• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Forum Radunia ma być nowym śródmieściem Gdańska

Katarzyna Moritz
27 kwietnia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 


Ronald Dasbach, dyrektor Multi Development na Europę Środkową (trzeci od lewej), przekazał w prezencie wieloosobowy rower, jako symbol zespołowego działania. Ronald Dasbach, dyrektor Multi Development na Europę Środkową (trzeci od lewej), przekazał w prezencie wieloosobowy rower, jako symbol zespołowego działania.

Po wielu latach starań, Gdańsk, holenderska firma Multi Development oraz grupa PKP, podpisały umowy w sprawie zabudowy Targu Rakowego Siennego w Gdańsku. Za miesiąc ruszą prace archeologiczne, a za rok prace budowlane. Olbrzymia inwestycja, o nazwie Forum Radunia, ma się zakończyć w 2020 roku.



W piątek, już od godz. 5 rano, przez ponad 8 godzin, odczytywano akt notarialny powołujący do życia publiczną-prywatną spółkę, która zabuduje Targ Sienny i Rakowy. Po południu zostały złożone podpisy na wartej 800 mln zł umowie. Inwestycja, która powstanie na blisko 5 ha terenu, roboczo jest nazwana "Forum Radunia".

- Nie do końca wierzyłem, że podpiszemy tę umowę, ale udało się - przyznawał Ronald Dasbach, dyrektor Multi Development na Europę Środkową. - Projekt, który rozpoczynamy, jest bardzo ważny dla śródmieścia. Obecnie jest ono bardziej dla turystów, lecz po realizacji inwestycji powinno stać się miejscem, gdzie mieszkańcy Gdańska będą chcieli się spotykać, odpoczywać i robić zakupy.

Czy podoba ci się projekt Forum Radunia?

Radość przy podpisaniu umowy była olbrzymia. Nic dziwnego, umowę przedwstępną z Holendrami miasto podpisało blisko dwa lata temu.

- Każda inwestycja musi mieć swój czas, teraz ten moment przyszedł. Ta inwestycja jest bardziej złożona i kosztowna niż zabudowa Wyspy Spichrzów. To obecnie priorytetowa inwestycja w Gdańsku - podkreślał wzruszony Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.

W zamian za wniesiony do spółki grunt miasto obejmie w niej 49 proc. udziałów. Pakiet większościowy będzie należał do firmy Multi Development, która sfinansuje zabudowę terenu obu targów.

Już za miesiąc na teren mają wejść archeolodzy. To jeden z etapów prac przedinwestycyjnych. Budowa ma ruszyć w marcu przyszłego roku. Prace rozpoczną się od przykrycia betonową płytą biegnących w wykopie torów kolejowych. Jest to powiązane z przedłużeniem torów SKM i budową nowego przystanku SKM Gdańsk Śródmieście. Ma on powstać na początku 2014 roku.

- W 2015 roku chcemy otworzyć centrum handlowe, by mogło zarabiać na dalsze inwestycje. Kino rok później, ale w tym samym czasie powstaną też parki, skwery i parkingi - zapowiada Ronald Dasbach.

Inwestycja ma się zakończyć w 2020 roku, choć może zostać przedłużona jeszcze o dwa lata.

- Będziemy na bieżąco obserwować koniunkturę na rynku nieruchomości i niewykluczone, że jw ramach projektu powstanie także ekskluzywny biurowiec - wyjaśnia Andrzej Bojanowski, wiceprezydent Gdańska.

Zabudowę Forum Raduni będą tworzyły głównie komercyjne budynki. Na 36,5 tys. m kw. kwitnąć ma handel, 26 tys. m kw. zająć mają z kolei biura. Obiekty związane z rozrywką, w tym kino, mają zająć ponad 5,5 tys. m kw. powierzchni, a parkingi prawie 28 tys. m kw. Niewykluczone, że jeżeli będzie zapotrzebowanie to powstaną też mieszkania.

Poza wcześniej wspomnianą betonową płytą o powierzchni 2,5 ha, która przykryje wykop, jakim biegną tory kolejowe wzdłuż ul. 3 Maja, powstanie tunel pod Huciskiem, którym pobiegnie nowa ulica Podwale Grodzkie. Będzie on łączyć okolice dworca PKP Gdańsk Główny, projektowaną stację SKM Gdańsk Śródmieście (budowana kosztem 80 mln zł z pieniędzy SKM) z ulicą Toruńskązobacz na mapie Gdańska. Powstaną też dodatkowe pasy na wiadukcie w ciągu Armii Krajowej, który w tym miejscuzobacz na mapie Gdańska zmieni się w węzeł komunikacyjny.

Kanał Raduni zostanie przykryty - na odcinku 120 m - szklanym dachem, który będzie posadowiony na wysokości około 27 metrów. Na części placu (po przeciwnej stronie Bramy Wyżynnej) pojawi się kładka dla pieszych.

Odbudowany zostanie również tzw. Kunszt Wodny, który działał w tym miejscu zobacz na mapie Gdańska do lat 70. XIX wieku. W zrekonstruowanym budynku o powierzchni 2,4 tys. m kw. powstanie miejskie Centrum Dziedzictwa Historycznego.

Opinie (121) 7 zablokowanych

  • City Forum II

    ale SKM Gdańsk Śródmieście cieszy.

    • 2 0

  • Na 36,5 tys. m kw. kwitnąć ma handel

    czyli to centrum handlowe będzie powierzchniowo takie jak Galeria Bałtycka, która ma ok 39-40 tys m kw. ? Duże hmmm

    a będzie tam Park ? proponuję go nazwać Ogród Holenderski

    • 2 0

  • czy chodniki zostana wylozone szara kostka Bauma? (1)

    idealnie pasuje to tych malomiasteczkowych pawilonow handlowych.

    • 3 0

    • nie, polbrukiem;)

      • 0 0

  • malkontenci znikąd dają głos... żenada

    • 2 7

  • Jak nie buduje się miasta...

    • 0 0

  • Jak nie buduje się miasta...

    wszystko w tym projekcie jest żywcem wzięte z antyporadnika młodego urbanisty "jak spieprzyć śródmieście" - luźna zabudowa, mnóstwo wolnej przestrzeni, brak zabudowy pierzejowej, budynki zbyt daleko cofnięte od ulic, tunele dla pieszych, brak mieszkań - sprawia że jest to plan dobry dla ujeściska a nie centrum miasta aspirującego do roli metropolii!!
    dodatkowo smuci bezpowrotnie stracona okazja do ponownego włączenia do śródmieścia Biskupiej Górki - poszerzenie Armii Krajowej i rozbudowa skrzyżowania z 3 Maja do monstrualnych rozmiarów spowoduje ostateczne odcięcie tej pięknej, dysponującej wielkim potencjałem dzielnicy od centrum (i nie pomogą tu żadne pseudorewitalizacje polegające na malowaniu fasad)
    PS. wydaje mi się że na obrazkach brakuje jeszcze tak modnych ostatnio ekranów dźwiękoszczelnych - na pewno otoczą nimi cały teren, wszak dookoła są same ekspresówki

    • 4 0

  • architekt

    projekt przedstawiony jest po prostu złym założeniem i polega na całkowitej degradacji i zagładzie śródmieścia niech włodarze przejadą się do Berlina i zobaczą jak się odbudowuje centrum miasta po 70 latach ścisła zabudowa z przejściami dla ludzi a nie tunelami jak dla zwierząt pod autostradą co to ma być to jest kompromitacja władz miasta !należy pamiętać aby łączyć tkankę miejską a nie poszerzać skrzyżowania w centrum w innych miastach jest moda na zwężanie np. Paryż .Gdańsk powinien zabudować tą przestrzeń ściśle uzupełnić zabudowę po przeciwnej stronie bo wygląda jak szczerbata z tym barakiem lotu, zabudować plac węglowy . Żadnemu architektowi nie spodoba się ten projekt jest to wizja z xx wieku , nie tak to powinno wyglądać czy ktoś się konsultował z jakimś poważnym architektem, kto to projektował ?wstyd taka lipa wstyd panowie i po co te przystanki na po wierzchni schować je pod ziemię a zabudowę bliżej ulicy , zabudować teren po drugiej stronie wiaduktu bliżej biskupiej górki połączyć centrum w całość a nie rozwalać do końca !

    • 2 1

  • miasto potrzebuje życia

    zakładając taki plan działania i zabudowy miasto w centrum będzie nadal martwe nie poszerzać ulic nie robić błędów jakie popełniono w europejskich miastach w latach 70 i 80 czy nie możemy brać przykładu z tych błędów . sklepy mieszkania biura dadzą życie temu projektowi , zrezygnować z tunelu dla ludzi przystanki tramwajowe pod ziemie jak w Krakowie ludzie na powierzchnię w skandynawii niemczech zwęża się ulice robi deptaki a unas autostradę z węzłem koło starego miasta jak tak dalej pójdzie to czeka nas los wielu amerykańskich miast !!!!!!!!!!

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane