• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk i Gdynia rozważają e-kontrolę w strefie płatnego parkowania

Szymon Zięba
12 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dokładność pomiaru aut w e-kontroli wynosi 3 cm
  • Gdynia przygląda się systemowi, który pozwala na szybkie i dokładne kontrolowanie stref płatnego parkowania.
  • Gdynia przygląda się systemowi, który pozwala na szybkie i dokładne kontrolowanie stref płatnego parkowania.

Samochody w strefie płatnego parkowania mogą być kontrolowane automatycznie. System umożliwiający to rozwiązanie jest już gotowy i wraz z początkiem nowego roku zostanie uruchomiony w Warszawie. Niewykluczone, że pionierski pomysł wdrożony zostanie również w Trójmieście: analizują go gdyńscy i gdańscy urzędnicy.



Samochód parkuję:

Strefa płatnego parkowania w Trójmieście systematycznie się powiększa. W Gdańsku obejmuje około 6 tysięcy miejsc, w Gdyni - niemal 3 tysiące. Osoby odpowiedzialne za jej obsługę sprawdzają czy kierowca, który zostawił auto, opłacił postój.

Zautomatyzowanie kontroli znacząco by je przyspieszyło. Z takiego założenia wyszli warszawscy urzędnicy, którzy wraz z początkiem roku zamierzają uruchomić nowatorski w skali kraju pomysł e-kontroli SPPN (w Warszawie funkcjonuje Strefa Płatnego Parkowania Niestrzeżonego).

Umożliwią to auta wyposażone w specjalne kamery, które są w stanie odczytać numery rejestracyjne zaparkowanego samochodu.

Jak to działa w praktyce? Stołeczni urzędnicy tłumaczą, że auto (które porusza się w normalnym tempie) przejeżdża w pobliżu zaparkowanych w SPPN samochodów i skanuje ich rejestracje oraz robi im zdjęcia.

Takie materiały następnie trafiają do bazy ZDM (Zarządu Dróg Miejskich), w której system analizuje czy postój auta został opłacony. Jedyną "manualną" czynnością, zarezerwowaną dla urzędników będzie przesłanie wezwania do zapłaty osobie, która nielegalnie zaparkowała pojazd. Informacja o opłacie dodatkowej do kierowcy trafić ma maksymalnie w ciągu tygodnia.

Samochody za ponad milion złotych



Warszawscy urzędnicy informują, że koszt całej umowy, w której skład wchodzi stworzenie systemu, jego obsługa oraz zakup wyposażonych dwóch samochodów, wynosi ok. 1 mln 100 tys. złotych.

- E-kontrolę rozpoczynamy od stycznia przyszłego roku. W tej chwili Zarząd Dróg Miejskich ma dwa auta wyposażone w kamery do odczytywania tablic rejestracyjnych samochodów znajdujących się w Strefie Płatnego Parkowania. W ramach zawartej umowy możemy kupić kolejny pojazd - mówi Karolina Gałecka, rzeczniczka Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie.
W Warszawie system e-kontroli zostanie uruchomiony w przyszłym roku. Wdrożenie go analizowane jest w Gdyni i w Gdańsku. W Warszawie system e-kontroli zostanie uruchomiony w przyszłym roku. Wdrożenie go analizowane jest w Gdyni i w Gdańsku.
Jak wynika z testów stołecznych urzędników samochód tylko w ciągu dziesięciu minut jest w stanie zeskanować 254 rejestracje (człowiekowi zajmuje to ok. godziny). W ciągu dziesięciu godzin (czyli w czasie funkcjonowania SPPN w Warszawie), e-kontroli poddanych mogą zostać około trzy tysiące pojazdów.

- Kontrola SPPN będzie przebiegać hybrydowo. W sytuacji gdy samochód nie będzie mógł wjechać w jakiś obszar albo tablice rejestracyjne będą nieczytelne, zaparkowane auto sprawdzone zostanie w tradycyjny sposób - tłumaczy Karolina Gałecka.

Potrzebne będą zmiany w przepisach



Zgodnie z obowiązującymi w Warszawie przepisami wpisanie numeru rejestracyjnego podczas opłacania w parkomacie postoju w SPPN jest obowiązkowe - to dzięki temu system e-kontroli może w ogóle działać.

Jeżeli pomysł zostanie zaadaptowany w Gdyni i Gdańsku, będzie on wymagał zmian w regulacjach. Dzisiaj bowiem numer rejestracyjny kierowcy wpisują fakultatywnie: nie ma obowiązku jego wpisywania i nikt za jego brak nie otrzyma opłaty dodatkowej.

Rozwiązanie wdrażane w Warszawie - mimo kosztów i niezbędnych zmian - jest jednak na tyle atrakcyjne, że poważnie przyglądają się mu gdyńscy i gdańscy urzędnicy.

  • Gdynia przygląda się systemowi, który pozwala na szybkie i dokładne kontrolowanie stref płatnego parkowania.
  • Gdynia przygląda się systemowi, który pozwala na szybkie i dokładne kontrolowanie stref płatnego parkowania.
- Mamy w Gdyni 2900 miejsc w Strefie Płatnego Parkowania, 197 parkomatów, które posiadają funkcjonalność pozwalającą kierowcom na wprowadzenie numeru rejestracyjnego. Co oznacza, że nasz system jest przygotowany do wprowadzenia e-kontroli. Na razie analizujemy, przyglądamy się takiej opcji jako formie uszczelnienia naszego systemu - tłumaczy Hanna Wyszyńska z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni
W podobnym tonie wypowiada się Magdalena Kiljan z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

- Zastosowanie takiego pojazdu jest absolutnie zasadne. Na początku 2020 roku planujemy wizytę u operatora strefy w Warszawie, który jako pierwszy w Polsce zaczął używać specjalnych pojazdów kontrolnych. Doświadczenia te z pewnością ułatwią podjęcie decyzji o sposobie kontroli w Gdańsku - mówi urzędniczka.

Problem z parkowaniem poza strefą



Tymczasem palącym i niestety wciąż nierozwiązanym problemem w Trójmieście pozostaje parkowanie poza strefą. Samochody nierzadko zajmują chodniki czy pobocza dróg, nawet pomimo zakazów czy akcji strażników miejskich.

Przypomnijmy: w październiku informowaliśmy, że Zarząd Transportu Miejskiego musiał zawieszać przystanek autobusowy Politechnika SKM przy ul. Trubadurów w Gdańsku. Powód za każdym razem był ten sam: zaparkowane na poboczu wąskiej drogi auta, które uniemożliwiały przejazd autobusu.



I choć służby obiecały interwencję, kłopot udało się rozwiązać tylko tymczasowo. Z sygnałów docierających do naszej redakcji wynika bowiem, że samochody wciąż w tym miejscu są pozostawiane.

Z kolei rok temu w Gdyni po naszej interwencji kierowcy przestali parkować na końcowym przystanku przy pętli na Kaczych Bukach. Teraz mieszkańcy okolicy, którzy skontaktowali się z naszą redakcją alarmują, że problem znowu wrócił.

Miejsca

Opinie (367) ponad 20 zablokowanych

  • Napiszcie jeszcze tylko ,ze mieszkancy sami chcieli wprowadzic te wszystkie platne strefy.

    I oczywiscie dla swojego dobra.

    • 4 0

  • po pierwsze zlikwidować system zakazu pod blokami "tylko dla mieszkańców". (1)

    d**ilizm,strach nawet do znajomych pod blok podjechać bo ktoś drze ryja.

    • 7 3

    • Ale gdyby ktoś Tobie zaparkował pod blokiem, albo domem? Też darłbyś ryja.

      • 1 1

  • Ooo

    Zeskanowane rejestracje.Świnia urzędas, do tego sprzedajna. Po numerach poznasz nazwisko, adres, zazwyczaj telefon. To gdzie to kurka rodo,jak byle kij będzie miał dostęp do moich danych? Co to jest, państwo policyjne?Wprowadźcie jeszcze stan wojenny najlepiej!Milion złotych na auto. porąbani jesteście. Niech Gdańsk i Gdynia idą za Warszawką, a może wreszcie wyjadą na taczkach. Dostaliście od wyborców mandat zaufania. A Wy co? Łupicie ich bardziej, niż pis całą Polskę.

    • 2 1

  • (13)

    Przecież prawo obecnie nie zezwala na wymaganie podania numeru tablicy rejestracyjnej od kierowcy, tak więc jak ten system ma działać? :D

    • 90 18

    • Niestety zezwala :( (5)

      NSA Sygnatura akt: I OSK 2063/17, wyrok prawomocny...
      Chcą wiedzieć o nas wszystko.

      • 11 7

      • permanentna inwigilacja (2)

        zamiast opłacić szybko postój to trzeba stać przy parkomacie i wpisywać dane samochodu. Za mało im że mają Pegasusa to jeszcze chcą kontrolować dokąd jeżdżę. Orwell i Rok 1984 się kłania

        • 5 1

        • (1)

          Niedługo, w imię ochrony dzieci, będą wiedzieć, jakie Ty - dorosły człowiek - oglądasz sobie panienki w internecie. Projekt już leży na stole.

          • 2 1

          • I nie będziesz mógł "przepiłować trzynastki" w Malezji panie sędzio.

            • 0 0

      • (1)

        Wyrok sprzeczny z poglądami TSUE. Jak komuś się będzie chciało walczyć, to uwali ten wyrok NSA. Ale do tego czasu miną lata.

        NSA stwierdził, że tablice rejestracyjne nie są danymi osobowymi dla urzędu, co jest bzdurą, bo jednym kliknięciem urzędnik może ustalić dane właściciela po nr rejestracyjnym. Z tym, że TSUE już wcześniej uznał numer IP za dane osobowe dla dostawcy internetu.

        • 3 1

        • Ochrona danych osobowych jest wtedy gdy ty chcesz od urzędu lub firmy wiedzieć o kimś, wtedy wszystkie cyfry i litery są danymi osobowymi.W drugą stronę - gdy urząd chce wiedzieć coś o tobie to okazuje się, że nic nie jest danymi osobowymi.

          • 2 0

    • (2)

      zezwala ale nie musisz, ja nigdy nie podaję, bilet do auta i tyle mnie mogą cmoknąć

      • 4 1

      • I o to właśnie chodzi w artykule

        zmiana prawa lokalnego - konieczność podawania

        • 3 0

      • wow, a po kilku minutach pierwsza lepsza kamera i cyk do bazy. kto kogo cmoka, panie anonimowy

        • 2 2

    • jakie prawo?

      Statut Rzymu i regulamin Facebooka?

      • 8 3

    • (2)

      Dlatego chcą to prawo zmienić czytamy ze zrozumieniem

      • 10 4

      • (1)

        Urzędnicy z Trójmiasta zmienią prawo obowiązujące w całym kraju?

        • 8 8

        • Podałem wyżej sygnaturę akt z naczelnego sądu administracyjnego

          ale po co przeczytać ze zrozumieniem i łapki w dól lecą... Tak tylko przypomnę:

          "Uchwały NSA ujednolicają orzecznictwo sądowe, porządkując poglądy w sprawach, w których orzecznictwo dotychczas było rozbieżne, lub wskazując kierunek rozstrzygnięć w sprawach istotnych i skomplikowanych."

          • 10 3

  • Oooo wow!!!! (19)

    XI wiek a to wszystko żeby lepiej ściągać kasę na pokrycie nieuzasadnionych miejskich wydatkow. Miasto wolności, tez mi ha ha chyba raczej miasto represji podporządkowanych ściąganiu kasy. Parkowanie coraz droższe, wywóz śmieci coraz droższy, bilety kom w nowym roku podwyżka a gospodarka drogowa lezy. To miasto kona powoli!!!

    • 138 42

    • (1)

      Dlaczego mówisz "to miasto kona", ja bym powiedział ten kraj kona , kona od 5 lat a przyszły rok pokaże że ta agonia jest coraz szybsza..We wszystkich miastach jest podobnie , samorządy nie mogą domknąć budżetów bo grupa ludzi w zamian za głosy elektoratu postanowiła roztrwonić bezmyślnie publiczne pieniądze przerzucając wydatki które powinny być finansowane z budżetu centralnego na samorządy..Gdybym ja tak gospodarował swoim portfelem rozdając na lewo i prawo dawno poszedłbym z torbami.

      • 10 3

      • Taaaa.. gdybyś nie kradł to byś biedę klepał. Nie musisz się tłumaczyć.

        • 1 0

    • Przestań narzekac (11)

      Myslę że czas przestać narzekać zawsze można przesiąść sie na rower jak komus parkowanie za drogie. Moim zdaniem bardzo dobrze strefa płatnego parkowania ma główne założenie rotację aut oraz ograniczenie ich w centrum co uważam ze jest wazne. A wszyscy Ci co łamią przepisy ruchu powinni byc karani wysokimi mandatami

      • 20 14

      • Jaka rotacja?! (7)

        Chodzi tylko i wyłącznie o łupienie a nie żadną mityczną rotację!

        • 20 15

        • Jakie łupienie? (5)

          Masz przestać wozić swoje 4 litery i parkować gdzie popadnie bo nie tylko ty i twoj samochod istniejecie w tym mieście.

          • 9 11

          • widać że UB i PO to to samo, tylko zabraniają i karzą !!!

            Ma nie wozic moich 4 liter?
            A gdzie ta k o n s t y t u c j a ????
            Gdzie miasto wolności ??
            Chyba że chodzi o wolność po "Sycylijsku" kolesìów PO miotu UBeckiego.

            • 1 0

          • (3)

            A ty jako jakiś anon z internetów nie będziesz mi mówić jak mam się po mieście przemieszczać. Dotarło?

            • 7 5

            • A jeździj sobie jak chcesz (2)

              Ale jak mi znów wyjazd z posesji zablokujesz, to ja owszem, pojadę SKMką, ale Ty będziesz 4 wentyle sam wkręcał.

              • 2 2

              • Jeśli twój wyjazd z posesji jest oznaczony jako twój prywatny teren a nie zwykła publiczna droga, przez ciebie oznaczony (1)

                i opłacony to nie masz się czego obawiać-tam nie stanę.
                Natomiast jeśli nie jest to ja bez problemu sobie wentyle wkręcę i koła napompuje, bo takie rzeczy ze sobą wożę w bagażniku.
                Ty za to będziesz musiał wzywać szklarza na swoją posesję, względnie ślusarza do zapchanych zamków w bramach.

                • 2 4

              • Wyjazd z posesji oznaczony jest

                choć jakbyś nie wyciągnął prawa jazdy z opakowania po chipsach, to byś wiedział, że wcale być nie musi - a parkować i tak Ci tam nie wolno. W bramach zamków nie ma, bo są elektroniczne, a jak chcesz uprawiać taniec między kamerami HD, a płacić na końcu i tak z własnej kieszeni, wolny kraj...

                • 2 3

        • Tak jest , dzisiaj kazali mi zapłacic za zakupy bo chcieli mnie złupić!

          • 5 2

      • (2)

        Się nie madruj bo jeszcze trochę i wjazd rowerem bedzie platny.

        • 10 3

        • to zapłacę .

          • 3 2

        • I byłoby pięknie!

          • 5 0

    • w XI wieku to twoi przodkowie na mchu jadali (2)

      • 16 8

      • Ty jesteś zapewne idealny

        Taki master nieomylności i zwykłe literówki ci się nie zdarzają.
        Każdy myślący wie o co chodziło autorowi, ale zawsze się znajdą takie trolle jak ty.

        • 1 4

      • ....bo stołów nie mieli

        • 3 0

    • A od kiedy wolność jest wolnością od płacenia należności? Z anarchią Ci się pomyliło...

      • 3 3

    • Ważne, że jest ciągła wojna z rządem.

      Rydwan, tvn i Newsweek

      • 19 11

  • Miliony na ściganie mieszkańców. (36)

    Przecież 99 procent płaci za postój.

    • 162 54

    • Nauczmy się szacunku do prawa (6)

      Prawo jest prawem niezależnie od tego czy nam sie to podoba czy nie.
      Mi się to podoba bo w końcu mogę zaparkować tam gdzie chcę. I za to płacę

      • 13 8

      • To pojedź sobie na Smoluchowskiego i zaparkuj gdzie chcesz. Powodzenia. Ale lepiej pojedź taksówką.

        • 0 0

      • Najpierw (1)

        niech szacunku dla prawa nauczą się urzędnicy.

        • 4 2

        • przykłady jakieś? dzwoń cba i daj znać jak poszło

          jeśli coś wiesz (ale nie powiesz)

          • 1 1

      • Prawo jest dla ludzi czy ludzie dla prawa? (2)

        • 10 6

        • jest po to, żebyś się nie kłócił o miejsce z ludźmi

          ile klas podstawówki z łaski pozwolono co skończyć?

          • 1 0

        • Prawo jest po to by uregulować rózne dziedziny życia a Ty obywatel masz się do tego prawa stosować . Jeżeli sie nie stosujesz to mimo ze to prawo sie tobie nie podoba ponosisz konsekwencje , w przeciwnym razie byłby chaos.

          • 5 3

    • (1)

      44 mandaty dziennie i po roku autokapuś się zwróci.

      • 1 0

      • Nazywasz ten system autokapuś a jak nazywasz tych którzy nie płacą albo parkują w miejscach niedozwolonych byle jak i byle gdzie , tych którzy wjeżdżają w strefy w które wjeżdżać z mocy prawa nie mogą?

        • 2 1

    • Inwigilacja na każdym kroku (1)

      Jeszcze będziecie płakać... Optymisci... To kolejna cegielka muru jaki sobie budujemy. Miasto wolności... Co za bzdura.

      • 16 8

      • ty, bolszewiko nazisto, dziki zachód ci się marzy?

        barbarzyńco bez wykształcenia

        • 0 3

    • szczur kiedyś w kampani wyborczej mówił że w Gdyni nigdy nie będzie strefy płatnego parkowania (11)

      • 27 10

      • (10)

        Ale strefa parkowania w Gdyni obejmuje od początku centrum i to tyle, a w Gdańsku już to się rozrosło do kilku dzielnic. I kto tu łupi mieszkańców?

        • 10 6

        • (2)

          Mam nadzieję że niedługo się powiększy i wprowadzą opłatę za wjazd do śródmieścia.

          • 5 5

          • Ciągłe powiększanie strefy świadczy o nieudolności lokalnej władzy (1)

            Ta trwoni pieniądze, a potem zwiększa łupienie mieszkańców

            • 6 4

            • świadczy o zamożności społeczeństwa

              bo każdy ma po kilka samochodów i wszyscy jadą do centrum je postawić

              • 2 2

        • To nie jest łupienie mieszkańców (2)

          To jest łupienie uciekinierów do innych gmin i miłośników kontaktu z "przyrodą" (tzn. innych przedstawicieli lokalnej fauny za kierownicami swoich samochodów w korku).

          • 11 9

          • aha, bo jak mieszkaniec jedzie swoim samochodem na drugi koniec miasta, (1)

            to płacić nie musi?

            • 10 7

            • nie musi

              bo na obrzeżach miasta nie ma ludzi więc jest sporo miejsca do parkowania

              • 1 3

        • twój świat to tylko Gdynia i Gdańsk? (3)

          • 7 7

          • Potrafisz czytać ze zrozumieniem Sproboj (1)

            • 2 4

            • Próbuję ale mam problem ze słowem "Sproboj"

              ...

              • 2 1

          • jeszcze Przodkowo

            • 6 1

    • mieszkańców czego? chyba nie Gdańska

      • 0 0

    • (3)

      Skąd masz te dane?
      Potwierdzają to jakieś wiarygodne badania, czy to Twoje odczucie?

      • 18 6

      • google nie potrafisz używac? (1)

        • 5 8

        • od kiedy google posiada dane?

          bałwanie

          • 5 2

      • Spójrzcie na wyniki ankiety w artykule. 25% kierowców parkuje byle gdzie.

        • 4 7

    • Ten system znakomicie nadaje się do łapania tych bez OC (2)

      Tak samo można poszukiwać samochodów czy tablic zgłoszonych jako ukradzione. Ale niestety. Nie bezpieczeństwo, nie poprawa naszego komfortu. Dojenie kasy najważniejsze.

      • 21 7

      • Do tych bez OC (1)

        to jest inny system w ramach UFG. Nazywa się "wirtualny policjant" i przelatuje wszystkie zarejestrowane w kraju pojazdy, wyłapując te bez OC. Nie musi jeździć po ulicach żeby to robić. Wystarczy skan bazy danych cepiku.

        • 6 1

        • Ale chodzi o to zeby takie auto wyeliminować z ruchu w czasie kiedy porusza się po drodze. Namierzyć , zatrzymać , laweta i parking płatny , zwrot po uregulowaniu wszelkich nalezności.

          • 3 1

    • Rozwiązać jednostki wojskowe bo przecież nie ma wojny.

      • 1 1

    • niejasnosci

      jak to skanuje rejestracje a przecież oplata za parking lezy pod szyba czolowa ? to ja powinien skanować a nie rejestracje, z tego wynika ze bilety trzeba zachować na potem i przechowywać w archiwum jeśli dojdzie do rozbieznosci w odczycie.i będzie zaplacilem a system nie a ja ze zaplacilem a system nie a dowod będzie wyrzucony do kosza

      • 7 2

    • źródło: IDZD Polska

      • 8 3

    • Płaci znacznie mniej niż 99% i o tylko dlatego, że ktoś sprawdza

      Nie czarujmy się, że bez kontroli by to się utrzymało :)

      • 22 11

    • Ktos musi zarobic na infrastrukturze.... z pewnością jest nam ona niezbednie konieczna

      • 17 8

  • Przecież podanie numeru nie jest obowiązkowe.

    Biorę bilet i umieszczam za szybą. Mogą sobie jeździć i sprawdzać a mnie w bazie nie będzie.

    • 0 0

  • Czytajcie dokładnie ten artykuł, bo ze śmiechu można paść. (2)

    ,,przesłanie wezwania do zapłaty osobie, która nielegalnie zaparkowała pojazd" czyli komu ??? kto jest tą osobą, skąd oni to będą wiedzieć i jak zidentyfikują taką osobę bo właścicielowi pojazdu to mogą skoczyć

    • 1 2

    • slabe (1)

      • 0 0

      • nie jak masz auto w leasingu

        W firmie jest kilka i ktoś dostanie mandat to leasingodawca obciąża zakład pracy. Niby wskażesz pracownika i on mandat zapłaci, ale z fakturą od banku zostajesz Ty.

        • 0 0

  • A w bogatej Szwajcarii zamiast kupować wymyślne systemy (6)

    Do sprawdzania parkowania chodzą starsze panie z komputerkiem i drukareczką.

    • 42 2

    • (1)

      A młode nie mogą ?

      • 0 0

      • Dlaczego tylko panie

        co za dyskryminacja

        • 0 0

    • W bogatej Szwajcarii większość płaci za parkingi i nie ściemnia (1)

      • 7 2

      • dlatego, ze jak nie zaplaci to mandat

        w Gdansku beda testowac samochod za milion zamiast zatrudnic starsze panie a wywalic straz miejska

        • 1 0

    • Bo tak jest w bogatym państwie , w biednej Polsce taniej będzie zastosować system automatyczny .

      • 0 1

    • W Berlinie też ludzie kontrolują

      opłata za brak biletu to 15euro a nie jak u bogaczy z Gdańska 200 zł....

      • 7 1

  • numery rejestracyjne trzeba bedzie pisac serio?

    coraz gorzej, niedlugo trzeba bedzie podania o przydział miejsca pisac z tygodniowym wyprzedzeniem.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane