- 1 Rozporządzenie ws. zakazu wstępu do lasów (36 opinii)
- 2 Nie będzie lepszej segregacji - będą kary (258 opinii)
- 3 8 godzin opóźnienia i lądowanie w Poznaniu (372 opinie)
- 4 Śmierć Adamowicza. Wyrok ws. finału WOŚP (113 opinii)
- 5 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (739 opinii)
- 6 Pomorze za 36 lat: kobiece i... stare (86 opinii)
Gdańsk i Gdynia rozważają e-kontrolę w strefie płatnego parkowania
Samochody w strefie płatnego parkowania mogą być kontrolowane automatycznie. System umożliwiający to rozwiązanie jest już gotowy i wraz z początkiem nowego roku zostanie uruchomiony w Warszawie. Niewykluczone, że pionierski pomysł wdrożony zostanie również w Trójmieście: analizują go gdyńscy i gdańscy urzędnicy.
Zautomatyzowanie kontroli znacząco by je przyspieszyło. Z takiego założenia wyszli warszawscy urzędnicy, którzy wraz z początkiem roku zamierzają uruchomić nowatorski w skali kraju pomysł e-kontroli SPPN (w Warszawie funkcjonuje Strefa Płatnego Parkowania Niestrzeżonego).
Umożliwią to auta wyposażone w specjalne kamery, które są w stanie odczytać numery rejestracyjne zaparkowanego samochodu.
Jak to działa w praktyce? Stołeczni urzędnicy tłumaczą, że auto (które porusza się w normalnym tempie) przejeżdża w pobliżu zaparkowanych w SPPN samochodów i skanuje ich rejestracje oraz robi im zdjęcia.
Takie materiały następnie trafiają do bazy ZDM (Zarządu Dróg Miejskich), w której system analizuje czy postój auta został opłacony. Jedyną "manualną" czynnością, zarezerwowaną dla urzędników będzie przesłanie wezwania do zapłaty osobie, która nielegalnie zaparkowała pojazd. Informacja o opłacie dodatkowej do kierowcy trafić ma maksymalnie w ciągu tygodnia.
Samochody za ponad milion złotych
Warszawscy urzędnicy informują, że koszt całej umowy, w której skład wchodzi stworzenie systemu, jego obsługa oraz zakup wyposażonych dwóch samochodów, wynosi ok. 1 mln 100 tys. złotych.
- E-kontrolę rozpoczynamy od stycznia przyszłego roku. W tej chwili Zarząd Dróg Miejskich ma dwa auta wyposażone w kamery do odczytywania tablic rejestracyjnych samochodów znajdujących się w Strefie Płatnego Parkowania. W ramach zawartej umowy możemy kupić kolejny pojazd - mówi Karolina Gałecka, rzeczniczka Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie.
Jak wynika z testów stołecznych urzędników samochód tylko w ciągu dziesięciu minut jest w stanie zeskanować 254 rejestracje (człowiekowi zajmuje to ok. godziny). W ciągu dziesięciu godzin (czyli w czasie funkcjonowania SPPN w Warszawie), e-kontroli poddanych mogą zostać około trzy tysiące pojazdów.
- Kontrola SPPN będzie przebiegać hybrydowo. W sytuacji gdy samochód nie będzie mógł wjechać w jakiś obszar albo tablice rejestracyjne będą nieczytelne, zaparkowane auto sprawdzone zostanie w tradycyjny sposób - tłumaczy Karolina Gałecka.
Potrzebne będą zmiany w przepisach
Zgodnie z obowiązującymi w Warszawie przepisami wpisanie numeru rejestracyjnego podczas opłacania w parkomacie postoju w SPPN jest obowiązkowe - to dzięki temu system e-kontroli może w ogóle działać.
Jeżeli pomysł zostanie zaadaptowany w Gdyni i Gdańsku, będzie on wymagał zmian w regulacjach. Dzisiaj bowiem numer rejestracyjny kierowcy wpisują fakultatywnie: nie ma obowiązku jego wpisywania i nikt za jego brak nie otrzyma opłaty dodatkowej.
Rozwiązanie wdrażane w Warszawie - mimo kosztów i niezbędnych zmian - jest jednak na tyle atrakcyjne, że poważnie przyglądają się mu gdyńscy i gdańscy urzędnicy.
- Mamy w Gdyni 2900 miejsc w Strefie Płatnego Parkowania, 197 parkomatów, które posiadają funkcjonalność pozwalającą kierowcom na wprowadzenie numeru rejestracyjnego. Co oznacza, że nasz system jest przygotowany do wprowadzenia e-kontroli. Na razie analizujemy, przyglądamy się takiej opcji jako formie uszczelnienia naszego systemu - tłumaczy Hanna Wyszyńska z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni
W podobnym tonie wypowiada się Magdalena Kiljan z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
- Zastosowanie takiego pojazdu jest absolutnie zasadne. Na początku 2020 roku planujemy wizytę u operatora strefy w Warszawie, który jako pierwszy w Polsce zaczął używać specjalnych pojazdów kontrolnych. Doświadczenia te z pewnością ułatwią podjęcie decyzji o sposobie kontroli w Gdańsku - mówi urzędniczka.
Problem z parkowaniem poza strefą
Tymczasem palącym i niestety wciąż nierozwiązanym problemem w Trójmieście pozostaje parkowanie poza strefą. Samochody nierzadko zajmują chodniki czy pobocza dróg, nawet pomimo zakazów czy akcji strażników miejskich.
Przypomnijmy: w październiku informowaliśmy, że Zarząd Transportu Miejskiego musiał zawieszać przystanek autobusowy Politechnika SKM przy ul. Trubadurów w Gdańsku. Powód za każdym razem był ten sam: zaparkowane na poboczu wąskiej drogi auta, które uniemożliwiały przejazd autobusu.
I choć służby obiecały interwencję, kłopot udało się rozwiązać tylko tymczasowo. Z sygnałów docierających do naszej redakcji wynika bowiem, że samochody wciąż w tym miejscu są pozostawiane.
Z kolei rok temu w Gdyni po naszej interwencji kierowcy przestali parkować na końcowym przystanku przy pętli na Kaczych Bukach. Teraz mieszkańcy okolicy, którzy skontaktowali się z naszą redakcją alarmują, że problem znowu wrócił.
Miejsca
Opinie (367) ponad 20 zablokowanych
-
2019-12-12 15:44
Szczur sobie kolejna zabawkę wymyślił ? Za nasze ?
- 3 0
-
2019-12-12 07:37
Opinia wyróżniona
Super (1)
To teraz niech Gdynia rozważy podwyżki za parkowanie tak samo ochoczo jak podwyżki na komunikację miejską.
- 42 5
-
2019-12-12 15:17
nie ma takiej potrzeby
więc nie, poza tym, nie oczekuj podwyżki pensji jeśli chcesz zamrożenia cen
- 1 1
-
2019-12-12 09:49
w UK takie samochody przede wszystkim sprawdzaja czy jest oplacony podatek/ubezpieczenie (3)
radzę to 'zintegrować' bo podobno jest bardzo dużo samochodów nieubezpieczonych, a potem jedynym wyjściem jest ciąganie się po sadach...
- 7 2
-
2019-12-12 09:51
Już od dawna skany robi (2)
wirtualny policjant. I nie potrzeba do tego jeżdżących samochodów tylko zwykłego skanera bazy danych cepik.
- 1 1
-
2019-12-12 12:30
jaki znowu wirtualny policjant? (1)
- 0 1
-
2019-12-12 15:11
Poczytaj może się dowiesz.
- 1 0
-
2019-12-12 15:00
Nie będzie działać.
- 0 0
-
2019-12-12 14:33
kij z tym gdanskiem tu sie nie da zyć
- 4 2
-
2019-12-12 14:31
a czy w systemie jest możliwa baza "wybrańców"?
- 3 0
-
2019-12-12 14:26
Komplikowac proste rzeczy
Co za problem pobrać bilet? Nie trzeba kupować samochód za milion, trzeba uruchamiać system który może zadziała a może nie, trzeba jeździć następnym samochodem zamiast wysłać parkingowych by sprawdzali miasto. Widzę że Rabiej a teraz Dulska ma pomysly
- 5 0
-
2019-12-12 09:30
Niecierpliwie czekam na automatyczny system zliczania puszczonych bąków. (3)
- 11 1
-
2019-12-12 11:37
(1)
Masz 6 plusików . Zaczynam sie zastanawić kto tu pisze i kto tu dyskutuje.
- 0 0
-
2019-12-12 13:50
Jaki temat dyskusji taki udział w dyskusji.
A masz coś do bąków? Ja mam różne, cała kolekcja, , w paski , z obrazkami, jednokolorowe. Niektóre się całkiem długo kręcą. Aaa, tobie coś innego na myśl przyszło... A z drugiej strony jak to jest być tak poważnym?
- 0 2
-
2019-12-12 11:38
Bulgotników waniennych czy podkołderników jadowitych?
Obowiązkowo trzebaby to usystematyzować!
- 0 0
-
2019-12-12 13:27
500 tys za jedno auto!
A ile miasto rocznie ściąga obecnie z opłat dodatkowych? Tym bardziej, że jednym autem, to oni mogą (...)!
- 5 1
-
2019-12-12 13:25
A jeśli samochody są zaparkowane tzw równoleglę, prawie
zderzak w zderzak, to jak te ustrojstwo odczyta te tablice aut od przedostatniego do przodu?
- 2 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.