- 1 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (18 opinii)
- 2 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (31 opinii)
- 3 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (270 opinii)
- 4 Partyzantka roślinna okiem przyrodnika (55 opinii)
- 5 Pod prąd uciekał przed policją (266 opinii)
- 6 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (887 opinii)
Wizje centrum Gdańska z 1962 r. Miasto szerokich ulic i samochodów
Trasa W-Z zamiast Długich Ogrodów, dwujezdniowa ul. Podwale Staromiejskie, a także wieżowiec w miejscu dzisiejszego parku im. Czesława Niemena. Taką wizję śródmieścia miały kilkanaście lat po wojnie władze Gdańska. Swój pomysł urzeczywistniły, ale tylko na makiecie.
Gdańsk lata 60. - wizje planistów
Z upływem czasu i z powodu niezrealizowanych obietnic, makieta stała się kulą u nogi ówczesnych władz. Postanowiono usunąć ją z urzędu. Na szczęście zanim została rozebrana, ktoś wcześniej miniaturę uwiecznił na kliszy. Zdjęcia po 1989 r. trafiły na półki Archiwum Państwowego w Gdańsku.
Ówcześni planiści miejscy mieli "odważną" koncepcję budowy Trasy W-Z w centrum. Miała ona przebiegać od ul. Siennickiej przez ul. Długie Ogrody . W rejonie Stągwi Mlecznych droga miała przechodzić nad Nową Motławą i zająć tereny, na których dziś znajduje się Hotel Novotel. Dalej droga łączyłaby się z istniejącym Podwalem Przedmiejskim.
Historia Gdańska - ciekawostki planistyczne
Inną ciekawostką są dawne plany budowy ul. Podwale Staromiejskie . Według powojennych planistów miała być to droga dwujezdniowa. Obecnie posiada ona jedną nitkę. Dlatego niegdyś planowano zająć m.in. pl. Kobzdeja , czy tereny przy Hali Targowej. Rondo wokół Targu Drzewnego zostałoby tym samym powiększone dwukrotnie.
Na makiecie z 1962 r. znajdują się także wieżowce. Pierwszy to Zieleniak, który zbudowano w latach 1965-1971. Kolejnym obiektem jest wieżowiec posadowiony na terenie obecnego parku im. Czesława Niemena. Na szczęście nie został wybudowany. Podobnie jak następny obiekt przy ul. Łagiewniki. Co ciekawe, na dawnej makiecie nie są uwzględnione dwa wysokościowce - Organika Trade, a także Hotel Hevelius przy ul. Heweliusza . Oba obiekty były budowane na początku lat 70.
Plany rozbudowy - Gdańsk lata 60.
Z dawnych planów nie powiodła się próba zabudowy blokowiskiem Wyspy Spichrzów od strony Nowej Motławy. Projektem na wyrost okazała się też droga dwujezdniowa łącząca śródmieście z Portem Północnym i nowym mostem nad Martwą Wisłą w rejonie dzisiejszego Polskiego Haku.
Dzisiaj architekci krytycznie oceniają ówczesne pomysły zabudowy śródmieścia. - Znam tę makietę. To była modernistyczna wizja miasta. Na szczęście nie wszystko ówczesnym planistom się udało z niej zrealizować. Władzom miasta zabrakło przede wszystkim pieniędzy na urzeczywistnienie swoich pomysłów - mówi prof. dr hab. Piotr Lorens, architekt, pracownik Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej.
Gdańscy planiści, co ważne, nie byli jednak wyjątkiem na świecie. Modernizm w połowie ubiegłego wieku objął niemal całą Europę i Amerykę Północną. - Amerykanie mieli najmniej szczęścia, bo mieli najwięcej pieniędzy i rozpruli choćby centrum Bostonu autostradą. Obecnie odchodzi się od tamtych rozwiązań, chowa się m.in. autostrady pod ziemię, w ich miejsce projektuje się przyjazną ludziom przestrzeń - mówi Lorens.
Podobnie jest też w Gdańsku - od początku tego wieku podejmuje się działania zmierzające do ochrony historycznej części miasta. Południowa Obwodnica Gdańska, otwarta w 2012 r. wyprowadziła ruch tranzytowy z miasta. Z centrum Gdańska mają zniknąć kolejne samochody po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą, co ma nastąpić w połowie 2015 r., i wybudowaniu ul. Nowej Wałowej - tzw. małej obwodnicy śródmieścia Gdańska.
Opinie (179) 3 zablokowane
-
2014-02-01 16:56
PRL rządzi.
- 2 5
-
2014-02-01 16:50
i tak za duzo z tego g... zostalo zrealizowane. ciekawe, ze nawet mostu krowiego mialo nie byc.
tu widac caly "geniusz" tego myslenia, wedlug jeszcze bardziej radykalnych propozycji ze starego Gdańska mialy pozostac nieliczne ruiny jako pamiatka po wojnie a samo miasto mialo byc miejscem dla blokow i samo soba przedstawiac jedna wielka ulice. sen wielu dzisiejszych kierowcow. zmaterializowana wizja tego pomyslu jest na wschodzie w tzw. kaliningradzie.
- 12 2
-
2014-02-01 16:16
wnykol, w Sierpniu 80 stocznia z pewnością nie była im. Jarosława, że
o Maciarewiczu nie wspomnę. Z pewnością była to Stocznia Gdańska P.P. im. Lenina.
- 4 2
-
2014-02-01 16:13
smiala wizja
ktora zostala w wielu elementach zrealizowana.
- 2 0
-
2014-02-01 16:05
czy wrócił
A co z wizją budynia zeby wrócił napis lenina nad brame?
- 4 2
-
2014-02-01 15:51
Coś tu nie gra
Taka wstrętna komuna a nie przewidziała wyburzenia żadnego kościoła? Wszystkie na makiecie odbudowane, a przecież wtedy jeszcze św. Brygida to były ruiny. Tylko dworzec chcieli wymienić na modern.
- 16 5
-
2014-02-01 15:24
Adamowicz i Gorski kolejny:)
- 4 1
-
2014-02-01 14:54
Adamowicz i Panowie z Puby i Restauracje...fajny ukladzik jeden z wielu w miescie...
- 6 3
-
2014-02-01 14:49
A teraz pojdzcie do Biura Rozwoju Gdanska i zobaczcie ile z tych chorych wizji nadal jest aktualnych tylko z lekkimi korektami planow.
- 14 3
-
2014-02-01 14:44
Maciej Lorens? A nie przypadkiem Piotr Lorens?
Odpowiedź redakcji:
Dziękujemy za sugestię. Treść została poprawiona.
- 5 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.