- 1 Oszukana na "akcje Orlenu" straciła 140 tys. zł (102 opinie)
- 2 Drugi lewoskręt na Trasie W-Z nic nie dał? (171 opinii)
- 3 Dziki parking taksówek przy stacji PKM (27 opinii)
- 4 3,5 mln zł wygrane w Lotto na Przymorzu (75 opinii)
- 5 Altana w parku Oliwskim ofiarą złomiarzy (116 opinii)
- 6 Nowe zatoki na styku dwóch gmin (57 opinii)
Futurystyczny dworzec we Wrzeszczu
Futurystyczna szklana powłoka, a w niej m.in. dworzec kolejowy, trzypoziomowy parking na ponad tysiąc samochodów, obiekty handlowe i usługowe, a na samym dachu - całoroczny park zimowy z kawiarniami, restauracjami, a nawet kortami tenisowymi. Tak ma w przyszłości wyglądać dworzec Gdańsk-Wrzeszcz. Zanim jednak powstanie, dotychczasowy zostanie nieco odremontowany, a potem... zniknie.
Według wstępnej koncepcji (właściwa ma być gotowa za trzy miesiące) nowy dworzec będzie mieć cztery kondygnacje. Na poziomie -1 znajdować się mają trzy przejścia podziemne, w tym jedno wychodzące tuż przy Galerii Bałtyckiej. Poziom 0 byłby na wysokości placu Kołodziejskiego, gdzie dziś znajduje się pętla autobusowa. Zamiast niej ma powstać budynek (biurowiec lub hotel) w którego przyziemiu znajdą się przystanki autobusowe.
- Na tym poziomie znajdą się też perony SKM, dalekobieżne i Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - wylicza Piotr Mazur z pracowni architektonicznej Fort. - Z kolei na poziomie +1 zlokalizowane bedą obiekty komercyjne oraz pierwszy poziom trzypiętrowego parkingu.
Architekci zaszaleli na poziomie +2, na którym umieścili czynny przez cały rok tzw. park zimowy. - Oprócz zieleni znalazły by się tam jeszcze m.in. kawiarnie, puby, restauracje, galerie artystyczne, salony fitness, galerie sztuki, a nawet korty tenisowe. Ma to być poziom przeznaczony na kulturę i rekreację - mówi Piotr Mazur.
Tyle plany i wizje, które nie wiadomo kiedy zostaną zrealizowane. Zanim jednak to nastąpi, jeszcze przed turniejem Euro 2012, wrzeszczański dworzec czekają niewielkie zmiany: wymieniona zostanie nawierzchnia, poprawione zadaszenie, po obu stronach torów powstaną parkingi, a dla niepełnosprawnych windy.
- Najprawdopodobniej weźmie na siebie budowę parkingów - zapowiada Barbara Szczerbowska z wydziału urbanistyki, architektury i ochrony zabytków gdańskiego magistratu.
- My z kolei wymienimy elewacje i solidnie umyjemy dworzec - mówi Tomasz Czabański, dyrektor Oddziału Gospodarowania Nieruchomościami PKP w Gdańsku.
Te zmiany mają pochłonąć ok. 1 mln zł. Budowa nowego dworca - znacznie więcej. - Jeżeli jednak do niej dojdzie, z dzisiejszego budynku dworca nie zostanie nic - obiecuje Piotr Mazur.
Choć na razie nie znane są koszty II etapu, finansowaniem inwestycji miałyby się podzielić: miasto, SKM, PKP i Polskie Linie Kolejowe.
I etap - do połowy 2012 r. - modernizacja nawierzchni kolejowych, przebudowa peronów SKM, peronu PKP, budowa peronów PKM, budowa wiat wraz z oświetleniem, remont tuneli, montaż systemu informacji pasażerskiej, budowa instalacji wodociągowej i odwodnieniowej, budowa windy na peron SKM od strony ul. Wajdeloty, budowa przystanków autobusowych, postojów taksówek, parkingów po obu stronach torów (ok. 700 miejsc), 15 stanowisk dla autobusów.
etap II - nie określono kiedy - budowa zintegrowanego węzła komunikacyjnego z komercyjnym centrum usługowo-handlowym i parkiem zimowym, w tym m.in. budowa czterech poziomów dworca, 1200 miejsc parkingowych, 120 miejsc dla rowerów, 20 dla taksówek, 21 stanowisk dla autobusów.
Poziom - 1 - przejścia podziemne. Poziom 0 - przystanki autobusowe pod, i wzdłuż, trójkątnego budynku (hotel lub biurowiec), perony SKM, PLK, PKM. Poziom +1 - poziom komercyjny-handlowy i pierwszy poziom parkingu, na tym poziomie stanie zadaszony budynek dworca. Poziom +2 - park zimowy z kawiarniami, pubami, restauracjami, galeriami wystawienniczymi, i miejscem do sportu i rekreacji.
Całkowita powierzchnia ma wynieść prawie 139 tys. m kw.
Miejsca
Opinie (242) ponad 20 zablokowanych
-
2010-06-24 18:03
Taaaa.... i co jeszcze
A na na dachu będzie serwowany futurystyczny Budyń... typowy kompleks impot... dobry w gadce ale już praktyka nawala.
- 5 1
-
2010-06-24 16:44
hehe
ciekawe ile ktoś zgarnął za projekt,który nigdy nie zostanie sfinalizowany.
- 6 0
-
2010-06-24 16:25
Stefan Żeromski
Nic nowego, szklane domy to juz Stefan Żeromski opisywal w Przedwiośniu... :P
- 3 0
-
2010-06-24 16:11
po diabła taki wysoki i wielki obiekt na stację dzielnicową ?
tak pa ruskie wsio bolsze !
- 4 0
-
2010-06-23 21:14
(2)
Jak się wkomponowała Galeria Bałtycka i mają się wkomponować wieżowce przy ul. Partyzantów to i to się wkomponuje. Tylko ciekawe ile centrów handlowych z takimi samymi sklepami utrzyma się w obrębie kilku ulic. Zwłaszcza że w browarze też ponoć ma być jakieś centrum handlowe, Manhattan ledwo zipie, kto będzie miał kasę żeby w każdym sklepie kupować to samo. Na pewno bezdomni się ucieszą, i przeniosą się z Gdańska Głównego do Wrzeszcza tu będzie znacznie więcej miejsca. :D
- 19 2
-
2010-06-24 15:42
Manhattan ledwo zipie...
...bo nie ma do zaoferowania nic ciekawego.
Sklepy obok GB mają szansę na przetrwanie, bo będzie to postrzegane jako kompleks.
Jeżeli chodzi o wkomponowanie się nowych budynków w obecną zabudowę to... co tu gadać. Nic się nie wkomponuje w stare, brudne kamienice, które wyglądają jakby mogły w każdej chwili runąć.- 2 0
-
2010-06-24 00:23
Nie pękaj rh!
Ciesz się razem z tłumem, że postawią mu następną świątynię
- 2 0
-
2010-06-24 15:27
Nic ciekawego..
Nie można było zaprojektować czegoś
"w duchu Wrzescza, połączonego z nowoczesnością" ?- 4 0
-
2010-06-24 15:03
10cio piętrowce są przy nim malutkie - już widze jak te dziadoki z UM wykladaja na niego kase
jw
- 3 0
-
2010-06-24 13:51
hahaha
widziałam chinczyki już ida na piechotę i jak dojdą to może zrobią
nie wierzę w nic takiego przez najbliższe 50 lat
i chciałabym się mylić- 4 0
-
2010-06-24 13:18
W konkursie na koncepcję mogły brać udział firmy, które zaprojektowały obiekty kubaturowe o powierzchni większej niż 8 000 m2, czyli te które projektowały np. hipermarkety. Nie postawiono żadnych wymagań dla projektantów co do doświadczenia przy projektowaniu dworców kolejowych, torowisk, peronów i związanych z nimi dźwigów osobowych i pochylni, wiat peronowych, sieci trakcyjnych, urządzeń srk, czyli tego wszystkiego co stanowi zasadnicze i niezbędne elementy dworców kolejowych. Może dlatego w koncepcji na dworzec mówi się o kortach tenisowych i ogrodach zimowych na górnych kondygnacjach, a nie mówi się o peronach ze stropem żelbetowym nad głowami jak np w Krakowie.
- 1 1
-
2010-06-24 13:14
W końcu!
W końcu ktoś zajmuje się tym starym, szpetnym dworcem!
- 2 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.