• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

GAiT czeka na nowe tramwaje i nalicza kary. Już ponad 9 mln zł

Maciej Korolczuk
12 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Za opóźnienia w dostawie tramwajów GAiT nałożył dotychczas na Pesę kary w wysokości 9,2 mln zł. Za opóźnienia w dostawie tramwajów GAiT nałożył dotychczas na Pesę kary w wysokości 9,2 mln zł.

Już 9,2 mln zł kar nałożyła spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje na spółkę Pesa z Bydgoszczy za opóźnienia w dostawie do Gdańska nowych tramwajów. Z zamówionych 15 tramwajów do Gdańska dotarły na razie tylko trzy sztuki. W styczniu na tory mają wyjechać dwa następne składy. Gdańska spółka szacuje, że łączne kary mogą wynieść nawet 16 mln zł, co wynosi równowartość dwóch nowych tramwajów.



Najczęściej po Gdańsku podróżuję:

Już pierwszy z 15 nowych tramwajów Pesa Jazz Duo dotarł do Gdańska ze sporym opóźnieniem. Harmonogram dostaw zakładał, że bydgoski producent dostarczy pierwszy pojazd do Gdańska na przełomie 2018 i 2019 roku. W rzeczywistości tramwaj pojawił się dopiero w połowie ostatnich wakacji.

Kolejne tramwaje do Gdańska też przyjeżdżają z opóźnieniem. I tak będzie zapewne aż do końca - rozszerzonego o kolejnych 15 tramwajów - zamówienia.

Opóźnienia wynikają z dużych problemów finansowych Pesy. Bydgoski producent utracił płynność finansową, a problemy z podwykonawcami sprawiły, że nie był w stanie wywiązać się ze złożonych zamówień - w tym umowy z GAiT.

Cierpliwość skończyła się jesienią w warszawskiej Szybkiej Kolei Miejskiej, która ze względu na opóźnienia w realizowaniu umowy zerwała kontrakt z producentem.

W styczniu do Gdańska mają przyjechać dwa kolejne nowe tramwaje. Łącznie będzie więc ich pięć (z 15 zamówionych). W styczniu do Gdańska mają przyjechać dwa kolejne nowe tramwaje. Łącznie będzie więc ich pięć (z 15 zamówionych).
Władze GAiT wyszły z innego założenia i czekając na nowe tramwaje, naliczają bydgoskiej spółce kary umowne.

Ostateczna suma naliczonych kar będzie znana w momencie dostawy wszystkich tramwajów, ponieważ kary są naliczane osobno dla każdego pojazdu - 8,8 tys. zł za każdy dzień "poślizgu" w jego dostawie i 5,5 tys. zł za każdy dzień niedotrzymania terminu przygotowania pakietu specjalistycznego do serwisu i obsługi.

Ale już teraz ich suma robi wrażenie.

- Obecnie kary za opóźnienia - za trzy odebrane i włączone do ruchu w 2019 roku tramwaje oraz pakiety specjalistyczne - wynoszą 9,2 mln zł - mówi Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy GAiT.
Jak wyjaśnia, w styczniu planowane jest włączenie do ruchu dwóch kolejnych tramwajów. Następne tramwaje z pierwszej transzy zamówienia (łącznie zamówiono 15 pojazdów) odbierane będą i włączane sukcesywnie do ruchu do połowy tego roku.

W drugim półroczu natomiast rozpoczną się dostawy pojazdów z drugiej transzy. Na wszystkie tramwaje musimy poczekać do końca 2021 roku. A biorąc pod uwagę dotychczasowe opóźnienia - niewykluczone, że nawet dłużej.

Władze GAiT szacują, że łączne kary nałożone na Pesę mogą wynieść nawet 16 mln zł. To równowartość dwóch nowych składów.

- Kary są naliczane na bieżąco, zgodnie z umową. Według naszej oceny suma tych kar złoży się na wartość dwóch tramwajów. Pesa miała swoje kłopoty, ciągłe wzloty i upadki, ale wiemy, że z tego kontraktu bardzo chce się wywiązać. Złożyliśmy zamówienie na kolejne 15 tramwajów do końca przyszłego roku. To są tramwaje dobrej jakości za dobrą cenę, dlatego jesteśmy cierpliwi i wyrozumiali - mówił podczas prezentacji nowych tramwajów prezes GAiT, Maciej Lisicki.
Do końca 2021 r. w Gdańsku ma się pojawić kolejnych 15 tramwajów. Do końca 2021 r. w Gdańsku ma się pojawić kolejnych 15 tramwajów.

Nowy prezes Pesy: celem pozytywny wynik finansowy



Tymczasem nowym prezesem Pesy został Krzysztof Zdziarski. Dotychczas pełnił funkcję wiceprezesa zarządu ds. operacyjnych. Zastąpił na stanowisku Krzysztofa Sędzikowskiego, który prezesem Pesy był od początku 2018 roku. Nowy prezes zapowiedział, że Pesę czekają zmiany i "kolejne wyzwania". Jednym z nich jest pozytywny wynik finansowy bydgoskiego producenta.

- Zakończyliśmy pierwszy rok od momentu pozyskania przez Pesę nowego inwestora, ale przed nami kolejne wyzwania. Dotyczą one zarówno szeroko rozumianego rozwoju technologicznego, jak i zarządzania. Zadanie na najbliższe miesiące to umacnianie pozycji Pesy jako największego polskiego producenta taboru szynowego i osiągnięcie pozytywnego wyniku finansowego w 2020 roku - powiedział Krzysztof Zdziarski.

Miejsca

Opinie (186) 3 zablokowane

  • Dlaczego w tych trambajach nie ma siedzeń? Trasy po 2godziny są i mam stać?? (7)

    • 21 7

    • (3)

      Jaka trasa ma 2h? Chyba pomyliłeś miasta.

      • 4 6

      • Pojedź z Chełmu na zabianke np (1)

        • 0 1

        • prosze bardzo np.

          Chełm Cebertowicza - Gospody Żabianka - czas przejazdu 48 minut

          • 1 0

      • on tylko pracuje przez internet

        w Gd nigdy nie był

        • 0 1

    • Jsk bydlo (2)

      Zgadza sie, przez i**otyczne rozplanowanie przestrzeni w nowych pesach jest... 28 miejsc siedzacych ! Poznsn, Krakow zsmawiaja 2× tyle, u nas wschodnie standardy, choc nawet kijow ostatnio zamowil pojazdy z 2x wieksza iloscia krzesel. Na tlok recepta jest zwiekszenie czestotliwosci a nie likwidowanid miejsc siedzacych! Poza tym czemu za wczasu, przed remontami i budowa nowych linii nie pomyslano o wydluzeniu przystankow? W wielu niemieckich miastach tramwaje typu dortmund jezdza w 2-skladach.

      • 11 1

      • (1)

        Za dużo siedzen - ciasno, za malo siedzeń - nie macie gdzie d*p posadzic... Problemy trzeciego swiata...

        • 2 8

        • byłoby jak zawsze

          zmieniliby zaraz płytę na:
          a czemu tyle siedzeń, przejść nie można,
          albo: większość przecież jedzie tylko 15-20 minut, a tu siedzeń tyle nastawiali że przejść nie można - kto to kupił, pewnie coś dostał

          • 2 3

  • a zamówili w polskiej firmie.. (3)

    wcale się nie dziwię że Warszawa zamówiła Hyundaia

    • 85 25

    • Zobaczymy

      Jak z tymi Koreańczykami będzie. Problem polega na tym że nie ma w ogóle fabryki ani prototypu. Kupili tramwaj widmo, może się skończyć jak budowa autostrad przez Chińczyków w Polsce

      • 1 2

    • (1)

      jakoś ten nowy ustrój nie wpływa dobrze na poprawę życia i funkcjonowania. kiedyś potrzeba była x tramwajów i tyle było dostarczonych, część jako zapas, potrzeba było x autobusów i tyle było, pociągów pasażerskich, lokomotyw do składów towarowych, samochodów dostawczych - wszystko polskie, wszystko się kręciło (jakościowo adekwatnie do rozwoju technologicznego w danym okresie). teraz obsuwy, kary, problemy.. lipa jednym słowem

      • 4 8

      • Tia

        Wszystko było cacy szczególnie puste haki w mięsnym. Propagandzista za pare groszy od wpisu się znalazł

        • 6 0

  • Błąd

    Po Gdańsku aktualnie jeżdżą dwa nowe tramwaje typu Jazz duo. Dwa stoją nieaktywne i nie zakupione na zajezdni.

    • 6 1

  • No i super !!!! Nareszcie będą pieniądze na podwyżki dla kierowców i motorniczych !!!!

    • 5 0

  • Tramwaje dobrej jakosci - żart

    Tak beznadziejnych, awaryjnych tramwajów to Gdańsk nigdy nie miał. Nie dość, że nie są wart swojej ceny, to przyjechały z wadami, których nie powinno być. Pozatym, taka mała ilość miejsc siedzących nie zachęci do zmiany środka lokomocji (z samochodu). To nie są tramwaje, to są bydłowozy!!!

    • 11 2

  • Polskie kupujcie, mówili...

    Rodzimy biznes wspomożecie, mówili...
    Dobre, bo polskie. Czasem się sprawdza, a czasem mniej.

    • 1 2

  • Tylko plebs jeżdzi komunikacją

    • 3 6

  • brak torów brak tramwaju

    Pewnie w Pesie się rozeszły wieści, że torowisko na stogi jeszcze nie gotowe, wiec i tak nie będzie gdzie jeździć,

    • 5 1

  • Przy takim tempie dostaw to wszystkie tramwaje, które jeżdżą po Gdańsku zdążą się popsuć (1)

    • 95 15

    • Chciałbym transportem miejskim dojeżdzać do pracy na lotnisko z Orunii Górnej - jednak 60 -70 minut rano jest nie do przyjęcia

      Autem przez Armii Krajowej wychodzi 20-30 minut. Rozpisałem wszystko do ZTM - odpisali mi tak jakby mieli to w Du. Autobusy 162+210 przepełniony, ale ich to nie rusza.

      • 4 0

  • Milionowe kary rozłozyły na łopatki MEVO. (1)

    Rowerów już nie ma.

    • 4 5

    • to był wał

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane