• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk Główny: krzywe schody na odnowiony peron

Krzysztof Koprowski
31 sierpnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Schody objęte są ochroną konserwatorską, dlatego nie można nawet poprawić wyprofilowania stopni. Schody objęte są ochroną konserwatorską, dlatego nie można nawet poprawić wyprofilowania stopni.

Wejście na nowy peron stacji Gdańsk Główny zobacz na mapie Gdańska wiedzie po krzywych schodach. To jednak nie błąd budowlańców, a zamierzony efekt. Nakaz zachowania kamiennych stopni wydał konserwator zabytków, który także wymusił wykonanie nawierzchni peronu z drobnej kostki zamiast płaskiej nawierzchni.



Co należy zrobić z krzywymi schodami na peron 2?

Kamienne schody znajdują się w tunelu prowadzącym z gmachu dworca na peron nr 2 stacji Gdańsk Główny. Lata świetności mają już dawno za sobą. Część stopni jest wyprofilowana na zewnątrz, co stwarza niebezpieczeństwo przy ich pokonywaniu - szczególnie podczas opadów deszczu lub śniegu.

Schody nie będą jednak wymieniane ani nie zyskają dodatkowej, równej nawierzchni nałożonej na kamienny budulec. Na ich demontaż lub przebudowę zgody nie wydał konserwator zabytków.

- Inwestycja była uzgadniania z Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. Prowadzone prace uwzględniają wytyczne związane z zachowaniem historycznego charakteru stacji. Dotyczy to m.in. oryginalnych schodów z bloków kamiennych, które poddano drobnym pracom konserwacyjnym. Decyzją konserwatora schody musiały pozostać w historycznym miejscu - tłumaczy Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe.
Ze względu na ochronę konserwatorską schody ruchome będą skierowane na kraniec peronu 2, gdzie zatrzymują się nieliczne wagony dłuższych składów pociągów. Ze względu na ochronę konserwatorską schody ruchome będą skierowane na kraniec peronu 2, gdzie zatrzymują się nieliczne wagony dłuższych składów pociągów.

Schody ruchome w odwrotnym kierunku



Ponieważ jakakolwiek większa zmiana w obrębie schodów jest niemożliwa, kolejarze musieli dostosować projekt przebudowy stacji także w zakresie schodów ruchomych. Te nie będą skierowane w stronę środkowej części peronu 2, przy której zatrzymuje się większość wagonów pociągu, lecz w kierunku krańca peronu, gdzie - tylko w długich składach pociągów - zatrzymują się nieliczne wagony.

- Na peronie pierwszym, gdzie nie ma takich elementów historycznych, schody ruchome będą już skierowane w stronę północną, czyli do środkowej części peronu - dodaje Janduła.

Nawierzchnia peronu z kostki kamiennej zamiast równych płyt



Oprócz schodów zastrzeżenia może również budzić nawierzchnia peronu. Po remoncie wyłożono ją drobną kostką kamienną, czyli materiałem, który jest zmorą dla pasażerów z bagażem na kółkach lub pań na szpilkach. Dlaczego nie zastosowano równych płyt, wzorem np. zabytkowego dworca głównego we Wrocławiu?

- Materiał użyty do budowy nawierzchni także uwzględniał wytyczne konserwatora. Jej górna powierzchnia jest cięta, a przestrzenie pomiędzy kostką wypełnione są spoiwem, dzięki czemu nawierzchnia jest płaska i nie będzie stanowiła problemu dla pasażerów z walizkami na kółkach - przekonuje Martyn Janduła.
Czytaj też: Jak należy projektować chodniki w Trójmieście?

  • Nawierzchnia remontowanego peronu 2.
  • Gładka nawierzchnia peronu znajduje się tylko przy jego krawędzi.
  • Nawierzchnia peronów na dworcu Wrocław Główny.
Urząd Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków tłumaczy podjęte decyzje chęcią przywrócenia możliwe najwierniejszego wyglądu stacji sprzed kilku dekad.

- Wydane zalecenia to efekt wieloletnich uzgodnień. Na podstawie dostępnych materiałów źródłowych wybrane zostały właśnie takie rozwiązania materiałowe i przestrzenne - mówi Marcin Tymiński, rzecznik Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

Materiał z maja br.

Miejsca

Opinie (343) ponad 10 zablokowanych

  • Schody?

    Cały tunel, dworzec w Gdańsku Głównym jest nie porozumieniem... zwłaszcza tunel i ten sufit.. Oraz płynący syf z pomieszczenia... porażka !!!!!!!!

    • 6 1

  • a WC na dworcu (1)

    w toaletach na dworcu wywalić sr*cze i zainstalować trzy drągi:jeden do siedzenia,drugi do podpierania ,trzeci do odganiania wilków

    • 12 0

    • OPC

      Kibelki dworcowe były jak w pałacu - porcelana i mosiądz. Pewnie drągi pamiętasz z dzieciństwa na Kaszubach.

      • 4 1

  • W tył zwrot

    Prawie wszyscy równo jadą po naszych konserwatorach. A może to kolejowym projektantom było na rękę pozostawienie wytartych schodów. Nie trzeba było szukać odpowiedniego dostawcy nowego kamienia. a kto wie z jakiego zakamarka europy pochodził. A zresztą schody były kiedyś nowe i proste - o czym doskonale wiedzą gdańscy konserwatorzy.

    • 5 3

  • za cos takiego powinien ktos stracic prace i pokryc koszta to mega glupota

    • 10 1

  • Nienormany konserwator (6)

    Czy prawo budowlane zezwala na pozostawienie takich schodow?
    Perony to nie miejace zeby konserwator maczal tam swoje palce. One powinnu byc funkcjonalne i bezpieczne. Czy prawo budowlane nie obowiazuje tego chorego czlowieka? Gdzie byl pan jasnie wielmozny konserwator kiedy wydawal zgode na budowe Bastionu Walowa..... sie pytam ja??? I schody ruchome....on tak na serio?

    • 294 12

    • Taaa, konserwator kazał zrobić krzywe schody (5)

      Najgłupsze tłumaczenie świata, a wy łykacie jak pelikany.

      • 8 40

      • Konserwator zabronił poprawić krzywe schody (4)

        • 46 4

        • Są na to oficjalne dokumenty

          • 1 0

        • (2)

          albo konserwator kazal je zachowac a wykonawca zrozumial ze ma nie naprawiac i kasa do kieszeni

          • 9 8

          • A jak niby chcesz naprawić zużyte schody? (1)

            • 5 3

            • Dolać betonem do poziomu i pomalować

              farbą ala marmurek.

              • 2 4

  • zabytki zabytkami... (3)

    ale to troche przesada

    • 206 4

    • po co (1)

      Po co było zaczynać remont skoro wszystko zostaje po staremu? Należało w ślepym zaułku wybudować windę do tego dołożyć ruchome schody i nie udawać,że w Gdańsku będzie nowy super dworzec. Wszyscy mogą tylko Gdańsk jak zwykle.....szkoda słów . Tyle w temacie dworca.

      • 3 0

      • PiS nam zesłał konserwator która blokuje inwestycje

        • 1 0

    • Zobaczcie Medison . Tam od wejscia jazda dla oczu i blednika . Powinien tam ktos zastanowic sie mocno nad dziwnymi zmianami , bo w ogóle niebędą miec klientów . Albo tam ktos orla wywinie i padaczki dostanie . Masakra .

      • 3 1

  • Dobrze, że nie kazała by jeździły tam tylko parowozy

    • 8 0

  • Panie konserwator ! (1)

    To może od razu cały dworzec schować pod kopułę i nie wpuszczać ludzi ?

    • 7 0

    • Jej ludzie tylko przeszkadzają bo niszczą zabytkowe schody. Pewnie by chciała dworzec bez ludzi

      • 1 0

  • (2)

    Dlaczego w Gdańsku trafiamy zawsze na tak tępych konserwatorów. Skąd oni się biorą. Jacyś chorzy niedouczeni architekci. W wielu miejscach Gdańska wymusili nawierzchnie chodników z grubej nie obrobionej kostki nie nadające się do chodzenia. Nigdzie w całej Europie, ani w Polsce nie ma takich rozwiązań, bo i nigdzie nie ma tak ograniczonych ludzi którym dano tak duże możliwości podejmowania wręcz idiotycznych decyzji. A teraz kolejny kwiatek, czy ci ludzie nigdy nie wyjechali z Gdańska , nigdy nie widzieli jak to się robi w Europie, to przynajmniej niech jadą do Krakowa i niech się pouczą od swoich kolegów w Krakowie.

    • 13 1

    • PiS za karę taką zesłał by sabotowała remonty

      • 3 0

    • Nie wychodzi i komentuje schody :-)

      • 0 6

  • Bzdura roku (1)

    Mam nadzieję że pan konserwator zabytków spadnie z tych schodów i walnie o nie głową to może rozum wróci mu na miejsce i takie przypadki jak on to już się nie leczy tylko izoluje

    • 7 0

    • Pani konserwator nie Pan

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane