- 1 Błyskawiczna podróż ze stolicy i w góry (156 opinii)
- 2 17-letni złodziej paczek zatrzymany (77 opinii)
- 3 14 mln zł odszkodowania za Westerplatte (332 opinie)
- 4 Piękne i niebezpieczne zjawisko nad morzem (18 opinii)
- 5 Jest data otwarcia Kauflandu na Karwinach (164 opinie)
- 6 Nie boicie się dilerów narkotyków? (148 opinii)
Nie brakuje już kierowców i motorniczych w GAiT
Miejska spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje uporała się z wielomiesięcznym kryzysem związanym z wakatami na stanowiskach kierowców i motorniczych. Jeszcze w ubiegłym roku problem z obsadą stanowisk dotyczył nawet 70 osób. Obecnie, jak informuje spółka, braki w zatrudnieniu udało się zniwelować niemal do zera.
Na braki kadrowe nałożyły się też problemy z taborem. Po serii kolizji i wypadków z udziałem tramwajów wiosną 2017 r. spółka nie miała nie tylko kim, ale i czym realizować umowy przewozowej. W efekcie nawarstwiających się kłopotów jesienią w firmie liczącej 1,4 tys. pracowników rozpoczął się spór zbiorowy.
Rozkład jazdy komunikacji miejskiej w Gdańsku
GAiT: kierowcy z zagranicy, polecanie pracowników
Pomysłów na wyjście z zakrętu było kilka. Podstawowy zakładał oczywiście podniesienie płac, co nastąpiło po tym, gdy miasto na przełomie 2017 i 2018 r. dokapitalizowało spółkę kwotą 5 mln zł. Wzrost zatrudnienia miały też spowodować posiłki z zagranicy. Władze spółki pracowników szukały za wschodnią granicą, pojawiały się też pomysły zatrudnienia kierowców z Indii, ale po protestach załogi z pomysłu się wycofano.
Do rekrutacji zachęcano też samych kierowców i motorniczych w ramach programu "Poleć pracownika". Każdy pracownik za ściągnięcie nowego kierowcy czy motorniczego mógł liczyć na dodatkową premię. Akcja trwała od wakacji 2018 r. do początku czerwca br. W tym czasie spółka zatrudniła 13 kierowców. Taka sama liczba pracowników została wynagrodzona za polecenie pracownika.
Po dwóch latach GAiT wyszedł na prostą
W kolejnych miesiącach sytuacja zaczęła się poprawiać zarówno pod względem taboru (każda seria się kiedyś kończy, ta z pechowymi kolizjami i wypadkami także), jak i zatrudnienia - głównie dzięki dwukrotnym podwyżkom pensji. Z kryzysu GAiT wychodził jednak wiele miesięcy. Na początku roku liczbę wakatów udało się zmniejszyć o połowę. Na prostą spółce udało się wyjść po kolejnych 10 miesiącach.
- Spółka GAiT poradziła sobie z problemem wakatów - potwierdza Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy GAiT. - Przeciętny poziom etatów do obsługi zadań przewozowych to 525 etatów kierowców, a obsadzonych jest obecnie 535 etatów. Ponadto na bieżąco szkolimy nowych kierowców - na kursie kat. D jest aktualnie 17 osób. W przyszłym roku czeka nas bowiem zwiększenie liczby autobusów obsługujących linie komunikacyjne. Odnośnie do motorniczych obsadzonych jest obecnie 290 etatów i w ciągu najbliższych dni zatrudnionych zostanie 11 osób po kursie, a do obsługi zadań zaplanowanych mamy 298 etatów.
Jak dodaje, zapotrzebowanie na kierowców i motorniczych zmienia się w ciągu roku w zależności od zmian rozkładów jazdy.
Ile zarabiają kierowcy i motorniczowie w GAiT?
W ostatnich miesiącach znacząco poprawiły się zarobki w GAiT. Obecnie średnie miesięczne wynagrodzenie kierowcy autobusowego za dziewięć miesięcy 2019 r. wynosi 5,7 tys. zł brutto (ok. 4,1 tys. zł netto). Nieco mniej zarabiają motorniczowie - średnie miesięczne wynagrodzenie w analogicznym czasie wyniosło 5,4 tys. zł brutto (3,9 tys. zł netto).
Miejsca
Opinie (288) ponad 10 zablokowanych
-
2019-11-23 18:35
przy dzisiejszych kosztach zycia w Gdansku
(niedługo śmieci za 60zł miesięcznie)
to tak jakby parę lat wstecz, kiedy chleb był po 2zł a mieszkania po 5000zł / m2
zarabiali 1400zł :P- 4 0
-
2019-11-23 19:49
za 8 godzin pracy to niezle ;)
- 1 7
-
2019-11-23 21:40
Jak oni to obliczyli ha ha ha ???
4100 zł netto to jakieś ok. 5700 brutto. To przystawce podanej 18 zł brutto to jest ok 316 rbg czyli prawie dwa miesiące w miesiąc super.
- 5 0
-
2019-11-23 22:14
Polskie realia...
4100 ma łape i radość. 1600 kradną złodzieje rządowe pasożyty. A emerytura jak w ogóle będzie to jakieś 1200. Żenada.
- 6 0
-
2019-11-23 22:36
Dlaczego Motorniczy tramwaju zarabia mniej od kierowcy busa ?? (1)
- 3 1
-
2019-11-26 05:08
Kierowca busa
A jaką trasę danej lini trzeba znać jeżdżąc tramwajem?
- 0 1
-
2019-11-24 02:10
18 PLN brutto
To ile trzeba godzin wypracować żeby dostać 4100? Śmiech na sali
- 10 0
-
2019-11-24 10:01
Kiedy biletomaty w autobusach?
zakaz sprzedaży biletów przez kierowców
- 7 0
-
2019-11-24 10:17
Gait
Swietna firma chwala sie na zdjeciu nie swoimi autobusami. Autor nie przygotowal sie do lekcji. reklamuje autobusy konkurecji.
- 4 0
-
2019-11-24 12:48
(1)
4100pln na rękę przecież to jest śmiechu warte. Nie ma co się dziwić że nie ma komu jeździć kierowca ciężarówki w Gdańsku nie zarabia mniej niż 22pln/h a ma o wiele mniej stresu i odpowiedzialności
- 4 0
-
2019-11-27 16:54
22x168=3700pln - lepiej. Poza tym proszę kolego kierowco swój pojazd ciężarowy prowadzić w obszarze zabudowanym z dozwoloną prędkością dla twojego pojazdu.
- 0 0
-
2019-11-24 17:42
kierowca autobusu staż 29 lat
naprawde jest to nie prawda bez wysługi ogulno krajowej 340 i premi bardzo zależnej czyli 700 czyli rachunek jest prosty 160 x18=2880 +340 wysługa ogulno krajowa + 700 premia jak jakis burak nie zadzwoni ze pusciłem bąka albo ze dzwoniłem z telefonu komorkowego niewiedzadz w jakiej sprawie dzwonie ale marudzic po bilet to potrawią tak jak na poczatku ktos napisal ze onet bierze informacje niewiadomo od kogo zenada
- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.