• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk dostał 286 mln zł z UE na komunikację

Michał Brancewicz
12 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Pierwszą zakontraktowaną inwestycją GPKM IVA będzie zakup 15 dwukierunkowych tramwajów Pesa Jazz. Pierwszą zakontraktowaną inwestycją GPKM IVA będzie zakup 15 dwukierunkowych tramwajów Pesa Jazz.

W środę zostanie podpisana, zapowiadana od miesięcy, umowa na dofinansowanie czwartego etapu Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej. Jego wartość to ok. 560 mln zł, a ponad połowę tej kwoty dołoży Unia Europejska. Za te pieniądze powstaną m.in. dwie nowe trasy tramwajowe, wyremontowana zostanie linia na Stogi oraz będzie można sfinalizować zakup 15 tramwajów.



Podpisanie umowy miało początkowo nastąpić na przełomie sierpnia i września. Termin ten był jednak kilkukrotnie przekładany. W środę podpisy znajdą się w końcu na odpowiednich dokumentach, więc inwestycje w ramach GPKM IVA będzie można zacząć wprowadzać w życie.

Projekt składa się z sześciu zadań:

  1. Budowy linii tramwajowej i jednej jezdni ul. Nowej Bulońskiej Północnej. Na 20 grudnia zaplanowane jest otwarcie kopert z ofertami. Realizacja ma się zakończyć w drugiej połowie 2019 roku.

  2. Czytaj też: Nowa Bulońska: 16 chętnych do budowy
  3. Przebudowy infrastruktury tramwajowej w ciągu ul. Budzysza, Stryjewskiego i Nowotnej. Oferty w tym przetargu mają być znane 11 stycznia. Realizacja potrwa do połowy 2019 roku.

  4. Zobacz także: Remont trasy na Stogi
  5. Budowy linii tramwajowej w ramach Nowej Warszawskiej. Dokumentacja projektowa ma być gotowa w połowie przyszłego roku.
  6. Zakup 15 tramwajów. Umowa między GAiT-em a Pesą ma zostać podpisana jeszcze przed świętami.
  7. Czytaj też: Co z umową na nowe tramwaje
  8. Nowe wiaty przystankowe na terenie Gdańska.
  9. Nowe tablice informacji pasażerskiej na terenie Gdańska

Wartość tych inwestycji szacowana jest na ok. 560 mln zł. Dofinansowanie unijne wyniesie 286 mln zł.

Nie musisz być na przystanku, by na bieżąco znać realny, uaktualniony wobec oficjalnego rozkładu czas odjazdu każdego tramwaju czy autobusu w Gdańsku.

Przyznajmy: elektroniczne tablice na przystankach tramwajowych i autobusowych w Gdańsku działają różnie, czasem lepiej, czasem gorzej. Przeważnie jednak wszystko z nimi jest ok i wtedy pokazują nie tylko autentyczny czas przyjazdu kolejnych pojazdów - z uwzględnieniem korków - ale także informacje o utrudnieniach w ruchu.

Tak bardzo się do nich przyzwyczailiśmy, że na przystankach z takimi tablicami mało kto zerka już na papierowy rozkład jazdy wywieszony w wiacie przystankowej.

Od teraz dane wyświetlane na elektronicznych tablicach przystankowych dostępne są także na stronie mobilnej m.trojmiasto.pl/ztm oraz w darmowej aplikacji Trojmiasto.pl (dostępnej na telefony z Androidemsystemem iOS).

Można je znaleźć poprzez wyszukiwarkę przystanków lub w zakładce z rozkładami jazdy, na podstronie każdego gdańskiego przystanku. Najczęściej używane przystanki warto dodać do ulubionych, by szybciej je wyszukiwać.

Co ważne, dysponujemy danymi nawet dla tych przystanków, na których nie ma tablic elektronicznych.

Jak to możliwe? Informacje przekazuje na bieżąco system Tristar, wysyłając je zarówno do tablic przystankowych, jak i do serwerów ZTM Gdańsk, z których pobiera ją Trojmiasto.pl.

Dzięki temu, że wiemy, o której naprawdę przyjedzie nasz autobus lub tramwaj, możemy uniknąć zbędnego czekania na przystanku lub właśnie przyspieszyć kroku, by nie przegapić naszego połączenia.

Dowiedz się więcej: aplikacje mobilne Trojmiasto.pl

Miłego korzystania!

Opinie (243) ponad 20 zablokowanych

  • (9)

    A co z nową świętokrzyską?

    • 79 20

    • Nowa Świętokrzyska ..cycat

      "Co ciekawe, inwestycja ma opracowaną dokumentację projektową, ale jej realizacja nie jest priorytetem, dlatego ani w w tym roku, ani w kolejnym nie należy wypatrywać początków jej powstawania"

      • 0 0

    • (2)

      Niech ją buduje gmina Kolbudy.

      • 21 11

      • (1)

        Gmina Kolbudy ma dojazd do obwodnicy, więc po co ma budować?

        • 6 2

        • A po co Gdańsk ma budować drogę dla mieszkańców gminy Kolbudy?

          • 4 5

    • (1)

      Podobno projekt gotowy i geodeci robili wznowienia operatów...i ale Boss preferuje szybkie inwestycje z grubą gotówkę w centrum ,nie trzeba jakiś dróg budować. Tyle razy Nowa Świętokrzyska odkładana więc mieszkańcy Południa pewnie się przyzwyczaili do życia w korkach ...tylko mnie dziwi ze w tym kraju można tereny prywatnych osób trzymać pod inwestycje (specustawa) ,której można za życia nie doczekać . Ustawowo powinno być np. 5 lat a potem może klient sobie robić co chce z ziemią a nie być zwodzonym blisko 20 lat .Przepisy prawne były robione pod pewne gruby interesów a nie pod Kowalskiego

      • 8 1

      • A czy takie osoby mają możliwość sprzedaży gruntu miastu pod przyszlą inwestycje?

        • 0 0

    • A co ma być? Będą budować tylko artykuł jest o czym innym

      • 5 5

    • Buspasy zrobili i torowiskanie bedzie

      • 6 2

    • to samo co wczoraj.

      • 19 7

  • ztm rozpie*rzy połowe z tego

    ztm rozpie8rzy połowe tych pieniędzy na chore pomysły ludzi rzadzacych na zreszta to widzac

    • 0 0

  • Super pomysł!

    Kolejka wąskotorowa z parku botanicznego w Oliwie do Zoo to byłby dobry pomysł.

    • 0 0

  • 15 kolejnych złomów

    Kupią kolejne złomy które będą stały ładnie gęsiego

    • 0 0

  • Nasz prezydent miasta to dobry gospodarz (7)

    Jesteśmy w czołówce miast , które potrafią uzyskać i dobrze zagospodarować fundusze z Uni.

    • 69 25

    • (1)

      Twój kur... Urzednicza z pelo

      • 7 18

      • Wszyscy psioczą na Adamowicza, a potem na niego głosują, bo ma wizję z rozmachem, tego jednego nie można mu odmówić

        • 1 0

    • Tak ku...wa kosztem czynszów tych najbiedniejszych...

      • 1 0

    • Przyjedz na Stogi albo do Nowego Portu (1)

      Wybierz sie do tych dwoch dzielnic i przezyjesz szok, sa zaniedbane i nikt o nich niepamieta.

      • 1 1

      • się żalisz czy chwalisz ,żeś nieudacznik i tam mieszkasz

        • 0 1

    • Już PO 15,00 osiole (1)

      a ty jeszcze przy kompie. ? W szafie jest mikrofon , możesz zaśpiewac. Łubu dubu.....

      • 9 14

      • Super świąteczna atmosfera

        Zapomniałem, że nie można mieć innych poglądów niż jeden słuszny i nieomylny pogląd partii rządzącej.

        • 6 2

  • Zestawiając Gdynię i Gdańsk (7)

    widać jednak że posiadanie bezpartyjnego Prezydenta nic nie wnosi a wręcz przeciwnie

    • 122 24

    • To jest kwestia osobowości, a nie partyjności albo bezpartyjności

      Powiedzmy to wprost, Szczurek to jełop, odpał za odpałem ma

      • 0 0

    • A gdy zestawisz Gdańsk i Wrocław, to okazuje się, że posiadanie bezpartyjnego prezydenta dużo wnosi:)

      • 4 6

    • czy jest ktoś gorszy od szczura? (1)

      • 8 1

      • Zmuda-Trzebiatowski, Wolek i ten duren on malowania kontrapasow

        cala ta obecna ekipa UM Gdynia, ktora gryzon skomponowal to jest totalne nieporozumienie - gromada durniow i nieudacznikow

        • 3 1

    • Szczur jest zwyczajnie niekompetentny (1)

      Gryzon nie ma zadnego planu, wizji Gdyni. Zal....

      • 39 2

      • Oj wizje i plany to on ma

        ale są one tak nierealne i wyssane z palca, że wszyscy (poza Gdynią) się z nich śmieją.
        Najbardziej zadziwiające jest jednak to, że wielu gdynian wierzy, że Gdynia to "lider regionu".

        • 44 1

    • szczurek jak korea płn, sam

      • 33 2

  • BRAWO GDAŃSK (6)

    • 194 12

    • Mają rozmach

      I dlatego ludzie wciąż głosują na Adamowicza, przy wszystkich kontrowersjach.

      • 0 0

    • Tyle gadania o autonomicznych samochodach, a nikt nie myśli o tramwaju bez kierowcy

      Przecież to takie łatwe do zautomatyzowania.

      • 0 2

    • proszę kupić nowe tramwaje (2)

      I autobusy. Tylko nie pesy i te złomy z Niemiec. Mamy już dość ciągłych awarii i upałów w starych autobusach.

      • 6 23

      • oczywiście,że będą to złomy z niemiec (1)

        przecież za unijną kasę nie można kupić polskich produkcji.Nie mają iso-pierdyliard2000.

        • 13 20

        • PESA - ok

          A co do autobusów, no chyba nie Autosan czy inny "wynalazek" - Ursus.. popytaj w Toruniu jakie jaja przerobili z dostawą Ursusa, gdzie odesłali wozy z wadami do fabryki a kierowca nawet kasy na paliwo nie miał na przejazd w drugą stronę do Lublina.. poważnie, tak było. Nie mówiąc już o tym, że w tych "Polskich" wozach to i tak 90% podzespołów jest nie Polskich. Bo u nas się nie produkuje. Począwszy od silników, na skrzyniach biegów kończąc. Serio, już wolę sprawdzonego MANa, Merca czy Solarisa - przynajmniej jest unifikacja i można to globalnie serwisować.

          • 8 1

    • ty nawet jak by ci sie na głowe odlewali wazeliniarzu to tez bys klaskał brawo

      • 7 14

  • A Stogi sa bardzo niedoinwestowane i zapomniane

    • 0 0

  • A Stogi sa bardzo niedoinwestowane i zapomniane

    • 0 0

  • Komunikacja powinna być tańsza albo całkowicie zlikwidowana (1)

    Dla mnie jest zbyt drogo w stosunku do tego, co oferuje. Wolę stać w korku siedząc w swoim wygodnym i pachnącym samochodzie, albo omijając korek motocyklem niż stać w autobusie narażając się na kieszonkowców, chamską renomę, ludzi, którzy się się myją, emerytów, co walczą o miejsce itp.
    Bilet powinien być tańszy dla tych, co stoją, a droższy, dla tych co siedzą. Dlaczego emeryci wyganiają z siedzeń tych, co płacą, a oni chcą siedzieć za darmo? Najlepiej zająć dwa miejsca, bo mają siatki, wózek itp. Dla emerytów za darmo tak, ale jak stoją!
    Nie potrzeba nowych autobusów, trolejbusów ani tramwajów. Nie potrzeba baterii do trolejbusu za milion złotych. Wystarczy zadbać o to, co jest, nie naprawiać na trytytki i blachowkręty a obniżyć ceny biletów.
    Wystarczy się przejechać starszymi autobusami aby się przekonać o ich poziomie utrzymania - pół skrzyń biegów szarpie, ale nie dlatego, że są zużyte, bo to jest normalne przy pewnym przebiegu, ale dlatego, że nie ma komu ich naprawiać. Później takie nawarstwione zaniedbania eksploatacyjne spowodują, że autobusu nie opłaci się naprawiać i trzeba za nasze kupić nowy.
    A że remontować trzeba za pieniądze GAiT, to żeby obniżyć koszty się nie remontuje, tylko po pewnym okresie "druciarstwa" mówi się, że trzeba kupić nowe, bo się nie opłaci naprawiać. Tak się marnuje publiczne pieniądze.

    • 2 0

    • Człowieku myśl..

      Po to są tramwaje aby było ekologicznie a nie tanio....

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane