finansujemy składki europejskie.
    i czy dostaniemy Nasze pieniądze z Unii na infrastrukturę to żadna Łacha!
    Pieniądze z nieba nie Leca!
    Jak się nie podoba możemy wyjść z Unii dwóch prędkości - tym lepiej, mniej blokad
    dla świetnie rozwijającej się Polskiej Gospodarki!

    • 3 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane