• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk Główny: krzywe schody na odnowiony peron

Krzysztof Koprowski
31 sierpnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Schody objęte są ochroną konserwatorską, dlatego nie można nawet poprawić wyprofilowania stopni. Schody objęte są ochroną konserwatorską, dlatego nie można nawet poprawić wyprofilowania stopni.

Wejście na nowy peron stacji Gdańsk Główny zobacz na mapie Gdańska wiedzie po krzywych schodach. To jednak nie błąd budowlańców, a zamierzony efekt. Nakaz zachowania kamiennych stopni wydał konserwator zabytków, który także wymusił wykonanie nawierzchni peronu z drobnej kostki zamiast płaskiej nawierzchni.



Co należy zrobić z krzywymi schodami na peron 2?

Kamienne schody znajdują się w tunelu prowadzącym z gmachu dworca na peron nr 2 stacji Gdańsk Główny. Lata świetności mają już dawno za sobą. Część stopni jest wyprofilowana na zewnątrz, co stwarza niebezpieczeństwo przy ich pokonywaniu - szczególnie podczas opadów deszczu lub śniegu.

Schody nie będą jednak wymieniane ani nie zyskają dodatkowej, równej nawierzchni nałożonej na kamienny budulec. Na ich demontaż lub przebudowę zgody nie wydał konserwator zabytków.

- Inwestycja była uzgadniania z Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. Prowadzone prace uwzględniają wytyczne związane z zachowaniem historycznego charakteru stacji. Dotyczy to m.in. oryginalnych schodów z bloków kamiennych, które poddano drobnym pracom konserwacyjnym. Decyzją konserwatora schody musiały pozostać w historycznym miejscu - tłumaczy Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe.
Ze względu na ochronę konserwatorską schody ruchome będą skierowane na kraniec peronu 2, gdzie zatrzymują się nieliczne wagony dłuższych składów pociągów. Ze względu na ochronę konserwatorską schody ruchome będą skierowane na kraniec peronu 2, gdzie zatrzymują się nieliczne wagony dłuższych składów pociągów.

Schody ruchome w odwrotnym kierunku



Ponieważ jakakolwiek większa zmiana w obrębie schodów jest niemożliwa, kolejarze musieli dostosować projekt przebudowy stacji także w zakresie schodów ruchomych. Te nie będą skierowane w stronę środkowej części peronu 2, przy której zatrzymuje się większość wagonów pociągu, lecz w kierunku krańca peronu, gdzie - tylko w długich składach pociągów - zatrzymują się nieliczne wagony.

- Na peronie pierwszym, gdzie nie ma takich elementów historycznych, schody ruchome będą już skierowane w stronę północną, czyli do środkowej części peronu - dodaje Janduła.

Nawierzchnia peronu z kostki kamiennej zamiast równych płyt



Oprócz schodów zastrzeżenia może również budzić nawierzchnia peronu. Po remoncie wyłożono ją drobną kostką kamienną, czyli materiałem, który jest zmorą dla pasażerów z bagażem na kółkach lub pań na szpilkach. Dlaczego nie zastosowano równych płyt, wzorem np. zabytkowego dworca głównego we Wrocławiu?

- Materiał użyty do budowy nawierzchni także uwzględniał wytyczne konserwatora. Jej górna powierzchnia jest cięta, a przestrzenie pomiędzy kostką wypełnione są spoiwem, dzięki czemu nawierzchnia jest płaska i nie będzie stanowiła problemu dla pasażerów z walizkami na kółkach - przekonuje Martyn Janduła.
Czytaj też: Jak należy projektować chodniki w Trójmieście?

  • Nawierzchnia remontowanego peronu 2.
  • Gładka nawierzchnia peronu znajduje się tylko przy jego krawędzi.
  • Nawierzchnia peronów na dworcu Wrocław Główny.
Urząd Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków tłumaczy podjęte decyzje chęcią przywrócenia możliwe najwierniejszego wyglądu stacji sprzed kilku dekad.

- Wydane zalecenia to efekt wieloletnich uzgodnień. Na podstawie dostępnych materiałów źródłowych wybrane zostały właśnie takie rozwiązania materiałowe i przestrzenne - mówi Marcin Tymiński, rzecznik Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

Materiał z maja br.

Miejsca

Opinie (343) ponad 10 zablokowanych

  • Ha ha ha

    Tylko w tym kraju taki bubel architektoniczny o zerowej wartości estetycznej może być chronionym "zabytkiem".

    • 28 4

  • Ha ha ha

    Jak ktos myśli że nikt tego nie zauważy to jest naprawdę naiwnym dzieciątkiem

    • 14 2

  • Sprawdziłem jeszcze raz. Nie dziś nie 1 kwiwtnia.

    • 27 1

  • Nawet nie ma podjazdów dla wózków i rowerów

    • 23 1

  • Polecam pracownikom WKZ chodzenia na szpilkach z walizkami na kółkach po tym peronie, po chodnikach z takiej kostki jak również spacer po tych schodach.

    • 29 1

  • A nie można było tych kamiennych bloków odwrócic ??????????????????

    To są bloki więc po drugiej stronie zapewne sa płaskie... nie można było wiec ich odwrócić?
    Można szlifować, podciąć ale prościej obrócić bez uszczerbku na histerii i historii :-)

    • 44 0

  • To jakiś żart.

    Chore.

    • 35 0

  • Rozwalić je

    Rozwalic te schody i nowe wybudować

    JA mam też stary dom poproszę pieniadze. Na renowacje. jest starszy od tych schodów

    • 19 5

  • Konserwator wie

    , że o zabytek nikt się nie potknie i zębów nie straci :D

    • 16 0

  • Ochrona konserwatorska - tak - ale tylko tam, gdzie nie zagraza to bezpieczeństwu

    Te schody powinny zostać dawno poprawione. Ochroną zaś można sobie obejmować dachy , słupy itp, ale nie krzywe schody po których codziennie chodzi kilka tys. osób. Kostka brukowa to też porażka, choćby nie wiem jak dokładnie położona, i tak kółka będą na niej na początku tylko "terkotać", co wkurza, ale za 5 lat spoiwo się wymyje i wywieje i będą dziury.

    • 44 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane