Fakty i opinie

Nowy tramwaj na torach. Półroczne opóźnienie w dostawie Pesy Jazz Duo

Najnowszy artukuł na ten temat

GAiT bierze się za remont jezdni i torowisk

Tramwaj do Gdańska dotarł na specjalnie przygotowanej lawecie.
Tramwaj do Gdańska dotarł na specjalnie przygotowanej lawecie. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Nocą z poniedziałku na wtorek dotarł do Gdańska pierwszy z 30 zamówionych przez Gdańsk tramwajów Pesa Jazz Duo. Podczas rozładunku nie obyło się bez drobnych kłopotów, tramwaj do ruchu zostanie wprowadzony za mniej więcej dwa tygodnie.



Aktualizacja 2 sierpnia: po publikacji artykułu otrzymaliśmy wyjaśnienia od GAiT: tzw. harmonia nie została uszkodzona podczas rozładunku, zaś mocowanie osłony sprzęgu jest usterką, która zostanie uwzględniona w procesie odbioru technicznego i usunięta przez producenta.

Czy jesteś w stanie poznać, jakim typem tramwaju jedziesz?

tak, znam się na tym dość dobrze 63%
raczej nie, to dla mnie wiedza tajemna 37%
zakończona Łącznie głosów: 1579
Dostawa pierwszego tramwaju jest mocno opóźniona względem pierwotnego harmonogramu, który zakładał jego transport pod koniec ubiegłego roku lub na początku tego roku.

Według wyliczeń urzędników dotychczasowe opóźnienia w produkcji pojazdów dla Gdańska przełożą się na kary finansowe, które pozwolą na zamówienie jeszcze dwóch pojazdów ponad zakontraktowane 30 maszyn.

Ostateczna suma naliczonych kar będzie znana w momencie dostawy wszystkich tramwajów, ponieważ kary są naliczane osobno dla każdego pojazdu - 8,8 tys. zł za każdy dzień "poślizgu" w jego dostawie i 5,5 tys. zł za każdy dzień niedotrzymania terminu przygotowania pakietu specjalistycznego do serwisu i obsługi.

Przetarty spód harmonii przegubu i osłona na sznurek



Rozładunek pierwszej Pesy, który odbył się po godz. 2 w nocy na ul. Nowe Ogrody zobacz na mapie Gdańska, przebiegł z drobnymi komplikacjami. Przy zjeździe z lawety przetarty został spód tzw. harmonii na przegubie tramwaju.

Kilka minut później mechanicy musieli się zmierzyć z opadającą samoistnie osłoną sprzęgu, czyli elementu służącego do łączenia tramwajów. Ostatecznie klapa została przywiązana sznurkiem do wycieraczek, zaś tramwaj ściągnięty do zajezdni Wrzeszcz okrężną trasą przez Zaspę - Przymorze - Oliwę.

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście


Nowa Pesa gdańskich szyn dotknęła ok. 2:40.
Nowa Pesa gdańskich szyn dotknęła ok. 2:40. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Drobne zmiany w przestrzeni pasażerskiej i motorniczego



Tramwaj wizualnie jest niemal identyczny z dwukierunkowcami Pesy, które kursują już po Gdańsku. We wnętrzu dopatrzyć się można drobnych zmian w oświetleniu, montażu haku do przewozu roweru oraz układu poręczy, które ułatwią w przyszłości ewentualny montaż biletomatu. Co ciekawe, z zewnątrz tramwaj nie posiada logotypu Pesy, który był obecny już w momencie dostawy wszystkich wcześniejszych pojazdów bydgoskiego producenta.

W kabinach motorniczego wprowadzono drobne zmiany w porozumieniu z pracownikami Gdańskich Autobusów i Tramwajów: wyposażono je w wygodniejsze fotele, schowki na rzeczy osobiste prowadzącego, chłodziarkę na napoje, uchwyt na kubek, gniazdo USB oraz radioodbiornik i czujnik dymu papierosowego.

Tramwajem jednocześnie będzie mogło podróżować ok. 200 pasażerów, z czego 28 na miejscach siedzących. Wnętrze przestrzeni pasażerskiej oraz obie kabiny motorniczego posiadają system klimatyzacji. Zainstalowano również system monitoringu oraz informacji pasażerskiej, a także defibrylator automatyczny.

Coraz więcej defibrylatorów w Trójmieście. Gdzie je znaleźć?


Osłona sprzęgu została przywiązana sznurkiem do wycieraczek, aby nie opadała.
Osłona sprzęgu została przywiązana sznurkiem do wycieraczek, aby nie opadała. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Pasażerowie z nowego tramwaju skorzystają za dwa tygodnie



- Zanim pojazd trafi do ruchu, musi uzyskać homologację, przeprowadzamy także odbiór techniczny, w trakcie którego zazwyczaj pojawiają się drobne rzeczy do poprawki - tłumaczy Leszek Krawczyk, dyrektor ds. technicznych GAiT.
Zgodnie z zapowiedziami Pesy, jeszcze w sierpniu mają dotrzeć do Gdańska trzy kolejne pojazdy, a do końca roku GAiT powinien otrzymać łącznie 15 tramwajów. Kolejne 15 tramwajów (plus ewentualnie dwa dodatkowe) zostanie dostarczonych w przyszłym roku.

Podwójny przetarg na tramwaje dla Gdańska



Pesa przetarg na dostawę tramwajów do Gdańska wygrała dopiero za drugim razem. Przy pierwszym podejściu przegrała z konsorcjum Solaris-Stadler, które zaoferowało wprawdzie wyższą cenę (różnica ok. 600 tys. zł), ale jednocześnie oferowało też znacznie dłuższe okresy gwarancji.

Ostatecznie GAiT unieważnił przetarg, uznając obie oferty za zbyt drogie.

W drugim podejściu wystartowała tylko Pesa. Jej oferta była co do grosza zgodna z oczekiwaniami finansowymi miejskiej spółki i wyniosła 138 mln 375 tys. zł (ok. 5,5 mln mniej niż w pierwszym przetargu) za 15 tramwajów z pakietem serwisowym. Następnie miasto zdecydowało się na skorzystanie z prawa opcji i rozszerzyło zakres zamówienia o dodatkowe 15 pojazdów.

Opinie (232) 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • aaaa (7)

    aaaaaaaale fajny tramwaj :)

    • 37 22

    • (5)

      bardzo fajny taki nie za wygodny za dluzsze dojazdy... 38 miejsc siedzacych,czyli wiecej bydla (mieszkancow) dadza rade zapakowac.

      • 8 4

      • Takim czymś to Dulkiewicz, Lisicki i Grzelak powinni do roboty jeździć (4)

        Znam ludzi, którzy z Łostowic na Uniwerek nie jadą do roboty tramwajem z jednej jedynej przyczyny: 45 minut stania to jednak przesada.

        • 15 6

        • (3)

          He he he, lepsze 45 minut siedzenia i ciśnięcia sprzęgło-gaz-hamulec-sprzęgło-gaz-hamulec...

          • 6 6

          • (1)

            Automat kiciuś

            • 3 1

            • ale to tylko damy

              macho

              • 0 0

          • tak lepsze

            albo rower gdy pogoda dopisuje

            • 1 0

    • widać dobrą renkę w zarządzaniu Pana prezesa Lisickiego. GAiT stoi na światowym poziomie.

      • 6 8

  • Dobrze, że pis kupił tą Pesę, bo tak byśmy zobaczyli te tramwaje jak świnia niebo..... (23)

    • 79 150

    • (3)

      terrain ahead

      • 31 7

      • Nieśmieszne.

        • 8 13

      • idealny komentarz na głupi wpis!

        terrain ahead! 100/100

        • 15 6

      • pull up :)

        • 4 0

    • i**ota! Co sekta pisia ma do gdańskich tramwajów? Te kurky latają na piknik samolotami za naszą kasę! ścier*a pitolone! (11)

      • 39 16

      • jeżeli ktoś tu jest i**otttą, to chyba ty, masz i czytaj (9)

        Wiadomo, że sytuacja Pesy, pomimo udzielonego przez banki kredytu, pozostawała trudna. Kolejne transze były udzielane w ostrożny sposób, a u kontrahentów Pesy narastała niepewność co do wypłacalności firmy. PFR, kupując Pesę, spłaci kredyt bankowy i zapewni finansowanie realizacji kontraktów

        • 11 14

        • czyli za tramwaj zapłacimy dwa razy (8)

          raz z budżetu miasta, drugi raz z budżetu państwa. Zaje... transakcja

          • 24 4

          • (7)

            Spoko, długo nie pociągną, jeszcze kilka opóźnień i znów będą niewypłacalni.

            • 17 2

            • fantastycznie (6)

              i znowu będziemy mogli ze spokojnym sumieniem kupować poniemieckie używki zamiast tworzyć miejsca pracy w Polsce w których powstają nowe technologie

              • 9 16

              • Gmina Miasto Gdańsk nie odpowiada za tworzenie i utrzymywanie miejsc pracy w Bydgoszczy

                ylko za zapewnienie mieszkańcom Gdańska na czas tramwajów do taboru

                • 20 1

              • składanie tramwajów z importowanych klocków to nie tworzenie nowych technologii (1)

                Choć faktycznie zawsze jest większa (ale wciąż marginalna) szansa, że polski składacz poszuka polskiego dostawcy zaawansowanych technicznie komponentów.

                Tyle, że jeśli Pesa by upadła to jej miejsce zajęłaby inna polska lub chociaż składającą na terenie kraju firma np. Solaris.

                A tak, najpierw padnie wszelka prywatna konkurencja przez dumpingowe ceny państwowego przedsiębiorstwa a ostatecznie ono samo i tak zbankrutuje lub totalnie zrujnowane zostanie odsprzedane za grosze zagranicznemu koncernowi i zlikwidowane.

                • 11 1

              • czyli po solidarnosciowemu

                • 0 0

              • nowe co ??????

                ty jesteś fantastyk, tak jak wiekszość zwolenników pislndii, fantastyk i fanatyk w jednym dzikiego patriotyzmu bez rzeczowych podstaw.Ten tramwaj złożony jest w 75 % z podzespołów zakupionych w Zachodniej Europie.My to nieudolnie skladamy , dorzucamy swoje 25 % tj pudło i wyposażenie wnętrza i "robimy świeto"

                • 14 3

              • (1)

                A co piernik do wiatraka, są terminy których należy się trzymać. A wszystkie opóźnienia wynikają z tego, że u nas nie ma fachowców, na każdym szczeblu, dam sobie palca uciąć, że już sam projekt miał opóźnienie... ale osobiście się nie dziwię, bo kto posiadający umiejętności chcialby pracować za grosze. Teraz szczególnie młode społeczeństwo nie widzi żadnego problemu w opuszczeniu naszego pięknego państwa, ale nie ma się co dziwić skoro na zachodzie za te sama prace są w stanie zarobić 2x więcej w obcej walucie. Do tego nigdy nie usłyszą "jak Ci się nie podoba to wyp..."

                • 12 0

              • Ciach... i nie ma palca

                • 3 3

      • Ale to dotyczy całej grupy zawodowej "polityk". Przecież ten Gulfstream to mała popierdółka w porównaniu do Tupolewa którym latał Tusk do Gdańska. Oni są siebie równi.

        • 1 4

    • Dramat (4)

      Będą kupowali wszystkie prywatne upadające spółki? To jest chore !!! Znów będzie chłam - zresztą już teraz pisowsko pesowskie lokomotywy sie buntują i się posuły

      • 17 13

      • Stefan,czemu nie wziąłeś dziś leków? (2)

        • 8 11

        • (1)

          Bo lekow, nie bylo, nie ma i nie bedzie :)

          • 11 0

          • wydali kase podatnikow na przekupienie suwerena, zus nie wyrabia to wymyslili sposob na chorych i starych

            • 7 0

      • jesteś głupszy niż ustawa przewiduje

        • 0 4

    • Dodaj jeszcze

      ze w "narodowej"czyli byle jakiej fabryce ostatnio renomowanej przez tzw rzad z pieniedzy podatnikow.Reanimowanej bo po uszy zadluzonej min przez kary za opoznienia w realizacji umow i tandetne wykonanie.Tak wiec twoj zachwyt jest bardzo nie na miejscu...dostalismy krajowy bubel bez gwarancji ze w krotkim czasie sie nie rozsypie.

      • 13 3

    • Kłalepater XXV

      To ich wyznawca, on myśli, że piramidy to też zasługa PiSu.

      • 7 2

  • Pesa to jednak dziadostwo (4)

    Jakość ich produktów wciąż na za niskim poziomie.
    Szkoda bo bardzo kibicuje rodzimemu przemysłowi.

    • 133 50

    • PESA (2)

      Pojazd Eksperymentalny Szczególnie Awaryjny

      • 31 5

      • (1)

        A może to kwestia jak masz tak dbasz?
        Miasto na wszystkim oszczędza wiec nie zdziwiłbym się gdyby nie wykonywali wszystkich prac związanych z koniecznym utrzymaniem wiec się psuje

        • 5 15

        • W PKP jest to samo. Poczytaj o Dartach.

          • 14 2

    • Są inni

      Są jeszcze poznański Modertans (Moderus Gamma ) oraz Solaris (Solaris Tramino) i w przypadku tych spółek, nie ma takich opóźnień w dostawie.

      • 0 0

  • utrzymanie czystości (9)

    w pojazdach i ich samych - to osobny problem GAiT

    • 73 8

    • (8)

      tak obrzydliwie brudnych tramwajow nie spotkalam w innych miastach...

      • 12 10

      • skocz do Warszawy (1)

        • 8 4

        • nie no mierzmy do bangladeszu najlepiej...

          • 4 4

      • (5)

        A kto brudzi?GAiT???raczej "pasażerowie"!

        • 14 7

        • tylko w gdansku i wawie brudza?

          • 5 4

        • A czy to pasażerowie produkują wieloletni kurz za tylnymi siedzeniami SWINGów? (2)

          • 18 0

          • A kto, ufoludki?

            • 4 1

          • baranku to jest dociazenie tylnej czesci pojazdu

            nie znajo sie a piszo

            • 5 0

        • Skoro brudzą to znaczy że trzeba sprzątać.

          Dbanie o wizerunek miasta a smierdzacy tramwaje. Z nigdy nie czyszczona tapicerka. Pięknie.

          • 0 0

  • przywiązali sznurkiem do wycieraczki (9)

    nie zwiastuje to nic dobrego

    • 128 17

    • Można było jeszcze trytytką lub powertapem :-)

      • 15 1

    • eee tam, to standardowa procedura naprawcza w GAiT

      Jest tych procedur kilka, w trudniejszych przypadkach stosuje się czasem opaski samozaciskowe a w łatwiejszych nawet patyczki od lodów lub lizaków

      • 19 1

    • pewnie się nad tym nie zastanawiałeś, ale ci z GAIT mają dokładnie wyliczone jak długi ma być ten sznurek i przywieźli z zajezdni "gotowca" i już zostanie w tym tramwaju jako wyposażenie standardowe i obowiązkowe

      • 13 0

    • zawsze podziwialem rodakow za to ze potrafia poradzic sobie nawet w najtrudniejszych sytuacjach np jak ta opisywana

      • 11 0

    • A wycieraczki? (2)

      Do czego przywiązać wycieraczki gdy te pod obciążeniem będą chciały też odpaść?

      • 8 0

      • do pantografu (1)

        tylko dłuższy sznurek potrzebny

        • 10 0

        • moze tez byc drut, najlepiej miedziany

          • 0 0

    • Toć to lina !

      :P

      • 0 0

    • takich "fahofcuf" ma gait-ek!! Nawet rozładować nie potrafią!!!

      Jaki szef, taka firma...

      • 0 1

  • Te 28 miejsc siedzących to jest kpina! Dużo mniejszy autobus ma więcej. (9)

    W innych miastach Pesy mają siedzenia w układzie 2+1

    • 165 16

    • ale nie dwukierunkowe

      malkontencie.Poza tym jak sobie troche postoisz to nic sie nie stanie.W kierki mozna grać na stojaco

      • 7 19

    • Mało miejsc (4)

      Twist gorzowski 24 metry-48 miejsc siedzących.

      • 15 1

      • (3)

        ale bez poduszek

        • 0 3

        • (2)

          I kołdry

          • 6 0

          • (1)

            bezpieczenstwa, mowimy przeciez o pojezdzie

            • 0 0

            • Nie zajarzyłeś gimbusie

              • 0 0

    • (2)

      jak bys nie byl nieukiem to bys wiedzial ze autobusy sa do transportu siedzacego a tramwaje stojacego, przeczytaj specyfikacje

      z tymi pisami jak z dziecmi

      • 2 15

      • (1)

        Mongole 60 minut stać?

        • 12 4

        • lecisz na skosnookich?

          • 0 0

  • Co nagle to po diable (1)

    Spiesz się powoli, moi drodzy i kochani!

    • 9 19

    • co nagle,

      Sven zmieniłeś nazwę ,czy orientację?

      • 4 0

  • zmówić od Niemca, będą na czas!!! (8)

    • 37 70

    • Trzeba wspierać. (5)

      Trzeba przecież wspierać polski przemysł a nie zachodni kapitał. I prezes PiS by głośno krzyczał że Gdańsk wspiera Niemców a nie narodowy przemysł.

      • 11 10

      • (1)

        Słusznie, w ramach wspierania narodowego przemysłu chodźmy pieszo! #jakikrajtakarosaparks

        • 3 6

        • i na bosaka

          • 1 1

      • tak, to jest ta ich narracja propagandowa nachalnie wciskana gdzie sie da, smutne jest tylko to ze niestety w gdansku tez mamy ich piata kolumne, jak mozna tak bardzo nienawidzic wlasne miasto

        • 4 5

      • Co tu wspierac?

        Bez sensu...i tak pis wszystko rozpieprzy

        • 5 5

      • Pytanie ile podzespołów pochodzi od polskich

        poddostawców.

        • 4 2

    • Od Helmuta-nigdy....

      • 7 3

    • głupia

      • 0 0

  • Brawo! (6)

    Bardzo dobra wiadomość!Coś do przodu.Będzie więcej nowoczesnych tramwajów,którymi wygodnie się jeżdzi

    • 34 29

    • wygodnie? (2)

      Dla mnie wygodnie to na siedząco przy jeździe ponad 30 minut. Te tramwaje tego nie zapewniają.

      • 11 3

      • Do kogo masz pretensje?

        • 2 4

      • rozumiem cie osiemdziesiatka na karku to nie zarty

        • 4 0

    • W tych traamwajach nie ma wygodnych miejsc ani siedzących ani stojących. (2)

      Jak tylko mogę to unikam tych tramwajów.

      • 7 3

      • (1)

        co poszlo nie tak w wychowaniu ze pisy takie marudy

        • 4 2

        • To tylko opinia

          Tramwajami jeżdżę codziennie. Jedne są bardziej wygodne inne mniej, Te są najgorsze. i tyle.

          • 4 3

  • Szyny... (9)

    Tramwaje na szynach to przeżytek i do tego jaki drogi! Dlaczego nie możemy wprowadzić tramwajów na baterie na gumowych kołach? Niekoniecznie autonomiczne, ale przynajmniej niezależne od kaprysów torowiska i trakcji. Takie konkstrukcje już istnieją.

    • 19 94

    • (1)

      Żeby stały w tym samym korku co autobusy na gumowych kołach? Z ch*ja spadłeś?

      • 27 0

      • Myślisz w ogóle?

        Oczywiście, że nie na drodze tylko na miejscu po torach tramwajowych.

        • 2 10

    • (4)

      A to dlatego że Translohr okazał się niewypałem i miasta ich używające wymieniają je na tramwaje. Tramwaj na oponach okazał się niezwykle nietrwały, a jego serwisowanie, z uwagi na monopol producenta, zbyt drogie.

      • 11 1

      • To jest zupełnie inny system (3)

        Ten twój Translohr jeździ dalej po szynie, tylko jednej. W Chinach mają system tramwajomy, który jedzie po gołym asfalcie, do tego jeszcze pojazd śledzi białą linię i jest autonomiczny, bez żadnych durnych szyn.

        • 3 4

        • Ale czujesz jakoś przez skórę, że szyny nie są bez powodu?

          Opory toczenia sa po nich dużo mniejsze.

          • 10 0

        • A zimą, jak spadnie śnieg, to co ten twój tramwaj śledzi? (1)

          Ciebie, przed nim, jak machasz łopatą?

          • 11 1

          • wystarczy zamontowac lemiesz przed pojazdem, lub ogrzewac trase geotermia od torunskiego bonzy

            • 4 3

    • Sam jesteś przeżytek.

      • 3 0

    • Po co na gumowych kołach? Lepiej na deskorolkach.

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.