• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk Południe: chcemy lepszej komunikacji nocnej

Krzysztof Koprowski
23 października 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Wielu mieszkańców dzielnic południowych do przystanków autobusów nocnych linii musi iść nawet kilka kilometrów. Wielu mieszkańców dzielnic południowych do przystanków autobusów nocnych linii musi iść nawet kilka kilometrów.

Mieszkańcy południowych i zachodnich dzielnic Gdańska skarżą się na słabą komunikacją nocną, twierdząc że mają daleko do przystanków autobusów nocnych. Zarząd Transportu Miejskiego obiecuje przyjrzeć się problemom, jednak na poważne zmiany się nie zapowiada. Nie skończyła się nawet analiza propozycji rad dzielnic, które złożone zostały w sierpniu.



Jak oceniasz nocną komunikację miejską w Trójmieście?

Nowe gdańskie dzielnice rozrastają się w błyskawicznym tempie. Wprowadzają się do nich głównie młodzi ludzie, którzy weekendy lubią spędzać na zabawach w Śródmieściu. Niestety, powrót z nich oznacza często spacery przez nieoświetlone ulice lub dosłownie przez szczere pole.

- Od kilku lat mieszkańcy osiedli Cztery Pory Roku, Moje Marzenie oraz Kolorowe piszą petycje do ZTM z prośba o uruchomienie linii autobusowej. Obecnie najbliżej położony przystanek autobusu nocnego N4 to ul. Niepołomicka zobacz na mapie Gdańska. Stamtąd jesteśmy zmuszeni iść pieszo pod górę - skarży się pani Janina, czytelniczka Trojmiasto.pl

Podobne sygnały docierają do nas również od mieszkańców dzielnic położonych na północ wspomnianych osiedli - w rejonie ul. Jabłoniowej czy Szadółek. W dzień są tam do dyspozycji rzadko kursujące autobusy (1-2 kursy na godzinę), zaś nocą trzeba iść kilka kilometrów do najbliższych przystanków (ul. Kartuska, ul. Piotrkowska lub ul. Jaworzniaków).

- Nie dość, że do przystanków nocnych autobusów mamy bardzo daleko, to nasza droga wiedzie przez nieoświetlone ulice lub dróżki polne. Nie jest to ani bezpieczne, ani komfortowe, szczególnie teraz, gdy temperatury nocą oscylują wokół zera stopni - uskarża się pan Bartosz, mieszkający na nowym osiedlu przy ul. Jabłoniowej.

Niestety Zarząd Transportu Miejskiego nie planuje rewolucji w rozkładach linii nocnych. Ich racjonalny układ utrudnia kuriozalne prowadzenie dróg osiedlowych, które często nie są ze sobą połączone, a to oznacza że każdy autobus - zamiast jechać bezpośrednio przez gęsto zamieszkanie miejsca - musi co rusz robić zjazdy do wnętrz osiedli. To oznacza większą ilość kilometrów, a więc wysokie koszty funkcjonowania linii.

- Dostrzegamy ogromny rozwój miasta w tym kierunku. W listopadzie będziemy prowadzić badania marketingowe dotyczące popytu na konkretnie linie i wówczas rozważymy lepsze dostosowanie rozkładów do potrzeb. Drobne zmiany czekać będą mieszkańców już w grudniu, gdy będziemy dostosowywać rozkłady linii nocnych do nowego rozkładu kolejowego, tak by ułatwić przesiadki - informuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ds. przewozów w ZTM Gdańsk.

Zomkowski zwraca jednak uwagę, że ZTM stara się minimalnym nakładem finansowym poprawiać dostępność komunikacyjną. - W kwietniu tego roku zmieniliśmy trasę linii N4, która wykonuje teraz zjazd w ul. Guderskiego, gdzie znajdują się nowe osiedla mieszkaniowe.

Na większe zmiany w osiedlach południowych mieszkańcy będą musieli poczekać jeszcze kilka miesięcy - do czasu zakończenia budowy trasy tramwajowej do pętli Nowej Łódzkiej. Wówczas skróconych zostanie wiele linii autobusowych, a "uwolnione" kilometry będą mogły być przeznaczone np. na komunikację nocną.

Do tego czasu w życie mogą zostać wprowadzone zmiany, które postulowały rady osiedli i dzielnic (termin nadsyłania wniosków upłynął w sierpniu). Zarząd Transportu Miejskiego wciąż zapewnia, że je analizuje i pamięta o propozycjach.

- Zaskoczyła nas ogromna ilość wniosków. Wiele z nich było wzajemnie sprzecznych ze sobą, inne zaś nierealne finansowo. Przy ich rozważaniu trzeba też pamiętać, że np. zwiększając częstotliwość, a więc ilość pojazdów na jednej linii, trzeba jednocześnie zmniejszyć kursowanie na innej. Badania prowadzone w listopadzie będą dla nas wskazówką co do ewentualnych zmian w oparciu o nadesłane propozycje - kończy Zomkowski.

Miejsca

Opinie (190) 9 zablokowanych

  • niekturzy maja tu problem z orjentacja (6)

    orunia dolna, olszynka, dolne miasto, przerubka, stogi, wyspa sobieszewska, komunikacja nocna wtych rejonach to PORAZKA!!!

    • 4 2

    • A co nie ma jej? Frekwencja jest tam taka, ze rzeczywiscie np. N7 to do kasacji się nadaje...

      • 0 1

    • NiektÓrzy majĄ tu problem z orIentacją (4)

      a Ty masz problem z ortografią. Na Przeróbkę i Stogi jeździ linia N8 między 23.00 a 01.30 średnio co 40minut. Więc nie jest źle.

      • 0 0

      • (3)

        między 23.00 a 01.30 N8 jeździ i średnio i dokładnie RAZ.

        • 1 0

        • (2)

          kierunek: Górki Zachodnie-Dworzec

          • 0 0

          • chyba masz problemy. Ze wzrokiem lub liczeniem... (1)

            23.210.411.21

            • 0 1

            • a po polsku to jest tak:

              23:21, 0:41

              • 0 0

  • Ztm nie potrafi wskazać rozmieszczenia biletomatów i SIPU więc nie ma co liczyć na sensowne połączenia komunikacji nocnej!

    Od lat nic się nie zmienia , tylko kolejne obiecanki a stołki grzeją jakieś stare pierdziele które nawet nie stawiają stopy w pojazdach komunikacji miejskiej! Ciekaw czy ktoś z ZTM-u ma świadomość jak przeładowane są np. tramwaje (zwłaszcza " CIASMUNDY") w godzinach szczytu na zaspę,przymorze i zapewne na innych liniach też???? Co w końcu z remontowanym odcinkiem torów przy stoczni??? I torami na stogi? Kto za to wszystko weźmie odpowiedzialność i kto poda się przykładnie do dymisji???

    • 3 2

  • wg reklamy z zakupów wraca się windą (2)

    Obok na trojmieście.pl jest reklama kolejnego cudownego osiedla z hasłem "Z ZAKUPÓW DZIEWCZYNY WRACAJA WINDĄ" i fotka matki z córką ;-)Argumenty moich znajomych kupujących osiedla w połudnowej części: blisko do obwodnicy i cisza.Tylko z obwodnicy korzystają raz w miesiącu a do centrum do pracy jeżdżą codziennie.Ciszę może i mają ale też zawsze widzą z okna co sąsiad w bloku na przeciwko miesza w garnkach.

    • 6 0

    • cisza i smród z Szadółek

      pysznie

      • 0 0

    • bogatych znajomych masz ze cale osiedla kupuja :D

      • 1 0

  • CHCEMY LEPSZEJ KOMUNIKACJI DZIENNEJ

    jaki sens jest żądać lepszej komunikacji nocnej, jak dzienna ledwo zipie?Rozumiem, że te osoby, które chcą jeździć nocą, nie wstają rano do pracy i nie tłoczą się 50-60 minut w autobusie, w którym nie ma jak stanąć, czego się złapać ani nawet czym oddychać. Codziennie rano i po południu zastanawiam się czy dziś w autobusie zemdleję, czy wytrzymam i dojadę na miejsce. Pewnie dzięki temu nie mam sił i ochoty na nocne eskapady, pewniejsze jest, że pojadę na SOR...

    • 8 2

  • My bandyci z Czterech Pór Roku żądamy autobusu nocnego!

    Nie mamy okazji pobić kierowcy w nocy, robimy to na innych trasach ale po co się narażać na Oruni?Chcemy mieć okazję na swoim osiedlu!Mięczaki nie jeżdżą po nocy - tylko my z młyna!

    • 3 5

  • (1)

    Każde porządne miasto stawia na komunikację miejską - samochodami i taksówkami to zmuszeni są jeździć mieszkańcy wsi

    • 4 3

    • co za głupek. Może ci metro wybudują - przyjechałeś ze wsi i masz poglądy socjalistyczne

      • 0 1

  • (3)

    Przecież jest nocny autobus co godzinę, to o co chodzi?

    • 6 0

    • (2)

      gdzie masz autobus co godzinę. Autobusy w większość miejsc kursują co godzinę i 40 minut:(

      • 0 1

      • N4 (1)

        najpierw jeździ co godzinę, a później co godzinę i 20 minut, jak to nocny. W inne dzielnice nocne częściej nie jeżdżą, więc nie rozumiem, skąd ten protest?

        • 4 0

        • nie chodzi o częstotliwość nocnych tylko raczej o ich trasy :)

          • 0 0

  • KIEROWCY NIE CHCA JEŻDZIĆ W NOCY ZA TE SAMA KASE CO W DZIEŃ.. ZAOSTRZYJCIE PRAWO , POPRAWCIE BEZPIECZEŃSTWO TO POGADAMY.

    • 5 0

  • nie ,bo kierowców walą młotkiem w głowy. i nic nie mozna z tym zrobć.

    • 4 0

  • ZLA KOMUNIKACJA NOCNA A CO Z DZIENNA TEZ NIE NAJLEPSZA (1)

    nowe osiedla polozone za skrzyzowaniem Swietokrzyska -Niepolomnicka maja praktycznie zerowe polaczenia z gdanskiem glownym jeden autobus 256 raz na godzine i tyle juz nie mowie o sygnalizacjach swietlnych na skrzyzowaniach totalna porazka

    • 4 0

    • Za to macie co 5 minut połączenie z przesiadka na tramwaj.

      Autobus bezpośredni do centrum to bzdura. jak nie wiesz, o co chodzi, to na pewno wyjaśnią ci to korzystający z 210 czy 154.

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane