• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Forum Radunia: czas na przykrycie torów

Katarzyna Moritz
6 sierpnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Głównym miejscem spacerów rejonu Targu Siennego i Rakowego ma być zadaszony Kanał Raduni. Głównym miejscem spacerów rejonu Targu Siennego i Rakowego ma być zadaszony Kanał Raduni.

Rozpoczynają się pierwsze prace przy budowie centrum handlowo-usługowego Forum Radunia przy targach Rakowym i Siennym zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Teren budowy właśnie przejmuje firma Awbud, która wykona część prac związanych z przykryciem torów kolejowych betonową płytą oraz przejścia podziemnego do nowego przystanku SKM Gdańsk Śródmieście.



- Awbud właśnie się organizuje na terenie budowy, umowę podpisaliśmy 31 lipca - przyznaje Tomasz Matusiak, dyrektor holenderskiej spółki Multi Development, która, wraz z miastem i PKP, realizuje Forum Radunia. - W pierwszej kolejności będą wykonane prace, które pozwolą na synchronizowanie naszych działań z pracami PKP PLK. Ten etap dotyczy części wiaduktowej oraz budowy ściany w osi bezpośrednio graniczącej z drugą linią torów PLK. Obecne prace pozwolą na to, że tory będą przykryte w trakcie następnego roku.

Co dokładnie wykona Awbud? Prace będą podzielone na trzy fazy. Pierwsza obejmuje wykonanie fundamentów i ścian pod przekrycie torowiska. Faza druga obejmuje wykonanie fundamentów i podpór pod wiadukt południowy i wiadukt północny w ul. Armii Krajowej, wykonanie konstrukcji żelbetowych przystanku kolei miejskiej oraz części przejścia podziemnego pod torami kolei miejskiej.

Faza trzecia obejmuje wykonanie fundamentów i ścian pod przekrycie torowiska. Opcja zamawiającego obejmuje płytę przekrycia torowiska, płyty wiaduktu południowego i północnego, pozostałą część przejścia podziemnego jako kontynuację zakresu minimalnego.

Przeczytaj też: Tak będziemy się poruszać po Targu Siennym i Rakowym

Pierwsza faza inwestycji ma zostać wykonana do 15 listopada, zakończenie robót fazy drugiej ma nastąpić do 15 grudnia. Faza trzecia w zakresie budowy fundamentów - do dnia 31 maja 2014 r., zakończenie robót w zakresie budowy ścian - do dnia 20 grudnia 2014 r.

Czy obawiasz się uciążliwości prac związanych z Forum Radunia?

Wynagrodzenie firmy Awbud wyniesie blisko 26 mln zł, jednak w przypadku złożenia przez Forum Radunia oświadczenia o rezygnacji lub zawieszeniu realizacji fazy trzeciej zakresu minimalnego do dnia 1 marca 2014 r., inwestor zapłaci wykonawcy wynagrodzenie ryczałtowe w wysokości ponad 16 mln zł. Natomiast gdy zostanie zrealizowana ostatnia faza prac, wówczas Awbud otrzyma blisko 63 mln zł (kwoty netto).

Przykrycie torów kolejowych betonową płytą o powierzchni 2,5 ha umożliwi postawienie na niej części obiektów handlowo-usługowych. Cała powierzchnia Forum Radunia ma zająć aż 5,5 hektarów.

Pierwsze obiekty handlowe mają być otwarte w 2015 roku. Zakończenie budowy wszystkich obiektów zakładano na 2020 rok. Koszt inwestycji szacuje się na 800 mln złotych. Jest ona realizowana przez konsorcjum Multi Development oraz miasto Gdańsk, które wnosi grunty. Swój udział w projekcie ma też PKP.

Łączna powierzchnia najmu ma wynieść około 100 tys. m kw. Kompleks obejmie centrum handlowe, hotel, powierzchnie biurowe oraz Centrum Dziedzictwa Historycznego Miasta Gdańska.

Część handlowa Forum Radunia ma się zmieścić na 60 tys. m kw. Powierzchnia biurowa zajmie 26 tys. m kw. Obiekty związane z rozrywką, w tym kino, zajmą ponad 5,5 tys. m kw., a parkingi prawie 28 tys. m kw. Kompleks będzie wyróżniać się nowoczesnymi i śmiałymi rozwiązaniami urbanistycznymi. Jednym z nich będzie szklany dach, który przykryje znajdujący się w pobliżu Kanał Raduni na odcinku 120 m. Nieopodal powstaje nowa stacja SKM Gdańsk Śródmieście.

Miejsca

Opinie (84) 1 zablokowana

  • I znowu krytyka... (3)

    Czy większość Polaków potrafi tylko narzekać i krytykować. A może sami byście coś stworzyli, zamiast wylewać jad. Ciesze się ze w końcu coś tu powstanie. Projekt zagospodarowania i funkcjonalność oceniam na dobry z plusem.

    • 43 43

    • Tam będą te same sklepy, które już są w kilkunastu innych miejscach. Jaka funkcjonalność?

      • 9 1

    • Projekt jest krytykowany, bo z czapy wzięty.
      Poza tym cóż znaczą słowa "sami byście coś stworzyli, zamiast wylewać jad". Jest tak, gmina winna zająć się infrastrukturą miejską na potrzeby mieszkańców, budową szkół, przedszkoli, centrów kultury, dróg, chodników, ścieżek rowerowych. Może wspierać wspólne inicjatywy związane z komunikacją, np. z PKP jak tu związane z przystankiem Gdańsk - Śródmieście, winna też przygotowywać tereny pod budowy ale w sensie dokumentacyjnym a nie wykonawczym. W Gdańsku a także innych miastach w Polsce tę funkcję przewrócono do góry nogami zaś gmina stała się przedsiębiorstwem-spółką, bez żadnej odpowiedzialności. Przeglądając wiele z inwestycji w które uwikłała się gmina, można z pewnością stwierdzić iż głównym beneficjentem są firmy prywatne a nie mieszkańcy.

      • 12 3

    • Przepraszam, jaką funkcjonalność?

      Czy chodzi o kolejne zepchnięcie ludzi do tuneli, czy niemal pewne zwiększenie korków spowodowane przez centrum handlowe w środku miasta?
      Ten projekt to jest urbanistyczny idiotyzm i architektoniczny banał do kwadratu. Mam nadzieję, że coś się stanie (wykryte łapówki i wstrzymanie budowy, potop, osunięcie gruntu etc.) i ten koszmar jednak nie powstanie.

      • 15 7

  • Super ,że powstaje ten projekt ! Mam nadzieję,że miasto przebuduje przy okazji węzeł na Okopowej !

    • 8 10

  • dziwne rozwiązanie (1)

    Nie chcą żeby napadało do kanału?
    Skutkiem będzie słaba wentylacja i przykry zapach.

    Chyba przechodzimy do etapu 2:
    - najpierw było betonowania i asfaltowanie miast,
    - teraz przykrywanie dachami kanałów i rzek :)

    • 30 8

    • Ale będzie piknie i modernie panie, oj piknie.

      A na dachu pomnik miłościwie nam panującego Budynia - naszego ukochanego dożywotniego prezydenta. A po jego śmierci my - radosne lemingi zmienimy nazwę naszego miasta na Budyniogród.
      A mohery niech spłacają nasze kredyty i odsetki.

      • 8 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane