• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Fuszerka na linii kolejowej do Warszawy

Maciej Naskręt
10 maja 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Most kolejowy nad Wisłą w Tczewie. Most kolejowy nad Wisłą w Tczewie.

PKP PLK wydała 480 mln zł na przebudowę linii kolejowej w kierunku Warszawy na odcinku z Pruszcza Gdańskiego do Szymankowa. Okazuje się, że ta inwestycja to fuszerka. Wykonawca od grudnia 2010 r. cały czas usuwa usterki.



Czy podróżując koleją obawiasz się o swoje bezpieczeństwo?

Od półtora roku trwa usuwanie usterek przebudowywanej linii kolejowej w kierunku Warszawy na odcinku od Pruszcza Gdańskiego do Szymankowa (tzw. Lokalne Centrum Sterowania Tczew). Inwestycja miała być oddana do użytku w grudniu 2010 r. Prace wykonane przez generalnego wykonawcę - PKP Energetykę - dalekie są jednak od doskonałości. Inwestycja kosztowała 480 mln zł.

Problemy pojawiają się w konstrukcji linii kolejowej - m.in. niewłaściwie podbito i wyprofilowano torowisko. Zarządca linii kolejowej jednak uspokaja. - Usterki, które pojawiły się na tym odcinku linii kolejowej do Warszawy nie powodują zagrożenia w ruchu pasażerów - mówi Leszek Lewiński, wicedyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Gdyni.

- Jeśli ktoś kupuje auto z salonu, nie wybierze przecież pojazdu z zarysowaną karoserią. Natomiast gdy już jeździmy samochodem, to otarcia nie powodują, że samochód odstawiamy. Podobnie jest na linii z Szymankowa do Pruszcza Gdańskiego, mogą po niej jeździć pociągi, mimo niedociągnięć - tłumaczy obrazowo Leszek Lewiński.

- Roboty wykonane przez wykonawcę nie spełniają norm związanych z odbiorem technicznym linii. Jednak spełniają one normy eksploatacyjne - do poruszania się pociągów - dodaje.

Władze PKP Energetyka komentują sprawę krótko. - Obecnie trwa odbiór prac. Wszelkie zgłaszane usterki są i będą usuwane - mówi Monika Żychlińska, rzecznik prasowy PKP Energetyka.

Linia musi być wykonana według projektu nie tylko z powodu bezpieczeństwa pasażerów. Inwestycja została dofinansowana w 85 proc. przez Unię Europejską. Wykonanie zadania z odstępstwami od dokumentacji spowoduje częściową utratę pieniędzy z Brukseli. Na usunięcie usterek wykonawca i inwestor mają czas do 2015 r. - wtedy kończy się okres na rozliczenie inwestycji z UE.

Pociągi po linii kolejowej w ramach LCS Tczew jadą zazwyczaj zaledwie 120 km/h. Wiele osób zastanawia się, czemu nie 160 km/h, skoro została wyremontowana. Może mają na to wpływ wykryte usterki?

- Nie. Nie ma systemu, który umożliwiłby podróż pociągom z wyższą prędkością - mówi Leszek Lewiński. Potrzebny jest zespół urządzeń detekcji stanów awaryjnych taboru (DSAT). Na linii z Gdyni do Warszawy ma go zbudować do końca 2014 r. firma Tens. Jego wartość to 26 mln zł brutto.

W ramach przebudowy LCS Tczew przebudowano 84 km toru pojedynczego, powstało 96 rozjazdów, 16 nowych peronów, 4 przejścia podziemne. Wykonany został również remont mostu kolejowego na Wiśle - najdłuższego mostu kolejowego w Polsce. Na stacjach Tczew i Pszczółki zainstalowany został nowoczesny system sterowania ruchem pociągów.

Opinie (160) 7 zablokowanych

  • Miały być Najwyższe Standardy wysypujące się hurtowo z szuflad, miał być Najlepszy w Europie Rząd Fachowców (3)

    miały być cuda, Korony Himalajów, miało być Przepięknie i Normalnie, Ponure Średniowieczne Ch** miały być osadzone w rezerwatach, a tu kupa. Kupa z każdego kąta. Gdzie się nie obrócisz tam kupa. Dworce - kupa. Koleje - dwie kupy. Służba - zdrowia kupa słonia. Bezrobocie - siarka z wydzieliny skunksa. Podatki, tego się nie da opisać nawet smrodem. Teraz będzie najlepsze:
    "Trzymajcie się za portfele, bo niezła ekipa dorwała się do władzy!" (Tusk 09.2005)

    • 3 1

    • (1)

      modlę się za ciebie synu, żeby bozia dała ci troszkę rozumu, ale z drugiej strony rozumiem twój ból, zatwardzenie - to straszna rzecz, potrafi wyłączyć funkcje myślowe, napinasz się do granic mocy - i nic nie wychodzi, dlatego marzysz o soczystej kupie, takiej która pozwoli ci wreszcie odetchnąć, nie martw się - pan jest sprawiedliwy dla wytrwałych

      • 0 3

      • Sławek nie wygłupiaj się. Oni zaraz się skapują że to ty. Chodź lepiej pograć w piłkę. Gramy do 10 goli.

        • 2 0

    • co do standardów, to spełniamy, ale XIX - wiecznej europy

      • 0 0

  • Przepraszam, nie znam się na technice kolejowej (1)

    Ale 480 mln zł za około 20-kilometrowy odcinek kolejowy to jakieś, k..., jaja.

    • 5 0

    • Sory,

      ale czymś na uczelnie musze dojeżdzać a Ojciec wyraźnie powiedział ze ze swoich mi nie kupi, kontrakt jest i nowa fura jest. X5 4.0d rządzi

      • 0 0

  • do wiezienia z nimi ! ktos za to placi !

    • 1 0

  • Materiały na rozkład jazdy 2012/13

    W materiałach Polskich Linii Kolejowych udostępnionych w internecie można przeczytać o szybkościach rozkładowych, których zarządca infrastruktury zgłosił do rozkładu jazdy 2012/2013. Wskazany jest w nich odcinek od km 298,320 do 318,230 (odcinek od Tczewa do Pruszcza Gdańskiego) gdzie obowiązywać będzie szybkość rozkładowa 160 km/h. Czy Pan Dyrektor Lewiński nie jest przedstawicielem zarządcy infrastruktury? W roku bieżącym kilkakrotnie pokonywałem odcinek Tczew - Pruszcz Gdański i niejednokrotnie mogłem odczytać na wyświetlaczach umieszczonych w niektórych wagonach pociągów ekspresowych o uzyskiwanych szybkościach na tym odcinku w granicach 140 - 160 km/h. Czyżby maszyniści nie przestrzegali przepisów kolejowych.

    • 1 0

  • SKM na Euro

    youtube.com/watch?v=mw-mOFCDsHI

    • 0 0

  • Cała Polska to fuszerka a Polacy to maruderzy i stękacze niezadowoleni z życia

    • 0 0

  • jak tak patrzę na nasz kraj

    i na inwestycje które są wykonywane, to po prostu widzę nicość, w niczym nie jesteśmy dobrzy, ani kolei, ani transport, ani drogi, żadne służby nie są perfect. wszędzie kombinatorstwo i cwaniactwo, znajomości układy, prawo jest dla wielkich do wykorzystywania najsłabszych. Rozejrzyjcie się czasami rano jak ludzie jadą do pracy, ich miny wymalowane zmęczeniem i zniechęceniem i biedą, o starszych ludziach nie wspomnę.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane