- 1 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (88 opinii)
- 2 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (40 opinii)
- 3 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (11 opinii)
- 4 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (301 opinii)
- 5 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (49 opinii)
- 6 Pod prąd uciekał przed policją (276 opinii)
Gdańsk domyka drogowy pierścień. Ale sporo jeszcze jest do zrobienia
W sobotę popołudniu kierowcy pojadą wrzeszczańskim odcinkiem Trasy Słowackiego i estakadą nad al. Grunwaldzką. To kolejny fragment wewnętrznej obwodnicy Gdańska, która pozwoli na szybsze poruszanie się po mieście. Jednak na jej scalenie poczekamy nie krócej niż do 2020 r.
Aktualizacja godz. 18:08 Otwarcie estakady nad al. Grunwaldzką nieco opóźnia się. Wszystko z powodu opadów śniegu. Organizatorzy dzisiejszego otwarcia obiektu we Wrzeszczu czekają na pług, który odśnieży jezdnie właśnie na estakadzie.
W sobotę kierowcy będą mogli pojechać bez przeszkód ok. 3,3-kilometrową Trasą Słowackiego na odcinku od ul. Potokowej do al. Rzeczypospolitej wraz z estakadą nad al. Grunwaldzką. Tego samego dnia zostanie otwarta ok. 2,1-kilometrowa Droga Zielona na granicy Brzeźna i Wrzeszcza, która ułatwi dotarcie do m.in. stadionu w Letnicy, a po 2014 r. do tunelu pod Martwą Wisłą. Inwestorem tych przedsięwzięć jest miejska spółka GIK.
Przypomnijmy: fragment Trasy Słowackiego we Wrzeszczu budowany był pierwotnie przez konsorcjum firm Hydrobudowa (lider), PBG, Aprivia i OHL. Jednak bankructwo lidera spowodowało, że wiosną prace stanęły, a późnym latem generalnym wykonawcą została firma OHL, która doprowadziła do otwarcia 3,3-kilometrowej drogi, ale z przynajmniej miesięcznym opóźnieniem. Inwestycja we Wrzeszczu kosztowała 158 mln.
Sprawniej toczyła się budowa odcinka Drogi Zielonej między al. Hallera a ul. Marynarki Polskiej . Prace za kwotę ok. 135 mln zł prowadził potentat budowlany - firma Budimex. Pracom nie przeszkadzały nawet odbywające się nieopodal, na stadionie w Letnicy, mecze mistrzostw Europy. Choć trzeba tu wspomnieć, że hiszpańskie media obiegło zdjęcie placu budowy tuż przy stadionie.
Oba nowe, dwujezdniowe odcinki są częścią drogowego ringu, który ma do roku 2020, także dzięki obwodnicy Trójmiasta i Południowej Obwodnicy Gdańska, otaczać centralne dzielnice miasta. Jego pierwszy element - dwujezdniowa ul. Słowackiego między Matarnią a Niedźwiednikiem - powstawał w latach 1998-2003. Tamta inwestycja polegała na poszerzeniu drogi do dwóch jezdni. Rok później, za pieniądze z budżetu centralnego, ruszyła budowa mostu wantowego na Trasie Sucharskiego. Obiekt otwarto w 2001 r.
Kolejnym ważnym, już powstającym odcinkiem drogowego pierścienia, jest tunel pod Martwą Wisłą z dojazdami między ul. Marynarki Polskiej , a Węzłem Ku Ujściu . Jego budowa trwa od od zeszłego roku i ma on zostać oddany w październiku 2014 r. Koszt: 885 mln zł. Inwestycję prowadzi firma OHL, a zleca miejska spółka GIK.
Ramę stanowią ponadto dwa odcinki Trasy Sucharskiego - na Przeróbce między Węzłem Ku Ujściu a mostem wantowym i Rudnikach na odcinku od Węzła Elbląska do Południowej Obwodnicy Gdańska . Pierwszy został oddany do ruchu pod koniec listopada. Wykonawcą była firma Skanska, która za budowę 2,7-kilometrowej drogi w 18 miesięcy zainkasowała ok. 185 mln zł.
Natomiast drugi odcinek wciąż jest realizowany. Wykonuje go firma Budimex, która za pracę otrzyma ok. 164 mln zł. Droga ma być oddana na przełomie tego i przyszłego roku.
Od zachodu i południa gdański ring tworzą: Obwodnica Trójmiasta a także oddana do ruchu w czerwcu Południowa Obwodnica Gdańska . Jej budowa pochłonęła w sumie 1,5 mld zł z budżetu państwa, inwestorem był gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
By jednak mówić o ringu w Gdańsku, niezbędna jest jeszcze realizacja jednego - raptem kilometrowego - odcinka dwujezdniowej drogi we Wrzeszczu - ul. Nowej Kościuszki na odcinku od al. Rzeczypospolitej do al. Hallera . Miasto zakłada, że inwestycja drogowa może być zrealizowana do 2020 r. i dofinansowana z budżetu Unii Europejskiej na lata 2014-2020.
Po co w ogóle Gdańsk buduje drogową obręcz wokół Śródmieścia? Dzięki niej planiści mogliby scalić podzieloną w okresie PRL przestrzeń dawnego centrum - Dolne i Główne Miasto. Chodzi o to, by zachęcić kierowców przede wszystkim do omijania zatłoczonego i zakorkowanego centrum - m.in. Podwala Przedmiejskiego , Okopowej , czy Podwala Grodzkiego .
Gdańsk ma też w planach budowę małego ringu, wyłącznie wokół Śródmieścia. Mają go tworzyć od wschodu: ul. Nowa Wałowa wiodąca od Żółtego Wiaduktu , przez tereny stoczniowe, do Mostu Siennickiego - oraz ul. Nowa Sandomierska, która umożliwi jedną nitką przejazd dalej od Mostu Siennickiego w kierunku Oruni przez Olszynkę. Od zachodu natomiast Śródmieście ma otaczać ul. Nowa 3 Maja, która w dużej mierze ma przebieg w świetle obecnie istniejącej ul. 3 Maja . Na te zadania miasto ma w dużej mierze zarezerwowany teren. Wszystko to jednak melodia przyszłości.
Wydarzenia
Miejsca
Opinie (411) ponad 10 zablokowanych
-
2012-12-15 09:41
Ludzie, Wy całe życie będziecie narzekać??? (6)
Wybudowali drogę - źle, bo budowali 400 lat. Jest nowa i lepsza - zle, bo starej nie naprawili. Z takim podejściem będziecie całe życie chodzić ze skwaszoną miną.
Idą Święta, uśmiechnijcie się choć trochę. Ideałów nie ma, zawsze są jakieś minusy, ale to nie one powinny determinować postrzeganie świata.- 37 12
-
2012-12-15 09:47
Pan oglądał reklamówkę Pinokia w TV? Bądźmy razem nie? (4)
Banda Budynia za to co zostało np. z 400mln kontraktu w/s śmierdzących Szadółek albo za "zarządzanie" Ariną
a reszta za to co przyniesie z Urzędu Pracy...- 1 10
-
2012-12-15 10:10
Gościu swoje kompleksy to lecz koniecznie u lekarza (1)
Szadółki sa na gwarancji
tak się złożylo, że upadła Hydrobudowa nie dostała zabezpieczenia na poczet prac reklamacyjnych(50 mln) i za te pieniadze inna firma wszystko zrobi
A teraz marsz za kotarę, gdzie szczurek w dowód uznania sadza takich klakierów jak Ty- 9 2
-
2012-12-15 10:12
O są naiwniacy którzy wierzą w bajki z mchu i paproci
a koncepcja nawaniania smrodów już nieaktualna?
- 2 9
-
2012-12-15 11:07
Dobry człowieku
Ja tu nie mówię o żadnych pinokiach, budyniach czy innych postaciach z bajek / artykułach spożywczych. Polityków mam tam, gdzie oni mnie (nie powiem gdzie, kulturalnemu człowiekowi nie wypada :-)).
Mówię natomiast, że mam dość tego ciągłego biadolenia. Każdy kij ma dwa końce*, od nas zależy, na który spoglądamy. Ja wolę patrzeć na ten pozytywny, przynajmniej wstaję rano z uśmiechem i z jeszcze większym idę spać.
* wiem wiem, proca ma trzy :-)- 9 1
-
2012-12-15 11:31
IP z Gdyni
Zakompleksiony kibol Fujarki, bo normalni gdynianie tak nie jątrzą.
- 4 0
-
2012-12-15 22:05
Brawo
Czytając zalew wypowiedzi w których nie ma żadnych pozytywów wpadłem na ten, dodam od siebie - ZACZNIJCIE ŻYĆ PRZESTAŃCIE NARZEKAĆ I ZRZĘDZIĆ
- 2 0
-
2012-12-15 09:43
Głowny szkodnik Gdańska
jako likwidator Oliwskich Lasów. Takie zdjecie pozostanie po jego rzadach. A nie te drogi które dopiero nastepne pokolenia zbudują.
- 13 15
-
2012-12-15 09:46
morena (2)
ciesze się! Mam nadzieje że to jaśkową odciąży! Pozdro! Oby tak dalej
- 10 2
-
2012-12-15 09:47
odciazy twoja glowe zdziwisz sie jak znikna korki zobaczysz
- 3 6
-
2012-12-15 10:32
Jezu Maryja! Jaśkowa w ciąży!
- 4 1
-
2012-12-15 09:49
Ciekawe... (3)
Ciekawie , na jakiej podstawie Nadzór Budowlany wydał pozwolenie na użytkowanie drogi , skoro powszechnie wiadomo , że część prac nie jest protokolarnie odebrana ponieważ wykonawcy poszkodowani przez Hydrobudowę odmówili podpisania protokołów...część gestorów sieci (energa, gpec , melioracje) także nie podpisały protokołów z różnych - przede wszystkim gwarancyjnych i technicznych przyczyn...ciekawe,ciekawe...
- 9 8
-
2012-12-15 10:02
Zadzwonili do Rysia-prezesa-Milewskiego i odebrali (2)
Wprawdzie pan prez. Budyń to wielka pierdoła w porównaniu
do pana prezesa Marcina Ambera Goldera no ale coś tam
jedna od czasu do czasu mu wyjdzie...- 3 6
-
2012-12-15 10:14
Milewski to ma na imię jacuś (1)
i jest szczurzym pociotkiem z którym Szczuras chlał a potem ściemnial, ze nie wiedział o umoczeniu połowy Gdyni w aferę korupcyjną w piłce nożnej
- 4 0
-
2012-12-15 10:19
każdy chciałby płacic 43mln/rok za stadion
- 1 6
-
2012-12-15 09:49
sama budowa dróg korków nie rozładowuje (chyba że miejscowo) (12)
potrzebny jest całościowy program poprawy warunków poruszania się pieszo, rowerem i powiązań takich form aktywnej mobilności z komunikacją zbiorową: zwłaszcza szynową. Budowa takich dróg w mieście może i ma sens (za wyjątkiem odcinków, na których potrzebne są ekrany dźwiękochłonne), ja bardziej czekam na PKM niż na poszerzenie Spacerowej. Nigdzie na świecie nie rozładowało się porannych korków przez koncentrowanie wysiłków na budowie udogodnień dla ruchu samochodów. Miasto powinno być przede wszystkim dla ludzi.
- 12 7
-
2012-12-15 11:37
(3)
tak, należy zburzyć drogi - wtedy korków nie bedzie a nastanie ogólny spokój i dobrobyt
- 4 2
-
2012-12-15 12:04
na pewno na korki nowe drogi nie pomogą. (1)
- 0 5
-
2012-12-15 14:38
Już 4 naiwniaków widzę
którzy nie zauważyli, że korki z Łostowickiej przeniosły się na Kartuską i Jaśkową, a korki z Małomiejskiej - na Havla. Dodatkowo dzięki południowej obwodnicy mamy kolejny generator korków na Trakcie.
- 2 3
-
2012-12-15 21:29
przeginając się tylko ośmieszasz trollu
nie kradnij nicków
- 0 0
-
2012-12-15 12:04
Dla kogo są auta? Dla gremlinów? Skrzatów? Smoków? (7)
Dla ludzi. O! Po czym chodzą piesi? Rozżarzonych węglach, łóżkach fakira, czy rzekach płynnej stali? Po chodnikach (stan na 15.12.2012). Więc co tu poprawiać? Trasy rowerowe? Korzystne dla niewielu, przeszkadzają wielu. Musi to uszanować. Fundamentem bycia porządnym obywatelem jest szanowanie tych, którzy nie chcą żyć po Twojemu. Albo do pudła.
PKM jak najbardziej powstanie. Ale uruchomienia należy oczekiwać między VI, a IX wojną światową.
Za chwilę pewnie powiesz, że gdyby nie istniała Obwodnica Trójmiasto, nikt w aglomeracji nie zauważyłby różnicy...- 4 3
-
2012-12-15 14:40
Po czym chodzą piesi? (6)
Po chodnikach
Zapraszam na górną Świętokrzyską, naiwny człowieku- 1 2
-
2012-12-15 18:05
Jeśli tak jest w istocie, lobbuj do skutku. (5)
- 3 0
-
2012-12-15 21:33
matematyku socjopatyczny (4)
czyżbyś miewał przejawy pozytywnego myślenia i empatii? Gratuluję. Kropla drąży skałę. Zauważ jednak, że piesi chodzą nie tylko po chodnikach, czasami przechodzą przez jezdnię i warto zatrzymać się by ich przepuścić. Im lepsze warunki dla niezmotoryzowanych, tym mniej stłuczek powodowanych przez uzależnionych od samochodów i wiele innych korzyści dla nich. Wystarczy poprzeć inicjatywę 30 km/h, warto o niej poczytać.
- 1 1
-
2012-12-15 21:34
święta racja
- 1 1
-
2012-12-15 22:01
Zawsze mam empatię dla ofiar nieszanowania wolności wyboru. (2)
50 km/h to wystarczająco, aby zauważyć człowieka który wparadował ni z tego ni z owego, zahamować a zarazem nie opuścić pojazdu przez przednią szybę. Często. Jeśli za to niewystarczająco w danym przypadku, należy obwiniać tego co chodził z głową w chmurach. To logiczne. Kto twierdzi inaczej, jest stronniczy i traktujący z góry. Gwiżdżacy na istotne szczegóły.
Ja uzależniony? Że niby bardziej od maniaków ciągłego katowania się wysiłkiem i plujących, gnojących, zgniatających tych, którzy nie chcą należeć do ich paczki? Dla których kierowca jest współczesnym odpowiednim Murzyna w stanach południowych. Są tacy, to nie żart, serdecznie przesyceni chodzeniem. Jeśli nie chcą należeć do was, to nie jest powód do dyskryminacji.
Wystarczy poprzeć inicjatywę: Myśl, zanim przejdziesz przez ulicę.- 1 1
-
2012-12-16 10:45
myśl zanim siądziesz za kierownicę (1)
ponad 30% przejazdów samochodem po mieście odbywa się na odległość mniejszą niż 3 km. W korkach to zajmuje nawet i pół godziny. Rowerem 10 minut.
- 0 2
-
2012-12-16 11:11
Co? Wpakowałeś do niemałej liczby aut po nadajniku gps, sledzisz i notujesz?
Czy wierzysz na słowo komuś, kto ma interes by ta lipna statystyka (to chyba pleonazm, przepraszam) była taka a nie inna?
Rower: Dręczenie bardzo szczególnej części ciała, umniejsza płodność (chociaż dla niektórych jest to zaleta), wystawia na pożarcie żywiołom, nie utrzymuje prawidłowej postawy bez pomocy swojego operatora, licha pojemność, obciach na zjeździe na absolwentów, zmienia kierunek niemal w miejscu, męczy, nie można se wygodnie usiąść i zrelaksować. Ten wynalazek jest najbardziej spartaczonym partactwem jakim na poczekaniu mogę sypnąć. Gdyby dopiero co powstał, wyśmiałbym wynalazcę za robienie na odpiernicz.
Przeklęci bądźcie kłamcy, którzy wmawiają iż nie ma nic bardziej problematycznego niż korki. Nie licząc beznadziejnego przypadku ulicy Spacerowej, są one sporadyczne. Jeśli nie dojdzie do remontu lub incydentu. Jeśli raz na 100 lat się zdarzy, to góra kwadrans. W czym? W przestrzeni, której jestem władcą. Na rowerze jestem bezradnym pikselem.- 0 2
-
2012-12-15 09:51
jest mały problem
most siennicki może nie dotrwać czasów małej obwodnicy.
- 10 4
-
2012-12-15 09:57
Adamowicz twoje cuda nie maja sobie rownych na swiecie...
SPacerowa to mistrzostwo swiata jest,wyciac drzewa i nie zrobic dwupasmowki ale wazne ze ustawiono latarnie na calej dlugosci ktore nigdy nie swieca,k...!!!!
- 7 10
-
2012-12-15 09:58
Przestań się podpisywać pod moim super tajnym pseudonimem. "Ja" jestem jeden. :)
- 2 0
-
2012-12-15 10:00
kładka nie wiaduktm (1)
Co to za wiadukt co ma po jednym pasie w każdym kierunku, zaraz się zapcha i przejezdność nadal będzie bliska zeru!!!
- 12 7
-
2012-12-15 10:05
Na razie i tak nie ma specjalnie gdzie jechać
na stadion? po co? przecież tam nic się nie dzieje
i dziać nie będzie.
Dalej jest Wisła. A czy ten słynny tunel w ogóle powstanie
to jest coraz bardziej wątpliwe...- 2 8
-
2012-12-15 10:06
(1)
ojej, 3,3km, szacun !!!
- 7 1
-
2012-12-15 11:05
Gdyby obydwaj bracia K. lecieli do Smoleńska
to na Wawelu pochowani by byli piloci !
- 5 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.