• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk: biletomaty w autobusach do 2023 r.

Maciej Korolczuk
30 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
23 biletomaty zainstalowano w autobusach linii jadących na lotnisko w Gdańsku. Niestety do 2023 r. nie ma co liczyć na zwiększenie liczby urządzeń. 23 biletomaty zainstalowano w autobusach linii jadących na lotnisko w Gdańsku. Niestety do 2023 r. nie ma co liczyć na zwiększenie liczby urządzeń.

O kolejne trzy lata została przedłużona umowa Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku z Mennicą Polską na funkcjonowanie w wybranych autobusach automatów biletowych. Aneks do umowy został podpisany w ubiegłym miesiącu, a więc już podczas trwania pandemii koronawirusa, w trakcie której do odwołania zawieszono sprzedaż biletów u kierowców i motorniczych. Niestety, ze względu na zaawansowane prace przy systemie wspólnego biletu "Fala" pasażerowie nie mogą liczyć na zwiększenie liczby urządzeń.



Nie masz biletu okresowego, a musisz skorzystać z komunikacji. Bilet kupujesz:

25 biletomatów, w których od 2018 r. można zbliżeniowo kupić karnety na przejazd, funkcjonuje na dwóch "lotniskowych" liniach autobusowych: 110 i 210. Z miejsca nowe urządzenia przypadły do gustu pasażerom. Ich działanie jest intuicyjne, kupno biletu zajmuje kilkanaście sekund i w znacznym stopniu ułatwia pracę kierowców autobusów, mogących się skupić tylko na prowadzeniu pojazdu.

Powodzenie pilotażowego systemu potwierdzają też statystyki sprzedawanych biletów. Tylko w 2019 r. w automatach zainstalowanych w 15 pojazdach (po dwa w autobusach przegubowych i po jednym we wszystkich pozostałych) sprzedano prawie 33 tys. biletów na łączną kwotę prawie 120 tys. zł.

Automaty zainstalowano celowo w liniach "lotniskowych", bo to tam najczęściej pasażerowie kupują jednoprzejazdowe bilety, jednocześnie płacąc kartą płatniczą, a nie gotówką. Automaty zainstalowano celowo w liniach "lotniskowych", bo to tam najczęściej pasażerowie kupują jednoprzejazdowe bilety, jednocześnie płacąc kartą płatniczą, a nie gotówką.
Trwająca pandemia wywróciła sprzedaż biletów i karnetów do góry nogami. Nie dość, że z komunikacji miejskiej korzysta o kilkadziesiąt proc. mniej pasażerów niż zazwyczaj (wpływy z biletów spadły o 40 mln zł), to władze Gdańska już dwukrotnie - ze względów sanitarnych - zdecydowały o zawieszeniu sprzedaży biletów w pojazdach. Od wiosny pasażerowie proszeni są o kupowanie biletów przez aplikacje mobilne lub w automatach biletowych, najlepiej po skorzystaniu z karty płatniczej.

Wyjątkiem były "lotniskowe" linie autobusowe z zamontowanymi biletomatami. Co prawda umowa na korzystanie z kilkudziesięciu automatów niedawno wygasła, ale jak informuje ZTM - pod koniec września został podpisany aneks, na podstawie którego pasażerowie będą mogli kupować bilety w autobusach jeszcze przez trzy lata.

Rozkład jazdy linii 110



Rozkład jazdy linii 210



- Zgodnie z aneksem do umowy z Mennicą Polską SA biletomaty te będą funkcjonować do końca 2023 r. Stosowany aneks został podpisany 30 września, ale z zaznaczeniem, że Mennica Polska SA w przypadku startu systemu zintegrowanych płatności "Fala" będzie musiała zdemontować urządzenia z pojazdów gdańskiej komunikacji miejskiej - zastrzega Zygmunt Gołąb, rzecznik prasowy ZTM w Gdańsku.
Zapytaliśmy więc, czy wobec obostrzeń związanych ze sprzedażą biletów i przedłużających się prac nad systemem "Fala" ZTM nie brał pod uwagę powiększenia puli biletomatów i zamontowania ich także na pozostałych liniach autobusowych i w tramwajach.

- Mając na względzie obostrzenia wynikające z epidemii COVID-19, pamiętając o wiosennym wyłączeniu sprzedaży karnetów w pojazdach i spodziewając się drugiej fali zachorowań, co ma teraz miejsce, podjęliśmy decyzję o przedłużeniu pilotażu systemu Open Payment System (OPS), by pasażerowie - w przypadku wyłączenia sprzedaży karnetów u kierujących pojazdami, co nastąpiło wraz z wejściem Gdańska do strefy czerwonej - mogli nabywać bilety również tą drogą. Ze względu na stopień zaawansowania prac w zintegrowanym systemie płatności "Fala" spółki Innobaltica montaż urządzeń OPS w kolejnych pojazdach nie był brany pod uwagę - tłumaczy Gołąb.

Jak działają biletomaty w autobusach? Wideo z 2018 r.

Miejsca

Opinie (171) 3 zablokowane

  • W Gdyni dalej opór i brak zrozumienia problemu.

    Zobaczcie ilu pracowników ZKMu dojeżdża do pracy samochodem. To skąd oni mają znać potrzeby zwykłych gdynian?

    • 8 0

  • Czy to żart?

    200 lat za murzynami. gdańsk

    • 9 1

  • zdaje się że ZTM jest jakieć 10 lat za technologią (1)

    może trzeba żeby ktoś pojechał do Japonii i zobaczył jak to tam wygląda teraz i szybko to wprowadził tutaj.

    • 9 3

    • ZTM, czy nasz kraj jest 10 lat za Japonią ?

      • 1 0

  • Ja płacę zawsze gotówką a nie kartami tylko się człowiek wkurza tranzakcja odrzucona albo inna przyczyną terminal nie chodzi alb (1)

    • 2 8

    • Zawieramy trnzakcję; więcej nie wpisuj tu niczego bo skończony baran jesteś

      • 0 2

  • Błagam, skończcie z tą nikomu niepotrzebną falą! (1)

    Każdy przewoźnik wykonuje coś, co się nazywa praca przewozowa. I na tej podstawie można normanie rozliczyć koszty tranportu nawet z podziałem na gminy, czy rodzaj przewozów. Istnieje coś takiego, jak porozumienie międzygminne, które umożliwia organizację publicznego transportu zbiorowego we wszystkich gmianach, które w takie porozumienie wejdą. Mamy jeden podmiot zarządzający ( a nie jak teraz zkm, ztm, mzk, i jeszcze urząd marszałkowski z koleją), jedną taryfę, jedne przepisy taryfowe, jeden obszar. Wszystko jest zintegrowane i tańsze - jeździ więcej ludzi. To rozwiązanie ma jedną podstawową wadę - redukcja etatów. Ktoś musiałby się pożegnać z ciepłym stołkiem i dlatego wspólnego biletu Trójmiasto nie zobaczy przenigdy!

    • 11 0

    • Hamburgu i okolicach taki system działał już 30 lat temu.

      Był prosty, przejrzysty i intuicyjny. Nie znając niemieckiego korzystałem z komunikacji bez najmniejszych problemów.
      Nawet teraz tamten system w Trójmieście zrobiłby furorę.
      Ale po co...

      • 0 0

  • Projekt Fala

    Nareszcie przynosi jakieś efekty. Brak biletomatów w Gdańsku. Mogłyby powstać szybciej. Ale po co szybciej i efektywniej skoro mamy Falę. Misia na miarę naszych możliwości...

    • 11 0

  • W Gdańsku (1)

    Jak zawsze urzędas ma rację. Będzie tak jak on woli. Wspólny bilet, wspólne to i nic.

    • 3 3

    • ty byłaś kiedyś w Gdańsku ?

      na autobus, tramwaj, SKM i PKM jest w Gdańsku wspólny bilet

      • 0 0

  • Z moich informacji (mam wtykę) wynika że planowany termin zainstalowania podobnych w Gdyni, to II kwartał - rok 2071. Przyjemnej podróży na Obłuże.

    • 7 0

  • Może trzeba kupić następne szachy... (1)

    wiadomo że to priorytet a nie tam jakies biletomaty.. nich ludziska sami sie martwią gdzie kupic bilet... najwyżej zarobimy na mandatach.

    • 6 1

    • i rydwan...

      i plażę w Dolnym Mieście zrobić na skrzyżowaniu...

      • 0 0

  • Późno

    O jakieś 10-15 lat za późno.

    • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane