- 1 Pod prąd uciekał przed policją (175 opinii)
- 2 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (535 opinii)
- 3 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (73 opinie)
- 4 Wyręby w TPK mimo sprzeciwu społecznego (150 opinii)
- 5 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (508 opinii)
- 6 Dulkiewicz niechętna do wymiany zastępców (306 opinii)
GAiT bierze się za remont jezdni i torowisk
Gdańskie Autobusy i Tramwaje szukają wykonawcy do napraw wyeksploatowanych nawierzchni dróg, w których przebiegają torowiska tramwajowe. W pierwszej kolejności do remontu przewidziane są odcinki torowiska na ul. Mickiewicza, al. Hallera i al. Zwycięstwa przy Operze Bałtyckiej. Tymczasem radni miasta i dzielnicy chcieliby, by miasto w tej pierwszej lokalizacji przebudowało układ drogowy i stworzyło zielone torowisko.
Od końca 2019 r. za naprawy, przeglądy, konserwację i bieżące remonty infrastruktury tramwajowej odpowiada spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Miejski przewoźnik na ten cel zamierza w tym roku przeznaczyć prawie 12 mln zł. Wcześniej przez dwa lata stan torowiska i sieci trakcyjnej był w gestii firmy Rajbud.
Naprawy według potrzeb
Jak tłumaczy Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy GAiT, przetarg dotyczy napraw nawierzchni drogowych w pasie torów tramwajowych na terenie całego miasta, a zakres prac naprawczych prowadzonych przez wykonawcę, który zostanie wyłoniony w przetargu, ma charakter otwarty i elastyczny.
- Nie określamy w przetargu konkretnych odcinków do napraw. Wykonawca będzie realizował naprawy według potrzeb, m.in. także odtwarzał będzie nawierzchnię w miejscach wymiany szyn w torowiskach w jezdni. Na bieżąco wskazywać będziemy wykonawcy miejsca, w których będzie prowadzić prace naprawcze - mówi Dobrowolska.
Na początek Mickiewicza i Hallera
Jak ustaliliśmy, w pierwszej kolejności prace zostaną przeprowadzone na ul. Mickiewicza oraz al. Hallera i skrzyżowaniu przy Operze Bałtyckiej, gdzie stan nawierzchni przy torach biegnących w jezdni jest w najgorszym stanie. Poruszanie się samochodem w tym miejscu przypomina jazdę po progach zwalniających, bo w wielu miejscach jezdnia jest podziurawiona albo pokryta muldami i koleinami.
- Naprawy nawierzchni przy torowiskach na wspomnianych odcinkach, tj. na ul. Mickiewicza i skrzyżowaniu al. Zwycięstwa z ul. Hallera przy Operze Bałtyckiej zostaną przeprowadzone w pierwszej kolejności po wyłonieniu wykonawcy - zapowiada Dobrowolska.
Radni chcą zielonych torowisk
Niewykluczone, że wkrótce torowisko w ciągu ul. Mickiewicza zmieni się jeszcze bardziej. Zabiega o to rada dzielnicy Wrzeszcz Dolny, która na ostatniej sesji podjęła uchwałę o wskazaniu priorytetowych zadań dla dzielnicy. Jednym z nich jest przebudowa ul. Mickiewicza, by mogło tam powstać zielone torowisko.
Zielone torowisko ma sporo zalet: tłumi hałas i redukuje drgania przejeżdżających tramwajów, wpływa na lepszą retencję w mieście i poprawia estetykę torowiska. Eksperci wskazują też, że trawa zamiast tłucznia oczyszcza spaliny w mieście i redukuje tzw. efekt miejskiej wyspy poprzez wchłanianie wód opadowych i jej miarowe parowanie.
Wadą może okazać się koszt jego powstania i przede wszystkim późniejszej eksploatacji. Koszt wykonania 100-metrowego odcinka torowiska o szerokości 8 m wynosi ok. 600 tys. zł. Kosztowne jest też samo utrzymanie, bo o zieleń w przeciwieństwie do tłucznia - trzeba później dbać.
Rada dzielnicy o jego budowę zabiegają dwutorowo. Z jednej strony złożyła do miasta wniosek o ujęcie zielonego torowiska w projekcie budżetu Miasta na rok 2021 oraz w Bazie Priorytetów Inwestycyjnych Miasta Gdańska. Z drugiej - podobną inicjatywę - zgłosiła w tegorocznej edycji Budżetu Obywatelskiego Halina Królczyk, przewodnicząca zarządu dzielnicy.
Kilka dni temu inicjatywę ws. zielonych torowisk podjęła także radna Anna Golędzinowska. W interpelacji do prezydent Gdańska wskazała, że "obszary komunikacji są niezbędnym elementem struktury miasta, jednocześnie są terenami bardzo trudnymi pod względem retencyjnym".
- W związku z wyzwaniami wynikającymi ze zmian klimatycznych, takimi jak nawalne deszcze i susza, które coraz silniej dotykają przestrzeni naszego miasta, zwracam się z prośbą o uwzględnienie lepszego wykorzystania potencjału retencyjnego torowisk w pracach modernizacyjnych oraz podczas realizacji nowych odcinków torowisk - napisała radna do prezydent Gdańska dodając, że zielone torowiska wprowadzono wcześniej z powodzeniem w wielu europejskich miastach.
Jej zdaniem zielone torowisko mogłoby powstać na zachodnim odcinku ul. Kartuskiej lub fragmentach planowanej trasy Gdańsk Południe-Wrzeszcz, zwłaszcza tam, gdzie brakuje naturalnej zieleni.
Dodajmy, że powstanie zielonych torowisk nie jest nowym pomysłem. Jesienią 2019 r. pisaliśmy o inicjatywie Łukasza Hamadyka, który sondował w mieście taką możliwość na fragmencie torowiska w Nowym Porcie między ul. Wyzwolenia a ul. Wolności. Obecnie fragmenty torowiska wypełnionego zieloną trawą zamiast kamiennego tłucznia mamy na krótkim odcinku torów w Jelitkowie oraz na węźle Kliniczna.
W ostatnim czasie szansa na powstanie kolejnych zielonych odcinków pojawiła się przy modernizacji torowiska na Stogach i budowie nowej linii w ciągu al. Pawła Adamowicza. Miasto jednak z niej nie skorzystało.
Miejsca
Opinie (145) 8 zablokowanych
-
2020-07-02 09:24
Zakres prac nie zostal okreslony....
Krótko mówiąc szukają frajerów który za pół darmo zrobi im wszystko...
- 10 0
-
2020-07-02 09:41
Już to widzę
Po remoncie tramwaje będą jeździć 5km/h tak jak ma Stogach. Apropo: kto tam puścił tramwaje?
- 10 0
-
2020-07-02 09:45
Świetnie,,,, (2)
w pierwszej kolejności niech się Gait weźmie za klimatyzację i czystość swoich pojazdów, bo to skandal nie dość, że maseczki to jeszcze duszności.
- 8 1
-
2020-07-02 13:01
to fakt w takim syfie jezdzimy
i maseczki
- 1 0
-
2020-07-02 14:09
Klimatyzacja to zło konieczne
- 1 0
-
2020-07-02 09:50
Po co wymiana gumowych płyt typu stranil
Czy zapowiadana wymiana płyt gumowych ma sens. Tyle lat były to najlepsze przejazdy przez tory a teraz chcecie zamienić na asfalt!!!! Wystarczy te przejazdy wyremontować i położyć te same gumowe płyty.
- 11 0
-
2020-07-02 09:51
Super radna załatwia sobie ciche torowisku obok domu. (2)
Ulicę już jej wyremontowali. Następny będzie basen? Kiedy miasto zrobi coś dla mieszkańców, a nie tylko po znajomości dla radnych i deweloperów.
- 12 2
-
2020-07-02 21:12
A tylko radna mieszka przy ulicy i przy tramwaju? (1)
Czy może mieszkają tam setki innych mieszkańców, którzy z takich inwestycji korzystają?
- 1 1
-
2020-07-03 06:36
zabawnie trollujesz
I to ma być cała argumentacja?
- 0 0
-
2020-07-02 09:58
Smierdzace brudne miasto bez gospodarza
- 13 1
-
2020-07-02 10:02
Zielone torowisko jest ok
Ale co z tego skoro jeżdżą po nim trupy,a nie w pełni sprawne tramwaje.Mieszkam przy zielonym torowisku w Jelitkowie i hałas jest straszny właśnie z powodu stanu technicznego traamwajów,do tego dochodzi ciągle używanie sygnałów dzwiękowych przy ul.Orłowskiej bez względu na porę dnia i nocy.Torowisko jest ładne,zielone a hałas jak dawniej.
- 4 0
-
2020-07-02 10:19
Zlikwidowac tramwaje i torowiska zastąpić bus pasami nie będzie problemów i kosztów nie będzie hałasu!! (1)
Rozwiązania z Epoki PRLu unas nadal górują!! Zielone torowisko nic nie daje nadal powoduje drgania budynków i powoduje nadal hałas nie da się go wyeliminować.Torowiska to zmora tego miasta i nie powinno sie je remontować ale eliminować.
- 4 8
-
2020-07-02 17:31
Bo mamy tabor w większości totalnie zdezelowany.
Z niemieckich szrotów.
- 0 0
-
2020-07-02 10:24
Po co?
Zostawić tak jak jest, wtedy wiadomo że jesteśmy u siebie.
- 3 0
-
2020-07-02 10:36
(1)
To oni do tej pory tego nie robili?! Utrzymywanie infrastruktury wydaję mi się podstawowym zadaniem miasta.
- 8 0
-
2020-07-02 11:17
to jest miasto wolności
czyli wolne od utrzymywania czegokolwiek poza hordą nienażartych decydentów z przydu*asami
- 5 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.