- 1 15 lat temu otwarto powiększoną galerię Klif (73 opinie)
- 2 Nowe ściany starej kawiarni na Aniołkach (55 opinii)
- 3 Pomnik twórcy Bitcoina stanie w Gdańsku? (71 opinii)
- 4 Zamiast Rębiechowa lotnisko na morzu (175 opinii)
- 5 108. urodziny najstarszej gdańszczanki (146 opinii)
- 6 Wieczny kłopot z dzielnicami: "na" czy "w" (449 opinii)
Gdańsk Główny: krzywe schody na odnowiony peron
Wejście na nowy peron stacji Gdańsk Główny wiedzie po krzywych schodach. To jednak nie błąd budowlańców, a zamierzony efekt. Nakaz zachowania kamiennych stopni wydał konserwator zabytków, który także wymusił wykonanie nawierzchni peronu z drobnej kostki zamiast płaskiej nawierzchni.
Schody nie będą jednak wymieniane ani nie zyskają dodatkowej, równej nawierzchni nałożonej na kamienny budulec. Na ich demontaż lub przebudowę zgody nie wydał konserwator zabytków.
- Inwestycja była uzgadniania z Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. Prowadzone prace uwzględniają wytyczne związane z zachowaniem historycznego charakteru stacji. Dotyczy to m.in. oryginalnych schodów z bloków kamiennych, które poddano drobnym pracom konserwacyjnym. Decyzją konserwatora schody musiały pozostać w historycznym miejscu - tłumaczy Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe.
Schody ruchome w odwrotnym kierunku
Ponieważ jakakolwiek większa zmiana w obrębie schodów jest niemożliwa, kolejarze musieli dostosować projekt przebudowy stacji także w zakresie schodów ruchomych. Te nie będą skierowane w stronę środkowej części peronu 2, przy której zatrzymuje się większość wagonów pociągu, lecz w kierunku krańca peronu, gdzie - tylko w długich składach pociągów - zatrzymują się nieliczne wagony.
- Na peronie pierwszym, gdzie nie ma takich elementów historycznych, schody ruchome będą już skierowane w stronę północną, czyli do środkowej części peronu - dodaje Janduła.
Nawierzchnia peronu z kostki kamiennej zamiast równych płyt
Oprócz schodów zastrzeżenia może również budzić nawierzchnia peronu. Po remoncie wyłożono ją drobną kostką kamienną, czyli materiałem, który jest zmorą dla pasażerów z bagażem na kółkach lub pań na szpilkach. Dlaczego nie zastosowano równych płyt, wzorem np. zabytkowego dworca głównego we Wrocławiu?
- Materiał użyty do budowy nawierzchni także uwzględniał wytyczne konserwatora. Jej górna powierzchnia jest cięta, a przestrzenie pomiędzy kostką wypełnione są spoiwem, dzięki czemu nawierzchnia jest płaska i nie będzie stanowiła problemu dla pasażerów z walizkami na kółkach - przekonuje Martyn Janduła.
Czytaj też: Jak należy projektować chodniki w Trójmieście?
Urząd Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków tłumaczy podjęte decyzje chęcią przywrócenia możliwe najwierniejszego wyglądu stacji sprzed kilku dekad.
- Wydane zalecenia to efekt wieloletnich uzgodnień. Na podstawie dostępnych materiałów źródłowych wybrane zostały właśnie takie rozwiązania materiałowe i przestrzenne - mówi Marcin Tymiński, rzecznik Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
Materiał z maja br.
Miejsca
Opinie (343) ponad 10 zablokowanych
-
2018-08-31 11:05
To już totalna głupota...brak słów (2)
- 230 5
-
2018-08-31 12:13
Dokładnie
Zobaczymy czy konserwator będzie taki mądry jak ludzie nogi sobie połamią
- 14 0
-
2018-08-31 11:50
Trochę krzywo też prosto
Tak mawiał mój majster z Kaszub.
- 12 1
-
2018-08-31 12:13
Schody na dworcach, peronach, to miejsca, gdzie pasażerowie się spieszą. Powinny być bezpieczne. Tymczasem te zwiastuje nieszczęścia ludzi. Jak tak można było.....?!
- 23 0
-
2018-08-31 12:09
Mamy
krzywe schody w Gdańsku ,rewelacja, Krzywa wieża w Pizie przegrywa. nalot turystów murowany .Konserwator do Nobla.
- 19 0
-
2018-08-31 12:08
Ale wicie...
po tych schodach Jarosław chodził i uciekał przed ZOMO z hali stoczni.. stąd ta decyzja. Niebawem tablica pamiątkowa.
- 15 8
-
2018-08-31 12:08
Dla zachowania zabytkowego charakteru obiektów użytkowych przy renowacji dązy się do zachowania jak największej ilości oryginalnych elementów. Elementy zniszczone lub zużyte odtwarza się, w miarę możności stosując oryginalne (identyczne lub podobne) materiały i techniki. Tak robi się w normalnych krajach na całym świecie. Oczywiste jest, że stopnie schodów nie zostały przed laty zrobione krzywe - zostały zużyte podczas wieloletniej eksploatacji. Kto tego nie rozumie jest idiotą, a już na pewno nie nadaje się na Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
- 34 1
-
2018-08-31 12:07
rządy PIS-u byle jakie
- opóżnione nagminne pociągi
- fuszerki na dworcach np. krzywe schody
- fatalny stan samolotów LOTu / ciągłe usterki i lądowania awaryjne
wszędzie gdzie obywatel spotyka się z władzą jako petent klient jest byle jak- bareja
niestety firmy zarządzane przez Państwo za czasów pis - świadczą coraz gorsze usługi- 21 12
-
2018-08-31 12:06
Kabarety w RP proszą konserwatora o więcej?
Pasażerowie z połamanymi nogami powinni teraz zgłaszać się do konserwatora!brak stosownej tabliczki to skandal!
- 18 1
-
2018-08-31 12:05
Są pilniejsze sprawy. Przejście naziemne przy dworcu. Czy to też będzie blokował konserwator.
- 11 8
-
2018-08-31 12:05
Konserwator idiota .
Niech sobie takie przed biurem zrobi . Masakra. Idiotyzm totalny każdy ma d*pie ze ten syf to historyczne schody szczególnie w zimie . Są brzydkie zniszczone i beznadziejne .
Może zostawmy tez stare zabytkowe tory , stare dworcowe toalety i inne historyczne perełki .
Ps historyczne g*wna gołębi tez możemy zostawić :-)- 27 3
-
2018-08-31 11:11
I to jak rozumiem załatwia sprawę: (1)
Jej górna powierzchnia jest cięta, a przestrzenie pomiędzy kostką wypełnione są spoiwem, dzięki czemu nawierzchnia jest płaska i nie będzie stanowiła problemu dla pasażerów.
Jak spoiwo zostanie wypłukane to rozumiem, że też problemu nie będzie ??- 39 2
-
2018-08-31 12:05
co ten PIS wyprawia
nawet schodów nie potrafią ogarnać
- 12 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.