• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk chce kupić pięć nowych tramwajów

Michał Stąporek
12 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Pięć nowych tramwajów ma trafić do Gdańska do końca przyszłego roku. Mają zawracać bez pętli i pokonywać najbardziej strome trasy.



Pojazdy mają być w całości niskopodłogowe, a także dwukierunkowe. Dzięki temu będą mogły obsługiwać zarówno linie bez klasycznej pętli (jak np. projektowana linia tramwajowa na Morenę), jak i jeździć po liniach zamkniętych z powodu awarii lub remontu (jak obecnie na ul. Marynarki Polskiej).

Nowe tramwaje będą musiały pokonywać podjazdy i zjazdy o nachyleniu do 6 proc., czyli będą mogły obsługiwać wszystkie linie górnego tarasu - trasy na Chełm, Łostowice, Morenę.

Pojazdy będą musiały pomieścić co najmniej 250 osób, w tym przynajmniej 28 na miejscach siedzących. Jak ten wymóg wypada na tle tramwajów dotychczas jeżdżących po Gdańsku? W Pesach Swing, których w Gdańsku jest 35, mieści się 245 pasażerów, w tym 40 na siedzeniach. Z kolei do każdego z trzech Bombardierów Flexity Classic zmieści się raptem 178 pasażerów, za to aż 76 na miejscach siedzących. Pomiędzy tymi modelami można umieścić wyremontowane Dortmundy N8C, które mieszczą po 226 pasażerów, z czego 54 na miejscach siedzących.

W każdym tramwaju ma być monitoring oraz klimatyzacja w części pasażerskiej i w kabinach motorniczego.

Przetarg ZKM obejmuje tramwaje o długości do 32,5 m. Będą to pojazdy wieloczłonowe (jak dotychczas zakupione tramwaje typu Pesa Swing i N8C) z napędem silnikami prądu przemiennego i sterowaniem mikroprocesorowym wraz ze specjalistycznym wyposażeniem obsługowym, pakietem naprawczym, pakietem eksploatacyjno-naprawczym, szkoleniem, dokumentacją techniczną łącznie z licencjami i oprogramowaniem.

Przetarg jest dwuetapowy. Do pierwszego etapu będą się mogli zgłosić wszyscy zainteresowani producenci tramwajów. Jeśli ta grupa będzie liczna, zostanie z niej wyłoniona piątka producentów, którzy zostaną poproszeni o złożenie ostatecznych ofert.

Ile mogą kosztować nowe tramwaje? Trudno powiedzieć, ponieważ cena zależy od wielu czynników, także takich jak wielkość zamówienia. W przypadku Gdańska nie jest ona imponująca. Gdy w 2007 roku ZKM Gdańsk kupił trzy tramwaje typu Bombardier zapłacił za nie po ok. 7 mln zł. Jednak już dwa lata później kupowaliśmy 35 Swingów z Pesy po ok. 8,7 mln zł.

Twój ulubiony tramwaj to:

Ponieważ w przetargach zamawiający mają różne oczekiwania (nie tylko co do konfiguracji tramwaju, ale i pakietu usług dodatkowych, jak np. czasu trwania gwarancji), podobne tramwaje proponowane w podobnym okresie mogą się wyraźnie różnić ceną. W październiku 2012 roku Szczecin kupił jeden tramwaj od bydgoskiej Pesy za 6,8 mln zł (22 wozy za 150 mln zł). Jednak w styczniu 2013 w Warszawie rozstrzygnięto przetarg, który także wygrała Pesa oferując 380 mln za 45 tramwajów, czyli po 8,4 mln zł za sztukę. Te tramwaje są właśnie dwukierunkowe, czyli takie, jakich potrzebuje Gdańsk.

Biorąc to pod uwagę, można zakładać, że ZKM musi przygotować na pięć wozów sporo ponad 40 mln zł. Tymczasem firma ma do wydania na ten cel ok. 48 mln zł. Tramwaje mają przyjechać do Gdańska do grudnia 2014 r.

Kupno pięciu nowych tramwajów nie zmienia planów ZKM, który cały czas stara się o kupno 16 używanych tramwajów typu N8C z Kassel. Jest na nie w stanie wydać w sumie ok. 4,2 mln zł. Licytacja tych pojazdów odbędzie się prawdopodobnie jeszcze w lutym.

Obecnie we flocie tramwajowej ZKM jest ponad 100 składów tramwajowych. 75 proc. floty tramwajowej to pojazdy niskopodłogowe i z częścią niskopodłogową.

Film archiwalny

Pod koniec 2011 r. do Gdańska przyjechała ostatnia, 35. Pesa kupiona w ramach przetargu zorganizowanego w 2009 roku.

Miejsca

Opinie (266) ponad 10 zablokowanych

  • Kiedy wreszcie przestanie jeździć złom na Stogi!! (1)

    • 10 4

    • Dortmundy z racji wieku powinny być nazwane złomem, bo są od Konstali starsze.

      Nie wiem czy wiesz, ale Dortmundy sa starsze od Konstali. Tu nie o wiek chodzi, ale o utrzymanie. Niemiec potrafił utrzymać tabor na wysokim poziomie. Polacy niestety nie.
      Poza tym technika w Polsce była daleko do tyłu. W latach, gdzie w Niemczech myślano o energooszczędności i wyeliminowano energochłonny rozruch oporowy, w Polsce do początku lat dziewięćdziesiątych rozruch ten stosowano.
      Dodam, że rozruch oporowy to ponad 50% energii w początkowej fazie rozruchu w gwizdek, tracona na rezystorach rozruchowych, energia ta nie jest spożytkowana nawet na ogrzewanie wnętrza.

      • 4 2

  • Kiedy remont linii na Przeróbkę? Tu są potrzebne czołgi, a nie tramwaje.

    • 9 4

  • Prponuje w kazdym tramwaju umiescic ekran i wyswietlac '' Flipa i Flapa ''!

    oraz inne archiwalne filmy . Bedzie przyjemniej w tramwaju

    • 7 0

  • Pesy sresy słingi ringi

    w środku taki super design który przeszkadza jak jest tłok i zajmuje dużo miejsca. no, ale ukośne fotele przynajmniej ładnie wyglądają. brawo za pomysłowość.

    • 1 7

  • (1)

    niech Gdansk lepiej zajmie sie przydzielaniem ludziom mieszkan

    • 2 10

    • nie zgadzam się!

      kup sobie mieszkanie albo wynajmij, a nie czekaj na dostanie! DO ROBOTY LENIU!

      • 6 0

  • Tramwaje

    Żądamy nowych pojazdów na trasie Gdańsk-Stogi- Gdańsk Brzeźno linii 3 oraz w części linii 5!!!!!
    Wstyd aby jeździły w roku 2013 takie złomy.

    • 7 5

  • Ja płacę, starsi nie (1)

    Tak więc nie zajmuje miejsc dla inwalidy. Jak ktoś mi da ulgowe bilety za stanie to będę stał. Starsi mają darmowe i mają siedzieć?

    • 5 3

    • d*pku!

      d*pku, też kiedyś będziesz stary, szybciej niż się tego spodzeważ, to jest sprawdzone, prawdziwe i nieodwracalne!

      • 1 1

  • (3)

    omijam gdansk szerokim lukiem tam syf brod i smrod

    • 6 10

    • i pewnie wolisz stac w korku jadac swoim smierdzacym śledziobusem

      • 6 0

    • i jesteś z Gdyni, gdzie syf jest przykrywany kotarą i reklamowany w tv jako złoty pył

      na który zaprasza prezydent

      • 2 0

    • Ty jesteś chu..ek a nie Jurek.

      • 0 0

  • a na co/

    po co w tramwaju miejsca siedzące? a niech każdy stoi , staruszki i chorzy też , szybciej ich szlag trafi ... do domu ojca pójdą prędzej ...eksterminacja taka...

    • 3 3

  • Za łatanie drug by się wzięli...

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane