• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk i Gdynia rozważają e-kontrolę w strefie płatnego parkowania

Szymon Zięba
12 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dokładność pomiaru aut w e-kontroli wynosi 3 cm
  • Gdynia przygląda się systemowi, który pozwala na szybkie i dokładne kontrolowanie stref płatnego parkowania.
  • Gdynia przygląda się systemowi, który pozwala na szybkie i dokładne kontrolowanie stref płatnego parkowania.

Samochody w strefie płatnego parkowania mogą być kontrolowane automatycznie. System umożliwiający to rozwiązanie jest już gotowy i wraz z początkiem nowego roku zostanie uruchomiony w Warszawie. Niewykluczone, że pionierski pomysł wdrożony zostanie również w Trójmieście: analizują go gdyńscy i gdańscy urzędnicy.



Samochód parkuję:

Strefa płatnego parkowania w Trójmieście systematycznie się powiększa. W Gdańsku obejmuje około 6 tysięcy miejsc, w Gdyni - niemal 3 tysiące. Osoby odpowiedzialne za jej obsługę sprawdzają czy kierowca, który zostawił auto, opłacił postój.

Zautomatyzowanie kontroli znacząco by je przyspieszyło. Z takiego założenia wyszli warszawscy urzędnicy, którzy wraz z początkiem roku zamierzają uruchomić nowatorski w skali kraju pomysł e-kontroli SPPN (w Warszawie funkcjonuje Strefa Płatnego Parkowania Niestrzeżonego).

Umożliwią to auta wyposażone w specjalne kamery, które są w stanie odczytać numery rejestracyjne zaparkowanego samochodu.

Jak to działa w praktyce? Stołeczni urzędnicy tłumaczą, że auto (które porusza się w normalnym tempie) przejeżdża w pobliżu zaparkowanych w SPPN samochodów i skanuje ich rejestracje oraz robi im zdjęcia.

Takie materiały następnie trafiają do bazy ZDM (Zarządu Dróg Miejskich), w której system analizuje czy postój auta został opłacony. Jedyną "manualną" czynnością, zarezerwowaną dla urzędników będzie przesłanie wezwania do zapłaty osobie, która nielegalnie zaparkowała pojazd. Informacja o opłacie dodatkowej do kierowcy trafić ma maksymalnie w ciągu tygodnia.

Samochody za ponad milion złotych



Warszawscy urzędnicy informują, że koszt całej umowy, w której skład wchodzi stworzenie systemu, jego obsługa oraz zakup wyposażonych dwóch samochodów, wynosi ok. 1 mln 100 tys. złotych.

- E-kontrolę rozpoczynamy od stycznia przyszłego roku. W tej chwili Zarząd Dróg Miejskich ma dwa auta wyposażone w kamery do odczytywania tablic rejestracyjnych samochodów znajdujących się w Strefie Płatnego Parkowania. W ramach zawartej umowy możemy kupić kolejny pojazd - mówi Karolina Gałecka, rzeczniczka Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie.
W Warszawie system e-kontroli zostanie uruchomiony w przyszłym roku. Wdrożenie go analizowane jest w Gdyni i w Gdańsku. W Warszawie system e-kontroli zostanie uruchomiony w przyszłym roku. Wdrożenie go analizowane jest w Gdyni i w Gdańsku.
Jak wynika z testów stołecznych urzędników samochód tylko w ciągu dziesięciu minut jest w stanie zeskanować 254 rejestracje (człowiekowi zajmuje to ok. godziny). W ciągu dziesięciu godzin (czyli w czasie funkcjonowania SPPN w Warszawie), e-kontroli poddanych mogą zostać około trzy tysiące pojazdów.

- Kontrola SPPN będzie przebiegać hybrydowo. W sytuacji gdy samochód nie będzie mógł wjechać w jakiś obszar albo tablice rejestracyjne będą nieczytelne, zaparkowane auto sprawdzone zostanie w tradycyjny sposób - tłumaczy Karolina Gałecka.

Potrzebne będą zmiany w przepisach



Zgodnie z obowiązującymi w Warszawie przepisami wpisanie numeru rejestracyjnego podczas opłacania w parkomacie postoju w SPPN jest obowiązkowe - to dzięki temu system e-kontroli może w ogóle działać.

Jeżeli pomysł zostanie zaadaptowany w Gdyni i Gdańsku, będzie on wymagał zmian w regulacjach. Dzisiaj bowiem numer rejestracyjny kierowcy wpisują fakultatywnie: nie ma obowiązku jego wpisywania i nikt za jego brak nie otrzyma opłaty dodatkowej.

Rozwiązanie wdrażane w Warszawie - mimo kosztów i niezbędnych zmian - jest jednak na tyle atrakcyjne, że poważnie przyglądają się mu gdyńscy i gdańscy urzędnicy.

  • Gdynia przygląda się systemowi, który pozwala na szybkie i dokładne kontrolowanie stref płatnego parkowania.
  • Gdynia przygląda się systemowi, który pozwala na szybkie i dokładne kontrolowanie stref płatnego parkowania.
- Mamy w Gdyni 2900 miejsc w Strefie Płatnego Parkowania, 197 parkomatów, które posiadają funkcjonalność pozwalającą kierowcom na wprowadzenie numeru rejestracyjnego. Co oznacza, że nasz system jest przygotowany do wprowadzenia e-kontroli. Na razie analizujemy, przyglądamy się takiej opcji jako formie uszczelnienia naszego systemu - tłumaczy Hanna Wyszyńska z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni
W podobnym tonie wypowiada się Magdalena Kiljan z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

- Zastosowanie takiego pojazdu jest absolutnie zasadne. Na początku 2020 roku planujemy wizytę u operatora strefy w Warszawie, który jako pierwszy w Polsce zaczął używać specjalnych pojazdów kontrolnych. Doświadczenia te z pewnością ułatwią podjęcie decyzji o sposobie kontroli w Gdańsku - mówi urzędniczka.

Problem z parkowaniem poza strefą



Tymczasem palącym i niestety wciąż nierozwiązanym problemem w Trójmieście pozostaje parkowanie poza strefą. Samochody nierzadko zajmują chodniki czy pobocza dróg, nawet pomimo zakazów czy akcji strażników miejskich.

Przypomnijmy: w październiku informowaliśmy, że Zarząd Transportu Miejskiego musiał zawieszać przystanek autobusowy Politechnika SKM przy ul. Trubadurów w Gdańsku. Powód za każdym razem był ten sam: zaparkowane na poboczu wąskiej drogi auta, które uniemożliwiały przejazd autobusu.



I choć służby obiecały interwencję, kłopot udało się rozwiązać tylko tymczasowo. Z sygnałów docierających do naszej redakcji wynika bowiem, że samochody wciąż w tym miejscu są pozostawiane.

Z kolei rok temu w Gdyni po naszej interwencji kierowcy przestali parkować na końcowym przystanku przy pętli na Kaczych Bukach. Teraz mieszkańcy okolicy, którzy skontaktowali się z naszą redakcją alarmują, że problem znowu wrócił.

Miejsca

Opinie (367) ponad 20 zablokowanych

  • (3)

    ale to wymusza podanie numeru rejestracyjnego - a to juz totalna inwigilacja

    • 9 2

    • (2)

      To zostaw auto w domu i nikt nie będzie ciebie szpiegował . Jadąc za toba widzę twój nr tzn że cię szpieguję ? Masz jakąś manię prześladowczą .

      • 0 1

      • (1)

        Jadąc za nim widzisz nr rejestracyjny. Urzędnik "jadąc" za nim widzi Kowalskiego z imienia i nazwiska, bo ma łatwy dostep do systemu. Czaisz różnice?

        • 0 0

        • Dostęp do tych danych ma urzędnik do tego upoważniony. Musi być ktoś kto wystawi ci nakaz zapłaty w przypadku kiedy nie zapłacisz za parkowanie . Zapłać i nikt nie będzie sprawdzal twoich danych .

          • 0 0

  • Chcemy zrezygnowac z telfonufff PLUS - strasznie nachalni , natretni. (3)

    Mamy w domu 6 komorek z nr z plusa codziennie praktycznie zalewaja nas reklamami .
    Ile można odpowiadac NIE !!! , nie chce ,.
    Bo przecież brak odpowiedzi z naszej strony to odmowa - chyba że coś się zmieniło?
    Są tak nachalni,natretni- do OBEeeRZYGU ...
    straszne
    Czy w erze i orange też tak cisna?
    (wykup to czy to?) masakra to jest - jak nagle kilka telefonów dostaje sms i to czesto !
    Opanujcie sie . przestancie ludzi dreczyc smsami .
    Fujjjjjjjjjjjjjjj.

    • 3 0

    • Poczytaj umowę i wszystkie zgody które w niej podpisałeś .

      • 1 0

    • Zainstaluj apkę która automatycznie odrzuca

      Połączenia z numerów niechcianych

      • 1 0

    • Play.

      • 0 1

  • A gdzie jest RODO? (9)

    Nie życzę sobie, aby ktokolwiek skanował mój nr rejestracyjny... A automat, który to będzie robił potraktuję paralizatorem...

    • 7 3

    • (2)

      RODO szanowny panie to ustawa o ochronie danych osobowych.No tak ale ty masz paralizator, haubice sobie kup!

      • 0 1

      • (1)

        Rodo to ochrona każdych danych, których złe przetwarzanie może prowadzić do naruszenia danych osobowych.

        • 0 0

        • poczytaj sobie o Pegasusie

          • 0 0

    • (4)

      Ale przecież teraz wszyscy widzą twoj nr rejestracyjny i wiedzą gdzie jest samochód o każdej porze, mogą notować i robić zdjecia do woli więc o co chodzi? Przecież rejestracje dokładnie po to są.

      • 1 1

      • (3)

        Tablicę może widzieć każdy, ale już taki urzędnik jednym klikiem może zobaczyć dane osobowe właściciela tablicy.

        • 1 0

        • (1)

          Czyli dokładnie tak jak teraz kiedy zna numer rejestracyjny. Wiec nic się nie zmienia poza wydajnością i skutecznością.

          • 1 1

          • Zmienia się, bo teraz przetwarza nr rejestracyjny w momencie gdy ktoś nie wniósł opłaty. Gdy bedzie obowiazek podawania nr rej. do parkomatów, będą przetwarzać wszystkie numery rejestracyjne, mimo że nie mają do tego uprawnień.

            • 0 0

        • Zapłać za parkowanie i nikt nie będzie sprawdzał czyj to samochód .

          • 0 1

    • Haha, w pieluche narobisz co najwyzej maluszku

      • 3 0

  • Permanentna inwigilacja (3)

    Służby będą wiedzieć, gdzie kto to ile czasu którego dnia był.

    • 2 0

    • I myslisz że służby interesuje gdzie i ile czasu ty przebywasz w sklepie? Chyba żeś ty Napoleon albo...... masz coś do ukrycia , mnie moga sprawdzać

      • 0 0

    • (1)

      A teraz nie widać gdzie samochód i na jak długo jest zaparkowany?

      • 0 0

      • Teraz widać? Serio? Po zmianach wszystko będą mieć w jednym miejscu, na kliknięcie myszką - o każdym zaparkowanym samochodzie. Czy teraz też mają takie dane?

        • 0 0

  • Pytanie (4)

    A jeśli auto nie zaparkuje, tylko jest jeszcze w ruchu, np załóżmy zawraca z uzyciem miejsca parkingowego i wtedy takie wyposażony samochód zrobi mi fotę , to też mandat dostanie?

    • 21 3

    • glupie zalozenie

      • 0 0

    • A gdyby w tym samochodzie wasza matka była?

      Sprawdzić czy nie ksiądz

      • 3 0

    • do puszki zamkna

      • 1 0

    • Ta i liścia

      • 2 1

  • Czy nie taniej dla miasta Gdynia byłoby zrezygnowanie w ogóle z płatnego prakowania ? (1)

    Policzmy ile kosztują parkometry, osoby kontrolujace i obslugujace caly system a ile wynosza wplywy? Opppps, wygadałem się, no to teraz Gdynia podniesie oplaty do 5 zl / godzine.

    • 18 6

    • no to teraz bedzie mnostow plusikow

      generalnie jak cos za darmo to bedzie mnostwo plusikow, tylko ze za darmo to niech parkuja pod twoim domem jestem ZA, czekam na plusiki

      • 1 1

  • (2)

    Wystarczy aplikacja - Społeczny Strażnik Miejsji - pobierasz, robisz zdjęcia źle parkujacym dzbanom i wysyłasz do SM, ważne tylko by ewidentnie było widać na zdjęciach złamanie przepisów. Po wyegzekwowaniu mandatu 50% otrzymuje zgłaszający. Można by żyć tylko z mandatów, wystarczy się po Krzemowej przejść wieczorem.

    • 0 4

    • Gdyby coś takiego było, myślę, że zainteresowanie tą aplikacją byłoby ogromne, szczególnie u nastolatków.

      • 0 0

    • Ja nie chce znaleźnego tylko poszanowania prawa i bezpieczeństwa

      • 0 0

  • (3)

    A niby z jakiego powodu mam wpisywać rejestrację auta w parkometrze. Zapłaciłem, parkuje.
    Rejestrację nich sobie automat wpisuje.

    • 4 1

    • Spokojnie nie spinaj się , automat nie wyda biletu jeżeli nie będzie tam nr rejestracyjnego . To dla takich którzy nie ogarniają tematu by nie narazić ich na koszty . Nie ma nr ,nie ma cię w systemie , nie ma biletu.

      • 0 0

    • Bo przepis będzie cię do tego zobowiązywał . Ale ty nie musisz nic wpisywać nikt cię do tego zmusić nie może tylko system nie zarejestruje twojej wpłaty i.........

      • 0 0

    • Brawo

      Na stacji samo liczy paliwo nie?
      No właśnie ;)

      • 0 0

  • Czyli teraz trzeba będzie mieć 4-ty tablice rej. ? Również z boków ? (4)

    Bo tablic auta zaparkowanego równolegle do jezdni nie odczytasz :)

    • 3 0

    • (2)

      Nie będzie widać tablicy to jej nie szczytaja . Masz jeszcze jakieś uwagi?

      • 0 0

      • Tak, po co płacić za system który na pewno nie działa w 50% przypadków (a może więcej). (1)

        Czekam na mądrą odpowiedź

        • 2 0

        • System automatycznego sprawdzania będzie operował tam gdzie to mozliwe, w miejscach gdzie nie będzie to możliwe bo samochody będą zaparkowane równolegle do jezdnii nie będzie widać tablic pozostanie dotychczasowy system sprawdzania . Czy jasno się wyraziłem ? Nie wiem skąd wziąłes te 50% ale gdyby nawet to w pozostałych 50 % sprawdzanie będzie bardziej efektywne i tańsze.

          • 0 0

    • Kierowcy będą mieli wypalane numery na czole.

      • 0 0

  • System nie jest pionierski (3)

    Podobne działają już w skandynawii i na zachodzie od ok 10 lat.

    • 3 1

    • (1)

      Zachód to degrengolada.

      • 1 0

      • Oooo , mądrego dobrze poczytać

        • 0 0

    • I co z tego?

      A w Zimbabwe nie działa. I co z tego?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane