• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk domyka drogowy pierścień. Ale sporo jeszcze jest do zrobienia

Maciej Naskręt
15 grudnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
aktualizacja: godz. 20:11 (15 grudnia 2012)
Kierowcy po godz. 16 w sobotę będą mogli przejechać się po nowej estakadzie nad al. Grunwaldzką w Gdańsku. Kierowcy po godz. 16 w sobotę będą mogli przejechać się po nowej estakadzie nad al. Grunwaldzką w Gdańsku.

W sobotę popołudniu kierowcy pojadą wrzeszczańskim odcinkiem Trasy Słowackiego i estakadą nad al. Grunwaldzką. To kolejny fragment wewnętrznej obwodnicy Gdańska, która pozwoli na szybsze poruszanie się po mieście. Jednak na jej scalenie poczekamy nie krócej niż do 2020 r.



Aktualizacja godz. 20:11 Wreszcie kierowcy mogą cieszyć się z nowej estakady nad al. Grunwaldzką. Na obiekt wjechał pług, który odśnieżył i posypał solą - chlorkiem wapnia - jezdnię. Estakada jest już udostępniona dla ruchu. Jedźcie ostrożnie.

Aktualizacja godz. 18:08 Otwarcie estakady nad al. Grunwaldzką nieco opóźnia się. Wszystko z powodu opadów śniegu. Organizatorzy dzisiejszego otwarcia obiektu we Wrzeszczu czekają na pług, który odśnieży jezdnie właśnie na estakadzie.

* * *

W sobotę kierowcy będą mogli pojechać bez przeszkód ok. 3,3-kilometrową Trasą Słowackiego na odcinku od ul. Potokowej zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska wraz z estakadą nad al. Grunwaldzką. Tego samego dnia zostanie otwarta ok. 2,1-kilometrowa Droga Zielona na granicy Brzeźna i Wrzeszcza, która ułatwi dotarcie do m.in. stadionu w Letnicy, a po 2014 r. do tunelu pod Martwą Wisłą. Inwestorem tych przedsięwzięć jest miejska spółka GIK.

Przypomnijmy: fragment Trasy Słowackiego we Wrzeszczu budowany był pierwotnie przez konsorcjum firm Hydrobudowa (lider), PBG, Aprivia i OHL. Jednak bankructwo lidera spowodowało, że wiosną prace stanęły, a późnym latem generalnym wykonawcą została firma OHL, która doprowadziła do otwarcia 3,3-kilometrowej drogi, ale z przynajmniej miesięcznym opóźnieniem. Inwestycja we Wrzeszczu kosztowała 158 mln.

Sprawniej toczyła się budowa odcinka Drogi Zielonej między al. Hallera zobacz na mapie Gdańskaul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska. Prace za kwotę ok. 135 mln zł prowadził potentat budowlany - firma Budimex. Pracom nie przeszkadzały nawet odbywające się nieopodal, na stadionie w Letnicy, mecze mistrzostw Europy. Choć trzeba tu wspomnieć, że hiszpańskie media obiegło zdjęcie placu budowy tuż przy stadionie.

Oba nowe, dwujezdniowe odcinki są częścią drogowego ringu, który ma do roku 2020, także dzięki obwodnicy Trójmiasta i Południowej Obwodnicy Gdańska, otaczać centralne dzielnice miasta. Jego pierwszy element - dwujezdniowa ul. Słowackiego między Matarnią a Niedźwiednikiem zobacz na mapie Gdańska - powstawał w latach 1998-2003. Tamta inwestycja polegała na poszerzeniu drogi do dwóch jezdni. Rok później, za pieniądze z budżetu centralnego, ruszyła budowa mostu wantowego na Trasie Sucharskiego. Obiekt otwarto w 2001 r.

Kolejnym ważnym, już powstającym odcinkiem drogowego pierścienia, jest tunel pod Martwą Wisłą z dojazdami między ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska, a Węzłem Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska. Jego budowa trwa od od zeszłego roku i ma on zostać oddany w październiku 2014 r. Koszt: 885 mln zł. Inwestycję prowadzi firma OHL, a zleca miejska spółka GIK.

Ramę stanowią ponadto dwa odcinki Trasy Sucharskiego - na Przeróbce między Węzłem Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańskamostem wantowym zobacz na mapie Gdańska i Rudnikach na odcinku od Węzła Elbląska zobacz na mapie Gdańska do Południowej Obwodnicy Gdańska zobacz na mapie Gdańska. Pierwszy został oddany do ruchu pod koniec listopada. Wykonawcą była firma Skanska, która za budowę 2,7-kilometrowej drogi w 18 miesięcy zainkasowała ok. 185 mln zł.

Natomiast drugi odcinek wciąż jest realizowany. Wykonuje go firma Budimex, która za pracę otrzyma ok. 164 mln zł. Droga ma być oddana na przełomie tego i przyszłego roku.

Od zachodu i południa gdański ring tworzą: Obwodnica Trójmiasta zobacz na mapie Gdańska a także oddana do ruchu w czerwcu Południowa Obwodnica Gdańska zobacz na mapie Gdańska. Jej budowa pochłonęła w sumie 1,5 mld zł z budżetu państwa, inwestorem był gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

By jednak mówić o ringu w Gdańsku, niezbędna jest jeszcze realizacja jednego - raptem kilometrowego - odcinka dwujezdniowej drogi we Wrzeszczu - ul. Nowej Kościuszki na odcinku od al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańskado al. Hallera zobacz na mapie Gdańska. Miasto zakłada, że inwestycja drogowa może być zrealizowana do 2020 r. i dofinansowana z budżetu Unii Europejskiej na lata 2014-2020.

Czy budowa gdańskiego ringu usprawni ruch w mieście?

Na mapach planistycznych miasta pojawia się ponadto ul. Nowa Gdańska, dzięki której kierowcy mogliby ominąć al. Hallera i dotrzeć szybciej do Drogi Zielonej przy stadionie. Nowa ulica miałaby przeciąć wrzeszczańskie ogródki działkowe. Nie ma jednak konkretnych założeń co do realizacji tej drogi. Miałyby przy niej powstać m.in. obiekty handlowe i biurowe.

Po co w ogóle Gdańsk buduje drogową obręcz wokół Śródmieścia? Dzięki niej planiści mogliby scalić podzieloną w okresie PRL przestrzeń dawnego centrum - Dolne i Główne Miasto. Chodzi o to, by zachęcić kierowców przede wszystkim do omijania zatłoczonego i zakorkowanego centrum - m.in. Podwala Przedmiejskiego zobacz na mapie Gdańska, Okopowej zobacz na mapie Gdańska, czy Podwala Grodzkiego zobacz na mapie Gdańska.

Gdańsk ma też w planach budowę małego ringu, wyłącznie wokół Śródmieścia. Mają go tworzyć od wschodu: ul. Nowa Wałowa wiodąca od Żółtego Wiaduktu zobacz na mapie Gdańska, przez tereny stoczniowe, do Mostu Siennickiego zobacz na mapie Gdańska - oraz ul. Nowa Sandomierska, która umożliwi jedną nitką przejazd dalej od Mostu Siennickiego w kierunku Oruni przez Olszynkę. Od zachodu natomiast Śródmieście ma otaczać ul. Nowa 3 Maja, która w dużej mierze ma przebieg w świetle obecnie istniejącej ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdańska. Na te zadania miasto ma w dużej mierze zarezerwowany teren. Wszystko to jednak melodia przyszłości.

Wydarzenia

Odkorkowanie Trasy Słowackiego (10 opinii)

(10 opinii)

Miejsca

Opinie (411) ponad 10 zablokowanych

  • budyniujących trotylowców

    szlak trafia.
    w końcu ich najwybitniejszy inaczej przedstawiciel jaworski twierdził że Słowackiego nie powstanie,
    a teraz w ramach terapi grupowej idzcie sobie zrobić jakąś ekshumacje hłe hłe.
    Gdańsk wam na złość kwitnie i tak bedzie dalej nieudaczniki.

    • 14 1

  • matarnia

    pierdoły piszecie! To lepiej było na słowaka czy będzie od dziś? Marudy pospolite! Do roboty!hehe

    • 5 1

  • .. to nie drogi a sciezki do dzikiej wiochy a nie metropolii

    .. wezeł w Przejazdowie z mini rondem.. dla Fiat 126p
    ... wezeł w Lipcach wykonany w 50%
    ... wiaduk na Słowackiego/Kosciuszki dwa pasy - 50%
    ... trasa Sucharskiego prowadzi do nikad
    ... Kosciuszki prowadzi w krzaki
    A Gierek wybudował 40-lat temu obwodnice, z której dzis wszyscy korzystaja, a PO pierze kase i buduje sciezki

    • 7 13

  • drogi powinny miec 6 pasuf conajmiej ! bendom traffiki ze ho ho

    • 1 5

  • teraz adamowicz zetnij dzrzewo pod BASEN !!! cale poludnie GD czeka na BASEN na chelmie jest scisk jak w nowojorskim metrze ! (4)

    • 6 5

    • Teraz całą ludzkość (3)

      niech założy spółkę i wybuduje sama basen. Będzie na tym zarabiać.

      • 2 2

      • jestes matol pojedynczy ! to miasto musi dac dzialke i utrzymac ! (2)

        basen to standard ! buduja osiedla a ludzie nie maja gdzie splic cholester. end cukru wiec biegaja po cmentarzach ha ha ... mysl glowa a nie lbem !

        • 3 3

        • Miasto nie nie musi. (1)

          Osiedla budują deweloperzy a nie nie miasto. Miasto nie jest od dawania za półdarmo mieszkań.

          • 3 2

          • Ale jest od fundowania stadionu dla półgłówków?

            Na pewno?

            • 5 2

  • Budyn jak Sauron :D

    " Gdańsk domyka drogowy pierścień. Ale sporo jeszcze jest do zrobienia ".....
    Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul,
    ash nazg thrakatulûk agh burzum-ishi krimpatul .
    Co znaczy :
    Jeden, by wszystkimi rządzić, jeden, by wszystkie odnaleźć,
    Jeden, by wszystkie zgromadzić i w ciemności związać.
    :D :D nie moglem sie powstrzymac :D

    • 1 3

  • dlaczego w USA sa 16 pasmowe drogi i maja po 50 km ? WHY ? (10)

    czemu obwodnica los angeles ma 18 pasow ??? PYTANIE DO POLACKUF ! WHY ? a w PL 2 pasy to wywoluje szok i ekstaze i zaczynaja sie spuszczac i nazywac to kosmiczna autostrada amber one ha ha ha a to zwykla wiejska droga hi hi hi 2 na 2 wstyd cos takiego nazywac autosrada ! zenada !

    • 6 27

    • no cóż, kiedy Gdańsk był bogatym miastem (1)

      To po Las Angeles bizony latały. Oto przyczyna.

      • 6 3

      • ja tez bylem w LA i powiem ze do dzis jestem w szoku ! tam jest tyle drog i rozjazow co w calej polsce,czechach i slowacji i

        a fakt jest taki ze drogi sa za waskie nawet te nowo wybudowane !

        • 5 0

    • Ponieważ Amerykanie są durni (1)

      i część swoich miast zamienili w węzły autostradowe, po których poza godzinami pracy biur hula wiatr. Na szczęście opamiętali się o powoli od tego odchodzą. PS. A może powiesz, że na tych wspaniałych 16-pasmowych autostradach nie ma codziennie korków w godzinach szczytu?

      • 9 2

      • Jechałem niedawno na takich autostradach nie hula wiatr. A pokonanie LA

        parunastomln. aglomeracji z jednego końca na drugi nie zabiera więcej czasu niż przejazd z Gdanska do Gdyni. Jakby po takich dziurach jaką tam jest np. Gdańsk ludzie tłukliby się godzinami żeby gdzieś dojechać do/z roboty to zrobiliby już dawno wojnę domową.

        • 2 1

    • JMK (1)

      Nie wiesz ? Odpowiadam ! Bo od 1945 roku Imperium Americanum "opodatkowało" cały świat zmuszając bez mała wszystkie kraje do płacenia za ropę naftową dolarami. Koniec tego już bliski !Jak nie wierzysz to znajdź odpowiedź na pytanie - jak to się dzieje , że FED drukuje dolary jak gazety ( QE1 - QE3 i QE4 w zanadrzu !)i w Stanach nie ma hiperiflacji, i USA nie bankrutują ???? CUDA ?

      • 3 3

      • dokładnie!

        poniżej link, do szerszego tekstu

        • 0 0

    • dlatego, że: (2)

      Nie rozwijali transportu zbiorowego, tylko postawili na transport indywidualny. Amerykanie kochają samochody i chcą jeździć własną furą, to rozwinięcie ich idei wolności.
      Efekty które z tego wynikają, są następujące
      *Ameryka jest totalnie uzależniona od ropy- w o wiele większym stopniu niż inne kraje rozwinięte
      *Obywatele USA wydają na samochody sporą część swoich dochodów
      *Nad każdym dużym miastem codziennie unoszą się ogromne smogi, toksyczne gazy są w mieście całą dobę, ponieważ przyroda nie nadąża z ich bieżącą neutralizacją
      *Mnóstwo przestrzeni miejskiej jest poświęcone na drogi zwykłe, autostrady, estakady, węzły etc.
      *Przez swoje uzależnienie od samochodu bardzo wielu Amerykanów jest otyłych(otóż nawet 10minutowy spacer do przystanku, dwa razy dziennie- wiele znaczy w porównaniu z zerowym ruchem w samochodzie)

      Oto dlaczego trójmiasto starcza(jako tako) czteropasmowa obwodnica na której o dziwo nie ma korków, jak na amerykańskiej 16to pasmówce w Los Angeles!

      Oczywiście nie mówię, że budowa dróg jest zła, ale musimy wprowadzać zrównoważony model transportu, żeby nie wpaść jak w amerykanie, w błędne koło uzależnienia od samochodu! ;)

      Możemy sobie wybrać w jakim mieście chcemy żyć, a za jakim wy jesteście?

      • 3 0

      • nie masz racji ! w PL jest tez 3 milony cukrzycy z otylosci i o tym nie wiedza !

        jesli chodzi o drogi to mialam okazje jezdzic i powiem jedno usa to potega ! a pl to 18 wiek i zacofanie ! w kazdym stanie sa wspaniale 8 pasmowe drogi i kazde miasteczko ma obwodnice i po kilka basenow i w ogole co tu gadac ! z czym do ludzi ? JEDZ I ZOBACZ TO CI KOPARA OPADNIE POLECAM DROGE Z NEW YORKU NA FLORYDE I PO 2 DNIACH JAZDY BEDZIESZ W GLEBOKIM SZOKU I ZROZUMIESZ ZE PL TO CHORY WYTWOR !

        • 0 1

      • Amerykanie nie rozwijają transportu zbiorowego? To zapraszam do NYC

        metro które ma setki linii i więcej km niż zapowiadana sieć autostrad pzez Tuska.O innych duzych miastach amerykańskich nie wspominając

        • 1 1

    • odpowiedź jest prosta

      Bo USA jest bogatym państwem i w zasadzie nigdy tam nie było żadnej wojny i okupacji. Należy się cieszyć z małych osiągnięć a Polacy niestety nie bardzo to potrafią.

      • 0 1

  • A w Gdyni dalej nic się nie dzieje ! (1)

    Może by zmienic nazwe Swiętojańskiej na Lecha K.

    • 11 5

    • Po co Świętojańską ?

      To tylko koszty dla ludzi,którzy tam mieszkają i firm. Na ale lądowisko w Kosakowie mogłoby się nazywać im. Lecha K. , choćby ze względu na szczególne relacje jakie łączyły do z Wojciechem Szczurkiem.

      • 5 1

  • Adamowicz gdzie aguapark,gdzie baseny w tym syfiacym miescie?!!!

    • 11 8

  • Adamowicz aguapark w Brzeznie juz 12 lat buduje:) (1)

    • 10 4

    • Adamowicz nie buduj żadnego aquparku, chcesz to sam sobie wybiduj

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane