Fakty i opinie

GAiT bierze się za remont jezdni i torowisk

Najnowszy artukuł na ten temat

Pierwszy tramwaj Pesa z nowej dostawy już w Gdańsku

Radni dzielnicy chcieliby, by na ul. Mickiewicza powstało zielone torowisko.
Radni dzielnicy chcieliby, by na ul. Mickiewicza powstało zielone torowisko. fot. Trojmiasto.pl

Gdańskie Autobusy i Tramwaje szukają wykonawcy do napraw wyeksploatowanych nawierzchni dróg, w których przebiegają torowiska tramwajowe. W pierwszej kolejności do remontu przewidziane są odcinki torowiska na ul. MickiewiczaMapka, al. HalleraMapkaal. ZwycięstwaMapka przy Operze Bałtyckiej. Tymczasem radni miasta i dzielnicy chcieliby, by miasto w tej pierwszej lokalizacji przebudowało układ drogowy i stworzyło zielone torowisko.



Czy w Gdańsku powinno powstać więcej zielonych torowisk?

tak, nawet jeśli ich późniejsze utrzymanie będzie bardziej kosztowne 61%
nie wiem, jest mi to obojętne 11%
nie, priorytetem powinna być bezawaryjna i punktualna komunikacja 28%
zakończona Łącznie głosów: 1023
Ogłoszony przetarg zakłada m.in. uzupełnienie ubytków nawierzchni bitumicznej oraz kostki betonowej i kamiennej wzdłuż i w samym torowisku, a także wymianę gumowych płyt typu Strail na nawierzchnię bitumiczną.

Od końca 2019 r. za naprawy, przeglądy, konserwację i bieżące remonty infrastruktury tramwajowej odpowiada spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Miejski przewoźnik na ten cel zamierza w tym roku przeznaczyć prawie 12 mln zł. Wcześniej przez dwa lata stan torowiska i sieci trakcyjnej był w gestii firmy Rajbud.

Naprawy według potrzeb



Jak tłumaczy Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy GAiT, przetarg dotyczy napraw nawierzchni drogowych w pasie torów tramwajowych na terenie całego miasta, a zakres prac naprawczych prowadzonych przez wykonawcę, który zostanie wyłoniony w przetargu, ma charakter otwarty i elastyczny.

- Nie określamy w przetargu konkretnych odcinków do napraw. Wykonawca będzie realizował naprawy według potrzeb, m.in. także odtwarzał będzie nawierzchnię w miejscach wymiany szyn w torowiskach w jezdni. Na bieżąco wskazywać będziemy wykonawcy miejsca, w których będzie prowadzić prace naprawcze - mówi Dobrowolska.
Rzut oka wystarczy, by ocenić, w jakim stanie znajduje się jezdnia w bezpośrednim sąsiedztwie torowiska na ul. Mickiewicza.
Rzut oka wystarczy, by ocenić, w jakim stanie znajduje się jezdnia w bezpośrednim sąsiedztwie torowiska na ul. Mickiewicza. fot. Trojmiasto.pl

Na początek Mickiewicza i Hallera



Jak ustaliliśmy, w pierwszej kolejności prace zostaną przeprowadzone na ul. Mickiewicza oraz al. Hallera i skrzyżowaniu przy Operze Bałtyckiej, gdzie stan nawierzchni przy torach biegnących w jezdni jest w najgorszym stanie. Poruszanie się samochodem w tym miejscu przypomina jazdę po progach zwalniających, bo w wielu miejscach jezdnia jest podziurawiona albo pokryta muldami i koleinami.

- Naprawy nawierzchni przy torowiskach na wspomnianych odcinkach, tj. na ul. Mickiewicza i skrzyżowaniu al. Zwycięstwa z ul. Hallera przy Operze Bałtyckiej zostaną przeprowadzone w pierwszej kolejności po wyłonieniu wykonawcy - zapowiada Dobrowolska.
Jak wynika z zapowiedzi urzędników muldy, koleiny i dziury na skrzyżowaniu al. Hallera z al. Zwycięstwa mają wkrótce zniknąć.
Jak wynika z zapowiedzi urzędników muldy, koleiny i dziury na skrzyżowaniu al. Hallera z al. Zwycięstwa mają wkrótce zniknąć. fot. Trojmiasto.pl

Radni chcą zielonych torowisk



Niewykluczone, że wkrótce torowisko w ciągu ul. Mickiewicza zmieni się jeszcze bardziej. Zabiega o to rada dzielnicy Wrzeszcz Dolny, która na ostatniej sesji podjęła uchwałę o wskazaniu priorytetowych zadań dla dzielnicy. Jednym z nich jest przebudowa ul. Mickiewicza, by mogło tam powstać zielone torowisko.

Zielone torowisko ma sporo zalet: tłumi hałasredukuje drgania przejeżdżających tramwajów, wpływa na lepszą retencję w mieście i poprawia estetykę torowiska. Eksperci wskazują też, że trawa zamiast tłucznia oczyszcza spaliny w mieście i redukuje tzw. efekt miejskiej wyspy poprzez wchłanianie wód opadowych i jej miarowe parowanie.

Wadą może okazać się koszt jego powstania i przede wszystkim późniejszej eksploatacji. Koszt wykonania 100-metrowego odcinka torowiska o szerokości 8 m wynosi ok. 600 tys. zł. Kosztowne jest też samo utrzymanie, bo o zieleń w przeciwieństwie do tłucznia - trzeba później dbać.

Zielone torowisko w Jelitkowie powstało w odpowiedzi na liczne skargi mieszkańców, którym przeszkadzał hałas i drgania przejeżdżających tramwajów.
Zielone torowisko w Jelitkowie powstało w odpowiedzi na liczne skargi mieszkańców, którym przeszkadzał hałas i drgania przejeżdżających tramwajów. fot. Łukasz Unterschuetz/Trojmiasto.pl
Rada dzielnicy o jego budowę zabiegają dwutorowo. Z jednej strony złożyła do miasta wniosek o ujęcie zielonego torowiska w projekcie budżetu Miasta na rok 2021 oraz w Bazie Priorytetów Inwestycyjnych Miasta Gdańska. Z drugiej - podobną inicjatywę - zgłosiła w tegorocznej edycji Budżetu Obywatelskiego Halina Królczyk, przewodnicząca zarządu dzielnicy.

Kilka dni temu inicjatywę ws. zielonych torowisk podjęła także radna Anna Golędzinowska. W interpelacji do prezydent Gdańska wskazała, że "obszary komunikacji są niezbędnym elementem struktury miasta, jednocześnie są terenami bardzo trudnymi pod względem retencyjnym".

- W związku z wyzwaniami wynikającymi ze zmian klimatycznych, takimi jak nawalne deszcze i susza, które coraz silniej dotykają przestrzeni naszego miasta, zwracam się z prośbą o uwzględnienie lepszego wykorzystania potencjału retencyjnego torowisk w pracach modernizacyjnych oraz podczas realizacji nowych odcinków torowisk - napisała radna do prezydent Gdańska dodając, że zielone torowiska wprowadzono wcześniej z powodzeniem w wielu europejskich miastach.
Jej zdaniem zielone torowisko mogłoby powstać na zachodnim odcinku ul. Kartuskiej lub fragmentach planowanej trasy Gdańsk Południe-Wrzeszcz, zwłaszcza tam, gdzie brakuje naturalnej zieleni.

Dodajmy, że powstanie zielonych torowisk nie jest nowym pomysłem. Jesienią 2019 r. pisaliśmy o inicjatywie Łukasza Hamadyka, który sondował w mieście taką możliwość na fragmencie torowiska w Nowym Porcie między ul. Wyzwolenia a ul. Wolności. Obecnie fragmenty torowiska wypełnionego zieloną trawą zamiast kamiennego tłucznia mamy na krótkim odcinku torów w Jelitkowie oraz na węźle Kliniczna.

W ostatnim czasie szansa na powstanie kolejnych zielonych odcinków pojawiła się przy modernizacji torowiska na Stogach i budowie nowej linii w ciągu al. Pawła Adamowicza. Miasto jednak z niej nie skorzystało.

Opinie (144) 8 zablokowanych

  • No i super (4)

    • 21 5

    • Na Hucisku to za chwilkę się torowisko zapadnie (1)

      Tuż przy przystanku, w stronę dworca PKP.
      Dramat

      • 1 0

      • Niestety Danzing leży na wydmach i zamulonej rzece, więc najlepiej torowiska a la kolejowe i trawniczek. Wszystko inne się zapadnie i rozjedzie.
        Asfalt, masy, żywice i inne sztuczki nie mają tu sensu.
        Kim Dzonk Gwiazda Intelektu

        • 0 0

    • w końcu fachowcy! (1)

      no i super? Pani rzeczniczka powinna być poinformowana przez osoby zajmujące się zamówieniami publicznymi w GAicie, że obowiązuje ich Prawo zamówień publicznych, zgodnie z którym nie można opisywać przedmiotu zamówienia "w zależności od potrzeb". Nawet nie są wykazane lokalizacje prac. Dopiero z tego artykułu można się dowiedzieć, że chodzi o mickiewicza, hallera.. Poza tym zwróćcie uwagę, że w przetargu są zapisy typu "uzupełnić krawędź styku odpowiednimi zalewami". Odpowiednimi zalewami, żeby odpowiednio się wszystko w GAicie zgadzało. Wiadomo.

      • 3 0

      • Czytam to i mi się chcę śmiać. Więcej do kieszeni, na odpowiedni zalewy

        • 0 0

  • przy Operze również? (3)

    czy 2w1, torowisko i próg zwalniający?

    • 32 2

    • (1)

      zaczynamy gonić Ukrainę jeśli chodzi o zdewastowane drogi

      • 3 1

      • Chyba nigdy nie byłeś na Ukrainie.

        • 0 2

    • Najlepiej wyremontować za 100 milionów przejazd i 5 metrów dalej za kolejne 2 miliony wybudować próg zwalniający ....

      • 6 0

  • (1)

    Za 12 mln zł to na malowanie pasów starczy ....tu potrzeba setek mln.Lata zaniedbań i katastrofalny stan dróg.Wizytówka miasta.

    • 76 18

    • Bo liczą się działania PR-owe

      Szajsbooki, tweetery i takie tam tindery.
      Miasto sobie samo poradzi

      • 4 1

  • GAiT bierze się za remonty? (4)

    Nie brzmi to optymistycznie

    • 96 5

    • Czytaj: w GAiT ktoś coś chce przytulić

      Niekoniecznie prezes pracownika

      • 8 0

    • zamówienie publiczne (1)

      a przetarg "wygra" WPRD Gravel

      • 6 0

      • I wtedy sie tulą do siebie :-)

        • 4 0

    • Latem? Za mało korków jest?

      • 1 0

  • Kątem oka to widać wysoka temperatura wpływa na asfalt (6)

    Torowisko się nagrzewa, asfalt robi się od gorąca lepki i wypływa. Nie lepiej zalać np. betonem technologicznym?

    • 54 6

    • (4)

      Lepiej wykonać torowisko w technologii szyny w otulinie (ERS). W Gdańsku nikt na to nie wpadł.

      Winnym złego stanu asfaltu jest błędne wykonanie już na etapie budowy (brak odsadzek między szyną a asfaltem/kostką). Błędy na poziomie dwóch wykładów z konstrukcji torowiska na PG.

      • 22 1

      • (2)

        zapewne masz rację , przetarg trwa zawsze możesz się do niego zgłosić. Ciekawe w jakiej formie miasto zapłaci za wykonaną pracę?, miejsce honorowe obok dulcymei na homoparadzie ?

        • 6 7

        • (1)

          Kraków buduje 5 km torowiska za 20 mln zł - resztę zapłaciła UE. Gdańsk jest tak biedny, że nie ma 20 mln zł?
          Dzięki za dobre słowo, jednak trwa przetarg na pucowanie kompletnie zniszczonego torowiska. Nie jestem zainteresowany takim kontraktem.

          • 8 4

          • W Gdansku miliony ida na nowe kanalizacje pod kolesi deweloperow.

            Po co nam dobre i funkcjonalne torowiska-moze byc trawa....Zwalimy najwyzej na glupia radna a na kanalizacje pod deweloperow dalej bedziemy lali strumien pieniedzy.I tak juz od 20 lat.

            • 4 7

      • Ale bez błędów przy przeliczeniu pieniędzy.

        • 1 0

    • ...beton technologiczny

      pod wpływem uderzeń dynamicznych....wykruszy się.

      • 16 0

  • Nie tylko tam jest problem z drogą i torowiskiem

    Podwale grodzkie hucisko dramat na prawym pasie ledwie osobówką da się przejechać.

    • 31 4

  • Brawo .Torowisko na Mickiewicza powinno być oddzielone od jezdni . (12)

    Bardzo często na tym odcinku samochody stoją na torach i blokują przejazd tramwajom . Bardzo dobry ruch . To samo powinno być zrobione na Hallera między operą a Kliniczną .

    • 32 23

    • (7)

      Pora na sensowne cykle świateł. To wstyd, że na Mickiewicza tramwaj więcej czeka na światło zielone, niż jedzie.
      Po co ten cały TriStar?

      • 10 1

      • Tu nie powinno być cykli tylko priorytety. (6)

        System widzi że jedzie tramwaj to powinien go puszczać przed wszystkimi innymi użytkownikami drogi.

        • 13 0

        • (3)

          W Gdańsku priorytety mają tylko samochody.
          Nowoczesne miasto doby modernizmu.

          • 7 0

          • (2)

            Znając życie jakby wprowadzili to w Gdańsku, to i tak ludzie jeździli by na pamięć i nie ustępowali, było by dużo wypadków i by to znieśli.

            • 0 0

            • jak ci kilkadziesiąt ton (1)

              przypierniczy w auto, to szybciutko przyswoisz sobie nowe zasady

              • 0 0

              • Patrząc na gdańskich kierowców szczerze wątpię. Nauczyli się, że wszystko sie robi pod nich, a komunikacja jest na najniszym stopniu tego całego łańcucha.

                • 0 0

        • Większej bzdury nie słyszałem (1)

          Więc jak na skrzyżowaniu dojeżdżasz i zielone mają ci z prawej i lewej a potem ty i ci z naprzeciwka to proponujesz wprowadzić kolejną fazę świateł która pojawi się w momencie dojazdu do skrzyżowania tramwaju? Wiesz ile dłużej czekał by na przejazd tramwaj jadący z innego kierunku już nie mówiąc o samochodach?
          Druga kwestia to miejsce na Mickiewicza na "zielone" torowisko. Zobaczcie ile tam jest miejsca. Ten pomysł wymaga poszerzenia ulicy a nie jedynie posadzenia trawki. Trzecia sprawa to pozdrawiam motorniczych stojących na Mickieiwcza czekających na skręt. Rozumiem że jak auto przed was wjedzie to nie możecie skręcić. Możecie go oczywiście poinformować , ostrzec, upomnieć sygnałem dźwiękowym. Ale trzymanie tego je&^$go dzwonka przez 2 minuty bez przerwy pokazuje tylko jakimi to idio&@mi jesteście wy a nie ten kierowca.

          • 1 0

          • Priorytet

            Pojęcie obce, trzeba wyjaśnić. Oznacza, że jak dojeżdżasz do skrzyżowania od razu dostajesz zielone na jazdę dalej bez zatrzymania. Patrz, w Krakowie i innych miastach to działa.

            Zielone torowisko zajmuje dokładnie tyle samo miejsca, co zwykłe torowisko. Ba, zajmuje mniej miejsca niż pas ruchu dla samochodów.

            • 0 0

    • brawo , jak komentować to z sensem (1)

      tam jest za mało miejsca na takie rozwiązanie !

      • 0 1

      • Wystarczy miejsca.

        W ostateczności minimalnie zabierze się z chodników po pół metra.

        • 0 1

    • (1)

      A zastanawiałeś się co w przypadku awarii pojazdu kołowego? Co z ruchem samochodowym? Jestem za zmianami na lepsze, a nie za nieprzemyślanymi.

      • 0 0

      • Dokładnie to samo, co w przypadku awarii samochodu na innych drogach.

        • 0 0

  • (1)

    GAiT jak to dumnie brzmi.Zapewne nie wszystko będzie zaznaczone na planach i ponownie mozna liczyć na kilku letni remont.

    • 27 2

    • GAiT

      Będzie pole dla łapówkaży

      • 2 0

  • Remont to kpina (7)

    Torowisko nadaje się do gruntownej przebudowy, jest w fatalnym stanie. Niestety w Gdańsku nie ma alternatywnych połączeń tramwajowych i wyłączenie tramwaju na al. Zwycięstwa i al. Hallera oznacza zamknięcie całej sieci na 2-3 lata robót.

    Dziękujemy miastu za "sprawne" inwestycje (np. zaniechanie tramwaju na Wyspiańskiego, który na czas robót na Hallera byłby świetnym objazdem).
    Lepiej budować pseudoinwestycje w polu na Jasieniu, niż zająć się siecią tramwajową w centrum.

    • 65 13

    • Na Jasieniu można było przynajmniej wstęgę przeciąć na placu budowy.

      A taki remont w centrum to same kłopoty...

      • 14 1

    • Miasto, miasto. Są jeszcze mieszkańcy np. wymienionej Wyspiańskiego. (2)

      Idź i powiedz im że będziesz budował im pod oknami linię tramwajową . Nie tylko czubek twojego nosa istnieje pypciu.

      • 9 4

      • Jedź do Francji (1)

        Tam mieszkańcy zabijają się, byle tylko tramwaj biegł pod ich domem. Tramwaje mogą być ciche i przyjemne dla okolicznych mieszkańców, ale nie w Gdańsku.

        • 13 4

        • Biją się w żółtych kamizelkach ale to nie o tramwaje.

          Tam tramwaje fruwają zapewne.

          • 7 3

    • co ich obchodzi jakakolwiek infrastruktura.

      • 1 0

    • Przy Hucisku od dawien dawna jest dziura i pęknięta szyna,a GAiT nawet nie próbuje tego zamaskować, kpina a nie zakład ,który rzekomo dba o codzienny transport Gdańszczań

      • 3 1

    • Głosuje tak to macie tak, proste

      • 1 1

  • A kiedy zajmą się tymi trumnami na kółkach, które wypuszczają codziennie na te torowiska..? (3)

    • 38 15

    • Jakie trumny masz wlasciwie na mysli bo w Gdansku wszystko smiga i buczy?

      O czym ty czlecze mowisz?

      • 6 0

    • 105na to świetny tramwaj (1)

      Polski cud techniki, jeden z najlepszych w Gdańsku, powinien przejść modernizację jak na Śląsku i dalej jeździć

      • 8 2

      • Po co jak smigaja niezawodne Dortmundy i Pesy?

        Cyt ;,,Po Gdańsku kursują 62 tramwaje N8C zwane popularnie dortmundami. Stanowią blisko połowę szynowego taboru spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Wszystkie do 2022 roku przejdą modernizację, drugą w swoim gdańskim życiu. Podczas gdy pierwsza skutkowała głównie zwiększeniem komfortu podróży (zamontowano m.in. człony niskopodłogowe) druga sprawi, że N8C będą energooszczędne, tańsze w eksploatacji i bardziej niezawodne." 105 byly glosne Z niezawodnoscia tez rozniebywalo.

        Proces już się rozpoczął, zajrzeliśmy do zajezdni Wrzeszcz, gdzie - tramwaj po tramwaju - prace na zlecenie GAiT realizuje gdańska firma 4iB.

        • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.