• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk. Niższa prędkość na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej

Maciej Korolczuk
18 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Jednym z argumentów przemawiających za wprowadzeniem ograniczenia miało być zapobieganie nocnym nielegalnym wyścigom w Oliwie. Teraz policja ma mieć więcej narzędzi do tego, by odbierać prawo jazdy piratom drogowym. Jednym z argumentów przemawiających za wprowadzeniem ograniczenia miało być zapobieganie nocnym nielegalnym wyścigom w Oliwie. Teraz policja ma mieć więcej narzędzi do tego, by odbierać prawo jazdy piratom drogowym.

Od marca wolniej pojedziemy al. ZwycięstwaMapkaal. GrunwaldzkąMapka w Gdańsku. Drogowcy na wniosek radnych obniżą maksymalną dopuszczalną prędkość z 70 km/h do 50 km/h.



Jaka maksymalna prędkość powinna być dopuszczona na al. Zwycięstwa i al. Grunwaldzkiej?

Główny ciąg komunikacyjny Gdańska rozciągający się między Błędnikiem a Drogą Zieloną na granicy z Sopotem urzędnicy nazywają "autostradą".

Mimo że 9-kilometrowy odcinek trzypasmowych alei Zwycięstwa i Grunwaldzkiej przecięty jest aż dziewięcioma dużymi skrzyżowaniami23 miejscami z sygnalizacją świetlną, miejscami - w Oliwie i na Strzyży - kierowcy mogli tam dotychczas jechać z prędkością 70 km/h. W innych miejscach - tylko 50 km/h.

Teraz - na wniosek radnych - maksymalna dopuszczalna prędkość zostanie obniżona.

Ograniczenie prędkości na głównym ciągu komunikacyjnym Gdańska ma nastąpić już w przyszłym miesiącu. Ograniczenie prędkości na głównym ciągu komunikacyjnym Gdańska ma nastąpić już w przyszłym miesiącu.

"Coraz więcej wniosków i próśb"



- Zwiększanie bezpieczeństwa w ruchu drogowym to priorytet w kształtowaniu polityki komunikacyjnej w Gdańsku. Dlatego też, projektując zmiany w organizacji ruchu, sięgamy po narzędzia, które pozwalają na jego uspokojenie. W tym celu m.in. montujemy progi zwalniające, wyznaczamy strefy TEMPO 30 czy modernizujemy sygnalizację świetlną. To nasza odpowiedź na coraz liczniejsze prośby i wnioski mieszkańców Gdańska, dbających o to, by ulica, chodnik i ścieżka rowerowa w ich najbliższym otoczeniu była bezpieczna - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Czy to początek radykalnych zmian w podejściu do ruchu samochodowego w mieście? Trudno powiedzieć. Jeszcze pod koniec 2016 r. drogowcy... podnosili prędkość na równoległej do al. Zwycięstwa - ul. Jana z KolnaMapka z 50 km/h do 70 km/h. Podobnie było w tunelu pod Martwą Wisłą, gdzie po otwarciu obowiązywała "pięćdziesiątka", a po presji kierowców limit zwiększono o 20 km/h.

Wideo archiwalne



Kamyczek, który ruszył lawinę zmian na al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa i skłonił urzędników do kompleksowego działania, sprawił, że ruszyli radni z Oliwy.

W listopadzie radni, powołując się na wypadki z udziałem rowerzystów na al. Grunwaldzkiej, podjęli uchwałę o ograniczeniu prędkości na oliwskim odcinku alei do 50 km/h.

Ich działanie spodobało się radnym miasta z Koalicji Obywatelskiej, którzy zwrócili się do prezydent z interpelacją w sprawie wprowadzenia ograniczenia na całej al. Grunwaldzkiej.

Interpelacja radnych Koalicji Obywatelskiej. Interpelacja radnych Koalicji Obywatelskiej.
Drogowcy poszli jeszcze dalej i zapowiedzieli, że w marcu wolniej pojedziemy nie tylko w Oliwie i na al. Grunwaldzkiej, ale także na al. Zwycięstwa.

- Pochylając się nad pomysłem radnych dzielnicowych z Oliwy, postanowiliśmy podejść do tego zagadnienia kompleksowo. Z przeprowadzonych analiz i obserwacji wynika bowiem, że główny ciąg komunikacyjny Gdańska, czyli al. Grunwaldzka i al. Zwycięstwa, są traktowane niczym biegnąca przez miasto autostrada. Podwyższona dopuszczalna prędkość do 70 km/h kusi niektórych kierowców do mocniejszego naciśnięcia na pedał gazu. Nie mówiąc już o patologicznych przypadkach, jak urządzanie w godzinach nocnych nielegalnych wyścigów. Skutek? Zaobserwowane liczne wypadki na obu alejach, które dominują w statystykach zdarzeń drogowych w Gdańsku, w tym z udziałem niechronionych uczestników ruchu drogowego - pieszych i rowerzystów. Przeprowadzona przez naukowców z Politechniki Gdańskiej analiza stanu bezpieczeństwa na gdańskich drogach wskazuje ciąg al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej jako odcinki obciążone bardzo dużym ryzykiem indywidualnym i społecznym występowania wypadków drogowych. Czynnikiem wpływającym na to ryzyko, a szczególnie na konsekwencje wypadków i los ich ofiar jest zdecydowanie prędkość pojazdów - tłumaczy rzecznik GZDiZ.

Radny walczy o fotoradary na al. Grunwaldzkiej w Oliwie



Urzędnicy zwracają też uwagę na rosnący ruch poprzeczny przez obie aleje, wskazując na powstające we Wrzeszczu i Oliwie nowe biurowce, lokale gastronomiczne i usługowe, które generują coraz większy ruch nie tylko samochodowy, ale i pieszy oraz rowerowy. Ponadto - zdaniem urzędników - wpływ na decyzję o ograniczeniu prędkości na obu alejach mają też wyznaczane nowe przejścia dla pieszych, np. przy Gdańskim Uniwersytecie Medycznym czy kompleksie Olivia Business Center, a także wydzielane na części jezdni miejsca parkingowe.

- Al. Grunwaldzka i Zwycięstwa stają się ulicami o coraz większym znaczeniu lokalnym i powoli tracą swój charakter stricte tranzytowy - przekonują urzędnicy.
Drogowcy wskazują też, że ograniczenie prędkości na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej to działanie zgodne z planowanymi zmianami legislacyjnymi przy nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym. Jedna z uchwalonych przez Sejm zmian (nowelizacja ustawy czeka jeszcze na podpis prezydenta RP) wprowadza jednolitą prędkość 50 km/h w obszarze zabudowanym przez całą dobę (obecnie w godz. 23-5 ta prędkość to 60 km/h).

Jednocześnie urzędnicy zapewniają, że ograniczenie prędkości nie zachwieje koordynacji sygnalizacji świetlnej i w żaden sposób nie ucierpi przepustowość na obu alejach. Jak słyszymy, projekt posiada już niezbędne uzgodnienia, w tym opinię policji. Zmiany wejdą w życie w marcu tego roku. Zostaną wówczas zdemontowane znaki zakazu z "70" i "50" na całej długości obu alei.

Likwidowane "70" - kierunek Sopot:

  • skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Kolejowa
  • skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Orzeszkowej
  • skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Smoluchowskiego
  • skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Kościuszki - na wysokości Lidla
  • skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Braci Lewoniewskich
  • al. Grunwaldzka - wyjazd z Leroy Merlin
  • skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Kołobrzeska.


Likwidowane "70" - kierunek Centrum Gdańska:

  • skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Derdowskiego
  • al. Grunwaldzka - wyjazd ze stacji BP - wysokość UG
  • al. Grunwaldzka - wyjazd z Castorama - wysokość UG
  • al. Grunwaldzka - wysokość stadionu RUGBY LECHIA
  • skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Szymanowskiego
  • al. Zwycięstwa - przy rozjeździe na Trakt Konny - na wysokości ul. Piramowicza
  • skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Narutowicza
  • al. Zwycięstwa - na wysokości Opery Bałtyckiej - zjazd na Trakt Konny
  • skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Smoluchowskiego
  • skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Orzeszkowej
  • skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Chodowieckiego.


Likwidowane "50" - kierunek Centrum Gdańska:

  • przed Bramą Oliwską.


Likwidowane "50" - kierunek Sopot:

  • na wysokości za wyjazdem ze stacji LOTOS przed Operą Bałtycką.
13:28 23 LUTEGO 21

Statystyki zdarzeń na Grunwaldzkiej i Zwycięstwa (32 opinie)

Statystyki zdarzeń drogowych, na podstawie ktorych zdecydowano sie na wprowadzenie ograniczenia 50km/h w ciagu Zwycięstwa i Grunwaldzkiej.
Statystyki zdarzeń drogowych, na podstawie ktorych zdecydowano sie na wprowadzenie ograniczenia 50km/h w ciagu Zwycięstwa i Grunwaldzkiej.

Opinie (1051) ponad 50 zablokowanych

  • Prędkość

    Daj baranowi władzę to Ci pokaże.

    • 4 0

  • (4)

    Wreszcie długo wyczekiwana dobra decyzja. Powinny być jeszcze kilka progów zwalniających. Ale i tak ruch w dobrym kierunku. Należy też szybciej budować ścieżki rowerowe.

    • 20 210

    • Ja też długo czekam

      Ja i nie tylko ja też długo czekam na bardzo dobrą decyzję wprowadzenia ograniczenia prędkości na ścieżkach rowerowych do 10km/h to było by na nich w miarę bezpiecznie, oczywiście obowiązkowe OC roweru, obowiązkowa karta rowerowa, wysokie mandaty za notoryczne łamanie przepisów czyli jazda na czerwonym świetle, jazda po przejściach dla pieszych i po chodnikach.

      • 2 0

    • A przepraszam że tak spytam. Co ścieżka rowerowa ma do obniżenia prędkości na odcinku drogi?

      • 4 1

    • Czekam kiedy rowerzyści będą również płacić OC

      Chcą korzystać z ciągów komunikacyjnych w mieście - niech płacą jak kierowcy

      • 13 3

    • I część podatków które płacą właściciele aut, przerzucić na rowerzystów.

      • 17 2

  • Na Łokietka w Sopocie też jest 50 km/h (4)

    a ludzie zasuwają po 70 km/h. Policji z radarem nie widziałam tutaj nigdy.

    • 37 11

    • gdzie się da na łokietka jechac 70? ronda, leżący policjanci itp... bredzisz

      • 0 0

    • Łokietka

      Tam jest 30 km/h i 70 to raczej nie pojedzie się więc głupot niech pani nie pisze

      • 2 0

    • (1)

      Bo policja pilnuje pomników

      • 0 0

      • Których?

        • 0 0

  • (3)

    To, to że knajpy otwieracie i biura budujecie przy głównej i jedynej drodze przez długie 3miasto to mamy pełzać?!

    To się zdecydujcie co to to ma być!

    Ja prowadząc autobus szybciej jadę.
    .....na głowe upadliście idźcie się leczyć.
    3 pasy i 50km/h tu śmierdzi planem zamknięcia 3 pasa i oddania go rowezystom albo na parking taki jak w Oliwie ktoś sobie ubzdurał.

    Albo droga albo deptak, zdezydujcie BABY.

    • 122 6

    • Pełzać. :) (1)

      Ładnie nazwane. Ale coś w tym jest

      • 3 0

      • korki

        • 1 0

    • Oliwa i Trakt Konny

      1 pas trakt Konny i Oliwa

      • 1 0

  • Bardzo dobra decyzja - mistrzowie jednej prostej zaczną zbierać punkty :) (34)

    Polak to najgorszy kierowca ...... we własnym kraju - w innych krajach potrafimy dostosować prędkość do warunków i przePiSów :)

    • 158 892

    • (13)

      Ale jesteś głupiutki. Ta zmiana nie zmniejszy ryzyka wypadków, bo jak ktoś przekraczał 70 to tym bardziej przekroczy 50 - tak jakoś w matmie było. 70 nie jest niebezpieczną prędkością na tej trasie, no może za wyjątkiem zawijasa przed galerią bałtycką. No chyba że to takie preludium, które zapowiada znaczne ograniczenie remontów dróg - łatwiej będzie powiedzieć że wypadek to wina 70 kmh prędkości a nie kiepskiej nawierzchni

      • 38 15

      • durne społeczeństwo (1)

        Za granica jakoś potraficie przestrzegać przepisy. Polaków jednak trzeba trzymać za ryj, bo nie potrafią korzystać z wolności

        • 8 11

        • Durnych takich jak Ty powinno się przesiedlać

          • 0 0

      • Ale ty jesteś głupiutki - jak ktoś otrzyma ze 3 razy 6 punktów i po 2 stówy za przekroczenie to będzie bezpieczniej :) (10)

        Moja żona raz dostała 6 punktów i 2 stówy i teraz jeździ przePiSowo :) A d**ili którzy na ograniczeniu 50 km/h walą 120 należy kuć i na glebę :)

        • 10 35

        • Ale masz żonę

          • 0 0

        • A Ty prowadziłeś kiedyś auto w ogóle?

          70km/h to taka zawrotna prędkość dla Ciebie? Byle zaprawiony rowerzysta wkręci 50-tkę na prostej, a Ty karzesz autem tyle jechać.. toć przy takiej prędkości, można śmiało "Na wspólnej" oglądać i jeszcze maile ogarnąć, a i tak czasu zostanie na reakcję

          • 0 1

        • .....

          przecież ty masz męża ,jak tak możesz ranić czyjeś uczucia ;P

          • 1 0

        • zone tez skuli?

          • 2 2

        • a od kiedy ty masz żonę?

          • 1 2

        • (2)

          nic nie otrzyma, nie widziałem tam patrolu od lat

          • 25 3

          • no patrz a ja niemal codziennie widzę jak typkow łapią

            • 1 2

          • I oby tak zostało. :) Też już dobrą dekadę dzień w dzień śmigam Grunwaldzką i mi też żaden policjant urwany z choinki tam się nie trafił. :)

            • 13 4

        • ja śmigałem swoim golfem (1)

          160 i nic...

          • 5 4

          • 1 ? Marzenia ściętej głowy.

            • 1 1

    • W innych (cywilizowanych) krajach znaki są stawiane z głową i wg rzeczywistej potrzeby, może stąd różnica

      Druga kwestia, że "na zachodzie" piesi potrafią zachowywać się normalnie i ustępować pierwszeństwa tym, dla których zatrzymanie się stanowi większy problem, niż dla pieszego.
      U nas ładują się pod koła jakby świat miał się skończyć z tego powodu, że zaczeka przed przejściem 10sek. aż auto przejedzie. Ciekawe dlaczego w reszcie Europy potrafią przepuszczać pojazdy, a w Polsce pieszy i rowerzysta ma być "świętą krową"!

      • 1 0

    • to nic nie da!! (8)

      czy 70 czy 50... przy wyścigach to nie ma znaczenia to i tak przekroczą dopuszczalną prędkość 2 razy...

      • 15 1

      • Jechałem w mitycznej Szwecji 70km/h (7)

        na ograniczeniu to wszyscy mnie wyprzedzali.

        • 19 10

        • Pomyliłeś chyba Szwecję z Sovietskim Sojuzem - tak dasz parę groszy milicjantom i jedziesz dalej :) (3)

          W Szwecji za łapówkę od razu kują i na glebę :)

          • 6 21

          • ty z tym kuciem masz coś na bani (1)

            Koniecznie do lekarza.

            • 6 1

            • ono...

              tak lubi ;) mąż

              • 1 0

          • Napisz coś więcej o swoich trudnych doświadczeniach ze szwedzką policją drogową.

            • 5 1

        • ale my nie mówimy o mitycznej Szwecji, tylko po prostu Szwecji, tej na północy (2)

          • 12 3

          • (1)

            To jedź do Szwecji po co tu zasmradzasz atmosferę.

            • 3 4

            • Zostałem w kraju żeby wkur...ć śmieci z PiSuaru :)

              • 0 3

    • (2)

      w innych krajach sa autostrady i madrzy ludzie a nie ta zalosna ekipa co swoja nieudolnosc tlumaczy uspokojeniem ruchui ,co to znaczy uspokojenie ruchu? , jedzmy 3okm problem predkosci bedzie w ogole rozwiazany ,

      • 10 6

      • niby gdzie są autostrady przez centrum miasta? (1)

        • 6 4

        • W Berlinie :)

          • 0 0

    • to nie 70km/h jest problemem, tylko egzekwowanie od tych, którym te 70km/h nie wystarcza

      • 2 0

    • (3)

      Sam jesteś zzielenialy kartofel.

      • 4 2

      • Tak! kartofel z Nowogrodzkiej :) (2)

        • 2 8

        • Raczej kartofel z Nowych Ogrodów

          • 0 1

        • A kogo obchodzi z której ulicy jesteś? Kartofel to kartofel. Ba w twoim przypadku nawet i burak w jednym.

          • 5 2

    • PiS forever

      • 5 5

    • Mistrzowie platfusowe

      Najlepiej jakby było ograniczenie do 120. W tym mieście 70% to piraci, także im dziękujcie. W Niemczech sobie poradzili z blachosmrodami od 31 już prawko na miesiąc zabierają

      • 3 3

  • Progi zwalniające.

    Tak się chwalą tymi progami zwalniającymi. Ostatnio na witominie był remont drogi obok kościoła.

    Ustawili na odległości 300m cztery takie progi. Jeszcze żeby było można je przejechać tak jak znak dopuszcza 30km/h. Jeśli masz normalny samochód i przejedziesz ten próg 30km/h na 100 procent coś urwiesz. Trzeba zwolnić do 5km/h bo inaczej to zęby można stracić.

    Z kolei na MPS postawili próg, ale za przejściem dla pieszych taki to sens :)

    Poza tym tyle jest już tych progów ze można dostać kur... Zamontujcie na tych odcinkach radary i niech walą zdjęcia a nie ze na mieście nie można się do 50 rozpędzić bo progi.

    Za granicą to chociaż robią te progi tak że jak jest 50 to można przejechać ten próg bez utraty zębów lub wydechu.

    • 3 0

  • absurd

    było 70 a jechało soie 30km/h

    • 0 0

  • Jeszcze

    trochę i będzie 30,haha

    • 2 1

  • (2)

    nareszcie jakaś mądra decyzja
    to jest miasto a nie autostrada
    przy okazji mniejszego spalania zniknie też część hałasu
    i będzie bezpieczniej dla pieszych

    • 6 34

    • Mniejsze spalanie w korkach???

      • 0 0

    • Więcej spalin będzie, pomyśl.

      • 1 0

  • bardzo dobrze, 50 kmh tam wystarczy

    • 0 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane