• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk: 3 tys. głosów za bezpłatną komunikacją dla uczniów podstawówek

Michał Stąporek
7 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Torba na siedzeniu ważniejsza niż pasażer
40 tys. dzieci i młodzieży mogłoby podróżować komunikacją miejską w Gdańsku za darmo, gdyby radni przyjęli uchwałę przygotowaną w ramach kampanii "Dzieciaki bez biletów". 40 tys. dzieci i młodzieży mogłoby podróżować komunikacją miejską w Gdańsku za darmo, gdyby radni przyjęli uchwałę przygotowaną w ramach kampanii "Dzieciaki bez biletów".

3 tys. mieszkańców Gdańska poparło inicjatywę kilku obywatelskich lewicowych stowarzyszeń, by uczniowie do 15 roku życia mogli podróżować komunikacją miejską za darmo. Czy pomysł "Dzieciaki bez biletów" zostanie wprowadzony w życie zdecydują gdańscy radni, ale nie wcześniej, niż za kilka miesięcy.



Czy uczniowie powinni podróżować komunikacją za darmo?

- Lepszy Gdańsk, Inicjatywa Polska, Zieloni i wszystkie zaangażowane osoby - zrobiliśmy swoje. 3000 podpisów gdańszczanek i gdańszczan! Projekt bezpłatnej komunikacji publicznej dla uczniów jest teraz w rękach radnych z PO i PiS - cieszył się jeden z pomysłodawców bezpłatnej komunikacji dla dzieci i młodzieży do lat 15 Jędrzej Włodarczyk ze stowarzyszenia Lepszy Gdańsk.
Włodarczyk, a także członkowie kilku lewicowych i miejskich stowarzyszeń (Stowarzyszenie Lepszy Gdańsk, Inicjatywa Polska, Stowarzyszenie na rzecz Gdańszczan: Gdańszczanie i Partia Zieloni) poinformowali o swoim wniosku do rady miasta podczas konferencji prasowej, która odbyła się w Europejskim Centrum Solidarności w Gdańsku.

- Zebraliśmy o tysiąc więcej podpisów, niż wymaga prawo. Składamy nasz projekt uchwały do rady miasta. Liczymy, że radni przegłosują go - deklarował Piotr Bauć z Inicjatywy Polska.
Z kolei Włodarczyk zapowiedział, że liczy na merytoryczną dyskusję na argumenty z miejskimi radnymi z PO i PiS, którzy zdecydują o losie inicjatywy "Dzieciaki bez biletów".

Pomysłodawcy przypominają, że dzieci i nastolatkowie korzystają z bezpłatnej komunikacji m.in. w Warszawie (koszt dla miasta 13 mln zł), Poznaniu (koszt 4,5 mln zł) i w Krakowie (2,7 mln zł).

Argumentują, że choć Gdańsk będzie musiał zapłacić za to ok. 2-3 mln zł rocznie (o tyle spadną wpływy ze sprzedaży biletów, więc analogicznie większa będzie musiała być dopłata do komunikacji miejskiej), to taka inwestycja może w przyszłości się zwrócić, gdy dzisiejsi uczniowie będą w przyszłości chętniej korzystać z komunikacji publicznej.

- Gdyby wprowadzić nasz projekt, z bezpłatnej komunikacji w Gdańsku mogłoby skorzystać około 40 tysięcy dzieci - mówił Piotr Bauć.
Podpisy dostarczone przez wspierających inicjatywę "Dzieciaki bez biletów" będą teraz weryfikowane, a jeśli ich liczba i poprawność się potwierdzi, projekt uchwały trafi pod obrady rady miasta.

Piotr Borawski, czyli przewodniczący klubu radnych PO, który w radzie ma większość, nie chce na razie zadeklarować, czy jego ugrupowanie poprze tę inicjatywę.

- Poczekajmy na weryfikację podpisów - zastrzega.
Przypomnijmy, że w czerwcu rada Gdyni, zdominowana przez Samorządność, odrzuciła projekt podobnej uchwały, przygotowany przez Inicjatywę Polską. Radni argumentowali wówczas, że miasta nie stać na zwiększenie dotacji do komunikacji o 2,7 mln zł, choć pomysłodawcy argumentowali, że wystarczy na to ok. 1,5 mln zł. Za projektem głosowali natomiast radni PiS i część radnych PO.

Opinie (298) 2 zablokowane

  • Gowniarstwo

    Gowniarstwozamiast w szkole bedzie siedziec caly dzien w autobusie i tramwaju

    • 6 2

  • bezpłatnie ? pod warunkiem że na stojąco

    a nie wersja siedzi + drugie siedzenie plecak

    • 13 5

  • Emeryci za darmo, dzieciaki za darmo, (1)

    tylko mi ciągle podp...ją coraz więcej

    • 9 3

    • Od kiedy emeryci jeżdżą za darmo?

      • 0 0

  • Pracownicy GAiT kierowcy i motorniczy muszą kupić biletaby dojechać do pracy, a cała reszta pojedzie za darmo

    • 10 1

  • Studenci (1)

    Skoro dzieci i młodzież do 15 roku życia mają korzystać z komunikacji miejskiej za darmo to dlaczego studenci na podstawie legitymacji nie mogą jeździć za darmo? Czym studenci lub nastolatkowie po 15 roku życia różnią się od dzieci do 15 roku życia?

    • 11 2

    • Dlatego,że dzieci do 15 lat są z reguły mieszkańcami Gdańska,a studenci niekoniecznie.

      • 0 0

  • Absurd! (2)

    GAiT są w takiej du... , ze szkoda gadać ! I nigdy tego nie wprowadza , jedyne co oni mogą zdobić to tylko podnieść ceny biletów i zapłacić firmie kontrolującej kolosalne pieniądze ! Aby tylko ta robiła jak najwiecej kontroli !

    • 3 0

    • Absurdem jest twój komentarz!

      Nie GAiT może dać zniżkę a politycy, którzy z budżetu miasta muszą wyrównać straty. Można wprowadzić darmowe bilety dla dzieciaków, ale zmniejszyć ofertę, bo gdzieś trzeba zaoszczędzić!

      • 1 0

    • Przecież dostają dopłaty od każdego pasażera

      • 0 0

  • A potem będą postrachem komunikacji bo za darmo to można nawet kupę nawalić

    A potem będą postrachem komunikacji bo za darmo to można nawet kupę nawalić

    • 3 0

  • Jestem za bezpłatnymi lotami na księżyc.

    Życzyć można sobie dużo, ale ktoś musi za to zapłacić.

    Można wprowadzić bilet bezpłatny dla dzieci chodzących do podstawówek, ale zrezygnujmy wtedy z części placówek, aby znaleźć pieniądze na bilety. Wprowadzimy w szkołach dwie albo trzy zmiany, zlikwidujemy co drugą szkołę a oszczędności wydamy na bilety.

    Innym pomysłem byłoby wprowadzenie darmowych przejazdów dla uczniów, którzy mieli na ostatnim świadectwie same szóstki (stopień celujący).

    Czy może mi ktoś wytłumaczyć, dlaczego miałyby dzieciaki otrzymać bilet za darmo, które mieszkają 200 metrów od szkoły?

    Nawet w tak socjalnych krajach jak Niemcy nie ma takiej regulacji. Tam dokładnie sprawdzają kto dostanie bilet za darmo i kto może korzystać z zniżki.

    Dzieci chodzące do szkoły podstawowej, które mieszkają w linii prostej dalej niż 2 km od szkoły dostają zniżkę. Bilet dla uczniów kosztuje np. w Berlinie 29,50 Euro, w Kolonii 32,50 Euro w Dortmundzie 35 Euro. Dzieci którym przysługuje zniżka płacą tylko 12-15 Euro a drugie dziecko tej samej rodziny tylko 6-18 Euro, w niektórych regionach trzecie dziecko nie płaci nic.

    Od 5. klasy (od 10 roku życia) uznaje się, że dzieci mogą iść 3,5 km pieszo do szkoły, kto mieszka dalej, temu przysługuje bilet po obniżonej cenie. Od klasy 11, czyli klasy przedmaturalnej (17 lat) szkoła musi być położona 5 km od miejsca zamieszkania, aby przysługiwała zniżka.

    Wszystkie zniżki przysługują tylko jeżeli dziecko odwiedza najbliżej położoną szkołę. Nie można sobie wybrać szkołę położoną po drugiej stronie miasta, aby nabyć prawo do kupna tańszego biletu.

    Bilet można tylko otrzymać w abonamencie. Rodzice i szkoła muszą wypełnić wniosek.

    • 12 0

  • Ale zazdrosc o 500+

    Bo inni mogą a "Kowalski" nie i foch

    • 2 4

  • Najpierw to trzeba cała kadrę wywalić wszystkich prezesów, zastępców prezesa dyrekcja do wymiany i kierownictwo do wymiany . Zatrudnić młodych zdolnych ludzi i może jeszcze pociągnie ten cały zakład bo jak narazie to tylko porażka...

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane