• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk: 3 tys. głosów za bezpłatną komunikacją dla uczniów podstawówek

Michał Stąporek
7 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Torba na siedzeniu ważniejsza niż pasażer
40 tys. dzieci i młodzieży mogłoby podróżować komunikacją miejską w Gdańsku za darmo, gdyby radni przyjęli uchwałę przygotowaną w ramach kampanii "Dzieciaki bez biletów". 40 tys. dzieci i młodzieży mogłoby podróżować komunikacją miejską w Gdańsku za darmo, gdyby radni przyjęli uchwałę przygotowaną w ramach kampanii "Dzieciaki bez biletów".

3 tys. mieszkańców Gdańska poparło inicjatywę kilku obywatelskich lewicowych stowarzyszeń, by uczniowie do 15 roku życia mogli podróżować komunikacją miejską za darmo. Czy pomysł "Dzieciaki bez biletów" zostanie wprowadzony w życie zdecydują gdańscy radni, ale nie wcześniej, niż za kilka miesięcy.



Czy uczniowie powinni podróżować komunikacją za darmo?

- Lepszy Gdańsk, Inicjatywa Polska, Zieloni i wszystkie zaangażowane osoby - zrobiliśmy swoje. 3000 podpisów gdańszczanek i gdańszczan! Projekt bezpłatnej komunikacji publicznej dla uczniów jest teraz w rękach radnych z PO i PiS - cieszył się jeden z pomysłodawców bezpłatnej komunikacji dla dzieci i młodzieży do lat 15 Jędrzej Włodarczyk ze stowarzyszenia Lepszy Gdańsk.
Włodarczyk, a także członkowie kilku lewicowych i miejskich stowarzyszeń (Stowarzyszenie Lepszy Gdańsk, Inicjatywa Polska, Stowarzyszenie na rzecz Gdańszczan: Gdańszczanie i Partia Zieloni) poinformowali o swoim wniosku do rady miasta podczas konferencji prasowej, która odbyła się w Europejskim Centrum Solidarności w Gdańsku.

- Zebraliśmy o tysiąc więcej podpisów, niż wymaga prawo. Składamy nasz projekt uchwały do rady miasta. Liczymy, że radni przegłosują go - deklarował Piotr Bauć z Inicjatywy Polska.
Z kolei Włodarczyk zapowiedział, że liczy na merytoryczną dyskusję na argumenty z miejskimi radnymi z PO i PiS, którzy zdecydują o losie inicjatywy "Dzieciaki bez biletów".

Pomysłodawcy przypominają, że dzieci i nastolatkowie korzystają z bezpłatnej komunikacji m.in. w Warszawie (koszt dla miasta 13 mln zł), Poznaniu (koszt 4,5 mln zł) i w Krakowie (2,7 mln zł).

Argumentują, że choć Gdańsk będzie musiał zapłacić za to ok. 2-3 mln zł rocznie (o tyle spadną wpływy ze sprzedaży biletów, więc analogicznie większa będzie musiała być dopłata do komunikacji miejskiej), to taka inwestycja może w przyszłości się zwrócić, gdy dzisiejsi uczniowie będą w przyszłości chętniej korzystać z komunikacji publicznej.

- Gdyby wprowadzić nasz projekt, z bezpłatnej komunikacji w Gdańsku mogłoby skorzystać około 40 tysięcy dzieci - mówił Piotr Bauć.
Podpisy dostarczone przez wspierających inicjatywę "Dzieciaki bez biletów" będą teraz weryfikowane, a jeśli ich liczba i poprawność się potwierdzi, projekt uchwały trafi pod obrady rady miasta.

Piotr Borawski, czyli przewodniczący klubu radnych PO, który w radzie ma większość, nie chce na razie zadeklarować, czy jego ugrupowanie poprze tę inicjatywę.

- Poczekajmy na weryfikację podpisów - zastrzega.
Przypomnijmy, że w czerwcu rada Gdyni, zdominowana przez Samorządność, odrzuciła projekt podobnej uchwały, przygotowany przez Inicjatywę Polską. Radni argumentowali wówczas, że miasta nie stać na zwiększenie dotacji do komunikacji o 2,7 mln zł, choć pomysłodawcy argumentowali, że wystarczy na to ok. 1,5 mln zł. Za projektem głosowali natomiast radni PiS i część radnych PO.

Opinie (298) 2 zablokowane

  • Nie wszyscy rodzice dostają 500+

    • 6 3

  • Powinnien być podział w komunikacji (1)

    na część męską i stare tramwaje dla kobiet jak w Indiach

    • 4 3

    • i na tych z brodą i bez

      • 1 0

  • To dobry sposób na wpojenie młodocianym (18)

    że transport zbiorowy nie jest zły.

    Tylko na Boga!
    Pogońcie Lisickiego, bo zdezelowane 10 letnie autobusy to skandal.
    Nie tak dawno był artykuł o ogromnych brakach kadrowych i materiałowych w zakładach naprawczych GAiT.

    • 84 38

    • Ka bym nigdy dziecka w wieku podstawowym nie puścił samego do komunikacji miejskiej (2)

      Do smrodu, meneli, zarzuganych siedzeń, wariatów, zboczeńców i zakompleksionego plebsu

      • 8 20

      • Jeżeli się nie myjesz, rzygasz na siedzenia i do tego jesteś zboczonym wariatem, (1)

        to się nie dziwię, że masz kompleksy, plebsie.
        Ja jeżdżę komunikacją bez kompleksów. I plebsem się nie czuję.

        • 3 3

        • Jak zapisz wariata czy jest normalny, to zawsze postów, że oczywiście ;) podobnie jest pewnie z tobą

          • 1 2

    • ktoś już widzę zapomniał, że to dzięki Lisickiemu (4)

      w Gdańsku nie jeździ się 40-letnimi Ikarusami i Jelczami. Komuś się przejadły niskopodłogowe Mercedesy i narzeka że stare są :) :) :)

      • 5 18

      • YYYYYYY.... To POPRZEDNI prezes ZKM Gdańsk wraz z miastem, które to finansowało. (1)

        Unowocześnił flotę wycofując Ikarusy i Jelcze, nie Lisicki, który prezesem jest dopiero rok. Ktoś tu widzę ma bardzo krótką pamięć.

        • 5 0

        • Ale ma dobre intencje, bo broni swojego wspaniałego szefa.

          Proszę się podpisywać pod pochwalnymi postami, żebym wiedział komu dać premię.

          • 2 0

      • (1)

        Wolę 40 letniego ikarusa którego już spłaciłem i nazbierałem 70 % na nowy niż mercedes którym jeżdżę już 10 lat spłacę go dopiero za następne 6 a żeby kupić nowy będę musiał wystawić obligację bo nie mam i nie będę miał na niego kasy

        • 7 6

        • to jeździj dalej syreną... bo spłacona.

          • 2 2

    • 10 letnie autobusy.... Chyba ponad 20 letnie.

      Bo tyle lat mają stare niskopodłogowe Mercedesy, których wciąż dużo jeździ na liniach.
      Notabene autobusy miejskie mają cykl życia przewidywany przez producentów na mniej więcej 20-25 lat służby przy odpowiednim serwisie. Niestety u nas wygląda to jak wygląda, bo od lat w ZKM/GAiT oszczędza się na serwisie ile się da. Zredukowano nawet w ciągu lat ilość mechaników na zajezdniach.

      • 1 0

    • To DROGI sposób na wpojenie młodocianym (3)

      że transport zbiorowy nie jest zły.

      A tak na serio to dobry pomysł. Ale jest jedna wada. Tak jak wodociągi , transport czy też dostarczanie energii to już nie są mimo tego że zbudowane za nasze pieniądze firmy miejskie, komunalne. Tak koncerny i spółeczki które za bezcen te wodociągi wraz z infrastrukturą, elektrownie wraz z całym zapleczem i tramwaje z całym dobytkiem zakupiły to spółki nastawione na ZYSK, KASĘ. I tą kasę od nas będą ciągnąć ile się da. Miasto które sami budowaliśmy i daliśmy urzędnikom w ZARZĄDZANIE oni przekształcili sobie w spółki i fundacje w których siedzą i ciągną z nas jak pijawki. A firmy komunalne przejęli wraz z dobytkiem. Studzienkami, instalacjami , szynami, i tym wszystkim co przez lata budowaliśmy z naszych podatków. Jeśli nie ma tramwajów to nie dlatego że nie ma na nie pieniędzy tylko dlatego że pieniądze te poszły na wypracowany zysk, na premie prezesów, samochody służbowe czy stadionowe loże prezesów.

      • 14 0

      • Ale ZTM

        to nadal jest firma miejska i to ZTM odpowiada za organizację transportu. Więc jak ZTM dostanie dotację od miasta, to GAiT nic do tego, oni swoje dostaną za przewozy, podobnie jak Warbus, czy PKS Warszawa bodaj, które obsługują część linii autobusowych na południu.

        To jest znakomity pomysł i będzie kosztował dużo mniej, niż się wydaje, bo dzieciaki przeważnie mają 3-4 przystanki do szkoły i tylko licealiści muszą jeździć dalej. To jest znakomita szansa na odblokowanie niektórych rejonów Gdańska w godzinach porannych, co widać świetnie w dni, kiedy szkoły mają wolne, ale nie ma wakacji, czy świąt (a bywają takie dni). Ponadto, to stwarza szansę na mniejszy chaos pod szkołami rano i mniejsze potrzeby w kwestii miejsc parkingowych.

        • 2 1

      • Zapytajcie ile zysku wypracował GEPEC ENERGA GAIT SAUR (1)

        • 6 1

        • he he spróbujcie znaleźć sprawozdanie finansowe GAIT

          • 6 1

    • Do zzz: jesteś lewak, który chce tresować ludzi, mówiąc (oby tylko) co jest dla nich lepsze. Traktujesz innych jakby inni byli stadem baranów.
      P.S.
      Jeśi komunikacja zbiorowa jest lepsza, nie trzeba nikomu tego 'wpajać', człowiek sam działa racjonalnie.

      • 0 1

    • Lisicki już zastał taką sytuację . Przecież rządzi dopiero od niecałego roku.

      • 2 1

    • Ze wzgledu na to ze starzy wyjadacze zarabiają przyzwoicie a nowi to.pomyje ....

      • 0 0

    • Ale pan lisicki nie ma pojęcia o swojej pracy ma od tego swoich ludzi którzy nie mają pojęcia też o pracy

      • 8 0

    • i codzienne awarie tramwajów, po kilka nawet

      w innych miastach to się nie zdarza

      • 11 5

  • Nie rozumiem. Czemu moim kosztem mają się wzbogacać ludzie, którzy zrobili sobie dzieci np. bez środków na ich wychowanie? To nie moje dzieci. Nic mnie nie obchodzi dzietność - przyjęcie kolejnego miliona Ukraińców rozwiąze nasze problemy demograficzne, rozdawnicwtwo - nie bardzo (ja np. się wyprowadzę stąd, jeżeli rozdawnictwo będzie dalej uprawiane, a np. reforma ZUS będzie odkładana).

    • 7 0

  • proszę o wyjaśnienie skąd te 3 mln kosztów jeśli... (1)

    ...1. założymy że GAIT nie zwiększy ilości kursów ani pojazdów do obsługi uczniów
    2. teraz na tych trasach przewozi mniej pasażerów, a koszty stałe i tak ponosi
    3. pominiemy minimalnie większe koszty paliwa itp, jeśli autobus jedzie z 15 osobami lub 45 dodatkowymi uczniami na tej samej trasie...

    to wydaje mi się że koszty stałe się nie zwiększą a jedynie poprawi się wykorzystanie taboru (pełniejsze składy / autobusy zamiast wożonego powietrza)

    wtedy dyskusja i 'walka' 3mln kosztów za bilety na dzieci są lekko niezrozumiałe. gdzie popełniam błąd?

    • 0 3

    • Odpowiedź masz w artykule. Ze zmniejszonej sprzedaży biletów. Czy ty właśnie założyłaś, że aktualnie żaden uczeń nie jeździ komunikacją, bo nie ma darmowych biletów?

      • 2 0

  • Pisowskim socjalizm zatacza coraz większe kręgi

    Za co jeszcze mamy płacić? 500 plus, mieszkanie plus, senior plus, teraz komunikacja.
    Tylko moja pensja ciągle na tym samym poziomie
    Już skutecznie zepsuliście rynek pracy.

    • 5 3

  • Pisowskim socjalizm zatacza coraz w

    • 3 0

  • Pisowskim socjalizm zatacza cora

    • 1 1

  • Socjalizm wyprał mózg. To zrobcie fundusz i niech ochotnicy - ci miłosnicy socjalizmu za włąsne pieniądze płacą za te bilety.

    Niech idą do pracy i z własnych pieniędzy pomagają tym dzieciom. prosze bardzo.......

    • 6 0

  • Komunikacja

    Ja miałem grupę inwalidzka tylko że się przepisy zmieniły (zmieniło się LUB i dodali na I )
    Pewnie będą szukać pieniędzy jeszcze gdzie indziej...
    Ktoś wspomniał o bilecie semestralnym on jest naprawdę tani tylko że niewiedza że jest taki bilet
    JA SIĘ PYTAM KIEDY BĘDZIE MOŻLIWOŚĆ KUPIENIA BILETÓW KWARTALNYCH JESTEM Z GDYNI I ZAWSZE BĘDĘ KUPOWAŁ BILET Z POWODU BRAKU SAMOCHODU
    W SKM JEST możliwość kupienia biletów kwartalnych

    Bałagan tylko jest w całym trujmiascie
    Jak to było w trujmiascie jest 100 rodzai biletow
    Dziekuje

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane