• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk domyka drogowy pierścień. Ale sporo jeszcze jest do zrobienia

Maciej Naskręt
15 grudnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
aktualizacja: godz. 20:11 (15 grudnia 2012)
Kierowcy po godz. 16 w sobotę będą mogli przejechać się po nowej estakadzie nad al. Grunwaldzką w Gdańsku. Kierowcy po godz. 16 w sobotę będą mogli przejechać się po nowej estakadzie nad al. Grunwaldzką w Gdańsku.

W sobotę popołudniu kierowcy pojadą wrzeszczańskim odcinkiem Trasy Słowackiego i estakadą nad al. Grunwaldzką. To kolejny fragment wewnętrznej obwodnicy Gdańska, która pozwoli na szybsze poruszanie się po mieście. Jednak na jej scalenie poczekamy nie krócej niż do 2020 r.



Aktualizacja godz. 20:11 Wreszcie kierowcy mogą cieszyć się z nowej estakady nad al. Grunwaldzką. Na obiekt wjechał pług, który odśnieżył i posypał solą - chlorkiem wapnia - jezdnię. Estakada jest już udostępniona dla ruchu. Jedźcie ostrożnie.

Aktualizacja godz. 18:08 Otwarcie estakady nad al. Grunwaldzką nieco opóźnia się. Wszystko z powodu opadów śniegu. Organizatorzy dzisiejszego otwarcia obiektu we Wrzeszczu czekają na pług, który odśnieży jezdnie właśnie na estakadzie.

* * *

W sobotę kierowcy będą mogli pojechać bez przeszkód ok. 3,3-kilometrową Trasą Słowackiego na odcinku od ul. Potokowej zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska wraz z estakadą nad al. Grunwaldzką. Tego samego dnia zostanie otwarta ok. 2,1-kilometrowa Droga Zielona na granicy Brzeźna i Wrzeszcza, która ułatwi dotarcie do m.in. stadionu w Letnicy, a po 2014 r. do tunelu pod Martwą Wisłą. Inwestorem tych przedsięwzięć jest miejska spółka GIK.

Przypomnijmy: fragment Trasy Słowackiego we Wrzeszczu budowany był pierwotnie przez konsorcjum firm Hydrobudowa (lider), PBG, Aprivia i OHL. Jednak bankructwo lidera spowodowało, że wiosną prace stanęły, a późnym latem generalnym wykonawcą została firma OHL, która doprowadziła do otwarcia 3,3-kilometrowej drogi, ale z przynajmniej miesięcznym opóźnieniem. Inwestycja we Wrzeszczu kosztowała 158 mln.

Sprawniej toczyła się budowa odcinka Drogi Zielonej między al. Hallera zobacz na mapie Gdańskaul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska. Prace za kwotę ok. 135 mln zł prowadził potentat budowlany - firma Budimex. Pracom nie przeszkadzały nawet odbywające się nieopodal, na stadionie w Letnicy, mecze mistrzostw Europy. Choć trzeba tu wspomnieć, że hiszpańskie media obiegło zdjęcie placu budowy tuż przy stadionie.

Oba nowe, dwujezdniowe odcinki są częścią drogowego ringu, który ma do roku 2020, także dzięki obwodnicy Trójmiasta i Południowej Obwodnicy Gdańska, otaczać centralne dzielnice miasta. Jego pierwszy element - dwujezdniowa ul. Słowackiego między Matarnią a Niedźwiednikiem zobacz na mapie Gdańska - powstawał w latach 1998-2003. Tamta inwestycja polegała na poszerzeniu drogi do dwóch jezdni. Rok później, za pieniądze z budżetu centralnego, ruszyła budowa mostu wantowego na Trasie Sucharskiego. Obiekt otwarto w 2001 r.

Kolejnym ważnym, już powstającym odcinkiem drogowego pierścienia, jest tunel pod Martwą Wisłą z dojazdami między ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska, a Węzłem Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska. Jego budowa trwa od od zeszłego roku i ma on zostać oddany w październiku 2014 r. Koszt: 885 mln zł. Inwestycję prowadzi firma OHL, a zleca miejska spółka GIK.

Ramę stanowią ponadto dwa odcinki Trasy Sucharskiego - na Przeróbce między Węzłem Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańskamostem wantowym zobacz na mapie Gdańska i Rudnikach na odcinku od Węzła Elbląska zobacz na mapie Gdańska do Południowej Obwodnicy Gdańska zobacz na mapie Gdańska. Pierwszy został oddany do ruchu pod koniec listopada. Wykonawcą była firma Skanska, która za budowę 2,7-kilometrowej drogi w 18 miesięcy zainkasowała ok. 185 mln zł.

Natomiast drugi odcinek wciąż jest realizowany. Wykonuje go firma Budimex, która za pracę otrzyma ok. 164 mln zł. Droga ma być oddana na przełomie tego i przyszłego roku.

Od zachodu i południa gdański ring tworzą: Obwodnica Trójmiasta zobacz na mapie Gdańska a także oddana do ruchu w czerwcu Południowa Obwodnica Gdańska zobacz na mapie Gdańska. Jej budowa pochłonęła w sumie 1,5 mld zł z budżetu państwa, inwestorem był gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

By jednak mówić o ringu w Gdańsku, niezbędna jest jeszcze realizacja jednego - raptem kilometrowego - odcinka dwujezdniowej drogi we Wrzeszczu - ul. Nowej Kościuszki na odcinku od al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańskado al. Hallera zobacz na mapie Gdańska. Miasto zakłada, że inwestycja drogowa może być zrealizowana do 2020 r. i dofinansowana z budżetu Unii Europejskiej na lata 2014-2020.

Czy budowa gdańskiego ringu usprawni ruch w mieście?

Na mapach planistycznych miasta pojawia się ponadto ul. Nowa Gdańska, dzięki której kierowcy mogliby ominąć al. Hallera i dotrzeć szybciej do Drogi Zielonej przy stadionie. Nowa ulica miałaby przeciąć wrzeszczańskie ogródki działkowe. Nie ma jednak konkretnych założeń co do realizacji tej drogi. Miałyby przy niej powstać m.in. obiekty handlowe i biurowe.

Po co w ogóle Gdańsk buduje drogową obręcz wokół Śródmieścia? Dzięki niej planiści mogliby scalić podzieloną w okresie PRL przestrzeń dawnego centrum - Dolne i Główne Miasto. Chodzi o to, by zachęcić kierowców przede wszystkim do omijania zatłoczonego i zakorkowanego centrum - m.in. Podwala Przedmiejskiego zobacz na mapie Gdańska, Okopowej zobacz na mapie Gdańska, czy Podwala Grodzkiego zobacz na mapie Gdańska.

Gdańsk ma też w planach budowę małego ringu, wyłącznie wokół Śródmieścia. Mają go tworzyć od wschodu: ul. Nowa Wałowa wiodąca od Żółtego Wiaduktu zobacz na mapie Gdańska, przez tereny stoczniowe, do Mostu Siennickiego zobacz na mapie Gdańska - oraz ul. Nowa Sandomierska, która umożliwi jedną nitką przejazd dalej od Mostu Siennickiego w kierunku Oruni przez Olszynkę. Od zachodu natomiast Śródmieście ma otaczać ul. Nowa 3 Maja, która w dużej mierze ma przebieg w świetle obecnie istniejącej ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdańska. Na te zadania miasto ma w dużej mierze zarezerwowany teren. Wszystko to jednak melodia przyszłości.

Wydarzenia

Odkorkowanie Trasy Słowackiego (10 opinii)

(10 opinii)

Miejsca

Opinie (411) ponad 10 zablokowanych

  • (6)

    Inwestujemy w nowe drogi, a co ze starymi? Trakt św. Wojciecha aż prosi się o remont! Ja bym te remont połączył z położeniem torowiska na trakcie. Po obu stronach na prawych pasach i co chwilę rozgałęźniki torowisk, jeden tor cały czas prawym pasem i co moment wejście w przystanek. Pętla na ulicy Gościnnej czyli traktem do gościnnej od strony pruszcza i na gościnnej końcówka. Do tego odwrócenie kierunku na Gościnnej północnej czyli w miejscu dziesiejszego wjazdu zrobić wyjazd torowiska na Trakt i prosto w kierunku centrum. Owszem tramwaj stałby w korku ale pomieściłby więcej osób, przez co więcej by do niego wsiadło. W odpowiednich godzinach nawet możnaby się postarać o bus-tram pas. w godz 6-9 w kierunku Centrum prawy pas, w godz 15-17 prawy w kierunku Oruni od Zaroślaka do Podmiejskiej/Sandomierskiej.

    Ale i tak takiej rzeczy już nie zrobią. Tramwaj ten byłby konkurencją dla linii w ciągu Vaclava Havla która się ciągnie przez Chełm.

    • 11 9

    • Taki tramwaj byłby wywalaniem kasy w błoto (5)

      Kursujące co 15 minut SKMki z Pruszcza/Tczewa z dodatkowym przystankiem przy Sandomierskiej by wystarczyły. Za 10% kosztów.

      • 7 1

      • (4)

        tyle że teraz nie kursują SKMki nawetdo Pruszcza! I nie byłby na pewno wywaleniem w błoto. Byłby zbawieniem dla Oruni!!! Zaważcie że Orunia zaczęłą upadać po 1972r. czyli po likwidacji linii nr 6

        • 6 1

        • Teraz nie jeżdżą, bo jest remont (3)

          Po remoncie nie będzie problemu.
          A sama Orunia mieści się spokojnie w tych 12 autobusach na godzinę do centrum - to nie jest potok na tramwaj.

          "I nie byłby na pewno wywaleniem w błoto. Byłby zbawieniem dla Oruni!!! "

          Wstaw więcej wykrzykników. Może ktoś uwierzy.

          • 1 2

          • (2)

            Jakie 12 autobusów? Jakie? Czekaj już liczę: 151, 154, 189, 200, 205, 207, 210, 232 i 256, hmm? 9 mi wyszło? Do tego jeszcze zróbmy tak: Częstotliwości w szczycie: 151 i 189 - raz na 20 min. Zawsze przepełnione, 154 - co 7,5 minuty. O każdej porze przepełniony, 200, 207 i 232- raz na godzinę. Mieszkańcy Pruszcza w 98%, przepełniony, 205 - w szczycie nie kursuje, 210 raz na 30-40 min. oraz mój ulubieniec 256 raz na godzinę-półtorej. I to jest komunikacja?

            Gdyby zrobić linię tramwajową na Orunię Gościnną byłyby same oszczędności! Na trakcie zostałyby tylko linie 154 i 210, a reszta skrócona do Gościnnej oraz 113 dowozówka, międzydzielnicówka . Tramwaj co 10 (linia 6 naturalnie i może być do Strzyży) i po kilku-kilkunastu latach tramwaj się zwraca w zamian za odzyskane wozokilometry na autobusy. Do tego likwidacji mogłaby ulec pętla Brama Oliwska oraz można by się skupić nad stworzeniem małej pętli przy placu zebrań na której kończyłoby kilka linii a nie stado z Pruszcza.

            • 0 3

            • Pała za liczenie (1)

              Do Gościnnej masz:
              3 151 na godzinę (w szczycie)
              3 189
              2 210
              1 200
              1 205
              1 207
              1 232
              Razem 12

              Co do reszty: 154 "zawsze przepełniony" (hihi). 151 - za Gościnną pusty. 205 "w szczycie nie kursuje" (naprawdę kursuje tylko w szczycie). Wszystko razem to jakaś nowa mitologia słowiańska??

              Oruniacy dali ci po głowie czy wypiłeś już miejscowe wynalazki?

              • 2 1

              • Ty naprawdę jesteś porąbany! co to za cyferki przy tych liniach? Chodzi ośle o ilośc linii i ja nimi jeżdżę i wiem jak jest. Skoro jesteś taki mądry to przedstaw mi rozkład linii 205:
                bo ja znam taki: Dni powszednie - w okresie nauki szkolnej

                6: 18
                7: 24
                15: 27
                16: 27
                17: 27
                18: 27
                22: 57

                A gdzie kursowanie od 7-9? Dla mnie 7-9 jest najważniejszym szczytem. Bo wszyscy jadą do szkół na 8 rano, niektórzy do pracy na 8 rano. I wara odemnie z takimi tekstami bo ja jestem porządnym mieszkańcem Oruni, urodziłem sie tu i znam potrzeby mieszkańców i między innymi taką potrzebą jest tramwaj bo on poruszy Orunię. I prawda jest taka że autobusów jeździ tylko 9 a te cyferki przy liniach to se w tyłek wsadź. 9 linii wisi na rozkładzie? To 9 jeździ. Z czego właśnie 205 prawie nie jeździ. Bo takie jeżdzenie nie nazywałbym jeżdżeniem.

                • 0 1

  • do autora

    gdański ring w założeniu to: ZOT, POG, Trasa Sucharskiego, Droga Zielona (cała od tunelu, przez Przymoze, Ergo Arene, przez tunel pod pachołkiem) i nowa Spacerowa 2x2. Pisanie ze coś jest ringiem a prowadzone jest przez środek miasta (odc II Słowackiego) jest nieporozumieniem. Radzę zgłębiać temat przed pisaniem artykułu.
    pzdr

    • 14 4

  • A CO ZE STARĄ SŁOWACKIEGO???

    A co ze starą słowackiego zostanie cała dziurawa, chodniki pozapadane itd. zniszczyli i zostawili nie ładnie i ten syf po budowie aż patrzeć sie niechce że jedno budujemy a o drugim zapominamy i niszczymy.

    • 16 8

  • 40 lat ring buduja k...nie wiem czy sie smiac czy plakac,krolestwo budyniowe szkoda slow (3)

    najwiekszym sukcesem tej ekipy sa smierdzace szadolki na ktore wydano 300 mln...za ta sume mozna by fajny aguapark zbudowac,a tak truja ludzi i mowi ze wszystko jest ok...

    • 13 16

    • Dla por. Hitler w 1934 wprowadził powszechny obowiązek wojskowy (1)

      w 1939 rozpoczął wojnę światową
      w 1941 Werhmacht był 20km od Moskwy
      w 1945 zakończył działaność...

      Taki budyń w tym czasie przeciął by 120 wstęg i wydał
      ze 4 encyklopedie

      • 2 10

      • A 1 spadaj do swojej Gdyni i zapytaj kiedy OPAT ?

        • 5 1

    • narzekanie

      przykład polaka-buraka

      • 3 0

  • ale jaja na świeta

    Jaja po gdańsku, to chyba nie te świeta by takie jaja prezentować. No to może Euro-bis 2015 ? I wielką wizję ma nasza władza a szybkość działania jest najwieksza w galaktyce. Byle do końca świata czyli do 21-go

    • 2 9

  • ta slowackiego z tym smiesznym wezlem jednopasmowym na wiadukcie to masakra,co za d...to wymyslil!!! (3)

    • 10 16

    • He he... Nie karmić trolola

      wiadomo kto

      • 2 5

    • trzeba szybko fotoradary z dwóch stron postawić nastawione na 30 km/h (1)

      wjazd na estakadę nie należy do bezpiecznych, a zwłaszcza dla GKA jadących do Galerii B

      • 10 0

      • Jadąc estakadą nad grunwaldzką, nie dojedziesz do galerii bandyckiej asie dedukcji. Wyjedziesz odrazu na te mosty zielone nad torami. Co najwyżej do ETC możesz sobie podjechać.

        • 1 0

  • A co z inwestycjami drogowymi w Gdyni? (3)

    Panie Prezydencie Szczurek, jakiś marazm u nas w mieście!
    Nic szczególnego się nie dzieje poza "kontenerami" i paroma innymi budowami.
    Jak jeżdżę do sąsiadów Gdańszczan to gołym okiem widać że tam ciągle zmienia się na lepsze!

    Ps. Chyba już czas na zmianę rządzących w Gdyni

    • 19 6

    • W tekście omawia się głównie drogi wokół Gdańska (2)

      wykonane za pieniądze z budżetu centralnego.
      Ta jedna droga Budynia będzie gotowa w 2020

      • 4 10

      • Będzie gotowa albo i nie... (1)

        Są inne priorytety np. rata za stadion na Letnicy
        a kryzys dopiero nadejdzie

        • 4 10

        • Widzem że Budyniakom gula się gotuje

          • 2 9

  • ring haha lajza budyn i jego cuda,nieudacznik jakich malo smierdzacego,brudnego miasta (1)

    • 6 16

    • gej czy przygłupi ten wyżej ?

      • 6 0

  • to i tak troche śmieszne

    bo ringi tego typu buduje się raczej jako drogi expresowe a odcinek "wrzeszczański " bedzie miał 50:)
    no cóz jakie miasto taki ring... wolny ;-)

    • 13 6

  • szkoda ze nie domyka dziur....................

    • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane