• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk kupi 14 tramwajów z Kassel

Krzysztof Koprowski
8 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Dotychczas ZKM-owi udało się nabyć 46 tramwajów N8C z Dortmundu, które poddano modernizacji, polegającej m.in. na wstawieniu niskopodłowego członu. Dotychczas ZKM-owi udało się nabyć 46 tramwajów N8C z Dortmundu, które poddano modernizacji, polegającej m.in. na wstawieniu niskopodłowego członu.

Wszystko wskazuje na to, że Gdańskowi wreszcie udało się pozyskać tramwaje z Kassel. Kilka godzin temu chęć sprzedaży potwierdziły niemieckie zakłady komunikacji miejskiej. Do Gdańska trafi jednak nie szesnaście, a czternaście pojazdów typu N8C.



Oprócz używanych tramwajów z Niemiec, Gdańsk wkrótce zyska też pięć całkowicie nowych Pes. Oprócz używanych tramwajów z Niemiec, Gdańsk wkrótce zyska też pięć całkowicie nowych Pes.

Czy Gdańsk powinien kupować kolejne używane tramwaje?

O sprowadzeniu kolejnych używanych tramwajów, obok 46 eksploatowanych od kilku lat Duewagów N8C (popularnie zwanych Dortmundami ze względu na miejsce pierwotnej eksploatacji), mówi się od dawna. W grudniu pisaliśmy, że planuje się licytację ustną na sprzedaż 16 kolejnych N8C z Kassel.

- Ostatecznie nie doszło do licytacji ustnej, lecz przewoźnik z Kassel prosił o złożenie swojej oferty pisemnie, co uczyniliśmy kilka tygodni temu - mówi Krzysztof Wojtkiewicz, główny specjalista ds. eksploatacji w ZKM Gdańsk, który nie kryje, że o zamiarze sprzedaży tramwajów z Kassel dowiedział się od nas.

- Sprawdziłem informację i faktycznie, kilka godzin temu dostaliśmy komunikat drogą telefoniczną, że Kassel jest zainteresowane sprzedażą tramwajów do Gdańska. Do końca tygodnia mamy otrzymać potwierdzenie tej decyzji na piśmie. Procedura niemieckiego przewoźnika sprawia, że trudno powiedzieć czy daliśmy najlepszą cenę, czy byliśmy jedyni ze swoją ofertą czy Kassel wybrał nas z innych względów.

Do Gdańska trafić ma jednak nie 16 tramwajów typu N8C, lecz czternaście. Przewoźnik z Kassel podjął decyzję, że dwa pojazdy z partii, która miała być wystawiona na sprzedaż, nie trafią do Gdańska i przypuszczalnie nadal zostaną w zasobach taborowych niemieckiego miasta.

- Jeżeli faktycznie dojdzie do sprzedaży i już oficjalnie tramwaje będą przekazane do Gdańska, z pewnością będziemy je modernizować tak, jak zrobiliśmy to z pojazdami z Dortmundu - zapowiada Wojtkiewicz.

Warto pamiętać, że Gdańsk oprócz używanych tramwajów, wkrótce wzbogaci się też o pięć fabrycznie nowych, również dwukierunkowych, pojazdów z bydgoskiej fabryki Pesa.

Miejsca

Opinie (278) 8 zablokowanych

  • czy to znaczy że na Stogi rozlatujacym się torowiskiem bedą nowe składy jeździły? (1)

    • 2 2

    • Ależ nie. Rozlatujące się torowisko zostaje na Stogach właśnie po to, by był pretekst do wysyłania tam WYŁĄCZNIE najgorszego złomu, jaki jest w taborze ZKM.

      • 1 1

  • tramwajki (1)

    I tak najlepsze sa te Pesy z Bydgoszczy reszta z tymi stopniami schodami i bez sensu ustawionymi siedzeniami to niewypal

    • 2 3

    • bez sensu ustawione siedzenia to są w Pesie

      prawdziwy niewypał

      • 1 0

  • A kiedy będą tramwaje na lotnisko w Kosakowie? (1)

    • 2 0

    • Najlepiej jak linia by biegła od PPNT lub infoboxu

      • 1 0

  • Pesa jest strasznie wąska (1)

    Pesa jest strasznie wąska. Porównując Bombardiery czy Dortmundy brakuje około 30 cm na szerokości. Nowy tramwaj z Bydgoszczy zachował szerokość starego N 105. Niemieckie tramwaje mają podwójne siedzenia po obu stronach.
    W naszych są jedynie pojedyncze i wąskie przejście pomiędzy. Nie wspomnę już o siedzeniach pod kątem,co według mnie jest bez sensu. Nasi konstruktorzy bazowali na starych rozwiązaniach,poskąpili na materiale. A przez to Pesa jest tańsza bo mniejsza. I nie wiele potrzeba żeby był w niej tłok. Ściany boczne na wysokości nóg są również lekko po skosem a to nie pozwala dokładnie dosunąć nóg. W niemieckich tramwajach podłoga jest prostopadła do bocznych ścian. Kolejne wersje tramwaju z Bydgoszczy wymagają poważnych poprawek. Są po prostu mało pojemne lub mówiąc inaczej ciasne.

    • 9 2

    • Dortmund po modernizacji kosztuje 1/10 nowej Pesy, nie mam nic przeciwko bydgoskiej fabryce, ale dopóki nie stać nas na nowe Pesy musimy kupować używane trajtki

      • 1 0

  • Bombardiery i tak są najlepsze!!!! (2)

    • 6 4

    • jeszcze citadisy (1)

      • 1 2

      • Citadisy akurat są najsłabsze

        • 2 0

  • Polacy kupuja od niemiaszków a cała europa kupuje Bydgoskie Pesy... (1)

    • 12 3

    • Tramwajów PESY akurat mamy najwiecej i będą kolejne więc najpierw rusz d*pe do miasta i sprawdź

      zanim coś w tej Gdyni napiszesz

      • 1 3

  • Dlaczego nie polskie firmy "pesa"...Ewidentny przekręt.

    • 2 4

  • trawaje

    nie jezdze komunikacja miejska i mi to lata czm ciemno-grodzianie jezdza

    • 1 8

  • Te N8C z Dortmundu

    to straszna lipa. Rzuca, schody, niewiele miejsca, zawsze tłok. Brak klimatyzacji.

    • 8 5

  • Hańba. Co jak co ale w Polsce to jeszcze tramwaje potrafią produkować

    Ale dzięki takim zagrywkom już niedługo to będzie przeszłość.

    • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane