• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk kupi 15 nowych tramwajów

Krzysztof Koprowski
31 stycznia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Ostatnim zakupem ZKM (obecnie GAiT) było pięć dwukierunkowych tramwajów Pesa Jazz Duo, które dostarczono do Gdańska w 2014 i 2015 roku. Ostatnim zakupem ZKM (obecnie GAiT) było pięć dwukierunkowych tramwajów Pesa Jazz Duo, które dostarczono do Gdańska w 2014 i 2015 roku.

Dwukierunkowe, całkowicie niskopodłogowe, z klimatyzacją, gniazdami USB do ładowania telefonów oraz defibrylatorami - takie będą nowe tramwaje dla Gdańska. Pasażerowie skorzystają z nich w 2018 r.



Jak często podróżujesz tramwajami w Gdańsku?

O zakupach nowego taboru szynowego oficjalnie mówiono już w 2015 r. Wówczas planowano, że nowe tramwaje będą dostarczone w kolejnym roku. Termin ten wprawdzie nie został dotrzymany, ale z nabycia pierwszej partii 15 nowych pojazdów się nie wycofano.

- Spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje [nowa nazwa Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku - dop. red.] chce kupić tramwaje niezawodne technicznie, które będą gwarantowały bezpieczeństwo pasażerów, prowadzących pojazd oraz innych użytkowników dróg - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej. - Zależy nam na niskim wskaźniku awaryjności, niezawodności eksploatacyjnej, a także na aspektach ochrony środowiska, dlatego zwracamy też uwagę na normy hałasu czy drgań.
Wszystkie tramwaje będą dwukierunkowe (z kabinami po obu stronach, dzięki czemu nie będzie potrzebna pętla do zawracania) i całkowicie niskopodłogowe. Producent musi dostarczyć pojazd nie dłuższy niż 32,5 m (dla porównania najnowsze w gdańskim taborze Pesy 128NG Jazz Duo mają dł. 29,7 m) oraz mieszczący co najmniej 200 osób, w tym 28 na miejscach siedzących (Pesa 128NG oferuje odpowiednio 207 i 28 miejsc).

W tramwajach, podobnie jak w najnowszych autobusach, pojawią się gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych. W tramwajach, podobnie jak w najnowszych autobusach, pojawią się gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych.
Siedzenia będą mogły być ustawione wyłącznie przodem lub tyłem do kierunku jazdy, a materiały użyte do ich wykonania muszą być wandaloodporne. Pojazdy będą przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych - pojawi się dla nich wydzielona przestrzeń oraz ręcznie odkładane platformy. Z myślą o osobach niedowidzących wszystkie poręcze będą wykonane w kolorze żółtym, a przyciski zostaną opisane w alfabecie Braille'a, co pomoże osobom niewidomym.

Każdy tramwaj będzie wyposażony w klimatyzację, monitoring, System Informacji Pasażerskiej, defibrylator AED (umieszczony w kabinie motorniczego) oraz system ostrzegający prowadzącego pojazd przed groźbą kolizji z przeszkodami na torach.

Zgodnie ze specyfikacją przetargową, pojazdy muszą być zaprojektowane do pokonywania tras o pochyleniu podłużnym do 6 proc. z możliwością zatrzymania na takim odcinku, co powinno wystarczyć przy kursach po torowiskach górnego tarasu.

Wnętrze kabiny nowego tramwaju ma być lepiej dostosowane do potrzeb motornicznych. Nz. kabina w Pesie Jazz Duo. Wnętrze kabiny nowego tramwaju ma być lepiej dostosowane do potrzeb motornicznych. Nz. kabina w Pesie Jazz Duo.
- Podobnie jak nowe Mercedesy Citaro, także i tramwaje zostaną wyposażone w podwójne porty USB, umożliwiające ładowanie baterii telefonów, tabletów i innych urządzeń mobilnych. Dodatkowo w tramwajach będzie wyznaczone co najmniej jedno stanowisko do przewozu roweru z mocowaniem, które pozwoli na sztywne zawieszenie jednośladu w pionie - dodaje Maciej Lisicki, prezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów.
Wzorem ostatniego zamówienia na autobusy, także tym razem uwzględniono uwagi zgłaszane przez pracowników spółki. W kabinach motorniczego pojawią się więc wygodniejsze fotele, schowki na rzeczy osobiste, chłodziarka na napoje, uchwyt na kubek, gniazdo USB do ładowania urządzeń mobilnych, radioodbiornik, a nawet czujnik wykrywający dym papierosowy wewnątrz pojazdu.

Pierwszych pięć tramwajów musi być gotowych w ciągu 18 miesięcy od podpisania umowy. Kolejnych pięć pojazdów miesiąc później, a pięć ostatnich w sumie po 20 miesiącach. Ogłoszenie przetargu zaplanowano na najbliższy poniedziałek, zaś podpisanie umowy z wyłonionym w nim producentem na marzec - kwiecień.

O wyborze producenta zdecyduje kryterium ceny (60 proc.) oraz przyjętych rozwiązań technicznych (40 proc.).

Niewykluczone, że zamówienie zostanie poszerzone jeszcze o zakup kolejnych co najmniej 15 tramwajów, jednak obecnie nie zapadły w tym zakresie żadne decyzje. W połowie roku planowany jest także zakup 46 fabrycznie nowych autobusów.

Miejsca

Opinie (222) 8 zablokowanych

  • Niepotrzebne USB

    Już widzę jak w te piękne nowe gniazdka USB wędruje guma od żucia i/lub papierki.
    Lepsze już by były ładowarki indukcyjne ale pewnie droższe.

    • 0 0

  • wybory idą...

    • 0 0

  • Stanowisko do przewozu roweru w pionie - głupota dla tramwajów i autobusów

    Moim zdaniem takie stanowisko znacznie ogranicza miejsce w tramwaju dla innych pasażerów. Rozumiem przewożenie rowerów na dalsze odległości - kilkanaście kilometrów - SKM. Ale w gdańskich tramwajach i autobusach nie ma na to miejsca i szkoda na to pieniędzy. Tłok jest prawie zawsze. Za mała częstotliwość kursowania itd.

    Po prostu głupota - pieniądze wyrzucone w błoto.

    Dla rowerów są ścieżki rowerowe i tyle...

    • 0 0

  • Na stronie gdańsk.pl

    Władze miasta cieszą się z coraz większej liczby pasażerów.
    podobno dzięki bezwzględnym kanarom mniej jest gapowiczów.
    no to czas na obniżenie cen biletów szczególnie okresowych.
    obniżenie cen spowoduje przesiadkę wielu kierowców na komunikację miejską.
    będą mniejsze korki na ulicach i...Mniej smogu.

    • 1 0

  • Pewnie znów kupią szroty z Bydgoszczy!! (21)

    I ciągłe awarie na mieście nigdy się nie skończą.

    • 48 221

    • Szroty

      czy ty nie rozumiesz , że to jest polska konstrukcja i musi się przebić na rynku? Jeżdżę często tramwajami na Chełm. Awarie zdarzają się rzadko.Trochę mniej mało mądrego gadania.

      • 0 0

    • Tramwaje Pesy (2)

      Tramwaje Pesy to najmniej awaryjne tramwaje w historii miasta, co ZKM już wiele razy w swoich danych i statystykach pokazywało (a na trójmiasto.pl były o tym artykuły), więc nie wiem jak wielkim trzeba być ignorantem, żeby takie bzdury wypisywać.

      • 8 1

      • mają bardzo mało miejsc siedzących

        • 0 0

      • Trzeba po prostu być lemingiem

        • 2 2

    • Według PiSu nawet gdyby miały w ogole nie jeździć (5)

      To trzeba kupować bo polskie.
      Tzw produkcja dla produkcji

      • 30 38

      • wedlug platformy i budynia lepsze sa 40 letnie dortmundy... (3)

        • 16 26

        • dla pasażerów lepsze, dla miasta wiele tańsze (2)

          • 13 12

          • Stare (1)

            tramwaje są dla pasażerów lepsze?

            • 3 1

            • ilość miejsc siedzących

              • 1 0

      • jestem wściekły!

        a ja się pytam po co to komu ?
        uczciwy człowiek to siedzi w domu i na zasiłek czeka a nie tramawajami się wozi! To przękręt dla kolesi i burżujuf co nakradli za nasze!

        • 24 19

    • Szrot to ty masz gimbusie w bańce ;) (2)

      • 12 2

      • z punktu widzenia sprawnego obywatela PESA to pojazd dla bydła (1)

        28 fatalnie pomyślanych miejsc siedzących, ciemnica tak, że za okno nawet nie wyjrzysz. Dojeżdżając tak np 30 minut dziennie. Tracisz w tych warunkach godzinę z życia

        • 7 3

        • Bydłowóz to dobre określenie.

          • 2 2

    • Pesa ostatnio ma problem poważny ale nie z tramwajami

      Nawet pociągi Pesy te co dla pkm były kupione to całkiem nieźle się spisują w porównaniu do tych z Newagu co to przez pierwsze kilka miesięcy po odbiorze więcej czasu zepsute były niż jeżdziły. Mało kto tu jeszcze pamięta jak na Hel połowa pociągów była na zastępczych autobusach bo nowe szynobusy z Newagu nie były w stanie jeżdzić.

      Obecnie jedynym problemem Pesy są Darty i Gamy ale te na szczęście nigdzie w okolicy nie jeżdżą.

      No a tramwaje Pesy to akurat najlepsze pojazdy w Gdańsku, tu na awaryjność nie można narzekać. Niech jak najszybciej niemiecki złom na Pesy wymienią i skończą się codzienne awarie tramwajów.

      • 8 2

    • (3)

      Biorąc po uwagę tramwaje, to najczęściej psują się "dortmundy". Tramwaje Pesy nie sprawiają problemów.
      Na Pomorzu Pesa zaliczyła poważną wpadkę z pociągami dla PKM, czego nie da się w żaden sposób ukryć.

      • 35 5

      • stare i nowe (1)

        Pesa nie umie robic spalinowych pojazdow, o czym swiadcza m.in szt dla pkm, czy wielka wtopa z lokomotywami gamma, ktore stoja a pkp pozycza stare zlomy z czech zeby przekulac pociag. Niestety zezlomowano niemal wszystkie stare dobre polskie spalinowozy SU45, hurtem, w ciagu kilku ostatnich lat.

        • 10 2

        • Bo nie nadawały się już do użycia!

          • 3 2

      • Sa jakies statystyki pokazuja awarie PR dawniej na trasie Gdynia - Koscierzyna

        i teraz pkm?

        • 7 0

    • A tramwaje nr 3 i 5 będą znów stare, śmierdzą palonymi hamulcami, miały być wycofane 2 lata temu. Ciekawe kto zapłaci za szkodliwe wdychanie tego smrodu
      dojeżdżam przynajmniej 3-4 x wtyg. jadę 30 min. w jedną stronę planuję zaskarżyc ZKM!!!!!!!!!!!!!!!!1

      • 6 9

    • stary, dwadzieścia osiem miejsc siedzących

      więcej mówić nie trzeba. Grzelak ani ten łysy guj exprezio jeździć nimi nie będą!!

      • 7 5

    • A co dalej mamy kupowac złom z niemiec ?

      Niemiec juz nie bedzie płakał sprzedająć :)

      • 15 5

  • A mnie przeszkadza

    choć to nie wielka wada ale wkurza , otóż chodzi o wcięcia na stopy w obudowach siedzeń czy innych zabudowach , coś na zasadzie podcięcia w zabudowie wanny w łazience , o wiele wygodniej się stoi w takim miejscu a zwłaszcza w tłoku . :) poza tym nowe tramwaje są ok.

    • 0 1

  • UE

    a przedział dla matek karmiących piersią gdzie ?

    • 2 2

  • (9)

    Brawo. Fajnie, że inwestujemy nowy tabor. Usprawniać i modernizować komunikację publiczną, a blachosmrody i truciciele, jak najdalej od centrum, od miasta

    • 3 5

    • (1)

      Ile Ci zapłacili za ten bezsensowny wpis?

      • 1 0

      • miliony monet

        • 0 1

    • zgadza sie ped**arze zatrówaja spalinami kazde miasto!! (1)

      Zatruty spalinami ped**arz nawet niewie ze ma 3 pedały w swoim blachosmrodzie
      bo juz niema mózgu tylko pojemnik na spaliny :)

      • 0 3

      • ped**arze dzielą się na dwa rodzaje

        ci w rajtuzach jadący pod prąd obwodnicą i ci w badenbuxach co w głowie mają pojemnik na trociny żeby mózg nie poobijał się na zakrętach

        • 2 0

    • (3)

      Autobusy nie smrodzą? :)

      • 2 1

      • w jednym autobusie jest 100 -200miejsc to tyle co 200aut bo 80% aut jedzie tylko kierowca (2)

        Gdybys miał pojecie to bys wiedział ze wszsytkie miasta na zachodzie kupuja obecnie tylko autobusy hybrydowe to ze budyń kupił stare diesle to miej do niego pretensje

        • 0 3

        • (1)

          Hybryda może nie smrodzi? Hybryda to połączenie silnika spalinowego z elektrycznym:D
          Co do busów, które mają tylko silniki elektryczne - przypominam, że prąd w Polsce w przerażającej większości pochodzi z "czystego" węgla :)
          Poza tym chciałbyś jechać w autobusie, w którym jednocześnie jedzie 200 osób?
          Ja mam coś takiego, jak "strefa intymna" i dla mnie to żadna przyjemność jechać w wagonie bydlęcym.
          Ale tak, budujmy buspasy, inwestujmy w autobusy i niech jeździ nimi jak najwięcej ludzi, niech jeżdżą nawet na dachach, niech ludzie rezygnują z samochodów.
          Wtedy mi będzie wygodniej w moim 3.0 Tudbo Diesel :)

          • 1 0

          • przeważającej* :)

            • 0 0

    • a pe**larze jak najdalej od centrum miasta bo śmierdzi od nich potem

      • 2 1

  • Siedzenia (3)

    Ludzie proszą od lat o zakup tramwai z plastikowymi siedzeniami, obecne są zasikane i brudne. Zwyczajnie śmierdzące

    • 26 1

    • (2)

      Chyba u Ciebie w domu. Jeszcze nie trafiłem jak żyje na to co piszesz. A plastiki to sobie zamontuj w samochodzie, ja nie mam zamiaru siedzieć na czymś niewygodnym.

      • 3 13

      • Chyba nie korzystasz z komunikacji miejskiej albo masz słaby wzrok i węch, niestety bezdomni często korzystają z komunikacji miejskiej, żeby się ogrzać a co pozostawiają po sobie to wszyscy korzystający z tramwajów i autobusów widzą i czują.

        • 2 0

      • uważasz że starsi, dzieci, bezdomni nie popuszczają w gacie?

        lasia ma racje. Mogą być też siedzenia jak w 105

        • 13 0

  • Radioodbiornik? (1)

    W kabinach motorniczego pojawią się więc (...) radioodbiornik, (...)
    A kto będzie płacił Prezesowi Kurskiemu abonament RTV?
    O ile pamiętam, z tego względu kilka lat temu w PKS Słupsk wymontowano wszystkie odbiorniki z autobusów. A poza tym, czy motorniczemu wolno słuchac radia w czasie jazdy?

    • 3 1

    • a dlaczego nie?

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane