• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

GAiT bierze się za remont jezdni i torowisk

Maciej Korolczuk
2 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Radni dzielnicy chcieliby, by na ul. Mickiewicza powstało zielone torowisko. Radni dzielnicy chcieliby, by na ul. Mickiewicza powstało zielone torowisko.

Gdańskie Autobusy i Tramwaje szukają wykonawcy do napraw wyeksploatowanych nawierzchni dróg, w których przebiegają torowiska tramwajowe. W pierwszej kolejności do remontu przewidziane są odcinki torowiska na ul. MickiewiczaMapka, al. HalleraMapkaal. ZwycięstwaMapka przy Operze Bałtyckiej. Tymczasem radni miasta i dzielnicy chcieliby, by miasto w tej pierwszej lokalizacji przebudowało układ drogowy i stworzyło zielone torowisko.



Czy w Gdańsku powinno powstać więcej zielonych torowisk?

Ogłoszony przetarg zakłada m.in. uzupełnienie ubytków nawierzchni bitumicznej oraz kostki betonowej i kamiennej wzdłuż i w samym torowisku, a także wymianę gumowych płyt typu Strail na nawierzchnię bitumiczną.

Od końca 2019 r. za naprawy, przeglądy, konserwację i bieżące remonty infrastruktury tramwajowej odpowiada spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Miejski przewoźnik na ten cel zamierza w tym roku przeznaczyć prawie 12 mln zł. Wcześniej przez dwa lata stan torowiska i sieci trakcyjnej był w gestii firmy Rajbud.

Naprawy według potrzeb



Jak tłumaczy Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy GAiT, przetarg dotyczy napraw nawierzchni drogowych w pasie torów tramwajowych na terenie całego miasta, a zakres prac naprawczych prowadzonych przez wykonawcę, który zostanie wyłoniony w przetargu, ma charakter otwarty i elastyczny.

- Nie określamy w przetargu konkretnych odcinków do napraw. Wykonawca będzie realizował naprawy według potrzeb, m.in. także odtwarzał będzie nawierzchnię w miejscach wymiany szyn w torowiskach w jezdni. Na bieżąco wskazywać będziemy wykonawcy miejsca, w których będzie prowadzić prace naprawcze - mówi Dobrowolska.
Rzut oka wystarczy, by ocenić, w jakim stanie znajduje się jezdnia w bezpośrednim sąsiedztwie torowiska na ul. Mickiewicza. Rzut oka wystarczy, by ocenić, w jakim stanie znajduje się jezdnia w bezpośrednim sąsiedztwie torowiska na ul. Mickiewicza.

Na początek Mickiewicza i Hallera



Jak ustaliliśmy, w pierwszej kolejności prace zostaną przeprowadzone na ul. Mickiewicza oraz al. Hallera i skrzyżowaniu przy Operze Bałtyckiej, gdzie stan nawierzchni przy torach biegnących w jezdni jest w najgorszym stanie. Poruszanie się samochodem w tym miejscu przypomina jazdę po progach zwalniających, bo w wielu miejscach jezdnia jest podziurawiona albo pokryta muldami i koleinami.

- Naprawy nawierzchni przy torowiskach na wspomnianych odcinkach, tj. na ul. Mickiewicza i skrzyżowaniu al. Zwycięstwa z ul. Hallera przy Operze Bałtyckiej zostaną przeprowadzone w pierwszej kolejności po wyłonieniu wykonawcy - zapowiada Dobrowolska.
Jak wynika z zapowiedzi urzędników muldy, koleiny i dziury na skrzyżowaniu al. Hallera z al. Zwycięstwa mają wkrótce zniknąć. Jak wynika z zapowiedzi urzędników muldy, koleiny i dziury na skrzyżowaniu al. Hallera z al. Zwycięstwa mają wkrótce zniknąć.

Radni chcą zielonych torowisk



Niewykluczone, że wkrótce torowisko w ciągu ul. Mickiewicza zmieni się jeszcze bardziej. Zabiega o to rada dzielnicy Wrzeszcz Dolny, która na ostatniej sesji podjęła uchwałę o wskazaniu priorytetowych zadań dla dzielnicy. Jednym z nich jest przebudowa ul. Mickiewicza, by mogło tam powstać zielone torowisko.

Zielone torowisko ma sporo zalet: tłumi hałasredukuje drgania przejeżdżających tramwajów, wpływa na lepszą retencję w mieście i poprawia estetykę torowiska. Eksperci wskazują też, że trawa zamiast tłucznia oczyszcza spaliny w mieście i redukuje tzw. efekt miejskiej wyspy poprzez wchłanianie wód opadowych i jej miarowe parowanie.

Wadą może okazać się koszt jego powstania i przede wszystkim późniejszej eksploatacji. Koszt wykonania 100-metrowego odcinka torowiska o szerokości 8 m wynosi ok. 600 tys. zł. Kosztowne jest też samo utrzymanie, bo o zieleń w przeciwieństwie do tłucznia - trzeba później dbać.

Zielone torowisko w Jelitkowie powstało w odpowiedzi na liczne skargi mieszkańców, którym przeszkadzał hałas i drgania przejeżdżających tramwajów. Zielone torowisko w Jelitkowie powstało w odpowiedzi na liczne skargi mieszkańców, którym przeszkadzał hałas i drgania przejeżdżających tramwajów.
Rada dzielnicy o jego budowę zabiegają dwutorowo. Z jednej strony złożyła do miasta wniosek o ujęcie zielonego torowiska w projekcie budżetu Miasta na rok 2021 oraz w Bazie Priorytetów Inwestycyjnych Miasta Gdańska. Z drugiej - podobną inicjatywę - zgłosiła w tegorocznej edycji Budżetu Obywatelskiego Halina Królczyk, przewodnicząca zarządu dzielnicy.

Kilka dni temu inicjatywę ws. zielonych torowisk podjęła także radna Anna Golędzinowska. W interpelacji do prezydent Gdańska wskazała, że "obszary komunikacji są niezbędnym elementem struktury miasta, jednocześnie są terenami bardzo trudnymi pod względem retencyjnym".

- W związku z wyzwaniami wynikającymi ze zmian klimatycznych, takimi jak nawalne deszcze i susza, które coraz silniej dotykają przestrzeni naszego miasta, zwracam się z prośbą o uwzględnienie lepszego wykorzystania potencjału retencyjnego torowisk w pracach modernizacyjnych oraz podczas realizacji nowych odcinków torowisk - napisała radna do prezydent Gdańska dodając, że zielone torowiska wprowadzono wcześniej z powodzeniem w wielu europejskich miastach.
Jej zdaniem zielone torowisko mogłoby powstać na zachodnim odcinku ul. Kartuskiej lub fragmentach planowanej trasy Gdańsk Południe-Wrzeszcz, zwłaszcza tam, gdzie brakuje naturalnej zieleni.

Dodajmy, że powstanie zielonych torowisk nie jest nowym pomysłem. Jesienią 2019 r. pisaliśmy o inicjatywie Łukasza Hamadyka, który sondował w mieście taką możliwość na fragmencie torowiska w Nowym Porcie między ul. Wyzwolenia a ul. Wolności. Obecnie fragmenty torowiska wypełnionego zieloną trawą zamiast kamiennego tłucznia mamy na krótkim odcinku torów w Jelitkowie oraz na węźle Kliniczna.

W ostatnim czasie szansa na powstanie kolejnych zielonych odcinków pojawiła się przy modernizacji torowiska na Stogach i budowie nowej linii w ciągu al. Pawła Adamowicza. Miasto jednak z niej nie skorzystało.

Miejsca

Opinie (145) 8 zablokowanych

  • A kiedy koła gdańskich tramwajów... (7)

    ... Przestaną mieć kanty? Pojazd szynowy powinien stukać na połączeniach szyn. Gdańskie tramwaje stukają na prostych szynach. Każdy obrót każdego koła to stuk - przynajmniej jeden. Na zewnątrz łomot, wewnątrz koszmarne wibracje. Czyżby miasto wspomagało deweloperów wysyłając na tory zagęszczarki do betonu.

    • 21 2

    • Sam masz kanciasty łeb dzbanie. (5)

      • 3 10

      • Jak taki dzban jak ty wyskoczy przed tramwaj, to on musi hamować. (4)

        A że często przy takiej okazji zblokuje koła, to mamy takie później łupanie co obrót.
        Kół nie trzeba wymieniać, wystarczy tokarka na warsztacie i systematyczna kontrola pojazdów w tym zakresie. Na upartego są też maszyny umożliwiające toczenie bez zdejmowania kół - podobnie jak z regeneracją tarcz hamulcowych.

        • 3 0

        • tramwaj za tyle milionów i nie ma ABS? (1)

          • 0 2

          • Ma. Zbiornik z piaskiem.

            • 1 0

        • Tokarka ? serio ? wystarczy ? gratuluję poczucia humoru (1)

          • 0 0

          • dokładnie to tokarka podtorowa

            • 0 0

    • Bo to stuka hak.

      Koło toczy się po obwodzie. Wzór na obwód koła to 2 x pi x r. 2 jest stałe, r też. Pi to 3,14 czyli 3 z hakiem. To ten hak stuka.

      • 4 0

  • kamery czynne w tramwajach i na przystankach już są ? motorniczy wywala z tramwaju za brak maski? (1)

    bo za dwukilowego pieska w torbie potrafią wyrzucić pasażera. Pijaków oczywiście nie widzą

    • 20 3

    • To zaloz psu kaganiec i nie marudz

      • 2 3

  • O nareszcie. Jednakże swoją przygodę tam miałem. (1)

    Jakieś 1,5 miesiąca temu przejazd przez osławione torowisko przy Operze Bałtyckiej kosztował mnie wymianę 2 opon, renowację uszkodzonych felg plus laweta, a najciekawsze w tej przygodzie było to, że byłem najprawdopodobniej pierwszą osobą, która zgłosiła ten fakt do centrum do centrum alarmowego w Gdańsku. Chyba nikomu wcześniej nie przeszkadzał fakt, że torowisko przy operze i jego otoczenie wyglądały, jak po uczciwym ostrzale artyleryjskim. (Do dziś czekam cierpliwie na odszkodowanie i jakąś odp.)
    Dodam tylko, że kolekcja utraconych kołpaków i innych plastikowych elementów była imponująca.
    Mam bogatą kolekcję zdjeciową z tej niezapomnianej eskapady. Chętnie podzielę się z redakcją.
    Zdjęcia w artykule pokazują torowisko już po naprawie i tu muszę przyznać czas reakcji GAiT po moim telefonie do miasta był błyskawiczny.

    Dobry ruch ze strony GAiT ws. Torowisk. Osobiście jestem zdecydowanym zwolennikiem zielonych torowisk z wielu powód, ale nie wszędzie się sprawdzą.
    Pozdrawiam kierowców.

    • 8 4

    • Jechales 100 na 30?

      • 1 1

  • 3 Maja / Nowe Ogrody!

    Pod samym nosem. Jak nie wiadomo jak naprawic to warto podpytac Wroclaw, Krakow.

    • 10 0

  • Zielone torowiska?...Czyli dodatkowa kasa dla firmy koszacej reguralnie torowisko do konca swiata? (1)

    Zglaszam sie na ochotnika ,Moge nawet kosic kosa -byle godziwie placili .Chyba ,ze tramwaje beda mialy funkcje koszaca albo w nocy beda wypuszczane specjalne kozy na te torowiska.Jak dla mnie genialny pomysl radnej.Bis i prosimy o nastepne pomysly.

    • 8 3

    • Radna wnioskuje o maty rozchodnikowe

      A nie o kosztochłonne torowisko z trawy.
      Maty z rozchodnika są niemal bezobsługowe i bardzo odporne na warunki atmosferyczne.

      • 1 1

  • Mickiewicza - torowisko było skandalem od początku. (1)

    Przed laty był całkowity remont Mickiewicza. Tuż po remoncie z torowiska wypadały płaty asfaltu. Chyba nawet ten portal o tym informował. Odpowiedź była kuriozalna, że to jest normalne , mówiąc w skrócie . Proszę wrócić do tamtego czasu, bo to nie jest kwestia wysłużenia okolic torowiska, ale jego budowy i odbioru.

    • 17 1

    • Dokladnie tak.

      Polozyli jakis lejacy sie asfalt i dla nich szafa gra? Kto to wogole zatwierdzil taki material na torowisko?Chlopcy szybko zrobili i szybko wzieli kase jako spolka....wytrzymalo do pierwszego letniego upalu i to jest dla nich OK. Skandal. Ten co zatwierdzal specyfike uzytych materialow-powinien teraz z wlasnej kasy zaplacic za remont.Serio.

      • 7 0

  • Dulkiewicz wazne ze lansik na Facebooku jest a co tam miasto i mieszkańcy

    • 15 2

  • Most w Tczewie jest przedmiotem troski władz Gdańska.

    Może sobie zrobić fotkę na tle własnego inwentarza, np. dworca autobusowego w mieście Gdańsk. Są jeszcze inne, równie atrakcyjne, propozycje wizerunkowe.

    • 9 2

  • Za 20 lat remont Kielnieńskiej ma być

    Super informacja

    • 3 1

  • Slyszycie kolki miejskie?

    Krakow robi 20km torowisk rocznie bo do 20 baniek-Unia doklada o wiele wiecej...Wy wydaliscie ponad 20 baniek na pastwiska Nowaka na Wyspie Sobieszewskiej ,z ktorych podatnik Gdanski nie ma nic.//I dalej siedzicie ,pierdzicie w stolek i szastacie nasza kasa.Dlatego przechodza takie glupie pomysly jak pomysly zielonych torowisk -niby wysunietych przez radna bez wyobrazni a na pewno wasza kumpele.Wtedy miliony na torowiska-wywalicie w nastepne swoje interesy z deweloperka.Roztrwoniliscie nasz budzet na kanalizacje w Parkach Regana i teraz nie ma w budzecie kasy to nam ci*le podwyzki oplat za parkowanie przygotowaliscie...

    • 15 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane