• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk drugi w Polsce pod kątem wydatków na transport publiczny

as
11 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Gdańsk dopłaca do komunikacji miejskiej 420 mln zł. Gdańsk dopłaca do komunikacji miejskiej 420 mln zł.

591,15 zł - dokładnie tyle miasto Gdańsk rocznie dokłada do transportu publicznego w przeliczeniu na każdego mieszkańca (niezależnie od tego, czy korzysta on z komunikacji miejskiej czy też nie). Tym samym Gdańsk znalazł się na drugim miejscu w Polsce pod względem wydatków z budżetu miasta na komunikację. Wyżej jest jedynie Warszawa.



Korzystasz z komunikacji miejskiej?

Wpływy z biletów kupionych przez pasażerów nie pokrywają kosztów utrzymania transportu publicznego, dlatego większość miast w całej Polsce dokłada pieniądze z budżetu na nie tylko poprawne funkcjonowanie komunikacji miejskiej, ale także inwestycje z nią związane.

W 2018 r. budżet na transport publiczny wyniósł w Gdańsku 280 mln zł, z kolei w przyjętym na ten rok przez Radę Miasta Gdańska projekcie budżetu jest to prawie 420 mln złotych. W związku z tym roczne dopłaty do transportu publicznego z budżetu miasta wynoszą w Gdańsku 591,15 zł (w przeliczeniu na każdego mieszkańca). W Warszawie jest to nieco ponad 900 zł, we Wrocławiu i Łodzi 430 zł, z kolei w Olsztynie, Katowicach, Szczecinie, Krakowie i Lublinie - ponad 300 zł.

- Tak wysoka pozycja Gdańska w rankingu odzwierciedla fakt, że w tej kadencji bardzo mocno postawiliśmy na komunikację publiczną - tłumaczy Piotr Borawski, zastępca prezydent Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu. - Jest ona dla nas bardzo wysokim priorytetem, a co za tym idzie, bardzo zwiększyły się nakłady na komunikację. Gdy w 2018 roku rozpoczynała się kadencja, budżet na ten cel wynosił około 280 mln złotych. Natomiast w przyjętym na ten rok przez Radę Miasta Gdańska projekcie budżetu jest to prawie 420 mln złotych.
Tak duże kwoty uwarunkowane są nie tylko utrzymaniem transportu publicznego, ale także zapewniają możliwość rozbudowywania połączeń i utrzymywania cen biletów w miarę korzystnych cenach. Wzrost nakładów związany jest ze zwiększeniem jakości usług, inwestycjami i nowym taborem. Wymieniona kwota stanowi uzupełnienie wpływów z biletów kupowanych przez pasażerów, które samodzielnie nie pokrywają kosztów utrzymania transportu publicznego.

- Tylko wysokim poziomem jakości transportu zbiorowego jesteśmy w stanie przekonać mieszkańca do podróżowania komunikacją miejską, dlatego Miasto Gdańsk nie oszczędza środków finansowych na pokrycie kosztów funkcjonowania transportu zbiorowego - wyjaśnia Sebastian Zomkowski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. - Pamiętać należy także, że to między innymi dobra komunikacja miejska powoduje, że coraz więcej ludzi chce mieszkać w Gdańsku - a liczba mieszkańców Gdańska ciągle rośnie - i co za tym idzie tu pracować oraz płacić podatki, co pozytywnie wpływa na stronę dochodową budżetu - uspokaja.
as

Miejsca

Opinie (299) 7 zablokowanych

  • Wroclaw bilet miejski (1)

    30-dniowy - wszystkie linie 110,00zl normalny / 90,00 normalny dla osob rozliczajacych pit we Wroclawiu (program Nasz Wroclaw).

    • 12 0

    • u nas 99

      • 1 3

  • Krakow bilet miejski

    I strefa miasto Krakow 106zl normalny sieciowy / 69zl dla osob z Karta Krakowska (rozliczajacych pit lub majacych meldunek w Krakowie).

    I+II strefa 158zl normalny lub 121zl z Karta Krakowska....

    Rozroznienie biletu sieciowego, 1-2 liniowego. Powyzsza cena dotyczy sieciowego. Aglomeracja to 17 gmin na okolo Krakowa.

    • 7 0

  • (6)

    W Warszawie które jest 3 razy większa od trójmiasta i ma metro bilet miesięczny kosztuje 100 zł.Można chyba tak.

    • 20 0

    • (3)

      Bo Warszawa jest wlasnie 3x wieksza

      • 3 1

      • A jak Białystok ma bilet na 100 zł to jakie wytłumaczenie nam strzelisz? Ze powinien być za 50zł?

        • 1 2

      • czyli skala zwiększa efektywność systemu komunikacji... (1)

        to dlaczego każde miasto Trójmiasta robi to na własną rękę?

        • 3 0

        • Bo Gdańsk robi to dramatycznie źle i reszta nie chce być ciągnięta na dno gdańskimi pomysłami.

          • 4 0

    • I tam masz bilet

      na wszystko. Metro, tramwaj, autobus, skm... :) Do tego strefa 1/2 gdzie jedna to scisle centrum a reszta przedmiescia. Parkingi park &ride do ktorych masz dostep posiadajac bilet dlugoterminowy... Oj daleko nam do tego :)

      • 4 0

    • Dokladnie

      Warszawa ma 2 linie metra, ktore sa cholernie drogie w utrzymaniu
      i maja nizsze ceny biletow!

      • 4 0

  • Hmm

    Jak mozna doliczac osobe ktora nie jezdzi transportem publicznym do wydatkow proponuje doliczyc wszystkie zwierzęta

    • 10 1

  • Komunikacja miejska jest spoko (4)

    Może nie zawsze jest miejsce przy oknie ale to nic

    • 52 30

    • Gdańsk płaci prawie 600 zł a Warszawa 900 (2)

      Ciekawe ile km długości lini autobusowych i tramwajowych mają oba miasta i trzeba wziąć pod uwagę, że warszawa ma metro które zapewne generuje duże koszta. Ciekawe co tak grogi wychodzi w Gdańsku?!

      • 2 0

      • Choćby remonty taboru po wypadkach. (1)

        Średnio raz na tydzień jakiś pacan kasuje tramwaj...

        • 3 0

        • To z OC pacana!

          • 3 0

    • jak ktoś z niej nie korzysta to może i tak

      też twierdze że np. służba zdrowia bdb funkcjonuje. Nie korzystam wiec nic złego nie mam prawa o niej powiedziec ;)

      • 15 6

  • skoro są tak duże nakłady (4)

    to czemu ciągle skracają lub zawieszają poszczególne linie autobusowe zamiast je wydłużać ??????????????????????????????????? kto zamieni samochód na autobus skoro aby dojechać z pkt. a do pkt. b komunikacja miejska trzeba sie 3 razy przesiadać i kwitnąć na przystankach ??

    • 32 6

    • (2)

      Bo wtedy naklady by hyly jeszcze wieksze skoro wplywy z biletow spadly o kilkadziesiat milionmow

      • 0 3

      • źle zorganizowana komunikacja miejska = ludzie przesiadają sie do samochodów (1)

        to i mniejsze wpływy do budżetu. proste.
        komuna się skończyła i podejście może autobus przyjedzie a może nie. i co nam pan zrobisz ... jak nie przyjedzie.
        teraz ludzie płacą za bilety (i to dużą kwotę) więc wymagają jakości !
        a jak jakości brakuje to wracają do jazdy samochodem !

        • 9 0

        • I to tez dlatego, ze komunikacja zbiorowa nie jest żadnym substytutem komunikacji indywidualnej!

          • 1 1

    • Przesiadki jeszcze ujdą, tylko ta nędzna częśtotliwość.

      • 5 1

  • Wydatki to nie = się efektywność (1)

    Polecam odwiedzić Wrocław, Kraków, Warszawę i zobaczyć jak tam wygląda komunikacja miejska.

    • 12 1

    • Gdańsk i efektywność :-) :-)

      • 3 0

  • PKP

    Daaawno temu czytalem wywiad z jakims wychowankiem balcerowicza ktory przeszedl do PKP
    Byl w szoku jakie ogromne pieniadze PKP wydawalo na prywatne firmy sprzatajace na utrzymanie czystosci w pociagach
    a wszyscy wiedza jak zasyfialy byl tabor...

    Moze podobnie jest z komunikacja w gdansku?

    • 13 2

  • ciekawy jestem czy po podwyżce cen prądu ceny biletów pójdą w górę ?

    tramwaje i kolejki na wodę przecież nie jeżdżą

    • 2 1

  • Trzeba pozwalać na budowę wielu wysokich budynków przy SKM ewentualnie Zaspa Przymorze itp.
    Wtedy nie trzeba wydawać miliardów na dowiezienie spod Kowal do centrum tramwajem i dwoma autobusami...
    (Nowe tory nowe tramwaje towarowe, nowe autobusy, wozokilometry w korkach, nowa zajezdnia)

    • 2 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane