• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

GAiT bierze się za remont jezdni i torowisk

Maciej Korolczuk
2 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Radni dzielnicy chcieliby, by na ul. Mickiewicza powstało zielone torowisko. Radni dzielnicy chcieliby, by na ul. Mickiewicza powstało zielone torowisko.

Gdańskie Autobusy i Tramwaje szukają wykonawcy do napraw wyeksploatowanych nawierzchni dróg, w których przebiegają torowiska tramwajowe. W pierwszej kolejności do remontu przewidziane są odcinki torowiska na ul. MickiewiczaMapka, al. HalleraMapkaal. ZwycięstwaMapka przy Operze Bałtyckiej. Tymczasem radni miasta i dzielnicy chcieliby, by miasto w tej pierwszej lokalizacji przebudowało układ drogowy i stworzyło zielone torowisko.



Czy w Gdańsku powinno powstać więcej zielonych torowisk?

Ogłoszony przetarg zakłada m.in. uzupełnienie ubytków nawierzchni bitumicznej oraz kostki betonowej i kamiennej wzdłuż i w samym torowisku, a także wymianę gumowych płyt typu Strail na nawierzchnię bitumiczną.

Od końca 2019 r. za naprawy, przeglądy, konserwację i bieżące remonty infrastruktury tramwajowej odpowiada spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Miejski przewoźnik na ten cel zamierza w tym roku przeznaczyć prawie 12 mln zł. Wcześniej przez dwa lata stan torowiska i sieci trakcyjnej był w gestii firmy Rajbud.

Naprawy według potrzeb



Jak tłumaczy Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy GAiT, przetarg dotyczy napraw nawierzchni drogowych w pasie torów tramwajowych na terenie całego miasta, a zakres prac naprawczych prowadzonych przez wykonawcę, który zostanie wyłoniony w przetargu, ma charakter otwarty i elastyczny.

- Nie określamy w przetargu konkretnych odcinków do napraw. Wykonawca będzie realizował naprawy według potrzeb, m.in. także odtwarzał będzie nawierzchnię w miejscach wymiany szyn w torowiskach w jezdni. Na bieżąco wskazywać będziemy wykonawcy miejsca, w których będzie prowadzić prace naprawcze - mówi Dobrowolska.
Rzut oka wystarczy, by ocenić, w jakim stanie znajduje się jezdnia w bezpośrednim sąsiedztwie torowiska na ul. Mickiewicza. Rzut oka wystarczy, by ocenić, w jakim stanie znajduje się jezdnia w bezpośrednim sąsiedztwie torowiska na ul. Mickiewicza.

Na początek Mickiewicza i Hallera



Jak ustaliliśmy, w pierwszej kolejności prace zostaną przeprowadzone na ul. Mickiewicza oraz al. Hallera i skrzyżowaniu przy Operze Bałtyckiej, gdzie stan nawierzchni przy torach biegnących w jezdni jest w najgorszym stanie. Poruszanie się samochodem w tym miejscu przypomina jazdę po progach zwalniających, bo w wielu miejscach jezdnia jest podziurawiona albo pokryta muldami i koleinami.

- Naprawy nawierzchni przy torowiskach na wspomnianych odcinkach, tj. na ul. Mickiewicza i skrzyżowaniu al. Zwycięstwa z ul. Hallera przy Operze Bałtyckiej zostaną przeprowadzone w pierwszej kolejności po wyłonieniu wykonawcy - zapowiada Dobrowolska.
Jak wynika z zapowiedzi urzędników muldy, koleiny i dziury na skrzyżowaniu al. Hallera z al. Zwycięstwa mają wkrótce zniknąć. Jak wynika z zapowiedzi urzędników muldy, koleiny i dziury na skrzyżowaniu al. Hallera z al. Zwycięstwa mają wkrótce zniknąć.

Radni chcą zielonych torowisk



Niewykluczone, że wkrótce torowisko w ciągu ul. Mickiewicza zmieni się jeszcze bardziej. Zabiega o to rada dzielnicy Wrzeszcz Dolny, która na ostatniej sesji podjęła uchwałę o wskazaniu priorytetowych zadań dla dzielnicy. Jednym z nich jest przebudowa ul. Mickiewicza, by mogło tam powstać zielone torowisko.

Zielone torowisko ma sporo zalet: tłumi hałasredukuje drgania przejeżdżających tramwajów, wpływa na lepszą retencję w mieście i poprawia estetykę torowiska. Eksperci wskazują też, że trawa zamiast tłucznia oczyszcza spaliny w mieście i redukuje tzw. efekt miejskiej wyspy poprzez wchłanianie wód opadowych i jej miarowe parowanie.

Wadą może okazać się koszt jego powstania i przede wszystkim późniejszej eksploatacji. Koszt wykonania 100-metrowego odcinka torowiska o szerokości 8 m wynosi ok. 600 tys. zł. Kosztowne jest też samo utrzymanie, bo o zieleń w przeciwieństwie do tłucznia - trzeba później dbać.

Zielone torowisko w Jelitkowie powstało w odpowiedzi na liczne skargi mieszkańców, którym przeszkadzał hałas i drgania przejeżdżających tramwajów. Zielone torowisko w Jelitkowie powstało w odpowiedzi na liczne skargi mieszkańców, którym przeszkadzał hałas i drgania przejeżdżających tramwajów.
Rada dzielnicy o jego budowę zabiegają dwutorowo. Z jednej strony złożyła do miasta wniosek o ujęcie zielonego torowiska w projekcie budżetu Miasta na rok 2021 oraz w Bazie Priorytetów Inwestycyjnych Miasta Gdańska. Z drugiej - podobną inicjatywę - zgłosiła w tegorocznej edycji Budżetu Obywatelskiego Halina Królczyk, przewodnicząca zarządu dzielnicy.

Kilka dni temu inicjatywę ws. zielonych torowisk podjęła także radna Anna Golędzinowska. W interpelacji do prezydent Gdańska wskazała, że "obszary komunikacji są niezbędnym elementem struktury miasta, jednocześnie są terenami bardzo trudnymi pod względem retencyjnym".

- W związku z wyzwaniami wynikającymi ze zmian klimatycznych, takimi jak nawalne deszcze i susza, które coraz silniej dotykają przestrzeni naszego miasta, zwracam się z prośbą o uwzględnienie lepszego wykorzystania potencjału retencyjnego torowisk w pracach modernizacyjnych oraz podczas realizacji nowych odcinków torowisk - napisała radna do prezydent Gdańska dodając, że zielone torowiska wprowadzono wcześniej z powodzeniem w wielu europejskich miastach.
Jej zdaniem zielone torowisko mogłoby powstać na zachodnim odcinku ul. Kartuskiej lub fragmentach planowanej trasy Gdańsk Południe-Wrzeszcz, zwłaszcza tam, gdzie brakuje naturalnej zieleni.

Dodajmy, że powstanie zielonych torowisk nie jest nowym pomysłem. Jesienią 2019 r. pisaliśmy o inicjatywie Łukasza Hamadyka, który sondował w mieście taką możliwość na fragmencie torowiska w Nowym Porcie między ul. Wyzwolenia a ul. Wolności. Obecnie fragmenty torowiska wypełnionego zieloną trawą zamiast kamiennego tłucznia mamy na krótkim odcinku torów w Jelitkowie oraz na węźle Kliniczna.

W ostatnim czasie szansa na powstanie kolejnych zielonych odcinków pojawiła się przy modernizacji torowiska na Stogach i budowie nowej linii w ciągu al. Pawła Adamowicza. Miasto jednak z niej nie skorzystało.

Miejsca

Opinie (145) 8 zablokowanych

  • Wielkie nieba (2)

    Czyżby wspaniale nam zarządzający p. Lisicki zszedł na ziemię i odkrył co się dzieje przy operze?

    • 16 1

    • Wielkie nieba

      Lisek jest za mało inteligentny ,to pewnie pomysł Forysia będzie mógł wciągnąć kumpli i znajomych do tak grubej kasy

      • 5 0

    • ten gość stracił kontakt z rzeczywistością jeszcze bardziej

      • 2 0

  • (3)

    Fatalny stan nawierzchni... miasto z dykty!

    • 18 5

    • Lisicki z dykty (2)

      • 5 1

      • Pis z dykty (1)

        • 1 5

        • Pis rządziw Gdańsku? Coś przegapiłem?

          • 3 0

  • Właśnie widać na zdjęciu jak utrzymuje się te zielone torowiska

    Mózgi z GAiTu rozjeżdżają je swoimi autami ciężarowymi i oczywiście nikt nie pokwapi się dokonac stosownej naprawy.
    Zielone torowisko może być ozdoba miasta, ale niestety w wykonaniu Gdańska wyglądać będzie jak to na pętli Jelitkowo.

    • 18 2

  • Jasne co kilka lat to samo robią złodziejskie miasto

    • 12 1

  • Ponoc w 2022 GAiT

    Wezmie sie za oczyszczanie sciekow.

    • 11 4

  • Miasteczko z dykty dulkiewicz powołaj kolejna spółkę co trawę skosi

    • 15 4

  • Zielone torowiska.

    Przecież lata temu w całym Gdańsku były zielone torowiska pomiędzy solidnymi ,drewnianymi podkładami.A gdzie chwasty nie miały prawa rosnąć,to ekipa spryskiwaczy dzialala i było git.

    • 14 1

  • W tym przypadku 12 mln to takie 12 groszy, tylko nie płacz proszę

    Normalnie strach się bać a tytuł taki jakby to sam zarząd w pierwszej linii nie kłaniając się kulom na te torowiska szedł.

    • 10 2

  • Wyborcy PiS pamiętajcie: głosujemy na tego co ma długie nazwisko! (5)

    • 10 18

    • komunikat

      Przypominam, że jeśli głosowałeś na Dudę w I turze, to nie musisz już iść na głosowanie ponieważ wygrał on I turę. W II turze głosują tylko osoby, które zaznaczyły innych kandydatów ;)

      • 8 4

    • On naprawi torowiska? Wątpię (2)

      • 2 0

      • Przestanie cofać Polske i to wystarczy! (1)

        • 1 1

        • Dobry dowcip!

          • 0 1

    • w Gdansku i tak rządzie peło

      • 1 0

  • Studnia bez dna (4)

    Zamiast marnować kasę na niekończące się remonty, najwyższy czas aby wejść wreszcie w XXI wiek i zlikwidować te szynozłomy. Ani to szybkie, ani bezawaryjne, ani tanie, ani ekologiczne

    • 8 13

    • Napewno bardziej ekologiczne (2)

      Od autobusów na litowych bateryjkach. No i nie blokują ulic.

      • 1 1

      • No nie bardzo (1)

        Busy nie są ekologiczne, zgodzę się. Co do blokowania to tramwaje blokują nawet same siebie :) a jak się rozkraczy na środku skrzyżowania to już w ogóle cyrk

        • 1 1

        • Nie zgadzam się z tobą.

          Ale tabor się wymienia na nowy, a nie na złom z niemieckich szrotów.

          • 0 1

    • Dokładnie

      W miejscu torów wszędzie zrobić buspasy i trakcję trolejbusową. To dużo lepsze rozwiązanie. W razie awarii jednego nie muszą stawać wszystkie. W razie wypadku buspas może posłużyć jako pas awaryjny i pozwolić na ominięcie uszkodzonych pojazdów blokujących przejazd.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane