• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk: Tramwaje będą, ale droższe

Michał Brancewicz
18 czerwca 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Na nowe tramwaje będziemy musieli jeszcze poczekać. Na nowe tramwaje będziemy musieli jeszcze poczekać.

Znamy już zawartość kopert z ofertami na 35 nowych tramwajów dla gdańskiego ZKM-u. Okazało się, że najniższa oferta i tak jest o 20 mln zł wyższa niż kwota, jaką dysponuje przewoźnik. Co teraz?



Miasto zapewnia, że znajdzie pieniądze na ten cel, ale potrzebny będzie większy kredyt. - Pieniądze muszą się znaleźć, nie wyobrażam sobie abyśmy nie zakupili tego taboru - deklaruje Maciej Lisicki, zastępca prezydenta Gdańska. - Rozwiązaniem może być zaciągnięcie przez ZKM większego kredytu.

To spowoduje jednak, że miasto będzie musiało płacić przewoźnikowi więcej za usługę. Jednak - jak zapewnia prezydent Lisicki - kwota ta zostanie rozłożona na wiele lat i będzie spłacana z budżetu miasta, nie uderzy więc po kieszeni pasażerów.

Zakup 35 nowych składów, wraz z wyremontowanymi do tego czasu "Dortmundami" i kupionymi wcześniej "Bombardierami", ma zapewnić gdańskiej komunikacji torowej całkowicie nową flotę.

Do przetargu ogłoszonego przez ZKM w styczniu zgłosiło się pięciu markowych producentów składów tramwajowych. Najniższą cenę zaoferowała bydgoska "Pesa", chociaż i tak jej cena jest o 20 mln zł wyższa niż przewiduje budżet gdańskiego przewoźnika.

- Różnica między ofertą Pesy, a innymi firmami jest znacząca- przyznaje Izabela Kozicka-Prus, rzecznik ZKM Gdańsk.

Na cała inwestycję ZKM chciał przeznaczyć 227,5 mln zł, co w przeliczeniu na jeden tramwaj dawało kwotę ok. 6,5 mln zł. Najniższa oferta mówi jednak o cenie 7,1 mln zł. To dużo, ale i tak o wiele mniej od cen, które proponowali pozostali oferenci. Reszta firm dawała zbliżone w swej wysokości oferty w granicach 9,8 a 10,4 mln zł.

Taki rozstrzał cenowy nie oznacza jeszcze, że bydgoska firma może czuć się zwycięzcą. Cena tramwaju w ok. 70 proc. zadecyduje o wyborze oferty. Istotne jest także zaplecze techniczne, gwarancje i naprawy jakie zaoferują konkurenci.

Termin wyboru zwycięskiej firmy nie jest jeszcze znany. ZKM nie zamierza się spieszyć z decyzją. - To jest bardzo poważny i kosztowny przetarg, dlatego zamierzamy bardzo dobrze sprawdzić wszystkie oferty - mówi rzecznik.

Firmy startujące w przetargu:
Pesa (Bydgoszcz)
Bombardier (Berlin)
Konsorcjum AnsaldoBreda (Pistoia Włochy) i Newag (Nowy Sącz)
Stadler (Berlin)
Caf (Madryt)

Opinie (224) 8 zablokowanych

  • no no (4)

    albo ktoś g.wniany przetarg przygotował, albo koniec kryzysu i firmy znowy walą w chugona

    • 45 7

    • (2)

      bezsens miały być w styczniu czy listopadzie a teraz będą jeszcze droższe więc jeszcze dłużej ich nie będzie...........................................................................................................................

      • 0 3

      • Lisicki udaje głupa? (1)

        "kwota ta zostanie rozłożona na wiele lat i będzie spłacana z budżetu miasta, nie uderzy więc po kieszeni pasażerów." Kredyt spłacą podatnicy a nie pasażerowie. Rzeczywiście, wielka różnica...

        • 2 0

        • różnica jest - pasażerem są też turyści ;)

          • 0 0

    • Spójrz na kraje, z których pochodzą te firmy

      Niemcy x 2, Włochy, Hiszpania i Polska - która z ofert mogła się różnić ceną? gdzie koszty pracy są niższe? Poza tym to dobrze, że pieniądze zostaną w kraju. Trzeba wspierać rodzime firmy. Mam nadzieję, że nie będzie żadnych wałków i wybiorą Pesę. Nie wiem czemu chcą zwlekać z decyzją.

      • 1 0

  • Adamowicz do odstawki i to szybko! (20)

    Adamowicz za sytuację komunikacyjną w mieście już dawno powinien podać się do dymisji - caly Gdańsk w jednym korku stoi, zaś Adamowicz twierdzi, że lepiej budować ECS za setki milionów, zamiast przeznaczyć te pieniądze na poprawę codziennego życia mieszkańców

    • 174 26

    • (2)

      co tam dymisja. odwołać w referendum

      • 29 2

      • (1)

        Jestem za. Budyń do piekła.

        • 26 2

        • razem z przydupasem Lisem Ickiem

          • 9 1

    • Człowieku, znowu pomyliłeś fora. (6)

      To nie temat artykułu. Jeszcze prosta rada dla ciebie nieszczęśniku - zbuduj sobie prywatną ścianę płaczu.

      • 14 36

      • forum odpowiednie (5)

        co chwilę czytam na tej stronie o kolejnych potknięciach włodarzy gdańska. Nie tak dawno czytaliśmy wypowiedź Adamowicza, iż ECS jest ważniejsze niż kilka dróg dla kilku tysięcy mieszkańców Gdańska...miasto leży odłogiem, a załatwianie trasy WZ to kwintesencja działań Pawełka. Ściany płaczu nie potrzebuję...tak duże i piękne miasto zasługuje na tak dobrych włodarzy jak choćby Wrocław czy Gdynia

        • 41 4

        • wyprowadz sie do Wrocławia (2)

          i przestań robić kampanię Lepperowi

          • 4 43

          • A ty co przydupas Urzedu Miejskiego? Poziom wypowiedzi na to wskazuje. (1)

            • 37 6

            • A ty czyim jestes przydupasem? Kto ci to zleca?

              • 4 17

        • A jakie potkniecie (1)

          jest w tym ptzetargu? Euro i dolar wzrosly to i komponenty do tramwajow wzrosly.

          • 4 17

          • puknij się w caban komponencie, molochy produkujące takie tramwaje, mają podpisane od dawna kontrakty na dostawy z góry po okreslonych cenach. To się OPCJA nazywa pacanie ( przez ktorą tyle szumu bylo jakies pol roku temu ). Te Twoje Euro i Dorary to Ci ciocia może przyslać, razem z markami które chowała przed tobą... A i wlasnie w ten sposob winno zabezpieczyc się miasto. Winoo się okreslic juz dawno temu co do oferty, a nie " chcemy kupic troszku tramwajów " i bawią się w kto da mniej...

            • 15 2

    • (2)

      racja racja. 300 mln zł na kolejny wymysł. Ten człowiek rujnuje to miasto.

      • 26 3

      • (1)

        skoro takie tramwaje tyle kosztują, to powinni kupić za jeden tramwaj np. 6 maybachów po okolo 1,2 mln. wyliczając wyszło by 210 samochodów po 4 miejsca dla pasazerow to daje nam 840 miejsc. prawda ze wygodniej ? może nikt gumy na siedzenie nie naklei !

        • 20 2

        • dobre...

          haha - świetny pomysł, gratuluję!

          • 1 0

    • Jak się nie podoba to zmień miasto. (4)

      A jak masz sklerozę to przypominam wyniki ostatnich wyborów: Gdańsk pomorskie Paweł Bogdan ADAMOWICZ KW Platforma Obywatelska RP 60,87%

      • 4 32

      • kolejny frustrat z obsesja Antyadamowiczowa (2)

        to pewnie dla niego buduja ten szpital dla schizofreników bo Adamowicz spokojnie wygra wybory a ten od Owicza napewno wtedy trafi do takiego szpitala.

        • 2 23

        • Masz coś z deklem.

          • 11 0

        • i cóż z tego, że 60%?

          pewnie widziałbyś we mnie elektorat PiS czy Samoobrony, a tu zonk, bo elektorat PO, wszak 60% poparcie w wyborach nie daje Pawełkowi prawa olewania mieszkańców miasta. I wybacz, ale nie wyprowadzam się nigdzie - tu się urodziłem i tu mieszkam całe życie i zwyczajnie chciałbym abym mym miastem zarządzał dobry gospodarz, a nie marionetki typu Adamowicz czy Lisicki

          • 39 0

      • sfałszowane tak jak w Iranie

        • 6 2

    • świeta racja.. ECS jest niepotrzene.. i nikomu nie bedzie sluzylo.

      • 14 1

    • ECS to chyba raczej kaczory forsowały...

      • 0 8

  • wybierzcie ofertę średnią a nie najtańszą (15)

    PESA nie wydaje się najgorsza ale ja jestem za Bombardierem - Niemieckie tramwaje są 100 x razy lepsze i wytrzymalsze od np. Konstali. W Krakowie jeździ już 39 bombek i wszyscy są zadowoleni.

    • 76 16

    • True (1)

      Najlepsze tramwaje jakie jeżdżą w Gdańsku. Potem jest długo długo nic :) Porównanie z PESA jeżdżącymi w Warszawie też wypada zdecydowanie na korzyść bombek - są cichsze, szybsze, sprawiają wrażenie dużo solidniejszych.

      I ładnie wyglądają w gdańskim malowaniu :)

      • 11 1

      • ewentualnie Stadler

        też bardzo zacne wyroby.

        • 8 1

    • A po co pompować pienądze w Niemiecki przemysł? (4)

      Są ciężkie czasy,trzeba wspierć nasz przemysł.
      A tak na marginesie to tramwaje pesy wcale nie odbiegają od konkurencji.

      • 10 15

      • Sorry, okres centralnego planowania minal (1)

        Jesli te maszyny sa gorsze, to dlaczego wszyscy maja placic za nieudolnosc konstruktorow i zarzadcow PESY?

        • 5 8

        • A czy są gorsze?Z jakigo powodu tak wnioskujesz?

          Istnieje jeszcz coś takiego jak stsunek ceny do jakości.

          • 5 3

      • tylko niemiecki? (1)

        stadler ma fabryke w siedlcach, bombardiery montują też w fabrykach solarisa, z Włochami startuje Newag z Nowego Sącza, pesa to wiadomo.
        Wychodzi na to, że jedynie CAF nie ma w powiązań z polskimi firmami...

        • 2 0

        • ale to, że zatrudniają Polaków jest niczym w porównaniu z Pesą.

          • 0 2

    • Dziwna logika-jesteś za kanadyjskim Bombardierem bo niemieckie tramwaje są od 100 razy lepsze od polskich konstali? :)))))))

      • 6 4

    • bombardier?? (4)

      od kiedy bombardier jest niemiecki?

      • 6 0

      • Jest napisane (3)

        Bombardier (Berlin)?

        • 2 1

        • (2)

          no bo tam jest produkcja ale bombardier jest kanadyjski, fiat tez produkowany w polsce chociaż jest włoski

          • 4 0

          • (1)

            nie zmienia to faktu ze zostanie wyprodukowany w niemczech a złożą go pewnie znowu w krakowie :D

            • 4 0

            • Złożą go w Chinach :)

              • 5 2

    • Cena! (1)

      35*7,1=250mln
      35*9,8=350mln

      • 4 1

      • przydałoby się jeszcze przeliczyć koszty eksploatacji :)

        • 7 0

  • Tylko nie PESA (16)

    Tramwaje produkowane przez bydgoską PESĘ są po prostu brzydkie. W zamyśle
    projektantów i konstruktorów miały pewnie przypominać ultranowoczesne wehikuły,
    ale wyszła z tego po prostu taka jeżdżąca kupa. Poza tym nie widzę potrzeby,
    żeby jeździły u nas te same tramwaje co w Stolycy ;-) Niech ZKM dokupi po prostu
    do tych trzech Bombardierów, kolejne 35- będą się ładnie razem prezentować.

    • 70 27

    • A po co dawać pracę i zarobek Niemcom? (12)

      A przepłacać 20% dla tego że są już 3 bombardiery to by była spora przesada.
      Sądzę że tramwaje pesy są równie dobre jak tych pozostałych firm.
      http://www.pesa.pl/php/index_pl.php?id_dzial=1140& id_sesja=0

      • 10 12

      • czy ty jestes naprawde az tak głupi czy tylko udajesz? (10)

        poco sie nogi poca!! gdybys miał choc troche rasisto rozumu to bys wiedział poco głabie kupujesz telewizor zagraniczny .pralke lodówke itp.rzeczy kupuje sie to co najlepsze a nie polski szajs!
        I tak robi sie na casłym swiecie liczy sie jakosc a pesa to bubel za który ja niezamirzam placic i potem doplacac tymbardziej ze mam potym tym jezdzic !
        zastanów sie głąbie dlaczego polacy niekupuja polskich samochodów!

        • 7 21

        • No i pesa jest najlepsza (1)

          jesli chodzi o stosunek wartosci uzytkowej do ceny.
          Nastepny jest 40% drozszy!

          • 6 5

          • jeśli mówisz że chodzi o stosunek wartości użytkowej do ceny

            to następny kandydat nie może być o 40% droższy, bo nie takie kryterium porównania przyjąłeś wcześniej... więc jaki jest??..stosunek jakości do ceny jest wyższy, czy niższy i o ile...

            • 2 0

        • Autobusy Solarisa

          w porownaniu do MANow czy mercow jezdzacych u nas sa OK.
          Wiec nioe pier... ze tylko zagraniczne jest dobre.

          • 8 5

        • Słuchaj głupku wioskowy, (4)

          nie wiem czy wiesz ale większość telewizorów sprzedawanych w Polsce jest montowana w naszym kraju,to samo dotyczy sporej części agd.
          Dlaczego piszesz że pesa to bubel,bo polski to bubel?
          Co do samochodów to nie kupują polskich bo ich nie ma(chodzi mi o osobowe)
          Jak dla ciebie lepiej aby prace miał Niemiec niż Polak to się wynieś za Odrę.
          I kto tu jest głąbem?
          Nic nie wiesz to się nie wypowiadaj.

          • 12 4

          • nieprawda

            a widziałeś naklejki "made in china" ?

            • 1 2

          • słuchaj głabie gdybys maił cokolwiek pod ta czaszka to bys wiedzia ze montarz a produkcja to dwie rózne sprawwy!! (2)

            80% sprzetu jest produkowana zagranica a ttuja jest tylko montarzownia i to tylku kilku firm!!gdyby była tak jak piszesz zacofany ciołku to Polska była by potega gospodarcza wna swiecie a jest akurat odwrotnie!!

            • 3 12

            • Skończyłeś przynajmniej podstawówkę?Jeśli tak to:

              Przeczytaj jeszcze raz co napisałem,następnie przeczytaj swoją odpowiedź.
              Ale sądzę że nie posiadasz organu odpowiadającego za myślenie dlatego i tak tego nie zrozumiesz.A co do polskich bubli to przykro przyznać ale właśnie jesteś jednym z przykładów takowych.

              • 4 0

            • naucz się pisać przygłupie

              • 1 2

        • (1)

          Polacy nie kupują polskich samochodów, ponieważ nie ma takich. Czy naprawdę trzeba ludzi wyzywać od "głąbów" uczestnicząc w dyskusji z ludźmi?

          • 7 1

          • Jeśli ktoś nazywa mnie głąbem to mu odpowiadam

            w ten sam sposób.

            • 1 2

      • Bombardiery jeżdżące w Polsce (i te krakowskie i te gdańskie) były montowane w Krakowie

        • 5 1

    • To nie wybory miss tylko zakup taboru.

      Coś ci się popierdaczyło chłpczyku.

      • 4 1

    • Dlaczego uważasz, że PESA ma brzydkie tramwaje? (1)

      Bo połówkowy pantograf jest odwrotnie do kierunki jazdy niż inne?

      • 4 0

      • Mnie zastanawia inna rzecz

        Mianowicie wychodzi na to, że w moim ukochanym mieście niektózy ludzie myślą jakimiś dziwnymi częściami ciała. No bo jak nazwać myślenie, w którym najważniejsza nie jest niezawodność, komfort, przyjazność niepełnosprawnym czy koszty utrzymania, ale WYGLĄD? Gdyby na wyglądzie się jeżdziło, to Kubica jeździłby na Heidi Klum zamiast na BMW.

        • 7 2

  • (2)

    "29 maja 2009 roku w Warszawie PESA Bydgoszcz SA podpisała umowę z Tramwajami Warszawskimi na dostawę 186 tramwajów dla stolicy". ładny grosz. ;]

    • 25 3

    • ładna różnica 35 nowych składów a 186

      • 3 0

    • Te warszawskie tramwaje będą kosztowały więcej niż budowa Baltic Arena

      :-)

      • 4 0

  • nie rozumiem (14)

    dlaczego te nasze urzędy nie stosują zapytań ofertowych ? !!

    Przecież gdy ogłaszają przetarg , to nie każda zainteresowana firma wie że akurat gdańsk chce kupić tramwaje, co by było gdyby do przetargu zgłosiła się tylko jedna i zażądała 100 mln więcej niż zakładany budzet? To trzeba byłoby ją wziąć?
    poj..... ten kraj

    • 41 13

    • O !

      Niech Budyń dołoży z sakiewki ! Albo sprzeda złotego talara którego dostal na 20 rocznice. o !

      • 4 2

    • jak nie znasz prawa to sie nie wypowiadaj... (2)

      ...przeczytaj sobie Prawo Zamówień Publicznych. Przy zamówieniach publicznych na tak wysoką kwotę, jedyna formą jest przetarg nieograniczony (najbardziej konkurencyjny tryb postępowania. Natomiast zapytanie ofertowe - o którym piszesz - jest właśnie skierowane tylko do wybranych oferentów i nie zapewnia takiej konkurencyjności. Tryb ten można stosować tylko do zamówień na niewielkie kwoty. O detalach poczytaj sobie w ustawie.

      • 13 0

      • (1)

        Nie ma już pojęcia oferentów w pzp, czytaj uważniej ustawy.

        • 2 1

        • ale w potocznym języku jest takie pojęcie

          • 1 0

    • herbatko nie masz racji:))

      • 1 0

    • Ta Herbata to chyba z pradem (3)

      Koledzy wyzej juz napisali, ze przetarg byl bardzo konkurencyjny, a dodam, ze informacji o nim bylo pelno, nawet w zwyklej prasie.

      • 2 0

      • (2)

        Ło matko, herbata ile ty masz lat? O takim przetargu wie każda firma produkująca tramwaje w europie.
        Ten chce zapytanie o cenę robić na tramwaje. Zrobiłbyś szkic i wysłał do fabryki konserw, co?

        • 1 0

        • do p. (1)

          A czy urzędasy wysłali lub powiadomili firmę np tą :
          Ansaldo/Firema, i czy ta firma startowała w przetargu ?

          He ??

          • 0 1

          • Powiem Ci tak. Zamawiający nie ma obowiązku informować potencjalnych wykonawców, że chce coś kupić. Tak duże zamówienie jest ogłaszane w dzienniku Unii Europejskiej itd.
            Jeżeli firma, ta o której mówisz, nie radzi sobie ze znalezieniem stosownego ogłoszenia to tym bardziej nie powinna brać się za konstrukcje czegoś co będzie woziło ludzi.
            Bardziej jednak prawdopodobne jest, że ta firma po prostu nie przystąpiła do tego zamówienia. Powodów mogą być tysiące.

            • 0 1

    • (1)

      Nie mieć pieniędzy a wymyslić kryterium 70% za cenę - "genialne"
      Nic dziwnego, że oferenci nie martwili się o cene :(

      • 0 0

      • rozrzutność

        Jak właściciel mówi, że pieniadze nie są problemem, tak wykonawcy odpowiadaja.

        • 0 0

    • (2)

      Można bez problemu taki przetarg unieważnić, jeśli cena przekracza kwotę jaką Zamawiający przeznaczył na przetarg, ogłaszaną na otwarciu ofert, a czasami podawną już wcześniej w SIWZ.

      • 1 1

      • (1)

        Nie żartuj, w SIWZ nigdy nie podaje się ceny jaką się zamierza przeznaczyć na zakup, to byłby strzał we własną stopę.
        Czasami podaje się szacunkową wartość zamówienia, a to są dwie różne sprawy.

        • 0 1

        • Mała korekta: kwoty nie ceny :)

          • 0 0

  • Czemu nie PESA? (10)

    Macie jakieś konkretne powody? Lepiej jest wspierać polski przemysł, niż ciąle dawać zarabiać Niemcom... Fajnie, że Polacy potrafią coś zrobić. Polskie Solarisy jeżdżą i jest ok, a można było kupić super niemieckie MANy z akwarium w oknie gratis... Można się spodziewać, że polska firma kupi podzespoły w Polsce i da zarobić innym polskim firmom i można być pewnym, że zapłaci podatki tutaj, a nie w niemczech

    • 66 20

    • RE:

      Tego że polska firma zapłaci podatek w Polsce czy gdziekolwiek nie można być nigdy pewnym. Jeżeli dobrze prosperuje to nie zapłaci go wcale.

      • 6 5

    • MYLISZ SIĘ!!! (5)

      te MANy były składane w polsce, zobacz mercedesy które jeżdżą po naszych ulicach a są wyprodukowane w niemczech (te co były wcześniej malowane w żółto szarych barwach). Czy one mają akwaria w oknach? Nie! Więc sie zastanów co jest lepsze. Solaris różni się od innych bo chce być dobrze postrzegany na rynku światowym, a inne polskie firmy chcą tylko zarobić jak najmniejszym kosztem. To zależy od tego jak dana firma jest zarządzana. Myślisz że czemu cena z tramwaje z niemiec jest wyższa? Bo chyba nie sądzisz że bombardier kupi polskie części do nich? Oczywiste jest że podzespoły będą lepszej jakości, na co producent da lepszą gwarancję. Ogólnie rzecz biorąc myślę że PESA po latach będzie miała w dupie nasze tramwaje i będą odwalać takie maniany jak obecnie MODERSZAJS z naszymi sprowadzonymi z niemiec dortmundami. Już teraz widać jaka jest polska jakość!!! Tragedia na szynach poprostu...

      • 11 6

      • Robson mas racje

        • 5 2

      • Te mercedesy kupione dla ZKM ok. 1995r. to porażka... (2)

        Nie dość, że mają tylko dwie pary drzwi, to w środku duchota panuje niepomierna, brak jakiejkolwiek wentylacji.

        • 5 3

        • no popatrz pan, a mieszkańcom Berlina (1)

          jakoś nie przeszkadzały te 'wady', a to _ten_sam_ tabor...

          Może duchota panuje od niedomytych pasażerów?

          • 8 4

          • Akwaria

            Ale te akwaria są super przecież.

            • 5 0

      • Robson...

        ...a sprawdz sobie gdzie montowano Gdańskie Bombardiery

        • 1 0

    • Lelek, sprawdź najpierw czyją własnością jest PESA a potem mów, że to polska firma :)

      • 4 0

    • (1)

      hahaha tez pamietam akwaria :D

      • 1 0

      • a onstal z chorzowa ?

        • 0 0

  • czy mozecie raz napisac co bedzie tansze (4)

    to zaden news ? zawsze wszystko co roku jest drozsze , to tylko w polsce co roku ceny poddnosza regularnie. polak potrafi

    • 9 5

    • Proszę bardzo: (3)

      mieszkania są tańsze niż rok temu.

      • 3 1

      • (2)

        o tak! kupię sobie z 5! ironia za ironię ;]

        • 1 1

        • A po co ci 5 mieszkań,
          idź na spacer i na lody.

          • 3 0

        • Kup jedno mieszkanie, skorzystaj z okazji jest taniej. Myśl, kombinuj, działaj.
          ylko nie rób jednego: NIE MARUDŹ

          • 1 0

  • (6)

    To spowoduje jednak, że miasto będzie musiało płacić przewoźnikowi więcej za usługę. Jednak - jak zapewnia prezydent Liciski - kwota ta zostanie rozłożona na wiele lat i będzie spłacana z budżetu miasta, nie uderzy więc po kieszeni pasażerów.”
    CO MI TU PAN LISICKI OCZY MYDLI, ŻE JA, JAKO PASAŻER NIE ODCZUJĘ NA BILETACH, BO JUŻ ODCZUWAM. OD 14 DNI. A KREDYTY WAŻE (URZĘDU MIASTA) ODCZUJE W PODATKACH, JAKO MIESZKANIEC, A NIE PASAŻER. I PYTAM ILE JESZCZE KREDYTÓW CHCECIE ZACIĄGNĄĆ, BO JUŻ WIEM O TRZECH WIELO MILIONOWYCH, KTÓRE SĄ ZACIĄGNIETE NA 30 LAT NA ECS I INNE POMINIKI BUDYNIA. BUDYŃ MUSI ODEJŚĆ!!! BUDYŃ MUSI ODEJŚĆ!!! BUDYŃ MUSI ODEJŚĆ!!!

    • 49 9

    • sam odejdź głąbie (4)

      zaczynając z tego forum

      • 0 21

      • (2)

        cóż za propagandowiec nam tu wyrósł... hola hola, mam wrażenie, że sam współtworzysz ten portal...

        • 9 1

        • zostań w domu i płacz (1)

          • 1 7

          • A ty dawaj sie jechac od tylu dalej i doic ile wejdzie przez miasto

            • 9 0

      • Idiota z ciebie niezly :) za co brawa? za kolejna wpadke?

        • 4 0

    • budyń to tY masz w głowie

      do tego zważony

      • 2 6

  • (2)

    dobrze że Alstom nie był aż tak bezczelny, żeby wystartować

    • 12 7

    • Dlaczego ?

      • 3 0

    • ALSTOMU JUŻ NIEMA !!!!!!!!!

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane