- 1 Pomnik twórcy Bitcoina stanie w Gdańsku? (149 opinii)
- 2 Zamiast Rębiechowa lotnisko na morzu (203 opinie)
- 3 Nowe ściany starej kawiarni na Aniołkach (60 opinii)
- 4 15 lat temu otwarto powiększoną galerię Klif (97 opinii)
- 5 108. urodziny najstarszej gdańszczanki (147 opinii)
- 6 Wieczny kłopot z dzielnicami: "na" czy "w" (459 opinii)
Gdańsk Główny: krzywe schody na odnowiony peron
Wejście na nowy peron stacji Gdańsk Główny wiedzie po krzywych schodach. To jednak nie błąd budowlańców, a zamierzony efekt. Nakaz zachowania kamiennych stopni wydał konserwator zabytków, który także wymusił wykonanie nawierzchni peronu z drobnej kostki zamiast płaskiej nawierzchni.
Schody nie będą jednak wymieniane ani nie zyskają dodatkowej, równej nawierzchni nałożonej na kamienny budulec. Na ich demontaż lub przebudowę zgody nie wydał konserwator zabytków.
- Inwestycja była uzgadniania z Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. Prowadzone prace uwzględniają wytyczne związane z zachowaniem historycznego charakteru stacji. Dotyczy to m.in. oryginalnych schodów z bloków kamiennych, które poddano drobnym pracom konserwacyjnym. Decyzją konserwatora schody musiały pozostać w historycznym miejscu - tłumaczy Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe.
Schody ruchome w odwrotnym kierunku
Ponieważ jakakolwiek większa zmiana w obrębie schodów jest niemożliwa, kolejarze musieli dostosować projekt przebudowy stacji także w zakresie schodów ruchomych. Te nie będą skierowane w stronę środkowej części peronu 2, przy której zatrzymuje się większość wagonów pociągu, lecz w kierunku krańca peronu, gdzie - tylko w długich składach pociągów - zatrzymują się nieliczne wagony.
- Na peronie pierwszym, gdzie nie ma takich elementów historycznych, schody ruchome będą już skierowane w stronę północną, czyli do środkowej części peronu - dodaje Janduła.
Nawierzchnia peronu z kostki kamiennej zamiast równych płyt
Oprócz schodów zastrzeżenia może również budzić nawierzchnia peronu. Po remoncie wyłożono ją drobną kostką kamienną, czyli materiałem, który jest zmorą dla pasażerów z bagażem na kółkach lub pań na szpilkach. Dlaczego nie zastosowano równych płyt, wzorem np. zabytkowego dworca głównego we Wrocławiu?
- Materiał użyty do budowy nawierzchni także uwzględniał wytyczne konserwatora. Jej górna powierzchnia jest cięta, a przestrzenie pomiędzy kostką wypełnione są spoiwem, dzięki czemu nawierzchnia jest płaska i nie będzie stanowiła problemu dla pasażerów z walizkami na kółkach - przekonuje Martyn Janduła.
Czytaj też: Jak należy projektować chodniki w Trójmieście?
Urząd Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków tłumaczy podjęte decyzje chęcią przywrócenia możliwe najwierniejszego wyglądu stacji sprzed kilku dekad.
- Wydane zalecenia to efekt wieloletnich uzgodnień. Na podstawie dostępnych materiałów źródłowych wybrane zostały właśnie takie rozwiązania materiałowe i przestrzenne - mówi Marcin Tymiński, rzecznik Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
Materiał z maja br.
Miejsca
Opinie (343) ponad 10 zablokowanych
-
2018-08-31 11:48
Ha ha ha
Tylko w tym kraju taki bubel architektoniczny o zerowej wartości estetycznej może być chronionym "zabytkiem".
- 28 4
-
2018-08-31 11:43
Ha ha ha
Jak ktos myśli że nikt tego nie zauważy to jest naprawdę naiwnym dzieciątkiem
- 14 2
-
2018-08-31 11:42
Sprawdziłem jeszcze raz. Nie dziś nie 1 kwiwtnia.
- 27 1
-
2018-08-31 11:41
Nawet nie ma podjazdów dla wózków i rowerów
- 23 1
-
2018-08-31 11:37
Polecam pracownikom WKZ chodzenia na szpilkach z walizkami na kółkach po tym peronie, po chodnikach z takiej kostki jak również spacer po tych schodach.
- 29 1
-
2018-08-31 11:37
A nie można było tych kamiennych bloków odwrócic ??????????????????
To są bloki więc po drugiej stronie zapewne sa płaskie... nie można było wiec ich odwrócić?
Można szlifować, podciąć ale prościej obrócić bez uszczerbku na histerii i historii :-)- 44 0
-
2018-08-31 11:35
To jakiś żart.
Chore.
- 35 0
-
2018-08-31 11:29
Rozwalić je
Rozwalic te schody i nowe wybudować
JA mam też stary dom poproszę pieniadze. Na renowacje. jest starszy od tych schodów- 19 5
-
2018-08-31 11:21
Konserwator wie
, że o zabytek nikt się nie potknie i zębów nie straci :D
- 16 0
-
2018-08-31 11:21
Ochrona konserwatorska - tak - ale tylko tam, gdzie nie zagraza to bezpieczeństwu
Te schody powinny zostać dawno poprawione. Ochroną zaś można sobie obejmować dachy , słupy itp, ale nie krzywe schody po których codziennie chodzi kilka tys. osób. Kostka brukowa to też porażka, choćby nie wiem jak dokładnie położona, i tak kółka będą na niej na początku tylko "terkotać", co wkurza, ale za 5 lat spoiwo się wymyje i wywieje i będą dziury.
- 44 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.